
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting May 21 – 27, 2012 

 

On May 22 BAJ received a reply from the head of the Central district police department 

Arthur  Shakhlay.  In  response  to BAJ’s members  request  “to  explain  the  law on mass 

media  to policemen”,  “to explain  to  the officials and other employees of  the  interior 

that during mass actions… journalists perform their professional duties” etc. 

The laconic answer says: “We inform you that your request has been considered at the 

Interior Department of the Central district Administration  in Minsk. You can get all the 

information  that  you  are  interested  in  at  the Department  of  Information  and  Public 

Relations at the Main Interior Department of Minsk city executive committee.” 

We  remind  that  on April  17  freelance  journalists  on  their  own  initiative  visited  three 

police departments in Minsk to discuss relations between law enforcement agencies and 

journalists at work. Only Mr Shakhlay  listened  to their problems and took  their papers 

with  the  request  and  explanation  of  the  problem.  Other  police  officials  either  were 

absent  (during  the official hours of  reception of  citizens) or  claimed  that  they did not 

have time and desire for such discussions. 

On  May  22  the  Warsaw‐based  Belarusian  Embassy  “strongly  condemned”  the 

documentary “What  justice  looks  like  in Belarus” dedicated  to  the bomb explosion  in 

Minsk  subway  on April  11,  2011 which was  demonstrated  on  the  Polish  TV  channel 

TVN. The commentary published on the website of the Embassy said that the film was 

an “outrageous manipulation of facts that has nothing to do with the reality”. According 

to  the  Belarusian  Embassy,  the  authors  of  the  film  “took  the  side  of  the  terrorists 

sentenced  for  the  explosion”.  “For  the  sake  of  the  freedom  of word”  the  diplomatic 

mission  recommended TVN  showing  the Belarusian  film  “Metro”  in order  to  “tell  the 

Polish people the whole truth about the tragedy”.  

On May 24 TVN  gave an official answer  in which  it dismissed all  the accusations of 

unfair work. “Our firm principle  is to check every piece of  information that  is gathered 

to  create  a  report.  The  embassy  did  not  put  forward  a  single  specific  argument  to 

substantiate  its  "sweeping  accusations,"  TVN  said  in  the  statement.  “In  a democratic 

country,  it  is  only  up  to  an  independent  court  to  decide  whether  a  report  is  a 

manipulation of facts or based on false  information, not verified evidence,” underlined 

TVN. 

On  the morning  of May  23  independent  TV  journalists Ales'  Liubenchuk  and  Liubou 

Lebedzeva were detained while taking an  interview  from the representative of the PA 



"Platform"  Andrey  Bandarenka  near  the  Palace  of  railway workers.  In  Kastrychnitski 

district police department  they gave explanations and  then were  set  free. They were 

promised  that  the story "would be continued". The colleague  journalists said  that  the 

policemen knew beforehand who the detainees were and what they did. 

“Six men conducted the detention, five of them ‐  in plain clothes. The  journalists were 

taken  to  the car;  I  tried  to  talk  to  the policemen, but  they  refused  to  introduce," said 

Andrey Bandarenka who saw the detention. 

On May 23 the editor‐in‐chief of the non‐state newspaper “Bobruyski Courier” Anatol 

Sanatsenka  received  a  reply  from Mahilou  region  prosecutor’s  office,  related  to  his 

April’s complaint on unlawful actions of employees of Babruysk KGB. 

We  remind  that on May 5 Anatol  Sanatsienka was  invited  to  the  tax  inspection on a 

routine talk; but  instead, two KGB‐men met him at the cabinet of his tax  inspector and 

talked  with  him  for  2.5  hours.  They  exerted  psychological  pressure  accusing  him  of 

possible  prosecution  according  to  article  369  of  the  Criminal  Code  “Discrediting  the 

republic of Belarus”. 

 In the reply, dated May 16, the senior prosecutor’s assistant Ramanouski M.A. admits 

the  fact of  the  “talk”  between  the  KGB  and  the  journalist. He  informs  that Mahilou 

region prosecutor’s office found out that a number of materials authored by Sanatsenka 

“contain ungrounded facts and suggestions aimed at discrediting the Belarusian society 

and  state,” which  allegedly  results  the  journalist’s  disrespectful  attitude  towards  the 

Belarusian  law  “On mass media”. Besides, Ramanouski  is worried  that  following  such 

practice of preparation of materials in future might lead to a violation of law”. 

Then  Ramanouski  writes  that  the  state  security  agencies  have  the  right  to  hold 

preventive actions. And the talk that took place between the KGB and the  journalist 

was “the mildest form of individual prevention of violations”. 

On May 24  the shooting  team of “Belsat” was not allowed  to attend  the anniversary 

concert of the rock‐musician Aliaksandr Kulinkovich in one of Minsk clubs. According to 

the  journalists,  the  organizer  of  the  concert  Pavel  Kashyryn  told  the  press was  not 

welcomed at the event as it was closed to the public. Mr Kashyryn explained his actions 

to the press‐service of BAJ the following way: “Things are not made that way.  It was a 

half‐closed event  in  a private  club,  and nobody had warned me beforehand  that  the 

shooting  team  of  “Belsat”  wanted  to  work  there.”  According  to  Kashyryn,  other 

journalists were covering the concert, but they were all photographers and all of them 

came on a previously made agreement. 

On  May  24  the  Belarusian  political  scientist,  analyst  of  Radio  “Svaboda”  Valery 

Karbalevich  was  awarded  “Free  Press  in  East  Europe”  Gerd  Bucerius  Award.  The 

ceremony took place  in the town hall of Hamburg (Germany). The contest organizers ‐ 

these  are  two  foundations,  “Die  Zeit”  and  the  Norwegian  organization  “Fritt  Ord”  ‐ 



remark  that  freedom  of  the media  in  Belarus,  Russia,  Azerbaijan  and Ukraine  is  not 

obvious,  so  this  award  is  especially  important  for  those who  represent  independent 

journalism in these countries in the atmosphere of repressions, persecution, defamation 

and intimidation. 

As  reported on May 25,  the human  rights defender Andrey Bandarenka, head of  the 

informational and enlightening establishment “Platform”  filed a complaint against the 

National  State  TV  and  Radio  Company  to  defend  his  honor,  dignity  and  business 

reputation. The activist sues  the state TV company  for moral damages,  inflicted by an 

episode  shown  on December  11,  2011  in  a  program  “In  the  center  of  attention”  on 

“Belarus‐1”  TV  channel.  The  first  court  hearing  is  scheduled  on  June  7  (9.10  am)  in 

Pershamayski district court of Minsk. 

On  May  25  Natallia  Verashchahina,  the  editor  of  the  website  praca.info  (of  the 

independent  trade  union  REP),  was  taken  off  the  train  Vilnius  –  Minsk  on  the 

Belarusian‐Lithuanian border point Gudogay. She underwent a personal search: her bag 

was inspected and she was forced to get undressed. As a result of a 3‐hour search, her 

money,  laptop and a  flash‐card were seized. She was promised to get  it back within a 

month after a “check‐up”. 

On May 25 a  journalist for the newspaper “Vitsebski Courier” Yulia Kanapliova filed a 

complaint  to  Orsha  city  and  district  court  against  employees  of  Orsha  police 

department: on May 20 her car was stopped, and the police seized eight copies of the 

booklet “Pol palityki”, and also 200 cartoons about local self‐government. The journalist 

argues  that  the  products  are  not  periodicals,  so  application  of  article  29.9  of  the 

Administrative  Code  (“Unlawful  distribution  of  the  print  press  in  the  Republic  of 

Belarus”) in her case is unlawful. Moreover, in the administrative report the policemen 

did not write  the data about  the number and  the  titles of  the seized copies, and also 

they did not make a record of seizure. In her opinion, such “confiscation” does not differ 

from a banal robbery. The  journalist asks  to give her back the products and recognize 

the actions of the policemen as unlawful. 

On May 25 a human rights defender, an activist of the campaign “Nash Dom” Mikalay 

Petrushenka sent a letter to the head of the interior department of Vitsebsk executive 

committee Aliaksandr Naydzenka in which he asks to explain the reasons for seizure of 

the print press from the  journalist of “Vitsebski Courier” Yulia Kanapliova. He asks the 

police to ensure the right to distribution of information. 

On May 26 the names of the winners of the contest “Belarus Press Photo‐2012” were 

announced. The Grand Prix  this year went  to Ales Vasiukovich,  for a photo of Liubou 

Kavaliova, mother of the executed for Minsk subway explosion Uladzislau Kavaliou. All 

the names of the contest winners are HERE http://baj.by/en/node/12410. 



On May 26,  in  the evening  the deputy editor of  “Narodnaya Volia” Maryna Koktysh 

was taken off the train “Vilnius – Minsk” on the border point Gudogay. At the customs 

control  she was  searched. Nobody explained any  reasons  for  the  search. She did not 

have any  carriers of  information,  there was nothing  to  seize  from her. Then  she was 

guided  to  the night  train Moscow – Kaliningrad. She had  to buy a  ticket  for her own 

money. 

On  May  28  Liubou  Kavaliova,  mother  of  the  executed  for  the  subway  bombing 

Uladzislau Kavaliou petitioned  to  the General Prosecutor’s office. She wants  the  film 

“Metro” to be assessed: in her opinion it is slanderous. 

According  to  Liubou  Kavaliova,  the  film  “Metro”,  which  was  shown  on  the  day  of 

remembrance  of  the  subway  bombing,  has  a  number  of  contradictions  and 

discrepancies,  and  even  distortions  relating  to  the  case  of  Uladzislau  Kavaliou  and 

Dzmitry Kanavalau. 

Earlier, Liubou Kavaliova asked the Belteleradiocompany to call the names of the author 

of the film. But head of the company Henadz Davydzka denied information, saying that 

that the company was the owner of the copyright for the film, it was mentioned in the 

titles  to  the  film  and  that was  enough.  He  suggested  that  she  could  file  an  appeal 

against his answer to the supreme body (Administration of the President of the Republic 

of Belarus). 


