
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting December 24, 2012 – January 13, 2013 

Within the reporting period journalists again faced with detentions, warnings, failures to get 

into state distribution networks, etc. BAJ kept on correspondence with state agencies about 

Belarus press Photo albums confiscated by customs office, and about the equipment of the 

Australian  journalist Amos Roberts, which was  also  confiscated  by  customs  office  in  early 

autumn.  One  of  the  burning  issues was  transforming  several  state mass media  into  one 

media holding. 

On December 24  in  the morning  civil activists  and  journalists were detained  in Smaliavichy 

district (Minsk region). BAJ member and civil activist of the “Tell the truth!” campaign Siarhei 

Vazniak,  journalist  and  civil  activist  Mikalay  Petrushenka,  TV  reporter  Lola  Buryieva, 

cameraperson Viachaslau Piashko and the car driver were going to cover a meeting of the local 

deputy  Yahor  Lebiadok with  local  residents.  The  journalists’  IDs were  checked  right  at  the 

entrance to the culture house where the meeting was scheduled for 11 am.  They were taken to 

the  local  police  department,  under  the  pretext  of  verifying  their  identities.  The  sub‐colonel 

Andrei Martysiuk had a prophylactic  talk and  took explanations  from  three of  five detainees; 

protocols were drawn up and they were set free. 

At around 2pm Lola Buryieva was set free;  information carriers were confiscated from her for 

additional check‐up. She insisted on giving her the protocol of confiscation and wrote there her 

remarks. At first the policemen did not want to give the protocol to her and threatened “to jail” 

her. At the moment when the detainees were in the police department, the duty officer denied 

that  any  detained  journalists  were  there  in  a  phone  talk  with  Andrei  Bastunets,  deputy 

chairperson of BAJ. 

On December 27 BAJ prepared official petitions to the deputy  in Smaliavichy Yahor Lebiadok 

and to the Minister of Home Affairs. BAJ asked the deputy to file a deputy’s request to the head 

of the police department demanding to check up the fact of creating obstacles to professional 

journalistic  activities.  The Minister  of Home  Affairs  Ihar  Shunevich was  asked  to  appoint  a 

check‐up  on  this  fact  and  punish  those  guilty,  and  also  explain  the  law  on mass media  to 

employees of law enforcement agencies. 

 

On December 26 Anton Surapin, a freelance journalist, informed BAJ that he did not know how 

his criminal case was going on. Four months before  (on August 17) he was set  free  from  the 

KGB  detention  center  under  recognizance  not  to  leave  his  place  of  residence.  He was  not 

summoned for examinations any more. Surapin thinks that some clarity will appear after a trial 

over the border guard who had missed the teddy bear  landing. Now Anton Surapin studies  in 

the fourth year of the Journalism Institute of the Belarusian State University. 

We  remind  that on September 13 BAJ  referred a petition with  signatures of  the organization 

activists demanding to dismiss charges against the journalist. The KGB has not yet responded to 



this petition, this way violating all legal norms of Belarus. On July 4 a single‐engine aircraft with 

Swedish pilots from Studio Total PR company entered the airspace of Belarus. It spent nearly an 

hour and a half over Belarus and dropped around 800 teddy bears with pro‐democracy placards 

over the town of Ivianets and on the outskirts of Minsk. From the beginning Belarusian border 

guards and military firmly denied any possible invasion. Anton Surapin first published photos of 

the teddy bears on the website Belarusian News Photos. On July 13 he was detained by the KGB; 

on July 23 official charges were announced – assistance to illegal border crossing (part 3 of art. 

371 of the Criminal Code). 

On December 29  it became known  that arrest of Anton Surapin  topped  the  list of  ten most 

absurd arrests of the year prepared by Amnesty International. 

On December 28 Dzianis Dashkevich, a pro‐democratic activist  from  the  town of Rahachou, 

received an official warning about  inadmissibility of violation of the  legislation of the Republic 

of Belarus. The two‐hour “conversation” was carried out by prosecutor Sviatlana Chuyeshava. 

Dzianis Dashkevich was warned that in case the independent website vrogacheve.ru published 

inaccurate information about the political and economic situation in the country, or discredited 

the authorities, he could face criminal charges under Article 369‐1 ("discrediting the Republic of 

Belarus"), Art. 188, Par. 2 ("libel") and Art. 189, Par. 2 ("insult") of the Criminal Code. 

On January 3 the editorial office of the magazine Arche.The Beginning submitted documents 

for registration to the Ministry of Information. It was the second attempt to renew the license 

of the magazine. 

We  remind  that  on  December  12  the  Ministry  of  Information  refused  to  re‐register  the 

periodical. The reason was that the proposed editor‐in‐chief  (now performing the  functions of 

the  editor‐in‐chief)  Ales  Pashkevich  did  not  have  necessary  qualifications:  a  five‐year  work 

experience in administrative positions of the appropriate profile (requirement of the Appendix to 

the Regulation of the Ministry of Labor of Belarus dated 31.08.2000, No120). 

On  January  4  the  international  organization  Index  on  Censorship  published  a  policy  paper 

“Belarus:  Pulling  the  plug”  on  digital  challenges  to  freedom  of  expression  in  Belarus.  The 

document  evaluates  most  up‐to‐date  data,  legal  and  technical  background,  and  gives 

recommendations to Belarusian authorities on how to ensure freedom of expression online. 

“This  report  explores  the main  challenges  to digital  free  speech  in Belarus,  concentrating  in 

particular on the ways the state authorities restrict freedom of expression online. 

Firstly,  it  is done by applying a  repressive  legal  framework,  including draconian  laws  such as 

criminal  libel,  legal prosecution and  the misapplication of  the administrative  code.  Secondly, 

free  speech  is  restricted by  the use of new  techniques,  such  as online  surveillance, website 

blocking  and  filtering,  and  cyber‐attacks  against  independent  websites  and  content 

manipulation.” The organization comes to a conclusion that the Belarusian regime can control 

almost all actions of Belarusian citizens online. 

On January 5 the court of Leninski district in Hrodna fined local human rights defenders Victor 

Sazonau,  Raman  Yurguel,  and  Uladzimir  Hilmanovich  to  15  base  amounts  each.  The  case 

concerned  the picket held  in Hrodna on December 10, 2012:  the activists  staged a solidarity 



action  on  the  international  day  of  human  rights  by  taking  a  photo  in  the  street with  Ales 

Bialiatski’s portrait and the Universal Declaration on Human Rights, which was later published 

on the website of the HRC Viasna. On December 18 the local police made up a protocol on an 

unsanctioned  picket  based  upon  the media  fact  only.  On  December  19  the  activists  were 

familiarized with  the  protocols.  The  court  hearing  of  the  administrative  case  over  all  three 

participants (judge Vital Liatsko)  lasted two hours and a half, according to Viasna report. They 

were  found  guilty of  violating  article 23.34  (unsanctioned mass event)  and  fined  to 15 base 

amounts  each  (which  is  about  140  euro).  The  activists  said  there  were  no  witnesses,  the 

prosecution based on  the protocols  and make‐beliefs of policemen. They  called  it  a political 

process and intended to appeal the sentence. 

On January 10  it became known that the Australian journalist Amos Roberts received a reply 

from Belarusian authorities, dated by  the middle of October. The  replies  from  the Belarusian 

State Customs Committee and Minsk prosecutor’s office  concern  the  journalist’s equipment, 

seized  in Minsk‐2  airport  in  September  2012.  The  replies  show  that  there  have  been  no 

significant changes in the state of affairs. 

The  State  Customs  Committee  informs  that  the  “information  carriers  and  equipment,  found 

during the search, were temporarily seized… and sent for customs expertise (examination) with 

the aim to find if they contain any information banned for exportation.” The Committee is going 

to give back the equipment to the journalist or to “another authorized person” upon finishing 

the check‐up, in case such information is not found. The Committee does not inform how long 

it will take to hold such an examination, who will do it and on what pieces of the equipment. 

The reply from the prosecutor’s office shows that there has not been any prosecutor’s check‐

up. The senior assistant of  the prosecutor  in Minsk  region Mikhail Rasolka  informed  that  the 

complaint would be considered by the customs agencies. 

On  December  10  BAJ  filed  an  official  inquiry  to  the  chairperson  of  the  State  Customs 

Committee,  asking  to  provide  the  legal  document  which  regulates  the  list  of  information 

banned for taking abroad. 

On  January  10  the  Prime  Minister  Mikhail  Miasnikovich  and  the  head  of  the  President’s 

Administration Andrei Kabiakou signed  the directive “On some  issues on  reorganizing several 

editorial offices of mass media”. 

According  to  the  document,  editorial  offices  of  the  state‐run  periodicals  Respublika  and 

Belaruskaya  niva  are  to  be  reorganized  by  joining  them  with  the  establishment  of  the 

Presidential Administration “Editorial office of Sovetskaya Belorussia”. 

The Ministry of Information has been ordered to put forward the draft of an appropriate ruling 

to the Government within 15 days. 

The Ministry of Education has been ordered to make a decision till January 20 on reorganizing 

the “Editorial office Znamia Yunosti” by joining it with Sovetskaya Belorussia. 

Besides,  the Ministry of  Information has been ordered  to  initiate a discussion on  transferring 

functions  of  the  open  joint  stock  company  “Narodnaya  Gazeta”  to  the  editorial  office  of 

Sovetskaya Belorussia  and  liquidation  of  the  company  (the  discussion  is  to  take  place  at  an 



extraordinary meeting  of  the  shareholders).  A  controlling  task  over  fulfilling  the  directive  is 

imposed on the president’s Administration. 

On January 11 BAJ received an answer to the request about the fate of 41 Belarus Press Photo 

albums that had been confiscated on November 12 last year on the border with Lithuania. The 

reply  says  that  Ashmiany  customs  office  suspected  “extremism”  in  the  albums  and  passed 

them  on  to  the  department  of  ideological work  of Hrodna  Region  Executive  Committee  for 

examination. Ideologists did not find any extremism, but found only “noncompliance with state 

standards” and concluded that the albums were unlawful print products. Meanwhile, “if there 

are  no  calls  for  extremism  in  the  informational  products…  they  are  to  be  returned  to  the 

agency  which  had  seized  them,”  wrote  the  deputy  head  of  the  customs  office  Uladzimir 

Danilevich. 

However,  he  adds  that  the  albums  have  not  been  returned  to  them  yet,  so  they  sent  a 

reminding  letter  to  the  ideologists. “As soon as  the albums get back  to  the customs office  in 

Ashmiany, the owners will be informed about it in a written form.” 

On  January  10  it  became  known  that  the  independent website  vrogacheve.ru  changed  the 

image of the coat of arms of town Rahachou  for another symbol, so as to avoid persecution 

from the local authorities. 

We remind that in mid‐December the activist and now editor of the website Dzianis Dashkevich 

received a  letter  from  the  local administration which  said  that  the website could not use  the 

symbol  of  the  coat  of  arms  of  the  town  without  official  permit  of  the  district  executive 

committee. The  letter, signed by Vasil Karalchuk, warned that the editor of the website would 

be held liable unless the image was removed. 

On  January 11  it became  known  that  the  state monopolist Belposhta dismissed a  collective 

petition of more than 300 Slonim district residents to get the newspaper Hazeta Slonimskaya 

back into the postal subscription catalogues. The official reply of the director’s general deputy 

Alena  Skrypchyk  says  that  “since  Belposhta  is  not  obliged  by  law  to  include  a  print mass 

medium into its catalogue, it is up to the company to choose the press that should be included 

into the catalogue for further distribution, and  it  is made according to the  legislation.” “Based 

on the aforementioned, distribution of the print newspaper Hazeta Slonimskaya is to be carried 

out by the editorial office itself,” concludes the official. 

We  remind  that  the  newspaper  Hazeta  Slonimskaya  alongside with  several  other  non‐state 

socio‐political periodicals has been excluded from the catalogues of Belposhta and from kiosks 

of Belsayuzdruk since 2006. These two enterprises are state monopolists in press distribution. 

On January 11 Maskouski district court in Brest held the preliminary hearing of the case of the 

journalist  and  BAJ member Milana  Kharytonava.  She  filed  a  lawsuit  against  a  journalist  of 

Brestkij Vestnik Uladzimir Minevich. We remind that Milana Kharytonava was offended by an 

anonymous  comment on  a website  in her  regard  and  filed  a  complaint  to  law enforcement 

agencies, who  easily  found  the  offender.  Now  she  demands  excuses  and  compensation  of 

moral damages  and  court expenses. On December 20 Uladzimir Minevich did not  appear  in 

court because of  some urgent business. This  time he offered amicable agreement: he would 

refute  the  comments made on  the website,  and  she would withdraw  the  claim  for material 



compensation. Milana rejected: “I expected for these excuses to be made before the hearing, 

but now  I’ve  spent  so much money  and effort,  so  I  am not  going  to  give up without moral 

compensation.”  The  next  hearing  is  scheduled  for  February  5. Milana  Kharytonava made  a 

motion  that other  journalists were  able  to  attend  the  court hearing, but  the  judge  Tatsiana 

Isayeva,  saying  that  the  room was  small, allowed only Milaha’s husband Ales  Liauchuk  to be 

present there. Journalists noticed that another room of a bigger size was empty at the time. 


