
1 
 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 
 
Mass Media Week in Belarus  
 
Info-posting – January 23-30, 2012 
 
 

The Reporters without Borders international human rights watchdog published 
the annual Press Freedom Index 2011-2012 within the period under review. 
According to the research outcome, Belarus dropped to the 168th position in the 
rating list. (All in all, the list contains 179 positions.) Among other, the dramatic 
rating fall of Belarus was caused by a severe suppression of civil protest 
actions in the aftermath of Presidential elections in December 2010.  

The preliminary court hearings on a defamation case against the ‘Hantsavitski Chas’ 
non-state regional newspaper were held in Baranavichy City and District Court (Brest 
region) on January 23, 2012.  

The claim had been filed against the weekly’s publisher ‘InterPress-Region’ Private 
Unitary Enterprise by a former MP Alaksandr Svirid and a former chief of Hantsavitski 
District Electric Communications Center Mikalay Rylko. The claimants felt offended by 
a newspaper article “Signatures in Support of the Head of District Executive 
Committee Delivered to the Regional Center” by Peter Guzayeuski, published in 
‘Hantsavitski Chas’ on November 11, 2011, and its Web-replica “Petitioners at 
Sumar’s”, published on the newspaper Web-site www.ganc-chas.by. The article 
narrated about a collective petition delivery to Brest Regional Executive Committee in 
support of Uladzimir Stolar, who held the post of the Head of Hantsavichy District 
Executive Committee at that time. Among other, it was mentioned that the petition was 
presented by A. Svirid and M. Rylko. This way the local officials were trying to save 
the chief of Hantsavitski District Executive authority from resignation. The claimants 
told they hadn’t brought any signatures anywhere and requested the court to oblige 
the ‘Hantsavitski Chas’ newspaper publisher to pay out 10,000,000 Br (approx. EUR 
930) to them in moral damages.  

The judge took a decision to send an official request to Brest Regional Executive 
Committee, in order to check the facts, connected to the case. The following court 
hearings were scheduled for February 3, 2012.  

It should be mentioned that Mr. Svirid and Mr. Rylko claimed against the newspaper to 
the Public Prosecutor’s Office for Hantsavitski District, Hantsavichy Department of 
Internal Affairs, and the Ministry of Information of Belarus too. However, they received 
replies that the periodical hadn’t violated the law.  

On January 24, 2012, the Panel of Judges of Minsk City Court refused to support an 
appeal against the initial verdict of Piershamayski District Court in Minsk in relation to 
a human rights activist and a BAJ member Ales Bialatski. The decision was 
announced by the judge Uladzimir Stsiapurka. A. Bialatski wasn’t delivered to the 
court room.  

It should be noted that the human rights activist’s wife Natallia Pinchuk transferred the 
whole amount to be paid out by the prisoner to the state on January 18, 2012. The 



2 
 

sum was collected by the public. There was a hope that the payment would help to 
mitigate Bialatski’s sentence. However, the Panel of Judges didn’t take into account 
the fact of transfer, while considering the appeal.  

It is worth reminding that the judge Siarhei Bandarenka of Piershamayski District 
Court in Minsk pronounced a verdict to Viasna leader and FIDH Vice-President Ales 
Bialatski on November 4, 2012. The court found Ales Bialatski guilty of large-scale tax 
evasion and sentenced him to 4.5 years of imprisonment in a strict regime penal 
colony with confiscation of his property (including office of human rights center 
"Viasna"). Moreover, the court ruled to collect Br 721 mln of alleged damage and Br 
36 mln of state duties (approx. USD 90,000).  

A. Bialatski, 49, is currently imprisoned in Zhodzina jail (Minsk region). The 
international democratic community, the political leaders of the EU, the USA, and a 
number of other states treat him as a political prisoner and insist on his immediate 
release from custody.  

As reported on January 25, 2012, all civil servants from Luninets District Executive 
Committee were obliged to deliver speeches in the state-owned regional media, 
according to schedule. The document was signed by Viktar Rafalovich, Deputy 
Chairman of Luninets District Executive Committee on agreement with the 
“Luninetskiya Naviny” newspaper’s Editor-in-chief Tatsiana Vaitsiakhouskaya.  

At the same time, the district officials are banned to present any information to the 
local “Inform-progulka” non-state weekly.  

The ‘Tell the Truth!’ civil campaign activists arranged a flash-mob action ‘Switch off 
your TV! The Belarusian television teaches your children to cheat!’ on January 29, 
2012. They installed TV-sets with the taped screens near refuse bins close to the 
Kamarouski market and the Belarusian State Philharmonic in the city center of Minsk. 
It is worth mentioning that the participants of the previous counter-BT flash-mob 
action, who emptied a pot with noodles at the entrance to the Belarusian TV and 
Radio Company in Minsk, were fined. 

A political prisoner and a member of BAJ Dzmitry Bandarenka had a phone talk with 
his wife on January 29, 2012. Among other, he underscored that the conditions of his 
custody in Mahilou Penal Colony No.15 had aggravated. In particular, he was banned 
to use a crutch for walking. Despite the injuries, he was banned to stay in bed at 
daytime and obliged to work.   

 

Prepared by the BAJ Monitoring Service 


