
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting August 20 – September 2 

The period is remarkable by the beginning of a new criminal case against the journalist 
Mikalay  Petrushenka  according  to  article  369  of  the  Criminal  Code  –  “insulting  an 
official representative”. 
In the meantime the  journalist Andrey Poczobut  is pending trial over his “defaming” 
the president Lukashenka. Poczobut  is under  recognizance  to stay on  in his place of 
residence. The journalist is sure he will appear in focus of the prosecuting bodies soon 
after the parliamentary elections. 
The outstanding event was also a raid on several administrators of opposition online 
groups in social nets which ended up in arrests of several of them. 

On August 20  the Vitsebsk  region prosecutor’s office  issued an official warning  to an 
independent  journalist  Alena  Stsiapanava  for  contributing  to  foreign media without 
accreditation. The warning  signed by  the prosecutor’s deputy G.A.Karanko  states  that 
the  journalist  is accused of work  for an editorial office that had ceased  its activities  in 
2002. According to the document, the prosecutor’s office had several times caught the 
journalist preparing photo, video and interviews with the purpose to publish reports on 
a website of the Czech Radio Free Europe – Radio Liberty. The prosecutor Zaitsau who 
passed on the warning to the journalist did not try to explain who and how conducted 
the check‐up of the mentioned facts. 
Alena Stsiapanava  is going to appeal the warning. “The Czech Radio Liberty, as far as  I 
know,  stopped working  in 2002.  So  I  am not  able physically  to work  for  it,”  said  the 
journalist. She  is the 11th  journalist who has received a warning  from the prosecutor’s 
office in 2012. 

On August 20 in Homel a civil activist Aliaksandr Pratsko was detained in Pryvakzalnaya 
Square for selling a non‐state newspaper “Novy Chas”, which is officially registered. The 
senior  lieutenant Dzianis Novikau  took  the distributor  to  the police department,  took 
down  explanations;  and  captain  Siarhey  Pauliushchanka  made  up  a  protocol  for 
“violating the rules of selling goods and delivering services” (article 12.17 of the Code of 
Administrative  Violations).  Pratsko  showed  his  contract  concluded with  the  editorial 
office  for distributing  the newspaper, but  the police claimed he also needed a permit 
from the district administration. 
The chief editor of “Novy Chas” Aliaxey Karol  is going to complain against  the police’s 
actions.  “Now  the  law  does  not  require  any  coordination  for  such  activities  –  it was 
earlier when you needed a license. There was no violation”. 

On August 22 it became known that the head of Minsk police Aliaxandr Ioskin did not 
find  time  to meet  BAJ  representatives.  A  week  before  Zhanna  Litvina  and  Andrey 
Bastunets  had  registered  for  a  meeting  in  order  to  discuss  working  conditions  of 
Belarusian  journalists  at  mass  events  in  the  capital.  However,  the  day  before  the 
appointed meeting a secretary of Mr. Ioskin said that he was going to an urgent training 



so he  could not hold  the meeting. On  the  second  attempt  to  appoint  a meeting  the 
secretary  on  the  phone  said  the  schedule  of Mr.  Ioskin  was  unknown  and  he  was 
unlikely to have time due to the soon‐coming elections. 
After  that BAJ  sent  a written  request  to hold  a meeting  to  the police department of 
Minsk City Executive Committee. 

On  August  22  a  Vitsebsk‐based  journalist  Mikalay  Petrushenka  was  summoned  to 
Orsha  Municipal  Department  of  Legal  Investigation  Committee  of  Belarus.  He  was 
informed that a criminal case has been filed against him for “defaming a governmental 
official”.  The  legal  prosecution  was  caused  by  an  online  publication  “A  Pedophile 
Received Bonuses for the Best Children’s Playgrounds” by M. Pietrushenka, published in 
the Blog Section on www.nash‐dom.info Web‐resource on August 8, 2012. 
According to the resolution, dated August 17 and signed by Senior Legal Investigator S. 
Shcharbianka,  the  journalist  “indicated”  that  the  Deputy  Chairman  of  Orsha  City 
Executive Committee was suspected of facilitating a pedophile’s activity. Consequently, 
it was stated that Petrushenka had “publicly defamed” the municipal official on duty. 

On  August  23  the  official  representative  of  Belsat  TV  channel  in  Belarus  Mikhail 
Yanchuk was  summoned  to  the Department  on  Citizenship  and Migration where  he 
received a notice that he “is not subject to any travel restriction”. “I don’t even know 
why you happened to be in the base,” said the deputy chair of the Department Mikhail 
Hryb.  
The journalist spent half a year trying to restore his rights. As Mikhail Yanchuk found out 
earlier,  in the travel banned  list next to the name of each “travel banned” there was a 
name of an official representative responsible for introducing them into the base. It was 
a military  commissar  in Rechytsa district who  restricted  the  journalist’s  right  to  leave 
Belarus.  Mikhail  Yanchuk  had  a  talk  with  the  commissar  on  the  phone;  the  latter 
confirmed  that  it was  his  name  in  the  base,  but  he  never  saw  the  case  of Mikhail 
Yanchuk and never introduced him into the base. 
Two more BAJ members Andrey Dyn’ko and Aliaksandr Atroshchankau are  staying on 
the “travel banned” list. 

On  August  23  the  chief  engineer  of  the  department  of  capital  construction  in 
Baranavichy city Uladzimir Vesialou refused  to give  information  to  the correspondent 
of an independent local newspaper Intex‐press. Yulia Kharkevich asked to tell about the 
terms  of  building  a  new  residential  district  in  Baranavichy  Barauki.  The  engineer 
interrupted  the  journalist,  claiming  that  he would  not  “give  comments  to  non‐state 
newspapers.” 
IP  editorial  office  remark  that  the  information  related  to  the  construction  of  the 
residential district  is not available either  from  the  communal  services or architectural 
municipal  department.  Several  times  the  journalists  were  denied  comments  or 
information.  At  the  same  time,  the  state‐run  local  newspaper  “Nash  kray”  publish 
detailed interviews on the topic. 

On August 24  the police patrol  in Zhodzina briefly detained a human  rights defender 
Aliaxey Lapitski who was  taking photo of  the street with  the policemen  in  focus. The 
patrol called a car with colleagues for help. Lapitski showed his ID, conducted a talk with 
the policemen, and was free half an hour later. 



On  the  morning  of  August  25  Homel‐based  TV  journalist  Larysa  Schyrakova  was 
detained in the village of Liaskavichy of Petrykau district and was not allowed to cover 
the  folk  festival “Call of Palessie”. Representatives of  law enforcement agencies came 
up to her, demonstrated their documents and said she had to be accredited in order to 
cover  the  festival,  because  the  event  is  attended  by  Aliaxandr  Lukashenka.  The 
journalists’ friends noticed the photo of Larysa Shchyrakova  in the hands of one of the 
policemen. Seven policemen convoyed her to the police department of Petrykau district 
for the “check‐up of her video materials” where she stayed till 5.30 pm. She wrote an 
explanatory note – why she, a journalist and member of a country‐studies organization, 
appeared at the folk festival. 

On August 27 the  judge of Leninski district court of Minsk Maryna Zapasnik dismissed 
the appeal of BAJ member Siarhey Vazniak to reduce his suspended sentence.  
We  remind  that  on May  20,  2011  the  Frunzenski  district  court  of Minsk  sentenced 
Siarhey Vazniak to two years’ suspended imprisonment on the “December 19 case”. The 
sentence came into force on July 22, and recently half of the term has passed. The whole 
Siarhey Vazniak  reported  to  the  local police  inspection and did not  receive  remark on 
violations. Among  the  documents  submitted  to  the  court,  there were  several  positive 
characteristic, including the one from BAJ. All this should have contributed to a positive 
judicial outcome. Siarhey Vazniak  is going  to appeal  the  judge’s decision  in Minsk City 
Сourt. 

On August 27 the chief editor of “Bobrusykiy Kurier” Anatol Sanatsenka, who had filed a 
complaint  to  the  General  Prosecutor’s  office  against  Babruysk  KGB  department, 
received an answer from Mahilou regional KGB department. 
In the complaint Anatol Sanatsenka told that on April 5, 2012 he had a 2.5 hours’ talk 
with KGB representatives  in a cabinet of the  local tax department. He was threatened 
with a criminal case  for his media publications. The  journalist demanded  to give  legal 
assessment of the KGB activities. 
The General Prosecutor’s office  redirected  the complaint  to  the prosecutor’s office of 
Mahilou  region  which,  in  their  turn,  redirected  the  complaint  to  the  regional  KGB 
department. So, the deputy head of the regional KGB I.P.Siarheyenka informed that the 
check‐up on  the activities of Babruysk KGB  showed  that  the  actions were  lawful and 
grounded. 
“When  I  sent a  complaint  to  the General Prosecutor’s office,  I meant  that  it was  the 
prosecutor’s office that I trusted, and not the agency which had violated my rights,” said 
Sanatsenka. 

On August 27 the chief editor of non‐state newspaper of “Borisovskiye Novosti” Anatol 
Bukas was deprived of registration as a candidate to the House of Represntatives at the 
parliamentary  elections.  The  electoral  commission  in  Barysau  electoral  district  No62 
said that the journalist “did not mention that he had sold his personal car in 2011. So, all 
members  of  the  commission  voted  unanimously  to  revoke  the  registration  of Anatol 
Bukas as a candidate.”  
“It was predictable. This  is the 8th time I take part  in the parliamentary elections, and I 
was registered directly by the commission only two times, and all other times – after it 
was demanded by the Central Electoral Commission,” said Anatol Bukas. 



On August 28  the  investigator of Hrodna  regional prosecutor’s office Arsen’ Nikolski 
informed  that  the  criminal  case  of Andrei  Poczobut  for  defaming  the  president  had 
been extended. He did not tell for how long. 
Andrey Poczobut  is staying under recognizance not to  leave his place of residence. The 
journalist is sure he will return into focus just after the elections. 
We  remind  that  Andrey  Poczobut  was  detained  on  June  21,  his  flat  in  Hrodna  was 
searched  and  computers  were  confiscated.    He  spent  ten  days  in  Hrodna  detention 
center and was released under recognizance. 

On  August  30  it  became  known  that  the Ministry  of  Foreign  Affairs  dismissed  the 
complaint of the  journalist of Radio Racyja Victor Parfionenka. He complained that he 
had applied to the Ministry of Foreign Affairs for accreditation as a correspondent for a 
foreign  mas  medium  four  times  in  order  to  work  legally  in  Belarus  but  each  time 
received  denial.  The  answer  form  the Ministry  says  that  such  complaints  do  not  lie 
within the Ministry’s competence. 

On August 30 one of the  largest Internet communities of the social net Vkontakte was 
hacked – titled “We are fed up with this Lukashenka” the group connected 37 thousand 
users. 

On August 30  law  enforcement  agencies detained  and questioned  administrators of 
the  online  groups  of  social  networks  “We  are  fed  up with  this  Lukashenka”,  “Liapis 
Trubiatskoy – Free Concert in Minsk”, “Only SHOS!”. 
Minsk:  Pavel  Yeutsikhiieu  was  questioned  in  presence  of  his mother  at  home.  The 
questions were about some  friend named Raman, about  their  relation  to  the  Internet 
group  of  Vkontakte  “Liapis  Trubiatskoy  –  Free  Concert  in Minsk”.  The  plain‐clothed 
people asked about passwords to the group. Pavel refused to say anything. The police 
were  called who only  came  to  seize  a home  computer, whithout drafting procedural 
documents. The mother tried to interfere, but Captain Aliaxandr Makarau demonstrated 
his documents. Pavel Yeutsikhiieu was taken to the Kastrychnitski district police where 
he was sentenced to five days’ arrest for minor hooliganism.  
Administrator  of  the  group  “Only  SHOS!”  Andrei  Tkachou  was  detained  at  his 
girlfriend’s  flat, which was  searched  and  a  computer was  confiscated.  The man was 
taken to questioning and sentenced to seven days’ arrest for minor hooliganism. 
Underage Raman Pratasevich was detained by KGB agents in the street. He was forced 
into a minibus and  taken  to  the police department. “KGB officers  took me  to a police 
department,  where  Aliaksandr  Ioskin,  the  chief  of Minsk  public  security  police,  was 
waiting for me. They ordered to tell them passwords for an account on VKontakte social 
networking website. They shouted at me, delivered blows in the kidneys and liver. They 
threatened  to  accuse  me  of  small  thefts.  I  was  just  repeating  that  I  didn't  know 
anything. It lasted for 4 hours. Finally, they took me to another office and left me alone 
for some  time. They  then  told me  to  take my  jacket and get out,” Raman Pratasevich 
said. 
Vitsebsk: the moderator of the online group “We are fed up with this Lukashenka” Aleh 
Shramuk was detained. The police and special forces burst  into his flat after deceiving 
the  activist  into  opening  the  door.  He  was  taken  to  questioning;  at  midnight  he 
informed that he was in Vitsebsk KGB. 



On  August  31  the  head  of  the  Center  of  information  and  PR  of  KGB  Aliaxandr 
Antanovich  told  reporters of Radio Liberty  that  they did not have  information on  the 
incident. 


