
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting February 18 – March 3, 2013 

Within the reporting period there were several cases of denied  information, one official warning for 

contributing to foreign mass media unaccredited, a detention of three journalists “by mistake”. Also 

the expectations  to get back  the Belarus Press Photos 2011 did not  fulfill; and communication with 

state structures failed about possible changes in the present‐day mass media law. 

On February 18  the  journalist  Iryna Khalip who had been  formally allowed  to visit Britain and Russia 

until  April  3  came  to  the  police  station  for  a  regular  call‐in,  as  required  by  the  sentence. However, 

instead of  the head of  the probation  inspection Natallia Kaliada,  she met Aliaksandr Kupchenya,  the 

head of the probation unit of the Minsk city police department. 

According to Mrs. Khalip, the police official inquired when she would leave Belarus. When the journalist 

answered that she did not know the date, Mr. Kupchenya turned angry. “We have opened up the border 

for you! You didn't believe we'd do that, but we have, so that you go away and never come back. Listen 

to me, don't  come back. Take your  child,  fly  to Britain, obtain political asylum, but don't  come back. 

You're not needed here, all you do is distort facts," these were his words. 

We  remind  that  on  February  13  Iryna  Khalip was  allowed  to  go  temporarily  to Great  Britain  and  to 

Russia: to see her husband and the editorial office of Novaya Gazeta. 

On February 19 Iryna Khalip filed a complaint to the Interior Minister Ihar Shunevich demanding an in‐

house  probe  against Mr.  Kupchenya. Mrs.  Khalip  described Mr.  Kupchenya's  behavior  as  "a most 

blatant provocation" aimed to force her to violate the conditions of the probation period. 

On February 19 BAJ  received an official  reply  from  the Chamber of Representatives of  the National 

Assembly to the suggestions of BAJ on amending the actual mass media law. 

The chairperson of the Permanent Commission on human rights, national relations and mass media of 

Parliament Andrei Naumovich  informs that BAJ’s suggestions have been discussed by the commission 

and “processed in details together with the Ministry of Information.” 

 “At  present  the  Law  of  Belarus  “On Mass Media”  in  general works  stably,  allows  to  solve  practical 

problems occurring in mass media activities, and boosts to gradual development of information space of 

the country,” said in the reply. “Based upon this, deputies of the House of Representatives – members 

of the commission consider at present that  initiating amendments to the  legislation on mass media  is 

inappropriate.” 

The Chairperson of BAJ Zhanna Litvina said that  it was not the first time when state bodies gave reply 

officially  with  reference  to  the Ministry  of  Information.  “I’ve  got  an  impression  that  absolutely  all 

decisions concerning media sphere depend on the Information Ministry. It  looks as  if the deputies are 

deprived  of  a  possibility  to  take  a  decision  even  on  such  a  harmless  issue  as  hearings  within  the 

commission by themselves, without interference of the executive power,” she said. 

As became known on February 19, albums Belarus Press Photo 2011, which were seized  in November 

by Ashmiany customs office for an examination, have been now handed over to the KGB. "All materials 

were transferred to representatives of the Committee of State Security. That's all I can tell you," said the 

head of the department on fighting smuggling and administrative customs violations Ihar Yakutsenka.  



We  remind  that 41 albums were  confiscated on a border  control point under  suspicion of  containing 

“extremism materials”, were examined and were doomed  to be destroyed;  then  the authorities of  the 

ideological department of Hrodna Regional Executive Committee cancelled the previous decision, and the 

owners of the albums were about to get the albums back from the customs office. 

On  February 20  the director  general of Beltelecom  Siarhei Papkou  announced  that wired  radio was 

going to be shut down by the end of 2014. The decision has been made due to the fact that this system 

of radio broadcast is old‐fashioned and not profitable. 

On February 20 the independent journalist Aliaksandr Barazenka appeared at the prosecutor’s office of 

Minsk, summoned by an official writ handed over to him by post. He had a talk with the Councilor of 

Justice Mrs Natallia Zhukavets, the deputy head of the department on supervising law enforcement and 

legality of  legal acts. The Councilor wanted  to  take explanations  from Barazenka about what he was 

doing with a camera near the court of Maskouski district of Minsk at the end of December 2012 when 

an administrative case of the entrepreneur Ales Makayeu was heard. 

The  journalist answered that he did not remember the circumstances of the events, so Mrs Zhukavets 

offered him to come the next day. She said she would question several witnesses so that the talk would 

be more up to the point. 

On  February  21  an  official warning was  issued  to Aliaksandr Barazenka  that  he must  not work  for 

foreign mass media without accreditation. The document was signed by the deputy head of the Minsk 

prosecutor Kazimir Kezhun and handed  in by the Councilor of  Justice Natallia Zhukavets. The warning 

says  that Aliaksandr Barazenka "performed  functions of a cameraman  to  the benefit of  the Polish TV 

channel  Belsat.” We  remind  that  representatives  of  the  Polish  TV  channel  Belsat  have  several  times 

applied for accreditation, but were denied first on the grounds that the documents were not appropriate 

with the  law, and  later – because  journalists of Belsat many times violated the  law on mass media, by 

working without accreditation. 

On February 21 the photo journalist of the newspaper Brestskij Courier Milana Kharytonava received an 

official  reply  to  her  complaint  to  the  prosecutor’s  office  where  she  demanded  to  hold  liable  the 

policeman who  interfered with her work. We  remind  that  the  incident  took place on November 25, 

2012 in Brest during the last game of football championship of Belarus. The journalist was taking photo 

of football fans celebrating the end of the game. When she caught detentions of the most active football 

fans,  a  policeman  demanded  that  she  stop  taking  photos  and  even  pushed  her  to  the  traffic way.  It 

lasted  around  10 minutes;  the  policeman  ignored Milana’s  arguments  that  she was  a  journalist  and 

stopped only after remarks made by a special forces officer. In the complaint Milana Kharytonava asked 

to  find out who  the policeman was and  to hold him  liable. The official  reply, dated February 14 and 

signed  by  the  head  of  the  Linin  district  police  department  of  Brest Henadz  Vaitovich,  says  that  the 

check‐up did not reveal any violations in the policeman’s actions. 

The website of the organizational committee of the Belarusian Christian Democracy party was blocked 

almost two days, on February 24 ‐ 25. Representatives of BCHD consider that the blocking was staged by 

Beltelecom  intentionally  to hamper  the Marathon of  Solidarity with political prisoners.  The website 

was  accessible  from  abroad  and  via  proxy‐servers,  which  proves  that  the  blocking  was  staged  on 

purpose, but not through technical faults. The website started working properly after several complaints 

to Beltelecom. We remind that the state company Beltelecom is a monopolist for the exterior gateway in 

Belarus via which other providers in Belarus are connected to the World Wide Web. 



On February 25 in Minsk a police officer forced a cameraman of the informational agency BelaPAN out 

of the territory around the house in Plekhanava Street where an explosion and a fire had occurred. The 

journalist got  through  to  the  cordoned  zone  lawfully, having demonstrated his press  card  to a police 

lieutenant. He was filming the venue with a camera and was waiting for an official commentary from a 

representative  of  the  Red  Cross,  upon  previous  arrangement.  Suddenly  the  officer  commanded  the 

journalist to leave and pushed him out of the zone. 

On February 27 an employee of the press‐service of the Federation of Trade Unions of Belarus denied 

information to a journalist of the European Radio for Belarus Zmitser Lukashuk. The journalist sent a list 

of questions to the chairperson of the Federation Leanid Kozik and requested to hold a phone talk up to 

the questions. The press‐service referred the journalist to the website of the Federation, saying that all 

information  about  the  organization  activities  can  be  found  there.  “By  the  way,  we  looked  for  the 

information requested for in our letter to Kozik, but we failed to find it on the website of the FPB,” said 

the editorial office of the European Radio for Belarus. 

On February 28 three BelaPAN journalists were detained near the building of the National Academy of 

Sciences where they were conducting a regular weekly opinion poll. The correspondent Hanna Afonina, 

cameramen Siarhei Satsiuk and Vasil Siamashka were detained and taken to the Pershamaiski district 

police  department.  In  the  department  the  journalists'  IDs were  checked  and  copied,  the  video was 

looked through, and an hour and a half later they were set free. The police apologized and advised that 

next time the journalists should conduct such opinion polls in another district. 

On February 26 in Bialynichy district (Mahilou region) the local policeman Siarhei Karytkin appeared at 

the house of the local activist Valery Vusik and drew up two administrative protocols against him: one 

for  libeling the present‐day chairperson of the farming complex  in Bialynichy district and the other for 

illegal distribution of a newspaper. Valery Vusik, the former deputy of the council in Bialynichy district, 

published an open  letter  to  the  local authorities  in  the small‐circulation newspaper Vybar Mahilouski 

(published since February 2012 in 299 copies, which does not require official registration). He provided 

facts of violations at the agricultural complex (which is state‐run) and called to bring matters in order. 

On  February  28  journalists  of  the  satellite  TV‐channel  Belsat were  invited  by Valery Vusik  to  report 

about some violations at the local farming complex. The journalists came to the animal farm in order to 

talk  to workers  there about  salaries and working  conditions. However,  they were  interrupted by  the 

deputy  chairperson  of  the  agricultural  complex,  who  accused  them  of  “industrial  espionage”  and 

demanded that they leave the secret object otherwise he would call the police. 

On February 28 in the evening the local policeman called on Valery Vusik again, just to ask why he had 

invited the TV. As Valery Vusik told on March 2, two participants of the interviews with the journalists 

had administrative protocols filed against them. 

On March 2 at the official sports celebration “Minsk ski track 2013” people in plain clothes prevented 

journalists  from  taking  pictures  of  the  participants  of  the  skiing  round  –  they were  higher  officials, 

including Aliaksandr Lukashenka. 


