The Belarusian Association of Journalists
Info posting #15-18
April 26 — May 31, 2010

In May OSCE Representative on Freedom of the Media Dunja Mijatovic sent a
letter to Belarusian government, where she expressed her concern about
pressure against independent media in Belarus. “Intimidation of journalists
exerts a 'chilling' effect on already weakened investigative journalism in Belarus,”
Mijatovic said. She also expressed disappointment that Internet legislation was
adopted without public consultation.

Belarusian Association of Journalists made a statement in which it expresses its
indignation because of a new wave of repressions against the freedom of
expression in Belarus. The wave started 18 May with another police raid at offices
and private apartments of civil activists. Sergey Vozniak, a member of BAJ Board
and the editor of Tovarishch newspaper, was detained for three days. Besides,
several more BAJ members were searched and interrogated, namely Yury Aleinik,
Yury Varonezhtsau, Larysa Nasanovich, Aliaksandr Ulitsionak, Aliaksandr
Fiaduta. Their private equipment and information carriers were also confiscated.

26 April Siarhei Dzezhka, Prosecutor of Hantsavitski District, issued an official warning
to the editor of Hantsavitski Chas independent newspaper Aliaksei Bely and its
journalist Katsiaryna Kurlovich. That was a result of considering of an appeal to the
Prosecotor’s Office by a local election commission. Katsiaryna Kurlovich made mistakes
in a name of one of candidates and in a date nomination of candidates had stopped.
Besides, according to the Prosecotor’'s Office, a caption to a picture in an article, that
went “Results of the elections often depend not on voters, but on officials from election
commissions”, “does not contain well-grounded arguments of this statement.”

29 April it became public that Charter'97 web site is a figurant of one more criminal
case. It deals with comments visitors of the web site left to an article re-published from
Sovetskaya Belorussiya, a newspaper of Presidential Adinistration. The article dwells on
the issue of veterans of Afganistan war. The General Prosecutor’s office filed a suit on
slander with veterans of the Afganistan war Aleh Volchak and Aliaksandr Kamarouski
being witnesses on the case.

4 May Aleh Praliaskouski, the Minister of Information of Belarus, was a guest of online
conference at BELTA state information agency web site. “If you remember, there is
such an organization as BAJ. Its representatives used to wave with press cards with a
word ‘press’ on it, but they were only members of an NGO, not press. There is court
practice on this, they were refused the right to be called press,” the Minister said. He
also added that one has to register a media outlet, and only after that one has the right
to apply for accreditation.

4 May more then 12,000 copies of Nash Dom unregistered newspaper were confiscated
in Mahiliou from Chrystsina Shatsikava. The police first explained the confiscation by
suspicion that there might be stolen things in packs the activists had been detained
with. But after they had opened the packs they found out there were the newspaper
copies. Ms. Shatsikava were taken to a police station, where an adinistrative protocole
was compiled for dissemination of prnted aterials that contain no output data.



5 May Viktar Ramniou, a founder of Vitebskiy Kurier independent newspaper, was
sentenced to a fine of 1,050,000 Belarusian rubles (about 280 Euro). A judge of
Pershamayski District Court of Vitsebsk found him guilty of illegal distribution of the
newspaper. 53 copies of the newspaper was found by the police in Viktar Ramniou’s car
1 April 2010.

6 May the Supreme Economic Court left in force a decision of the Ecomonic Court of
Vitsebsk Region that refused a press distribution license to Vitebskiy Korund company.
A distribution list of the company contained Vitebskiy Kurier independent newspaper,
and managers of Vitebskiy Korund are sure the refusal is directly connected to this fact.

8 May it became public that Gomelskie Vedomosti state local newspaper moved to a
new office, which was provided to the editorial board by local authorities free of charge.

12 May Siarhei Serabro, the editor of Narodnyja Naviny Vitsebska web site, and a TV
freelancer Uladzislau Staraverau were not allowed to court hearings on a case against
Siarhei Kavalenka, a local civil activists. Two days later Siarhei Serabro made another
attempt to visit the court hearings, but was refused access again.

12 May it became public that representatives of two non-state local newspapers were
not invited to official receptions organized by local authorities on the occasion of the
Belarusian Press Day. It happened in Luninets (with Inform-Progulka newspaper), and
in Babruysk, were Bobruyskiy Kurier became the only edition whose representatives
were no invited to the local Executive Committee.

12 May First Deputy Minister of Information Liliya Ananich met the founders of four non-
state regional newspapers, Nash Dom from Vitsebsk, Khimik-Dva Goroda from
Navapolatsk, Soligorsk Plus from Salihorsk and Novaya Gazeta Bobruyska from
Babruysk, that had been refused registration. Accirding to journalists, the negociations
came to nothing. Ananich told them the Inistry worked within the legislative borders and
refused registration on legal grounds.

13 May Viktar Chaykouski, the Head of Brest Department of Perspektyva, an NGO that
unites private entrepreneurs, received an official warning from a local Public
Prosecutor’'s Office for “non-objective comments in media”. The Public Prosecutor’s
Office warns the civil activists that such comments can lead him into “discredit of the
Republic of Belarus” and thus into violating Article 369 of the Criminal Code. “According
to Article 33 of the Belarusian Constitution, everyone is guaranteed freedom of thoughts
and beliefs and their free expression, and no one shall be forced to express one’s
beliefs or to deny them. The warning issued to Mr. Chaykouski is a direct violation of
this article of the Constitution, which demonstrates an attitude of the state to the
freedom of expression in our country,” Andrei Bastunets, a Vice Chairman of the
Belarusian Association of Journalists, commented.

14 May Dzmitry Bandarchuk, an activist of the United Civil Party, was detained in
Hrodna, when he carried 200 copies of Novy Chas newspaper. An official administrative
protocole was compiled for “distribution of printed materials without output data”, despite
of the fact that Dzmitry Bandarchuk had an official document with a stamp of the
newspaper, and the edition is officially registered and has all the necessary data in it.



14 May Homiel Regional Court left in force a decision of Buda-Kashaliova District Court
that had sentenced Valery Shchukin, a civil activist, to a fine of 1,050,000 Belarusian
rubles (about 280 Euro). He had been detained by the road police when he and a driver
had been driving from Vitsebsk to Homiel with 24,000 copies of Nash Dom newspaper.

15 May Vitsebsk Regional Court left in force a decision of Beshankovichy District Court
that had sentenced Georgy Stankevich, a publisher of a local small-circulation Kryvinka
newspaper, to a fine of 700,000 Belarusian rubles (about 190 Euro) for “illegal
distribution” of the edition.

18 May the police conducted a series of searches in private apartments and offices of
civil activists and journalists in Minsk, Homiel, Brest, Hrodna, Mabhiliou, Babruysk,
Barysau, Vaukavysk, Salihorsk. The searches were conducted in relation to Tell the
Truth campaign. Sergey Vozniak, a member of BAJ Board and the editor of Tovarishch
newspaper, was detained for three days as a suspect on a criinal case. Besides,
several more BAJ members were searched and interrogated, namely Yury Aleinik, Yury
Varonezhtsau, Larysa Nasanovich, Aliaksandr Ulitsionak, Aliaksandr Fiaduta. Their
private equipment and information carriers were also confiscated.

19 May it became public that neither Natallia Radzina, a Charter'97 journalist, nor
Maryna Koktysh and Sviatlana Kalinkina, senior editorial workers of Narodnaya Volia
newspaper, had been returned their computers. Moreover, it has come out that all 8
PCs, seized during a police search at the Charter’97 office, as well as a flash-stick and
system units of home and work PCs, belonging to Maryna Koktysh, are regarded as
items of material evidence within the defamation suit.

26 May Iryna Khalip, a journalists of Novaya Gazeta, Russia, was once again
interrogated at Pershamayski District Police Department of Minsk. The interrogation
lasted for two hours. The journalist was informed her computer, that had been
confiscated from her during a search in February 2010, was material evidence within
the defamation suit. The same day, another witness on the case, Sviatlana Kalinkina,
was returned two of the four coputers confiscated.

25 May Mikalay Petrushenka, a journalist of Vitebskiy Kurier newspaper, registered in
Russia, was summoned to Talachyn District Police Department to provide explanaitions
about his article “Let Officials’ Incomes Be Public”. Uladzimir Shashalevich, the Head of
Department of Sport and Touris of a local Executive Committee, applied with a
complaint about the article. At the same time, the publication stated that official
newspapers of the Talachyn and neighboring districts did not publish information about
incomes of candidates for the local elections.



