
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting September 9 – 22, 2013 

Extremist books  in Belarus are  likely  to grow  in number. Recently,  there have become more  cases 

when customs’ officers seize printed products for further examination regarding extremist contents. 

On  September  14  a  book  about  Alexander  Lukashenko was  seized  by  the  customs’  office  on  the 

Belarusian‐Lithuanian  border.  The  book  by  Ales  Bialiatski  “Asvechanyja  Belarushchynaj”,  seized 

earlier, was called “harmful for the reputation of the Republic of Belarus.” 

On September 9 the head of the Baranavichy city police department Viachaslau Herasimovich denied 

information in reply to a written request of the non‐state newspaper Intex‐press about the statistics on 

violations  committed  in  drunken  condition,  on  illegal  alcohol  sells  and  moonshining.  The  official 

representative replied that the information was restricted. 

Remarkably, the respective statistics at the national  level  is open and published on the website of the 

Ministry of the Interior, and has been several times quoted by the Baranavichy police. Moreover, on the 

same  days when  Intex‐press  received  the  refusal,  the  requested  statistics  appeared  in  the  state‐run 

newspaper Nash Kraj. 

“Thus, either somebody from the Baranavichy city police department provided “restricted” information 

to  the  state‐run mass medium,  or  the  official  of  the  police  provided  us  with  wrong  information,” 

commented editors of Intex‐press. 

On  September  10  the  Krychau  district  court  (judge  Antanina  Kachanava)  upheld  the  lawsuit  of  the 

Cherykau building enterprise PMK‐280 against journalists of the independent newspaper Volny Horad. 

The newspaper has  to pay  legal expenses  incurred during  the honor and business  reputation case  for 

the  article  “Krepostnyje?”  According  to  the  court  ruling,  the  editor  Siarhei  Niarouny  and  journalist 

Mikalay Herdzij must compensate 900 thousand Belarusian rubles (a little less than 100$). 

On  September  11  a  blogger  Ruslan Mirzojeu was  informed  that  there was  a  criminal  case  opened 

against him for five violations, and thus he faced up to three years in jail. 

We  remind  that  in  summer  the blogger made a  series of videos about  the Minsk Automobile Factory, 

after which he was fired. After a new video about drug addicts and juvenile delinquents in a residential 

area of  the  capital, he was placed under  seven days’ house arrest  for disobeying  the demands of  the 

police. 

On  September  11  a  blogger  from  Babruysk  Aleh  Zhalnou  was  forced  to  undergo  a  psychiatric 

examination.  Before  that  he  was  summoned  to  an  investigator  of  the  traffic  police  regarding  an 

administrative case filed against him on September 4 allegedly for disobeying the demands of the traffic 

police. 

The blogger said that there was no questioning as such. Two officers of the traffic police appeared and 

invited him to proceed with them, without explanations. The blogger was taken to the building of the 

specialized  forensic  institution. As  a  result  of  the  examination, which  lasted  an  hour  and  a  half,  the 

invited psychiatrist concluded that the blogger was sane. 

We  remind  that  on  September  4 Aleh  Zhalnou  and  his  son were  detained  after  they  reported  to  the 

traffic police about wrong parking on a pavement. The officers treated the detainees badly and compiled 



two  administrative  protocols  against  them.  The  case  has  been  passed  over  to  the  Investigative 

Committee. 

As became known on September 12, policemen  from Brest do not return a computer system unit to 

the  civil  activist  from  Liakhavichy  Valiantsina  Panfila which  had  been  seized  from  her  two months 

before. Meanwhile, they several times promised to give it back. 

The seizure was related to a cyber‐attack on the website of the  independent newspaper Nasha Niva. 

Somebody added malware to a headline on the newspaper website which resulted in blocking it on June 

22. On June 24 the hacking repeated. On June 28 the newspaper editor Andrei Skurko filed a complaint 

to the police asking to investigate the attack. Further the police seized the computer from the activist, 

claiming  that  the attack had been performed  from her  IP‐address. An examination of  the equipment 

gave no results, and the attackers have not been found yet. 

On September 14 a civil activist Aliaksandr Malochka was searched for 2.5 hours at the Kamenny Loh 

border  point  on  his  way  back  from  Lithuania.  The  customs’  office  seized  a  book  “Aliaksandr 

Lukashenka. Political portrait” by Valery Karbalevich to find out if it contained extremist materials. The 

activist was told that after examination he would have a talk with KGB employees. 

September 14,  a  correspondent of Radio  Svaboda Aleh Hruzdzilovich,  and  journalists of Nasha Niva 

Iryna Arakhouskaya and Hanna Badziaka were detained when  they were going  to  cover a picket of 

relatives of Ihar Ptsichkin who died in prison. 

Relatives and participants of the protest as well as the journalists were detained not far from the place 

in Valadarskaha  Street where  the action was planned. They were  taken  to  the Central district police 

department and were held  there  for  three hours. They were made  to  leave  their  fingerprints and  to 

delete all photos and videos from that day. 

The press‐service of BAJ  tried  to  find out where  the detainees were, but  the duty policemen of  the 

police department denied that anyone had been detained. The spokesperson for the police of the Minsk 

City Executive Committee Aliaksandr Lastouski also replied that he did not have any information about 

the detainees. 

On  September  16  the website  Viasna  published  the  results  of  examining  the  book  "Enlightened  by 

Belarusianness" ("Asvechanyia Belaruschunai") by Ales Bialiatski. 40 copies of the book were seized on 

July 3 from the human rights defender Tatsiana Raviaka on the border point Kamenny Loh. The customs 

office passed over the book to the ideological department of the Hrodna Region Executive Committee, 

where an expert commission made the following conclusions: the contents have “vivid tendentious and 

populist character” and “can damage the image of the Republic of Belarus”; “it does not contain obvious 

and unambiguous calls for extremist activities or its propaganda…” but “the style and the rhetoric might 

push the reader toward wrong conclusions which further can be misinterpreted and misunderstood by 

the  public  and  provoke  activities  related  to  inciting  national,  political  or  ideological  hostility”;  “the 

contents  of  the  printed  output might  shape  a wrong  impression  about  the  Republic  of  Belarus,  its 

historic past, and might cause social and political tension in society”. 

The expert resolution was signed by two teachers of Hrodna State University, one of whom, a dean of 

the criminal law and criminology department Vadzim Khiliuta, was also part of the expert commission in 

Belarus Press Photo 2011 case. 

The Ashmiany customs office offered to Tatsiana Raviaka either to take the books back to Lithuania or 

to pay the customs duty. The human rights defender is trying to return the books by complaining to the 

State Customs Committee. 



On September 16 mother of an editor of Belsat website Zmitser Yahorau received a summons for her 

son to the  Investigative Committee. The Department of the  Investigative Committee  in Hrodna region 

summoned him as a witness  in a  criminal  case on  September 18  (it was not  clarified what  case was 

meant). The summons was signed by an investigator in transport crimes and military service violations. 

Zmitser Yahorau  ignored the summons, claiming that  it should have been delivered to him personally. 

He said that “he had not witnessed any crimes neither in transport nor at military service.” He assumed 

it might have been pressure related to his professional activities. 

On  September  16  the  Bialynichy  district  court  (judge  Aksana  Zahorskaya)  dismissed  two  police’s 

administrative protocols against editor of a low‐circulation newspaper Valery Vusik. The protocols were 

compiled in February, accusing the editor of libeling the former chairperson of the agricultural farming 

complex  Lebiadzianka.  The  ground  for  the  accusation  was  an  article  published  in  the  newspaper 

Mahilouski Vybar; also,  the editor was accused of violating  the Law on Mass Media when distributing 

the outlet. 

We remind that on March 29 the Bialynichy district court (judge Uladzimir Huz) fined Valery Vusik to 30 

base amounts  for  libel and 20 base amounts  for violating  the distribution  rules. The Mahilou  regional 

court (judge Pavel Klimau) supported the sentence on appeal. However, on August 1  Ihar Prashko, the 

chairperson of the Mahilou regional court, overturned the previous rulings and sent the case to the first 

instance court to another judge. 

As  became  known  on  September  17,  in  Hrodna  a  young  man  was  fined  for  an  online  comment 

regarding a traffic police officer. The 22‐year old man wrote the comment after his girlfriend failed at an 

exam for the driving license. The court hearing took place on August 22. The man was fined four million 

rubles (approx. 350 €), plus one million rubles of moral damage to the officer. 

“The text on the website  insulted the aggrieved person and placed him  in an embarrassing position  in 

relations with his colleagues,” reported the website of the traffic police in Hrodna region. 

We remind that  in July another  large  fine for an online comment was  imposed on a playwright Andrei 

Karelin – for negative comments regarding Belarusian police. 

On September 18 – 19  the Krychau district court heard a  lawsuit of the Cherykau PMK‐280  (building 

enterprise) against the low‐circulation newspaper Volny Horad. The company accuses the newspaper of 

discrediting  the  administration  and  undermining  its  business  reputation,  they  were  insulted  by  the 

article “We’ll wait with the retraction” (dated June 29), and demands to publish a retraction. 

After hearing all sides, the judge put off the trial till October 21. 


