
1 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting May 13 –26, 2013 

The Ministry of Information finally re‐registered the non‐state magazine ARCHE. Beginning. The outlet 

filed documents for re‐registration five times, the first time – in November 2012. 

“These two events could have been highly appraised, but for the fact that they occurred last year on 

totally empty grounds,” said Andrei Bastunets, the deputy chairperson of BAJ. “So we don’t have any 

guarantees that similar situations won’t repeat. Moreover, a month ago the court found extremist the 

photo  album  of  Belarus  Press  Photo  2011.  And  we  cannot  ignore  the  recent  series  of  arresting 

independent journalists. In my view, all this testifies to the fact that the improvements in mass media 

sphere have cosmetic character.” 

On May  13  the  lawyer  of  the  journalists  Dmitry  Halko  and  Aliaksandr  Yarashevich  filed  cassation 

appeals against  their administrative arrests: on May 7  they were sentenced  to 10 and 12 days’  terms 

respectively by the Maskouski district court of Minsk (judges Yauhen Hatkevich and Tatsiana Matyl) for 

disobeying police’s demands. 

On May 13 the Ministry of Justice gave a reply to the complaint filed by the deputy chairperson of BAJ 

Andrei Bastunets: he complained that the court in Ashmiany denied his right to take part in the Belarus 

Press Photo 2011 case as a civil  society  representative. The Deputy Minister  Ihar Tushynski answers 

that  the question  lies beyond  the Ministry’s competence;  the  right, according  to  the official, must be 

enforced and supervised by higher courts and the prosecutor’s office. 

On May 16 BAJ received a reply  to the same complaint  from the chairperson of the Hrodna Regional 

Court Aliaksandr Hrynkevich (document dated May 8). The  judge says that “the final answer… will be 

given after the mentioned case is considered on appeal, since the case cannot be taken for a check‐up 

after the court ruling comes into legal force.” 

We  remind  that Andrei Bastunets, as well as head of  the  legal  commission of  the Belarusian Helsinki 

Committee Harry Pahaniayla were not allowed to take the ground as civil society representatives in the 

Belarus Press photo 2011 case, although  they are entitled  to  this by  law and  it  is written down  in  the 

Statutes of the organizations. 

On May  16  the  journalist  from Hrodna Uladzimir  Khilmanovich  told  that  he  had  had  a  visit  to  the 

Hrodna department of the KGB on April 26 where he was warned that several articles by the journalist 

published  in  the Bialystok newspaper Niva  could  cause  liability under  the  criminal  article 368 part 1 

(discrediting the Republic of Belarus). 

We remind that on April 25 the journalist was invited in a phone call to have a talk that was “within the 

competence of the KGB department.” 

On May 17 the national statistics service Belstat published the data that 46.9% of Belarusians used the 

Internet. This year  the number of  Internet users  in Belarus has grown by 22.8%. At  the beginning of 

2013  it reached 883 per thousand people. A random survey showed that 51.7% of households owned 

personal computers in 2012, and 48.3% had access to the web. 42.1% of Belarusians used the web from 

home,  2.4%  from work/study  places,  0.2%  accessed  the  Internet  from  cybercafés  and  postal  service 

points, 0.3% went online when visiting friends and relatives. 



2 

On May 17 the Kastrychnitski court of Vitebsk (judge Alena Protas) found BNF party members Leanid 

Autukhou and Kastus’ Smolikau guilty of violating the Law on Mass Media and fined them to 30 base 

amounts (3 million rubles, or around 290 euro). We remind that the activists were distributing the party 

bulletins on March 22. They were detained and arrested for 5 days for “calls to organize an unsanctioned 

political meeting”. 

A month  later another administrative case was opened against them. According to the policemen who 

confiscated the bulletins, the number of copies exceeded 299, which means they were distributing an 

unregistered mass medium. According to the activists, the policemen did not count the bulletins in their 

presence, and during the hearing they measured the bulletins in “big packs” and “thick packs” which is 

far from precise. 

As  reported on May 17,  the Deputy Chairman of  the executive  committee of Mazyr district  issued a 

warning  to  the  editor‐in‐chief  of  the  local  government‐run  newspaper  “Zhytssio  Palessia”  over 

repeated publications humiliating the Roma community. Homel human rights activist Maryia Klimovich 

received a reply to her complaint to the Prosecutor of Mazyr district in which she expressed her concern 

about discrimination  against  the Roma ethnic  group  in  the official district newspaper.  The periodical 

published  an  article  based  on  police  data  in which  offenders were  characterized  according  to  their 

nationality. Remarkably, the complaint was filed to the prosecutor’s office, but the reply came from the 

city executive committee. 

On May  20  the  journalist  of  foreign  Radio  Racyja  Viktar  Parfionenka  (Hrodna) was  denied  official 

accreditation  for  the  fifth  time  (the  document  signed  by  the  deputy  head  of  the  information 

department of the Ministry of Foreign Affairs Maryia Vanshyna). Each year he applies for accreditation 

to the Ministry of Foreign Affairs ‐ and each year receives refusals. Viktar Parfionenka: "I intend to apply 

for accreditation once again. Either  the Ministry of Foreign Affairs at  last  legalizes me, or  let  it  show 

again its real attitude to freedom of word." 

We  remind  that Viktar Parfionenka has been  trying  to get accreditation  for 5 years; on  February 21, 

2012 he  received a warning  from  the prosecutor’s office  for violating article 35 of  the  Law on Mass 

Media – contributing to foreign mass media without accreditation. 

As became known on May 20, city‐dwellers of Baranavichy (Brest region) filed a collective petition to 

the President’s Administration asking “to get back the channel Euronews to the TV network, and also to 

introduce  the  independent Belarusian‐language TV channel Belsat, and also  to provide a possibility  to 

watch foreign channels from Poland, Russia and Ukraine without censorship”. 

It’s  been  a  third  petition  to  different  kinds  of  institutions,  but  they  all  have  been  fruitless,  says  the 

initiator of the petition Ryhor Hryk. The activist hopes that the Presidents’ Administration will take steps 

to implement articles 33 and 34 of the Belarusian Constitution, which is to guarantee Belarusian citizens 

the right to truthful and objective information. 

On May 21 the Minsk City Court heard the appeals of  journalists Aliaksandr Yarashevich and Dzmitry 

Halko who have just completed their 12 and 10 days’ administrative arrests. The lawyer presenting the 

appeal  Aliaksandr  Haliyew  emphasized  that  the  trials  resulting  in  the  arrests were  held with  a  big 

number of inaccuracies and violations. Firstly, the policemen did not introduce themselves and did not 

explain the reason for detention; then they did not produce the protocol of the detention immediately, 

etc. However, the judge Ulazdimir Karnou did not find any grounds to overturn the sentence. Now the 

last legal remedy is the Supreme Court. 



3 

We remind that the two journalists were detained on the evening May 6, soon after a solidarity action. 

They were found guilty of petty hooliganism and disobeying police’s demands. 

On  May  22  the  Ministry  of  Information  finally  re‐registered  the  independent  Belarusian‐language 

magazine ARCHE. Beginning – after six months’ financial inspection and four refusals to re‐register the 

outlet. 

Ales  Pashkevich,  who  performed  duties  of  the  chief  editor,  said  that  the  packet  of  application 

documents did not differ a lot in the fifth time. They only added some information about the chief editor 

Valer Bulhakau. 

“Why they refused four times out of formal reasons, and now re‐registered – many variants are possible 

here. Perhaps, it was some political expediency, perhaps an order from above, perhaps they just ran out 

of formalities to stick to…” sys Ales Pashkevich. “Now we don’t have any obstacles to resume publishing. 

We hope to see the next issue in June.” 

On May 22 the editorial office of the non‐state Baranavichy newspaper Intex‐press reported that it was 

becoming harder and harder to get information from the local officials. In particular, the correspondent 

Liudmila Prakopava was denied information about who had bought the building of the former House of 

Pioneers which is on the list of historical heritage objects of Belarus. 

Uladzimir  Matsukevich,  the  director’s  deputy,  head  of  the  department  on  organizing  and  holding 

competitions  and  auctions of  the  foundation Brestablmajomasc’  (Brest Region  Property), denied  the 

information  to  the  correspondent  under  the  grounds  that  some  “law  does  not  envisage  that  the 

information  about  participants  and  winners  of  auctions  must  be  published”.  The  head  of  the 

department on economy of the Baranavichy city executive committee Raisa Ulasovich also refused to 

say any information in this regard, because all what she “wanted to say, she said to the newspaper Nash 

Kraj” (the local state‐run newspaper). 

On May  22  the  independent  journalist  and  BAJ  member  Alina  Skrabunova  was  summoned  to  the 

Kastrychnitski district police department of Mahilou. The questioning policeman  told her  that he had 

been  instructed  to  hold  a  questioning  in  response  to  a  collective  complaint  of  the managers  of  the 

agricultural  farming  complex  Lebiadzianka  (Bialynichy  district)  against  journalists  Alina  skrabunova, 

Yauhen  Hlushkou,  Barys  Vyrvich  and  civil  activist  Valery  Vusik.  The  complainants  argued  that  the 

journalists had distributed false information about the inside situation in the agricultural complex. 

The policeman asked  if Alina was a  journalist,  if she was accredited,  if she had been demonstrating a 

Belsat press‐card, and also why a report had been made in Lebiadzianka on February 12. 

The journalist refused to answer, referring to article 27 of the Belarusian Costitution. 

As became known on May 23, a shooting team of Belsat was denied accreditation to a rock‐concert of 

the Belarusian band N.R.M. The producer of the concert Pavel kashyryn explained that it was a decision 

of the owner of the club Goodwin where the concert was arranged to ban all video recordings. So, the 

ban concerned not only Belsat, he said. 

We remind that a similar conflict happened last year when the same organizers denied accreditation to 

Belsat for a concert of the signer Aliaksandr Kulinkovich. 

On May 23 the Minister of Information Aleh Praliaskouski claimed that there were no problems with 

freedom of expression  in Belarus, and the press corresponded with the world standards. He said there 

were more  than  1.5  thousand  registered  print  editions,  almost  300  online media  and  informational 

agencies. Also the Minster called the Law on Mass Media of Belarus “very democratic”. 



4 

“We are an open space. There are no serious claims for me as a Minister of Information. We have a very 

simple form for registering mass media, even our colleagues have it more complicated. We are open for 

a dialogue,” claimed Aleh Praliaskouski at the opening of the Belarusian International Media Forum. 

On May 23 residents of Slonim district launched a public petition to get back the non‐state newspaper 

Hazeta Slonimskaya  into kiosks of Belsazyuzdruk and catalogues of Belposhta. The petition  is going to 

be  sent  to  the President’s Administration,  the Ministry of  Information, and  the enterprises Belposhta 

and Sayuzdruk and others. 

We  remind  that  a  similar  petition with more  than  300  signatures was  sent  to  the  same  institutions. 

Belposhta replied that  it was unreasonable to  include the newspaper  into their catalogue – the answer 

has stayed all the same for many years. 

On May 24 the chairperson of a branch of BAJ in the Homel region Anatol Hatouchyts was summoned 

to the regional prosecutor’s office to give explanations about a video report broadcast on April 24 on 

Belsat.  The  video  report  “People  on water”  covered  the  spring  flood  in  a  village  on  the  outskirts  of 

Homel. A rescuer named Aliaksandr said several words  in the video report. And  it was Aliaksandr who 

sent a complaint to the prosecutor’s office on May 20 claiming “his rights were violated because he did 

not want to give any  interviews to some foreign channel Belsat”. Anatol Hatouchyts explained that he 

had prepared  the report as a correspondent  for BelaPAN, presented as a correspondent  for BelaPAN, 

and did not send any materials for Belsat. 


