
1 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting July 22 –August 18, 2013 

Beside  the “usual”  conflicts  in mass media  filed,  such as detentions,  court hearings and  refusals  to 

provide information, the Monitoring service of BAJ observed how attentive state agencies became to 

online activities. For example, it became known that a judge in Pruzhany filed a complaint requesting 

to hold an examination of comments on a regional website seeking for a possibility to start a libel suit. 

A user of a Belarusian online forum was fined for critical comments; and a local blogger had his laptop 

seized after publishing a video about a local executive’s house. 

On  July 22, members of BAJ Aliaksandr Fiaduta and Siarhei Vazniak have  their  suspended  sentence 

terminated; both were convicted for organizing and participating  in mass actions roughly violating the 

public order after the presidential elections in 2010. 

We remind  that on May 20, 2011  the court of Frunzenksi district of Minsk gave  two years’ suspended 

sentence  to  publicist  and  political  scientist  Aliaksandr  Fiaduta  and  journalist  Siarhei  Vazniak;  the 

sentence  came  into  legal  force  on  July  22,  2011.  They  both  worked  in  the  electoral  team  of  the 

presidential  candidate  Uladzimir  Niakliajeu.  Initially  they  had  been  accused  of  organizing  mass 

disturbances envisaging a 15 years’ imprisonment punishment. 

On July 23 it became known that the regional newspaper Hazeta Slonimskaya again received a refusal 

to  get  back  to  the  distribution  networks  of  Belposhta  and  Belsayuzdruk.  Several  hundred  of  local 

residents signed a petition to these enterprises asking to resume providing services to the independent 

newspaper.  “But  the  answer  came  as  usual  –  it  is  unreasonable  to  include  the  outlets  Hazeta 

Slonimskaya and Otdushina to the subscription catalogues,” told the chief editor Viktar Valadashchuk. 

We  remind  that Hazeta Slonimskaya has been denied  services of  the  two  state‐run monopolists  since 

2006. 

On July 25 Minsk police officers detained Ihar Iliyash, a journalist of the newspaper Belousy I Rynok, for 

more than an hour. He worked at the court hearing over the ex‐candidate for presidency, leader of the 

"Tell  the  Truth!"  campaign Uladzimir Niakliajew.  After  the  hearing,  plain‐clothed  people  invited  the 

journalist to proceed to their car nearby. They explained that the  journalist had been noted by hidden 

surveillance, conducted by the officers, and the video recording allegedly revealed some violations.” 

The journalist was taken to the Maskouski district police department were he was told that he had been 

brought there for personal identification, “as he presented his journalist ID without his passport.” After 

that he was questioned about where he had been on the evening of  July 24 and who could prove his 

words.  “Then  they  excused  and  set  me  free,”  said  the  journalist.  No  procedural  documents  were 

written. Iliyash assumed that the law enforcement agencies had confused him with some other person. 

 

On  July 26  in Minsk a correspondent of BelaPAN Zakhar Scharbakou, cameraman of BelaPAN Andrei 

Korsak and photographer of Nasha Niva Siarhei Hudzilin were detained when covering a street action 

of activists of the youth organization Alternative (registered in Lithuania). The incident took place near a 

supermarket when the activists of celebrated the anniversary of proclaiming the sovereignty of Belarus 

on  July, 27 1990. The  journalists and the activists were pushed  into minivans altogether. According to 

Zakhar  Scharbakou,  they  spent  approx.  an  hour  and  a  half  in  the  van;  then  they were  taken  to  the 

Partyzanski district police department. They were banned to use phones. They had their IDs copied. All 



2 

photo and video materials were deleted, and all data carriers were checked. The  journalists were set 

free around three hours after the detention. 

On July 26 in Baranavichy, a court hearing started  in a  lawsuit of an activist Viktar Syrytsa against the 

state‐run  newspaper  Nash  Kray.  The  ground  for  the  lawsuit  was  a  publication  about  an  official 

celebration Milavidy Fest which in fact did not take place. The newspaper announced the soon‐coming 

event,  and  Viktar  Syrytsa  made  arrangements  to  order  a  bus  and  came  to  the  venue  with  other 

amateurs of culture and history. The venue was empty, so they  just put flowers to the monuments of 

the 1863 uprising and sang the Mighty God (anthem of the Catholic Church). On June 12 Viktar Syrytsa 

was summoned to the Baranavichy district executive committee where an administrative protocol was 

drawn up against him under article 23.34 – organizing and holding an unsanctioned mass event on June 

2. Viktar Syrytsa disagreed with the facts stated  in the protocol, as he did not organize the event, but 

only  participated  in  an  event  previously  announced  in  the  newspaper,  an  official  print  outlet  of  the 

executive  committee.  The  activist  demanded  that  the  editorial  office  should  bring  apologies  to  the 

readers  for  false  information  and  cover  losses  from  the  rent  of  the  bus  (2 million  300  rubles).  The 

defendant,  the  chief  editor  of  the  newspaper  pleaded  non‐guilty. He  explained  that  the  text  of  the 

announcement had been sent to them from the culture department of the district executive committee. 

The judge decided to summon a representative of the department as a co‐defendant. 

On  July  28  the  independent  journalist  Zmitser  Lupach  was  not  allowed  to  attend  the meeting  of 

dwellers of  village Dzerkauschyna  (Hlybokaye district) where people  came  to discuss  the demand  to 

eliminate all pigs within  five‐kilometer distance  from  the  state hog‐breeding complex Malinouschyna, 

because of African swine plague threat. 

“Just as the chair of the executive committee Aleh Morkhat saw me, he addressed to the deputy head of 

the Hlybokaye  district  police  asking who  had  let me  in  and where  the  duty  police  officer was.  And 

demanded to fire the duty police officer on that very day,” said the journalist. 

As reported on August 30 Homel executive authorities did not allow holding a march in support of Ales 

Bialiatski.  Local  pro‐democratic  activists  and  human  rights  defenders  Yury  Varonezhtsau,  Anatol 

Paplauny and Leanid Sudalenka  filed an application asking  for permission  to hold a street procession. 

The action aimed to protest the criminal prosecution of human rights defender Ales Bialiatski and other 

political prisoners and was expected to be held in Homel on August 4. The authorities answered that the 

procession  route  covered  an  underground  passage  and  the  building  of  the  executive  committee; 

besides, the organizers did not sign a contract for paid‐for services of the police, medical aid team and 

communal services. 

We remind that Ales Bialiatski is the head of the human rights center Viasna, vice‐president of FIDH, was 

sentenced  to  four and a half prison sentence, charged with  large‐scale  tax evasion.  In  fact,  the money 

that the court deemed to be his personal  income was aimed for human rights activities. Ales Bialiatski 

has been recognized as prisoner of conscience;  the EU and  the USA demand his unconditional release. 

Now Ales Bialiatski is in a colony in Babruysk. 

On July 30 the journalist Iryna Khalip was temporarily detained in the airport Minsk 2 when she was on 

her way to Warsaw to see her husband Andrei Sannikau. Security officers took away her documents and 

said she needed to have approval of the KGB to go abroad because she was on the KGB restrictive list. 

Iryna Khalip and her son had to wait for 30 minutes for their trip to be permitted by the KGB. She was 

allowed to board in the end. 

We remind that Iryna Khalip had her suspended sentence lifted on July 19, 2013. She had been convicted 

of participating in the protest action on December 19, 2010. It was supposed that all restrictions on her 

personal freedom were lifted. 



3 

As became known on  July 30,  the administration of  the Cherykau PMK‐280  (local building company) 

filed another lawsuit to the Krychau district court, accusing the low‐circulation newspaper Volny Horad 

of discrediting the administration of the enterprise and undermining its business reputation. The reason 

for the lawsuit was an article “We’ll wait with the retraction” dated June 29. 

The  plaintiff  claimed  that  the  article  contained  untrue  information  that  two  employees  of  the 

enterprise,  who  acted  as  witnesses  in  the  previous  lawsuit,  did  not  have  proper  contracts  of 

employment.  In his  turn,  the  chief editor of  the newspaper  Siarhei Niarouny  argued  that  the  article 

contained  only  the  testimonies  pronounced  in  court,  and  all who  attended  the  court  hearing  could 

prove it. 

The lawsuit was scheduled for 10am, August 29. The background of the story find here. 

August 2,  journalists Siarhei Serabro and Alena Stsiapanava  received an  insulting and  threatening e‐

mail.  A man  named  Yauhen Mishakou  titled  his  letter  “Know where  the  tongue  can  lead  you”  and 

accused the journalists of making “ordered” reports, and of an attempt to build up cheap popularity in 

journalism. At the end, the letter contained obvious threats, like the tongue can lead you to “places not 

that far”. The author of the letter reminds of several laws and articles that might be applied against too 

critical  journalists,  like  the  law on crime prevention,  the criminal  law against discrediting Belarus, and 

against actions aimed to harm sovereignty, national security and territorial integrity. 

On August 4, on  the occasion of  the  International Day of  Solidarity with  civil  society  in Belarus, BAJ 

addressed an official  letter to the head of the penal colony  in Babruysk No 2 where Ales Bialiatski  is 

serving the 4.5 years' prison sentence. 

The  journalist  organization  stated  that  according  to  the  recent  information,  received  from  the 

correctional  facility, groundless penalties were  issued to human rights defender Ales Bialiatski who  is 

serving his term there. In particular, the colony administration deprived him of the meeting with his wife 

which was to take place in July. Moreover, he wasn't allowed to receive a food parcel. 

The Belarusian Association of  Journalists  considers  it as pressurization of  the human  rights defender, 

connected  to his civil position, not with  the violations which were allegedly committed by him. That's 

why  the organization asks  to abolish  the  imposed penalties and allow Ales Bialiatski  to meet with his 

wife Natallia Pinchuk as soon as possible. 

On August 6 activists of  the Human Rights Center Viasna Uladzimir  Labkovich and Tatsiana Reviaka 

were fined 3 million rubles (around 255 euro) for holding an unsanctioned picket. 

The activists were detained on the morning of August 5 when they were handing out postcards with the 

portrait of Ales Bialiatski near the central shop CUM in Minsk. 

They were taken to the Soviet district police department and brought before court that evening. They 

were charged with violating the order of organizing and holding mass events (Article 23.34 of the Code 

of Administrative Violations). However,  the  violation  reports  contained  some  defects,  and  the  judge 

(Dzmitry Pauliuchenka) sent the reports back for revision. 

The  human  rights  defenders  disagreed  with  the  qualification  of  this  deed  as  participation  in  an 

unauthorized mass event; they argue that they only distributed information and are going to appeal the 

sentences. 

As reported on August 7, the chairperson of the Pruzhany district court (Brest region) was disappointed 

by comments on the local website pruzhany.net and filed a complaint to the prosecutor’s office, asking 

to check if the comments might contain elements of libel, punished by article 188, part 2 of the Criminal 

Code.  The  chairperson Uladzimir  Sauchuk  thinks  that  some  readers  accuse  a  judge of  the  court of  a 

serious crime, and  these comments can be deemed  libelous. The comments were  related  to a  recent 



4 

trial  over  a  last  year’s  fight which  ended with  a murder  of  a  19‐year  old man.  The  defendant was 

acquitted, and many readers where indignant over the decision made by the judge I.Zhytko. 

On August 7 Ales Bialiatski received the first food parcel in this year. We remind that on May 6 his wife 

Natallia Pinchuk wanted to pass over a food parcel, but the administration of colony No2 declined told 

her that Bialiatski was not entitled to the parcel for half a year more because of earlier violations. From 

March to June he got three reprimands and was declared a malicious violator; because of that, he was 

deprived of  the  right  to amnesty  in 2012.  In August 2012 he also got  two  reprimands  for  insignificant 

violations of the regime. In total he was deprived of food parcels for 8 months. 

On August 9  the administration of  the correctional colony No 2  in Babruisk  replied  to BAJ’s address 

sent on August 4. The head of the colony Aliaksandr Kakunin writes that each time the fact of violation 

was discussed with  the prisoner and  the prisoner got explanations about  the  legality of such penalty. 

There are also written explanations enclosed to the prisoner’s file where he admits having committed 

the  violations. He  did  not  appeal  against  the  penalties,  so  there  are  no  grounds  to  abolish  them  or 

change them, says the reply. 

On August 9 a similar  reply came  from  the Department on sentence execution of  the Ministry of  the 

Interior  in  the Mahilou  region;  the acting head of  the Department Yury Talkachou  replied  that all  the 

restrictions imposed on Ales Bialiatski were lawful. 

On August 12 the Ministry of the  Interior press‐service reported  that a man had been  fined 7 million 

rubles (around 788 dollars) according to two administrative articles – insulting a person and insulting an 

on‐duty official. According to the report, the 35‐year old Minsk city dweller published online statements 

of insulting character; the Frunzenski district court fined the “boor” to seven million rubles. 

The man who turned out to be a playwright Andrei Karelin had had an incident in a self‐defense school: 

when he tried to leave a lesson earlier, a conflict with a trainer started that ended up with beating. The 

man  called  the  police;  according  to  his words,  the  police  arrived  almost  in  an  hour  and  did  not  do 

anything, did not even leave their car, but mocked at him (using the obscene language) and left. 

Several days  later Andrei Karelin  left some comments on the TUT.by forum, calling the policemen fat, 

haughty, bastards,  and  attacking police  institution  in  general  –  for  this  comment  he  received  a  five‐

million fine. Another comment was related to a wife of a policeman who had been killed in spring being 

on duty; for this comment he got a two‐million fine. The man was detained on June 19. The first hearing 

took  place  on  July  9.  The  policemen  claimed  they  had  learnt  about  the  comments  from  their 

administration.  According  to  Karelin,  they  did  not  answer  precisely  which  comments  had  offended 

them. Also, they were unable to explain the meaning of the word “haughty” (in Russian valjazhnyj): they 

said it meant an impertinent person who does not care for anyone. 

On July 10 Karelin filed a statement to court saying that he had not meant to insult the police officers on 

duty, and the comments were not “obscene” but just reflected in a literary style “his real attitude to the 

employees of law enforcement agencies”. 

Besides, Karelin drew attention to the fact that there had not been professional linguistic examination in 

the case. 

On July 11 Karelin received the first fine – 5 million rubles (approx. 420€), and on July 26 – the second 

fine – 2 million rubles  (approx. 170€). He remarked  that he had not been  informed about  the second 

case. 

On August 26, when Andrei Karelin returned from a holiday trip, he had to quit job at the New Drama 

Theater. He said the administration of the theater received a demand to fire him from the  ideological 

department of the Minsk City Executive Committee. 



5 

As became known on August 15, the Ministry of  Information found “no  legal grounds” to react to the 

citizens’ petition demanding to stop violence threats from the head of state Aliaksandr Lukashenka. The 

violence threat were claimed to be Lukashenka’s statement on Belarusian TV of July 8 when he said to 

he would “rip  the heads off”  to  several people  in  responsible positions  if  they produce machinery of 

poor quality. 

“The Ministry  of  Information  lacks  enough  legal  grounds  to  take measures  in  response  to  the  facts 

mentioned in the petition,” says the reply by the Deputy Minister Dzmitry Shedko. 

“If this  is their official reply,  it means they  in fact acknowledge threats and rudeness from the head of 

state.  Since  they  cannot  take measures,  I  will  gather  signatures  under  a  petition  to  the  House  of 

Representatives  demanding  to  pass  a  law  prohibiting  that  officials  threat  or  speak  impolitely  in  the 

media,” said the activist of the petition Aliaksei Paulouski. 

On  August  15  the  chairperson  of  the  Brest  regional  court  Tamara  Suchok  found  no  violations  in 

previous court decisions in the honor and dignity case of the journalist Milana Kharytonava. We remind 

that the  journalist sued another  journalist who wrote offensive comments  in her regards on a regional 

website.  She  filed  a  lawsuit  to  defend  honor,  dignity  and  business  reputation.  However,  linguistic 

examination ruled that the comments were not  insulting.  In the appeal against the first‐instance court 

decision Milana claimed that the linguistic examination was performed by a person who had no license 

or experience. Besides, she argued that the  linguistic examination took  into account only  insult aspect, 

dismissing those related to honor, dignity and business reputation. 

The  chair  of  the  Brest  regional  court  decided  that  court  of  lower  instance  dismissed  the  lawsuit 

reasonably, and the defendant was not obliged to pay any moral damage compensation. 

 On August 17  in Svetlahorsk police seized a  laptop  from the  local blogger and civil activist Hennadzi 

Zhuleha. Before that the police conducted searches in the activist’s flat, sanctioned by a prosecutor. 

On August 6 Zhuleha made a video about  the house of  the chair of  the Svetlahorsk district executive 

committee and published the video in the social nets. Soon after, the video was posted on several news 

resources. Then, according to the chairperson’s wife filed a complaint against the blogger, claiming that 

by  the  video  distributed  on  the  Internet,  he  spoilt  the  honor  and  dignity  of  her  family,  and  the 

information  in  the video had  libelous character. She asked  to hold  the activist  liable according  to  the 

law. 

“I don’t deny making the video about the chair’s house. The authorities answer to all questions, to all 

existing problems – there  is no money. By this video  I showed that there  is money, but  it  is spent  for 

building houses for the bosses, but not for solving problems of people”, said the blogger. 


