
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting May 14 ‐ 20, 2012 

 

On May  18  the  VIII  Congress  of  BAJ was  held  in Minsk.  As  a  result  of  the  voting  of  75 

delegates,  Zhanna  Litvina  was  re‐elected  Chairperson  unanimously.  Andrey  Bastunets, 

Aliaksandr Starykevich, Alina Suravets and Sviatlana Kalinkina were elected the Chairperson 

Deputies.  The  Administrative  board  now  includes  15 members  –  the  chairperson  and  the 

deputies (become members automatically) plus elected Aliaksandr Koktysh, Siarhey Vazniak, 

Yanina  Melnikava,  Yuras’  Karmanau,  Tatsiana  Melnichuk,  Viachaslau  Khadasouski,  Volha 

Khvoin, Henadz Sudnik, Iryna Vidanava, Mikhas’ Yanchuk.  

The Council consists of 42 members; on the proposal of Siarhey Vazniak, it was formed on the 

principle of  representation  ‐ one person  from each of 5  regional branches and 10  regional 

communities, and also from major editorial offices which actively take part in the life of BAJ. 

Also  the  Congress  elected  the  Control  and  Auditing  Committee  of  3  people  –  these  are 

Mikalay  Toustsik, Aliaksandr  Zhuk  and  Iryna  Karamyshava. Also,  the  Committee  on  ethics 

now  includes  7  people  ‐  Anatol  Huliayeu,  Ales’  Antsipenka, Maryna  Zahorskaya,  Anzhela 

Blush, Liubou Luniova, Dzmitry Padbiareski, Valery Karbalevich. 

On  May  14  Minsk  City  Court  (the  judge  Tatsiana  Vysotskaya)  dismissed  the  appeal  of 

Aliaksandr Pratsko, a Homel city activist of the civil movement “For freedom!” 

The activist filed an appeal against the decision of the Pershamayski district court of Minsk. He 

claimed compensation for moral damages, inflicted to his daughter Halina by a program “Zone 

X” shown on the 1st National channel of the Belteleradiocompany.  

We remind that Halina Pratsko was detained  in August 2010 on charges of human trafficking. 

Although she hadn’t been convicted yet, she was shown in the TV program "Zone X” which said 

she had been directly engaged in the criminal business. It was a violation of the presumption of 

innocence towards Halina, insulting her honor and dignity. At first the woman was sentenced to 

7 years of imprisonment for human trafficking. As a result of many appeals, the court changed 

the charges to “involvement of people into prostitution” and changed the penalty to 2 years in 

prison. 

On May 16 Navapolatsk City Court  (judge Sviatlana Volkava) dismissed the charges  from 19‐

year old Dzmitry Ryzhychenka against the local TV channel “Vector TV”. Ryzhychenka went to 

court to defend his honor and dignity, after on February 24 “Vector TV” showed a program  in 

which the young man was called an “extremist” and a member of pro‐fascist organization. The 

youngster claimed public refutation of the information and moral damages compensation from 

the  TV  channel.  In  court  he  attempted  to  make  clear  that  the  organization  “Soviest’18” 

(“Conscience  18”)  really  existed,  but  it  was  officially  registered  with  the  City  Executive 



Committee  and was  engaged  in  social work  in  children’s  asylum. Dzmitry  Ryzhychenka  also 

tried  to prove  that he did not have extremist  views.  The head of  the Vector  TV” Aliaksandr 

Asenka  referred  to  the  website  http://novopolock.ru/,  where,  according  to  his  words,  an 

interview with the man was published in which he said offensive things. However, now there is 

no such material on the website. 

Dzmitry Ryzhychenka is going to appeal against the decision to Vitsebsk Regional Court. 

On May 17  students of  the  Institute of  Journalism  reported  that  their access  to  the website 

charter97.org was blocked. When trying to open the website, they were redirected to a page 

with  the  logo of  the National Academy of Sciences of Belarus, saying  that  the address of  the 

requested web‐resource was blocked. 

As  reported on May 17,  the  Internet magazine 34mag.net  received  the Free Media Pioneer 

Award  from  the  International  Press  institute.  The  award  exists  since  1996  as  recognition  of 

mass media contribution to promotion of freedom of speech and support of independent mass 

media in a region. 34mag.net is a multimedia version of the magazine “Studentskaya Dumka”, 

closed  by  the  authorities  in  2005.  The  online  format  allows  bypassing  the  ban.  Nowadays, 

34mag.net is published online and on CDs. 

On  May  17  the  journalist  for  “Belsat”  Aliaksandr  Barazenka  was  summoned  to  the 

Investigating Committee  in relation to the  last summer silent protests. He remarked that the 

questioning would  relate  to  the beating of  Illia Petravets, member of  the Belarusian Helsinki 

Committee. Last summer he was detained during the silent protests, and had his nose broken in 

the police van. Barazenka witnessed the beating, and now he is invited for explanations as the 

Investigating Committee is handling the case. Journalists Siarhey Balay and Ales’ Piletski were 

summoned, too. 

On May 18  the  independent  journalist Larysa Shchyrakova was  summoned  to Homel  region 

prosecutor’s  office,  to  the  prosecutor  Alesia  Rabtsava.  The  journalist  thought  that  it  was 

related  to her work as an  independent  journalist, as  this prosecutor  is widely known among 

journalists as “mass media specialist”: she issued warnings to several local journalists ‐ Tatsiana 

Bublikawa, Aleh Razhkou (for contributing to Belsat), Aleh Karniyenka (for contributing to Radio 

Racyja). 

We remind that a year ago Larysa Shchyrakova was also summoned to the prosecutor’s office. 

At  that  time Alesia  Rabtsava  questioned whether  the  journalist  cooperated with  Belsat.  She 

then got away without a warning. However, Larysa Shchyrakova was detained almost during all 

silent protests. After the presidential elections, in 2011 her place was searched and her technical 

equipment was confiscated. 

On May 18 the US State Department awarded Ales’ Bialiatski for his activities in the sphere of 

human rights. “This award recognizes individuals or non‐governmental organizations that show 

exceptional valor and  leadership  in advocating the protection of human rights and democracy 

in the face of government repression. Ales Bialiatski has bravely advocated on behalf of victims 

of political oppression and their families despite harassment by the Government of Belarus. As 

the  founder  of  one  of  Belarus’  leading  human  rights  organizations,  “Viasna”,  Byalyatski 



provided  legal and practical  support  to victims of an on‐going crackdown and acted as a key 

source of information about human rights violations. He is currently a political prisoner, serving 

a  four  and  a  half  year  sentence  for  defending  human  rights,”  says  the  Statement  of  the 

Department of State. 

On May 19  the Minister of  Information Aleh Praliaskouski said  that by  the end of 2012  two 

publishing  houses  would  be  set  up  in  Belarus  based  on  the  republican  newspapers.  The 

working group headed by Praliaskouski has already started preparatory work. One publishing 

house will be based on four republican newspapers. Now the  legal entities of the editions are 

being merged. “At the first stage the newspapers will stay on. The administration body will be 

optimized,” said the Minister.  He said it could be possible that the final result would be a single 

socio‐political newspaper. 

As for the other publishing house, Praliaskouski explained that it would be based on “Zviazda” 

newspaper and the editorial and publishing house “Literature and Art” (“LiM”). It will specialize 

in cultural topics. 

On May 19  the  football  team of BAJ won  the championship  in the memory of Yury Shyroki, 

journalist  of  BelaPAN.  In  all,  seven  journalist  teams  took  part  in  the  championship  –  from 

“Nasha Niva”, “Euroradio”, “Radio Svaboda”, “Belsat”, BelaPAN,  team of “Friends of Shyroki” 

and team of BAJ. The team of BAJ beat the team of BelaPAN in the final with the score 3:0. 

Note: the director deputy of the information company BelaPAN Yury Shyroki suddenly died from 

heart  attack  on  January  13  2008,  37  years  of  age.  His  colleagues  and  friends  founded  a 

championship in his memory. 

On May 20, Yulia Kanapliova, a journalist for the  independent newspaper “Vitsebski Courier” 

was detained on the way to Orsha for more than three hours. It is worth mentioning that Yulia 

is 8 months pregnant. 

The  road police  stopped her  at  3.40 pm  on  the M1  as  she was  entering Orsha district.  The 

policemen did not  introduce  themselves and  they didn’t have any badges. They  told Yulia  to 

follow  them  to  the  police  department,  without  indicating  reasons  for  detention.  In  the 

department  the  police  seized  eight  signal  copies  of  the  new  magazine  “Pol  politiki”  (Half 

politics) published by the International Center of Gender Initiatives “Adliga” and 200 copies of 

the special issue of comics “About local self‐governance” published by “Nash Dom”. 

Although the materials don’t fall under the provisions of the “Law on Mass Media” (comics are 

not  periodic  editions)  the  protocol  of  the  administrative  violation  says  that  the  journalist 

violated Art. 29.9/2 of the Administrative code – “unlawful distribution of printed mass media 

in the territory of the Republic of Belarus” (signed by sub lieutenant Uladzimir Laryn). 


