
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting July 16– 22, 2012 

In the reporting period public attention was focused on developments  in the case of Anton Surapin, 

20‐year old freelancer, a fourth year’ student of the Journalism Institute at the BSU who stayed at the 

KGB detention center. First he was detained  for  three days,  then his detention was extended  to 10 

days. He is contacted only through a lawyer; it is unknown if the prosecution has announced charges, 

as  it  is  hidden  by  the  secrecy  of  investigation. Meanwhile,  human  rights  defenders  remind  that 

detention over 10 days without formal charges is a rude violation of the Code of Criminal Procedure. 

We remind that Anton Surapin was detained in connection with a criminal case of illegal state border 

crossing by an organized group of people (article 371, part 3 of the Criminal Code). Anton is suspected 

of helping the group to cross the border which is punished by article 16 of the Criminal Code (three to 

seven years’ imprisonment). 

On July 16 the official website of the Factory of tractor details and aggregates in Babruisk informed that 

a brigade of the factory intended to file a lawsuit against some internet‐resources because of distortion 

of facts about a strike at the factory. According to the article, some media wrote about “hundreds of 

strikers” and published photos of the workers who didn’t take part in the strike or didn’t even work at 

that factory”. A chief of one of the departments at the factory Valery Halenka said they were going to 

file a  lawsuit to defend honor and dignity of the workers against the editions that had published their 

photos with false information. 

On July 16, three days after the detention of Anton Surapin, the journalists’ parents had no information 

about his status. After the 72‐hours’ period they went to the KGB, together with BAJ chairperson Zhanna 

Litvina and her deputy Andrei Bastunets. The receptionist was unable to provide any information, saying 

they have no right to interfere with the investigation. 

We  remind  that Anton  Surapin was  detained  at  home  on  July  13  in  connection with  a  criminal  case 

against  Swedish  teddy‐bear‐bombers.  Anton  Surapin,  being  an  editor  of  the  website  Belarus  News 

Photos, published unique photos of the teddy bears which hadn’t appeared in the media before.  

On July 17 his lawyer, who was at the interrogation the day before, said Surapin was accused of assisting 

a foreign group of people to cross the border illegally which carries punishment of three to seven years 

in prison (article 16 of the Criminal Code). Anton Surapin, being an editor of the website Belarus News 

Photos, published unique photos of the teddy bears which hadn’t appeared  in the media before. Anton 

wrote that the photos had been sent to him by an anonymous person who didn’t live in Minsk.  

On  July 17  representatives of  the PR company Studio Total, which organized  the  teddy bears  landing 

over Belarus, said that the Belarusian photographer Anton Surapin had no relation to the action.  

“We have already said that before the action we hadn’t had any contacts with any of the Belarusians. It 

is clear we did not have any contacts with Anton,” said Tomas Mazetti who together with his colleague 

Hannah Frey aviated the plane. 

In  the  meantime  international  human  rights  organizations,  such  as  Reporters  without  borders, 

International  Federation  of  Journalists,  European  Federation  of  Journalists,  Committee  to  Protect 

Journalists demanded immediate release of the journalist. 

On July 17 the house of the website orsha.eu editor Ihar Kazmiarchak was searched, as well as the his 

parents’ house. As a  result, a  computer,  two  flash‐cards and a 3G‐modem were  confiscated. He was 

interrogated  about  distribution  of  pornography  via  the  website.  It  all  happened  two  days  after  he 



registered  to  be  an  observer  at  the  parliamentary  elections  within  the  campaign  “Human  rights 

defenders for free elections”. 

Kazmiarchak claims  there was no porn material published on  the website orsha.eu. He supposes  that 

some structures are very interested in the information on his computer, that’s why they made out this 

catch with “distribution of pornography”. 

As  it became known on July 17, a citizen Yury Lychkouski filed a  lawsuit to defend honor, dignity and 

business  reputation  against  the  newspaper  “Vitsebski  Courier”  to  the  court  of  Talachyn  district 

(Vitsebsk region). The plaintiff, being a head of  the “Belarusian society of hunters and  fishermen” got 

offended by the article of “Vitsebski Courier” “From forest to prison: still waters run deep”, authored by 

the journalist Mikalay Petrushenka (dated 23.02.2012). The article reveals issues of abuse of power and 

illegal hunting. Yury  Lychkouski  thinks  that  the author meant him under  the expression  “one‐handed 

poacher”; the author accuses the poacher of many violations. The plaintiff asks the court to admit that 

the information indicated in the article was untrue and to make the newspaper publish refutation, and 

to pay a compensation of five million rubles. The court hearings are expected in the first half of August.  

On  July  17  it  became  known  that  the  mobile  operator  “Belcel”  arbitrarily  blocked  access  to 

independent websites. The fact of blocking access was noticed by a “Novy Chas” journalist. In particular, 

access  was  denied  to  http://charter97.org,http://belaruspartisan.org  and 

http://lipkovich.livejournal.com.  At  the  same  time,  mirror  versions  http://charter97.eu  and 

http://lipkovichea.livejournal.com  opened without  problems.  This was  not  the  first  fact  of  unlawful 

blocking of access to opposition websites by this mobile operator. At the beginning of the year Salihorsk 

users of “Belcel” noticed a similar situation, which was made public thanks to the civil activist Ivan Shyla. 

Also,  access  to  the  regional  website  http://www.saligorsk.org/  had  been  restricted  to  all  users  of 

"Belcel" since July 14. Representatives of the mobile company claimed that the blocking for  individual 

users  was  accidental  and  promised  to  correct  it.  However,  by  July  17  nothing  had  been  done  to 

reestablish access to one of the most popular regional independent resources. 

According  to  the  Belarusian  law,  some websites  are  blocked  for  state  establishments;  however,  for 

individual users it can be done only at their personal request. 


