
1 

 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting April 15 – 28, 2013 

The reporting period was noted for the scandalous decision on Belarus Press Photos 2011 album; another 

refusal to re‐register the magazine ARCHE; detentions of journalists in Minsk and Ashmiany on the day of 

Chernobyl catastrophe; arrests of  radio  journalists; hacker attacks on  several  independent and human 

rights websites. 

On  April  17  the  Ministry  of  Information  again  denied  re‐registration  to  the  magazine  ARCHE.  The 

Beginning. The letter signed by the Deputy Minister Uladzimir Matusevich said that the editorial office had 

failed to indicate in its application the information about reassignment of Valery Bulhakau to the position of 

the editor‐in‐chief.  

The editorial office called the decision repressive, aimed to close down the outlet, and announced that they 

would apply for re‐registration one more time. 

The last  issue of the magazine was published on June 28, 2012. If ARCHE fails to publish the next issue by 

June 28 2013, the Ministry of Information will be able to liquidate the outlet according to the law. 

We  remind  that  problems  started  for  ARCHE  on  September  14,  2012  when  police  and  tax  inspectors 

detained the chief editor of the magazine Valery Bulhakau at the presentation of the book “Sovetization of 

Western Belarus” by Y.Shumski. Valery Bulhakau was accused of unlawful entrepreneur’s activities. 

On  September  21  the Department  of  Financial  Investigations  (DFI)  employees  started  a  check‐up  in  the 

publishing house which published Arche.  In September 24 – 28 all documents  for  the  last  two years were 

seized for the check‐up. 

On October 2 more than 5 000 books from the personal collection of Valery Bulhakau were confiscated. 

On October 4 the founder of the magazine Andrei Dynko was summoned for questioning to the DFI. After 

that  Andrei  Bulhakau  substituted  Valery  Bulhakau  as  the  chief  editor,  in  order  to  save  the  outlet. 

Nevertheless, the DFI blocked the account of the magazine on the same day, and employees of the editorial 

team started to be called for questionings. 

To continue publishing, the editorial office tried to re‐register the magazine with a new founder. The first 

time the Ministry of Information refused in December 2012 on the grounds that the would‐be editor‐in‐chief 

did not have proper qualifications (5‐year work experience in an appropriate administrative position). Next 

refusals were  explained  by  violations  of  the  procedure  of  submitting  the  application. On March  11  the 

magazine ARCHE. Beginning received a third refusal of re‐registration from the Ministry of Information. The 

official letter signed by Liliya Ananich said that the application of re‐registration was filed with violation of 

article 12 of the Law on Mass Media – the founder did not provide his telephone number. 

On March 21, 2013  it was announced  that  the  Investigative Committee of Minsk  city and  region denied 

starting criminal prosecution against Valery Bulhakau and ordered to unblock the bank account of the outlet 

(informed by a letter dated April 9). 

 On April  18  Ashmiany  district  court  (judge Aliaksandr Davydau)  found  that  Belarus  Press  Photo  2011 

albums were  extremist materials.  Nothing was  told  about  further  fate  of  the  “condemned”  41  photo 

albums.  Photo  reporters  Yuliya  Darashkevich,  Vadzim  Zamirouski  and  Aliaksandr  Vasiukovich  were 

summoned as interested parties. The court ruled that they had to pay legal expenses 217.5 thousand rubles 

each (around 20 euros). The photographers disagreed and intended to appeal the court ruling. 



2 

 

The  court hearing of Belarus Press Photo 2011  case,  initiated by  the KGB department  in Hrodna  region, 

took only one day. 

The  trial  took  place  behind  closed  doors.  Only  the  “parties  concerned”  with  two  attorneys,  the 

representatives of KGB Department for Hrodna region, as well as the media lawyers Andrei Bastunets and 

Harry Pahaniayla were permitted to be present in the court room during the morning session. After a break 

mass media were allowed into court room, but all shootings were banned. 

The  judge  dismissed  the  petitions  for  Andrei  Bastunets  and  Harry  Pahaniayla  to  take  part  as  public 

representatives in the hearing; the motion for additional examination of the albums was dismissed, too. 

We  remind  that  41  albums  of  Belarus  Press  Photo  2011  were  confiscated  from  the  photographers  on 

November 12, 2012 on the Lithuanian‐Belarusian border. 

April 19 in two journalists were detained not far from the Independence square, Minsk, when covering the 

action of protest staged by the civil initiative “Against unlawfulness in courts and prosecutor’s office”. The 

journalist of Radio  Svaboda Aleh Hruzdilovich  and  cameraman of news  agency BelaPAN  Siarhei  Satsiuk 

were detained around 10 am. They were  taken  to Maskouski district police department. The  journalists 

were  told  they had been detained because  they had been  filming a  regime object –  the building of  the 

Chamber of Representatives.  The  journalists demonstrated  their press‐cards  and provided  explanations. 

Aleh Hruzdilovich was photographed, recorded for video, and left his fingerprints; he was set free at around 

2 pm; Siarhei Satsiuk was released at 1.30 pm. There were no any other procedural actions against them. 

All video recordings were deleted. 

On April 23  there was a hacker attack on  the website Charter’97 due  to which  the resource  temporarily 

stopped working. 

 On April 24  the chairperson of Vitebsk branch of  the Belarusian National Front party Leanid Autukhou 

was summoned to a police department where he was presented an administrative protocol against him. He 

was accused of violating the Law on Mass Media: on March 22 the party members distributed the party 

bulletin Magistrate  the  circulation  of which  allegedly  exceeded  299  copies  (which means  it  had  to  be 

registered as a mass medium). 

In his turn Authukhou remarked that nobody counted the copies of the bulletin in his presence, and he did 

not know how the figure 299 appeared in the procedural document. 

Then, on March 22, Leanid Authukhou and Kastus Smolikau were detained and blamed  for violating  the 

Law on Mass Events –  the bulletins  contained  invitations  for March 25  festive demonstration. Then  the 

judge of Kastrychnitski district  court  Ina Hrabouskaya  sentenced  them  to 5 days’  administrative  arrests. 

According  to  the  ruling, all bulletins were  to be destroyed. However,  they have become grounds  for  the 

new prosecution. 

On April 24 at 11.50 am the website of the European Radio for Belarus stopped functioning – there was 

only an announcement about technical works on the main page. 

The chief editor of the radio Vital Zybliuk said they registered an unusual number of connections, which led 

to assume they were subject to a planned DDOS attack. After midday the website started work again. 

On April 25 the journalist of the Belarusian Radio Racyja Uladzimir Khilmanovich was summoned via phone 

to the KGB department in Hrodna region. The KGB employee called himself Dolgikh and said the summons 

was within the competence of the KGB activities. The summons was appointed for April 26. The journalist 

assumed it was connected with his professional activities. 



3 

 

On  April  25  Mahilou  regional  court  (judge  Pavel  Klimau)  upheld  the  sentence  to  an  independent 

distributor  and  author  of  the  low‐circulation  newspaper  Mahilouski  Vybar.  66‐year  old  Valery  Vusik 

appealed against the ruling of Bialynichy district court  in which he was found guilty of  libel and unlawful 

distribution of the newspaper, and was fined 5 million rubles (500 euros). 

In the cassation Mr. Vusik said that he had not been well familiarized with the case materials, and the judge 

Uladzimir Huz denied him  the  right  to be  represented by an attorney, and also dismissed  the motion  to 

hear his witnesses. He was also called to court by a phone call, less than a day before the court hearing. 

We remind that Valery Vusik was prosecuted under administrative  laws after his critical publication about 

the situation at the  local state‐owned farming complex Lebiadzianka. Mr. Vusik affirmed that the complex 

suffered from mismanagement, doctored records and theft. Bialynichy district court found that the article 

contained false information which defamed the then chairperson of the complex Piotr Bialou. Now Mr. Vusik 

is going to appeal to the Supreme Court. 

On the early morning April 25 the Belarusian Partisan website was hacked. The homepage demonstrated 

an address from anonymous hackers who claimed to be adherents of the Anonymous group. Anonymous 

is a subculture and movement advocating the idea of anonymity and freedom online. It opposes censorship 

and surveillance on the net. Expressing protests, the group has cracked different websites of governments 

and  security  organizations.  The  symbol  of  the  group  is  Guy  Fawkes’ mask.  The  anonymous  letter  on 

Belpartisan accused the website of “pouring tons of dirt on the truthful Belarusian people” and of attempts 

to “destroy institutions of power like in Iraq or Libya” and contains warnings: “We could have [ruined] you, 

and Charter, and Viasna, and many others  long time ago, but we give you a possibility to exist under our 

control. Why didn’t we do  it? We are  just  interested WHO, FROM WHERE and WHAT  is saying. Now we 

have a list of talkers, and we warn you one last time: talk, write, but don’t overdo, there is no need to pour 

dirt and  insult PERSONALITY. The most zealous traitors of the Belarusian nation, we will publish them on 

the website Wiki Leaks, press and undress  literally and metaphorically. And we will also publish all  logins, 

IPs and mails of the cheekiest commentators who went beyond the borders of decency.” 

On April 25 at around 10 pm the website of the human rights center Viasna spring96.org was cracked: the 

information in some articles was changed for the opposite. In particular, hackers changed the information 

that  the  famous  screenwriter Andrei  Kureichyk  had  signed  the  petition  against  the  capital  punishment: 

instead  they  wrote  he  supported  the  capital  punishment.  Also  it  was  written  that  the  International 

Federation  for  Human  Rights  (FIDH)  supported  the  state  policy  of  Belarus.  Notably,  information  was 

changed  in  all  three  languages  of  the  website  ‐  Belarusian,  Russian  and  English.  Admins  from  Viasna 

corrected the false information in half an hour. It should be noted that the websites Charter’97, Belpartisan 

and Viasna are banned for access from state establishments. 

On April 26  the press‐service of  the Ministry of Home Affairs Kanstantisn Shalkevich  informed  that  the 

police would  not  search  for  hackers who  had  attacked  the websites  Belpartisan  and  Viasna without  a 

formal complaint: information about crimes published on websites is not a reason to start an investigation.

  Those who suffered had to file a complaint. He also remarked that the cases would be investigated 

if the websites were in .by domain or of the complaints were filed by citizens of Belarus. 

On April 26 independent journalists Aliaksandr Barazenka and Nasta Yaumen were detained in Astravets 

were  they  came  to  report  about  a  trip  of  opposition  activists  to  the  building  site  of  a  nuclear  station. 

Policemen from local departments as well as from Minsk and KGB employees did not allow them to enter 

the building site; the journalists were detained at around 1pm. Their video cameras were checked, and all 

the video recorded in Astravets was deleted. After giving written explanations, the journalists were set free. 



4 

 

On  April  26  two  journalists  of  Nasha  Niva  were  detained  after  the  Chernobyl  Way  sanctioned 

demonstration. Aksana Rudovich and  Iryna Arakhouskaya  tried  to  take  the picture of a detention of an 

anarchist  Ihar Trukhanovich. After  that  they were  followed and detained  in  a  trolleybus. The  journalists 

were taken to a blue mini‐van by people who did not care to introduce themselves. They were taken to the 

Soviet district police department; the police looked through the recordings, checked the women's IDs and 

set them free an hour later. 

On April 26 two more journalists were detained after the Chernobyl Way demonstration ended, at around 

10 pm. Henadz Barbarych and Aliaksandr Yarashevich had their press cards on them. However, they were 

taken to the Soviet district police department; meantime, the duty police officer denied that any detainees 

had been brought  there. At midnight  the  journalists'  colleagues  saw  them being  taken  to  the detention 

center in Akrestsina street. The journalists were accused of disobedience to police's demands (art. 23.4 of 

the Code of Administrative Violations),  informed  the duty officer  in  the detention  center. However,  the 

guard refused to take a parcel to the detainees this morning, saying all things can be transferred only after 

the trial, which is to take place only on Monday. 

On April 29 they were found guilty of disobeying  lawful police's demands (art. 23.4 of the Administrative 

Code, judge Kiryl Palulekh) and sentenced to three days' administrative arrest. 


