
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus   

Info‐posting – April 23 ‐ 29, 2012 

New  facts  of  information  denied,  new  detentions  of  distributors  of  the  press  and 

continued court cases. 

On April 23  it became  known  that  citizens of Mahilou  city were ordered  to  remove 

satellite antennae. If they refuse, they will be fined or the equipment will be removed 

forcefully. Orders to do so were distributed by the Housing services department No1 of 

Mahilou.  Its head Valery Zubrytski offered  the discontented citizens  to connect  to  the 

cable TV. 

In  the meanwhile, several  independent channels  stopped broadcasting on cable TV  in 

Belarus for some unclear reasons. 

On April 25 Vitsebsk policemen attempted to prevent  journalists from meeting Lubou 

Kavaliova, mother of Uladzislau Kavaliou, the man punished by death on conviction of 

terrorism for Minsk bomb blast. Lubou Kavaliova was offered to give a video  interview 

for the program “Man and Law”. The meeting was arranged at her flat. But hardly had 

the shooting crew left the taxi, when a policeman and a man from the riot police stood 

in  their way.  The woman  saw  the  situation  through  the window  and went  down  to 

“free”  her  guests.  Journalists were  given way,  but  only  after  their  documents were 

copied. 

On April 25  the  judge of  the district  court  in Rahachou  Iryna Malashkevich  sent  the 

administrative  case  of  Dzianis  Dashkevich  for  revision.  He was  accused  of  violating 

author’s and patent rights by allegedly copying 9 articles and a photo of the Chairperson 

of  the  district  executive  committee  Victor  Banchuk  from  the  official  newspaper 

“Svabodnaye  slova”  and  publishing  it  on  the  website  vrogacheve.ru.  On  second 

thoughts  the  plaintiff  Andrey  Shyshkin  reduced  the  number  of  articles  under 

consideration to 5 and withdrew his claims to the photo. 

“The case has not been closed. I sent it for revision. I don’t know if it will be sent back to 

court,” said the judge Malashkevich. 

On April 27  the administration of  the  special  settlement No7  in  the village of Kuplin, 

Pruzhany district, held attestation of Paval Seviarynets, political prisoner,  co‐chair of 

the  Belarusian  Christian  Democracy  party.  The  characteristics  of  Paval  was  positive, 

however  he  was  deprived  of  the  possibility  to  be  granted  early  release  on  parole 

“because he hasn’t admitted his guilt”. 

“To my mind, both the sentence and the ruling are unlawful,” says Seviarynets. 



As  reported on April 27  the prosecutor of Krychau district Uladzimir Tryvayla denied 

information to the unregistered non‐state newspaper “Volny horad” (Free city). Several 

times the journalists of the newspaper asked the prosecutor to tell about the situation 

on the results of the fight with corruption and organized crime  in 2011. Each time the 

prosecutor refused to tell anything. 

On 27 April, the police of the town of Biarozauka, Lida district, Hrodna region, detained 

the  local activists of the Belarusian Popular Front Party and “For Freedom” movement 

Siarhei  Trafimchyk  and  Vitold  Ashurak,  and  seized  800  copies  of  “Novy  Chas” 

independent newspaper. The detainees are official civil distributors of the newspaper. 

The  activists  were  taken  to  the  police  station  and  forced  to  provide  explanations. 

However, they refused to do so, as no charges were brought against them. 


