
1 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting August 19 –25, 2013 

BAJ has started a campaign for unimpeded access to information from official sources. “This is one of 

the most  acute problems  for practicing  journalists, no matter  from  state‐run or  from  independent 

mass media,” says the chairperson of BAJ Zhanna Litvina. “The campaign is long‐term, and at present 

we are collecting data and explore real cases. Our aim  is to get a special  law adopted which would 

precisely  outline  the  rights  of  journalists  in  each  particular  situation  when  they  need  some 

information  from  official  sources.  It  should  also  define  responsibility  of  those  who  provide  such 

information.” 

On  August  19  the  correspondent  of  Radio  Svaboda  Ihar  Karnei  was  not  accredited  to  a  press 

conference  at  Belaruskali,  one  of  the major  exporting  companies  in  Belarus.  The  press  conference 

followed a split‐up between the Belarusian Potash Company and the Russian concern Uralkali. 

On  August  16  the  correspondent  phoned  to  the  HR  and  ideology  manager  of  Belaruskali  Anatol 

Makhlay;  the  latter  responded he needed  to get approval  from  the director general Valery Kiryjenka. 

The director general declined the request. He explained that Svaboda presence at the press conference 

was undesirable, since the “radio did not deserve trust”. 

As became known on August 20, the former video engineer of the BelMusTV channel was found guilty 

of producing and distributing pornography materials (article 343, part 2 of the Criminal Code). He was 

sentenced  to  two  years  of  jail  in minimum  security  colony with  enforced measures  of  security  and 

treatment.  The  28‐year  old man  pleaded  guilty,  explaining  that  on  that  day  he  quarreled  with  his 

girlfriend. We remind that the incident took place on April 13 during the day. 

On August 20  in Mahilou an  independent  journalist, BAJ member Ales Asiptsou was briefly detained 

near  the  pass‐through  to Mahiloukhimvalakno  (chemical  enterprise).  The  journalist was  holding  an 

opinion poll among workers of the factory. “A man came up to me, he did not  introduce, only said he 

was a representative of the ideological department of the enterprise, and asked to proceed with him,” 

told the journalist. 

In one of the service rooms, a policeman took explanations from the correspondent. He did not draw up 

any protocols, but said it was forbidden to take photos or carry out opinion polls on the premises of the 

factory, which also included the ground in front of the factory. 

It was reported on August 20 that the website of the writer Sviatlana Alexievich alexievich.info was 
inaccessible  in Belarus. Meantime  it could be accessed via proxy  servers, and opened easily  in other 

countries. The writer said she knew that the problem existed: “It has lasted for more than a week. First I 

thought it was a timely technical error. I asked the responsible person to check it out. In nine countries 

people responded that everything was fine. So it turned out that only in Belarus it was blocked.” 

On  August  20  the  correspondent  of  the  European  Radio  for  Belarus  Pavel  Sviardlou  got  an  annual 

accreditation from the Ministry of Foreign Affairs. 

We remind that in November 2012 Pavel Sviardlou was denied accreditation, under the grounds that he 

had  violated  Belarus  legislation  (sanction  envisaged  by  article  15.2  of  the  Provision  on  accrediting 

journalists of  foreign mass media). On August 22, 2012  the  journalist was arrested near his house by 

plain‐clothed policemen and was sentenced to 15 days’ arrest, so to say for swearing in public, which is 



2 

minor hooliganism under article 17.1 of  the Administrative Code. Courts of higher  instances,  including 

the Supreme Court, upheld the court ruling on appeal, although the  journalist  later  found a witness of 

the arrest who disproved the testimonies of the policemen. 

On  August  20  the  prosecutor’s  office  of  Salihorsk  region,  having  considered  a  citizen’s  complaint, 

issued an official warning to the local TV channel against violating the law on citizens’ petitioning. 

A  citizen  Victor  Malochka  complained  that  in  March  2013  the  state‐run  TV  channel  refused  to 

broadcast congratulations on  the occasion of 95th anniversary of proclaiming  the Belarusian People’s 

Republic,  and  the  channel  replied  to  the  citizen’s  correspondence  in  the Russian  language,  although 

Victor Malochka was writing to them in Belarusian. The language of replies became the ground for the 

warning,  as  the  law on  citizens’ petitioning demands  that officials must  reply  in  the  language of  the 

petitioner. 

The  fact  that  the  channel  refused  to  broadcast  the  congratulations  stayed without  comments.  The 

prosecutor D.Savanovich thinks that these actions must be complained against in higher instances, that 

is in the Salihorsk District Executive Committee. 

On August 21 the human rights defender Ales Bialiatski had a meeting with his wife Natallia Pinchuk 

and sister Volha. This is the first two‐hour meeting since December 2012. According to Natallia Pinchuk, 

Ales said he was doing well and had a good mood. “However, it is hard to call it a normal condition his 

being in the colony for two years” added the prisoner’s wife. She said that the prisoner works in sewing 

production, as earlier, reads a  lot and knows about main events beyond prison. This year the prisoner 

will  have  two more meetings with  relatives,  a  long‐term  and  a  short‐term  one. We  remind  that  on 

August 7 he received a 30‐killogram food parcel, the first in the last eight months. 

On August 21 the Belarusian Association of Journalists, within the campaign for unimpeded access to 

information for  journalists, sent  letters to 40 state agencies, both national and regional. BAJ asked to 

name documents that set guidelines for  issuing accreditation to  journalists for events at each of these 

institutions.  BAJ  also  asked  if  there  were  any  legal  acts  that  classify  some  kinds  of  information  as 

sensitive, and  if  there  is any advantage  for  journalists of state‐run mass media. “The  idea came when 

BAJ  surveyed  journalists  about which  state  agencies  tend  to  frequently  deny  information,”  said  the 

spokesperson of BAJ Barys Haretski. “The survey showed  that problems occur when working with  the 

vast majority of  state agencies. That’s why BAJ decided  to clarify  the  issue  in official correspondence 

with state agencies.” 

On August 21 the administration of the Vitebsk region psychiatrist clinic refused to give an interview to 

Vitebskij Courier. The journalist Uladzimir Zhyhulou tried to arrange an  interview with the chief doctor 

Alena Martynava  about  the  fate  of  Ihar  Pastnou  (Igor  Postnov),  a  doctor who  used  to work  in  the 

hospital but now is undergoing treatment in this establishment himself. 

“We have many times given word to Pastnou on the pages of our newspaper; he criticized the condition 

of medical establishments in Vitebsk. As it became known on August 16 he was placed for treatment to 

the same psycho hospital where he had worked. Before that he said that he had been threatened many 

times  with  compulsory  treatment  for  criticism.  So  I  wanted  to  show  both  sides,  including  the 

administration  of  the  hospital which  thinks  that  Pastnou  acts  unethically.  First Martynava  agreed  to 

meet with me, then several times postponed the meeting. Finally on August 21 her secretary phoned to 

me and invited for a talk, but Alena Martynava turned out to be busy again.” 

The chief doctor’s deputy  Ihar Svirkunou agreed to talk  instead of Alena Martynava, but having  learnt 

what edition the  journalist represented, he refused. He claimed that the edition was not registered  in 

Belarus; the journalist argued that it was registered in Russia, and we are part of the Customs Union. He 



3 

anyway  refused, adding  that  the  journalist did not have accreditation. Also  the doctor banned  taking 

photos saying that it was a closed establishment. 

On August 23 the NGO Center for Legal Transformation filed a complaint to the General prosecutor’s 

office in relation to publishing closed criminal case materials in mass media. The complaint addressed 

the article in Sovietskaya Belorussia, issue No155, dated August 21, authored by Ihar Dolin; the article 

told about Andrei Haydukou who had been convicted of espionage. 

The Legal Transformation Center claims that the materials, in particular letters of Haydukou, were part 

of  the  criminal  case,  and were not  publicly  accessible  as  they  belonged  to  the  sensitive  information 

protected  by  law.  Cases  of  revealing  such  information  are  regulated  by  articles  198  and  287  of  the 

Criminal Code and of the “Provision on procedure for providing information related to criminal cases of 

crimes  that  caused  wide  public  response…”.  The  organization  drew  attention  to  the  fact  that  the 

sentence had not yet come into legal force. 

In  this  regard,  the Legal Transformation Center asked  to hold a prosecutor’s check‐up and hold  those 

guilty accountable. 

On August  23  it  became  known  that  the Department  of  Sentence  Execution  of  the Ministry  of  the 

Interior denied access to a correctional colony in the Vitebsk region to an independent journalist Kastus 

Mardzvintsau. The journalist was making a report about conditions in places of freedom restriction, and 

filed an official application according to the procedure. 

The  first  deputy  of  the Department  Siarhei  Pratsenka  replied  that  he  found  this  visit  of  a  journalist 

“unreasonable”, and referred to article 22, part 2 of the Code of Criminal Procedure (“Representatives 

of mass media and other persons have the right to attend establishments that execute punishment with 

the  consent  from  the  administration  of  such  establishment  or  respected  governing  bodies  of  such 

establishment”). 

The journalist is sure that this decision was not based on law. The journalist thinks that by this refusal, 

the officials violated his right to receive and disseminate information, provided by article 36 of the Law 

on Mass Media. 

On August 24 in Minsk a cameraman of the news agency BelaPAN Vasil Siamashka was detained while 

preparing a report. He was taken to the Kastrychnitski district police department where he spent around 

two  hours;  a  video was  deleted  from  his  camera  (it was  an  interview with  Andrei  Dzmitryjeu,  the 

deputy chair of the Tell the Truth! campaign). The policemen told the journalist that the video had to be 

deleted  because  there  was  a  building  of  a  police  department  in  the  background.  No  procedural 

documents were drawn up. 

The  journalist was detained when he was recording an  interview with Tell the Truth! activists on their 

way out of  the police department. They had been detained  in  the campaign headquarters  in  the  first 

half of the day. 


