THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS
Mass Media Week in Belarus

Info-posting — November 14-20, 2011

Some ‘bad traditions’ reappeared in Belarusian media field within the reporting
period. In particular, on the one hand, there was resumed the compulsory individual
and organizational subscription to the state-owned media. On the other hand, the
state authorities obstructed distribution of non-state printed media in the country.

An independent journalist Andrzej Pachobut got awarning from the local police
department in Hrodna on November 15, 2011.

It is worth mentioning that the journalist was sentenced for three years of jail with the
adjournment of the court decision for 2 years. Among other, he has to come to the local
police department for regular checks. The timetable of these checks is odd — the first, the
second and the third Mondays of the month.

“Yesterday | worked hard and | had a number of problems to solve. | simply forgot this duty
to my country — to visit the criminal inspection department on Mondays," Andrzej Pachobut
said.

If the journalist gets two more warnings, he may be sent to jail.

As reported on November 15, 2011, Vaukavysk District Executive Committee had sent
official letters to the heads of local enterprises with a demand to ensure the organizational
and individual subscription of their employees to a range of state-owned periodical editions
for the first quarter 2012. Uladzimir Zakharchuk, Deputy Chairman of Vaukavysk District
Executive Committee requested the heads of local enterprises to report on the results of
subscription to ‘Sovietskaya Belorussiya’, ‘Respublika’, ‘7 Days’, ‘Hrodzienskaya Prauda’
and some other state-owned periodicals to the local Ideological Department by December
24, 2011.

The trial against a human rights activist and a BAJ member Ales Bialiatski resumed on
November 16, 2011. The prosecutor Uladzimir Saykouski started with a request of half
an hour break, inorder toformulate new charges. Finally, the updated charges were
presented.

They appeared to be the same as brought against Ales Bialiatski before — Article 243 (2)
of the Criminal Code of Belarus (‘large-scale tax evasion’). The only difference is a phrase
‘in pursuance of earlier agreements’. Unlike the previous charge, stating that Bialiatski
simply owned income stored in foreign accounts, the new formulation presupposed that
he had received the money in connection with some contractual obligations.

The Article provides for up to seven years of imprisonment including possible property
confiscation.



A. Bialatski’'s attorney asked for a break to study the new charges.
The trial is to continue on November 22.

On November 16, 2011, Iryna Khalip got a warning from the staff of the Correctional
Department (DIN) of the Ministry of Internal Affairs. It happened, when the journalist started
to invite her colleagues by phone to come to cover the problem of sudden transfer of her
husband, Andrei Sannikau, from Babruysk colony to Mahilou jail No.4.

Soon after the arrival of journalists, police officers in plain clothes appeared in the building
of DIN, together with the head of the public security police lhar Yauseyeu. Luckily, there
were no incidents.

“Unfortunately, the authorities and law enforcement agencies tend to call any occasion
a ‘mass action’, from press gatherings reporting socially significant events (as in this case)
to a bicycle race,” noted Deputy Chairman of BAJ and lawyer Andrei Bastunets.
“As regards the situation with the warning to Iryna Khalip, | underline that the journalists
were invited not to protest or take other actions, to which the legislation on public events
is applied. They were gathering to report the event. This way, any news conference can
be called an unsanctioned action — unless, of course, we take into account the Law
“On mass media” and its article 34, which allows journalists to attend public events in order
to receive and disseminate information,” he added.

As reported on November 18, 2011, a journalist of ‘Bobruyskiy Kuryer’ independent weekly
and a BAJ member Yauhien Vaskovich had spent nearly a month in a solitary cell in
Mabhilou jail No.4.

The first 10 days’ punishment was prolonged two times. Last time, the journalist was sent to
the isolation ward for refusing to obey the guard’s command to face the wall during the
bedtime.

It is worth mentioning that Yauhen Vaskovich was charged for committing an attack on the
local KGB office in Babruysk in the night of October 16-17, 2010. Nobody was injured and
real damages amounted to Br 253 thousand (for that time less than $100), and the damages
were paid. However, Yauhen Vaskovich was sentenced to seven years imprisonment in a
high security colony in spite of all.

As reported on November 20, 2011, Babruysk KGB agents had banned mini-bus drivers to
deliver the officially registered ‘Novy Chas’ independent weekly to the town from Minsk.

A public activist Volha Pimanava has been distributing the newspaper among her friends
and acquaintances in Babruysk for several years already. According to her, the mini-bus
drivers, who used to bring ‘Novy Chas’ for a long time, said they wouldn’t help with the
newspaper delivery any longer, since they had been warned against doing this by Babruysk
KGB officers.

Babruysk civil activists are looking for some new ways to receive the newspaper now.

Prepared by the BAJ Monitoring Service



