
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

 

Mass Media Fortnight in Belarus  

 

Info-posting - October 24 – November 06, 2011 

 

A new wave of sanctions against journalists, who report from Belarus without press 

credentials, appeared at the end of October 2011. In particular, a Russian 

correspondent was deported from Belarus. Also, three local independent TV 

journalists were summoned to the Prosecutor General’s office in Minsk. One of them 

received an official warning. 

A trial against a well-known Belarusian human rights activist and a BAJ member Ales 

Bialatski started on November 2, 2011. He is accused of tax evasion on a large scale. 

 

 

As reported on October 24, 2011, a “Bobruyski Kuryer” journalist Yauhien Vaskovich, 20, 

sentenced to 7 years of imprisonment for committing an attack on the KGB building in 

Babruysk (Mahilou region), was sent to Mahilou Prison No.4.  Nothing had been known about 

the media worker’s location for nearly half a month.  

It is worth mentioning that the prisoners, who constantly break the internal order or commit 

crimes in colonies, are usually transferred to Mahilou Prison No.4. 

 

*** 

 

On October 24, 2011, an opposition politician Viktar Ivashkievich filed a claim against the 

Belarusian State TV and Radio Company to the Piershamayski City District Court in Minsk. 

The civil activist protested against broadcasting a slanderous news story about him on the 

First State TV Channel in the peak-viewing time on October 9, 2011. The story dwelt upon 

the alleged receipt of a grant sum of USD 340,000 by Ivashkievich for conducting the 

‘Popular Assemblies’. (The first of them was held on October 8, 2011.) The politician 

requests the court to make the state TV broadcaster refute the news and recover moral 

damages. 

 

*** 

 



A Web-site of BelaPAN News Agency (www.belapan.com) failed to work for some time in the 

evening of October 24, 2011, since the foreign server had been hacked by the unknown 

violators. 

 

*** 

 

As reported on October 25, 2011, quite a few non-state national and regional socio-political 

periodicals weren’t included into the “Belposhta” subscription catalogue for the first half-year 

2012. It’s worth mentioning the problem started at the beginning of 2006, when more than a 

dozen of independent periodical editions were excluded from the state monopolist press 

distribution networks. The “Belsayuzdruk” and “Belposhta” enterprises explained the decision 

by “economic inexpediency” of cooperation with non-state socio-political periodical editions. 

“Nasha Niva” and “Narodnaya Vola” newspapers were returned to the subscription 

catalogues and the “Belsayuzdruk” news-stalls in 2008. However, the situation remains 

unchanged for all other periodicals, deprived of any opportunity of using the state-owned 

press distribution network in the country. 

 

*** 

 

On-line transmission of a talk with a famous Belarusian musician and man of letters Lavon 

Volski for TUT.BY Web-portal was interrupted on October 25, 2011. The TUT.BY Director 

General Yury Zisser noted the media outlet had good grounds to do so, since Volski “started 

mocking openly at state officials.” 

Commenting upon the incident, the musician expressed his surprise and noted that he hadn’t 

delivered any illegal statements or appeals.  

The portal management apologized to L. Volski later on. Finally, the unedited record 

appeared on the Web resource.  

 

*** 

 

Igor Karmazin, a correspondent of Moskovsky Komsomolets newspaper (Russia), was 

deported from Belarus in the night of October 25–26, 2011. 

Igor Karmazin came to Belarus to make a report about Belarusian opposition. He was 

detained right after an interview with Iryna Khalip, the wife of the former presidential 

candidate Andrey Sannikau. 



Karmazin was taken to the police department of Partyzanski district of Minsk, where he was 

searched, all recordings were erased from his dictaphone and his fingerprints were taken. 

Finally, the Russian journalist received a document signed by the deputy chief of the police 

department of Partyzanski district Aliaksandr Hladun, stating that Karmazin was banned entry 

to the territory of Belarus for one year. In case he violates the order, he faces a punishment 

of up to 3 years of jail. 

The spokesman of the Ministry of Foreign Affairs of Belarus Andrey Savinyh made comments 

to Belapan News Agency on the incident. He said that Igor Karmazin was on private business 

in Belarus, as he hadn’t received the press credentials from the Ministry of Foreign Affairs. 

It is required by law that all foreign journalists, if they want to perform journalist work, must 

get accreditation from the Ministry of Foreign Affairs. 

 

*** 

 

A journalist Alina Radachynskaya was summoned to the General Prosecutor’s Office 

on October 27, 2011. She had a 25-minute talk, after which she got an official warning, 

signed by Deputy Prosecutor General Mikalay Kuklis. It states that she mustn’t cooperate 

with foreign media, lacking accreditation in Belarus (Article 35, part 4 of the Media Law of 

Belarus). “I was told that if I continued violating the law, I would be punished for that," Alina 

Radachynskaya said. 

Other independent journalists Aleh Razhkou and Ales Barazienka were summoned to the 

General Prosecutor’s Office on October 27, 2011 and October 28, 2011 correspondingly. 

They referred to Article 27 of the Constitution of Belarus and refused to testify against 

themselves. Consequently, they didn’t receive any sanctions at all. 

 

*** 

 

On October 31, 2011, Anatol Sanatsenka, the ‘Bobruyskiy Kuryer’ Editor-in-chief sent letters 

of appeal to the chiefs of Babruysk Department of Internal Affairs and Police Department 

No.2 with a suggestion to express public apologies to the journalists of his newspaper Viktar 

Kachan and Viktar Masalovich. The Editor underscored in his letters that the actions of 

police officers had caused material and moral damage to the ‘Bobruyskiy Kuryer’ editorial 

members and him, since the police prevented the journalists from contributing materials and 

informing the readers about the events in time. 



It is worth mentioning that the police detained the ‘Bobruyskiy Kuryer’ journalists in Lenin 

Square in Babruysk on July 6, 2011, while the media workers performed an editorial 

assignment of reporting from the epicenter of events. The court of first instance fined the 

reporters 5 base amounts each, basing upon the police reports. However, the higher court 

cancelled the verdicts later.  

 

*** 

 

As reported on October 31, 2011, Ludmila Atchanashanka, the Editor of www.ex-

Press.by regional on-line publication (Barysau, Minsk region) received an oral warning at the 

district Public Prosecutor’s Office for breaking the law on mass events.  

The Public Prosecutor’s Aide Iryna Pashkievich noted that the journalist had been warned for 

publishing informational materials about preparations of local civil activists for the ‘Popular 

Assembly’ in the city. 

 

*** 

 

Trial against Ales Bialatski began at 10 am on November 2, 2011. The case is heard 

by Judge Siarhey Bandarenka of the Pershamayski City District Court of Minsk, but the 

hearing takes place in the building of the Maskouski City District Court with larger 

courtrooms. 

The courtrooms accommodating 80 people were almost full. Not only relatives, but also 

famous politicians and public figures attended the hearing, namely Valiantsin Stefanovich, 

Aleh Volchak, Tatsiana Raviaka, Raisa Mikhayloskaya, the Milinkeviches and the Niaklieus. 

Previously, it became known that Belarusian embassies in France, Belgium, Norway, and 

Sweden had refused visas to a number of human rights activists. Around twenty people, who 

introduced themselves as students of law faculty, came to the trial as well. 

The criminal case materials against the leader of a human rights group Viasna (Spring), who 

is also Vice President of the International Federation for Human Rights, were transferred 

to court on October 4, 2011. Ales Bialatski has been held in a detention center in Minsk since 

August 4, 2011. On August 12, he was formally charged with large-scale tax evasion (Art. 

243, part 2 of the Criminal Code of Belarus), facing a prison term of up to seven years with 

property confiscation. The criminal prosecution was reasoned by information about accounts 

of the human rights center in foreign banks, shared with Belarusian authorities by the Ministry 

of Justice of Lithuania and the Prosecutor General’s Office in Poland. The human rights 



activist was accused of concealing more than Br 1 billion and avoiding tax payment of around 

Br 150 million. 

Ales Bialatski and ‘Viasna’ are well-known across Belarus and abroad. Bialatski’s colleagues 

say that the money from his accounts was used to support political prisoners, their relatives, 

and generally the people whose rights had been violated. Consequently, the funds cannot 

be regarded as A. Bialatski’s personal income. 

The authorities of Lithuania and Poland publicly apologized to the arrested human rights 

activists and his family, and also suspended contacts with Belarus in the framework 

of agreements on legal assistance. 

International human rights structures, the EU and the US leadership as well as the 

governments of other independent states have demanded an immediate release of Ales 

Bialatski from custody.  

 

*** 

As reported on November 3, 2011, the ‘BelMarket’ shopping center in Horki (Mahilou region) 

refused to take a fresh issue of ‘UzHorak’ non-state newspaper for sale. The Chief Editor 

Halina Budnaya was told the decision to cancel the contract had come from the central office 

of ‘BelMarket’ in Minsk. 

‘UzHorak’ is a regional socio-political newspaper. It is distributed in Horki, Drybin, and 

Mstsislau districts of Mahilou region. The periodical intends to present unbiased coverage of 

local news and reports upon urgent national problems.  

 

*** 

 

As reported on November 4, 2011, the sentence to a political prisoner Paval Seviarynets had 

been upheld by Uladzimir Putsila, Chair of Minsk City Court. 

The journalist’s lawyer Vadzim Mushynski filed a supervisory appeal against the decision 

of the Zavodski City District Court of Minsk. He demanded to reverse the sentence of three 

years’ imprisonment in a correctional labor colony for participation in the protest actions 

on December 19, 2010. 

The judge Putsila noted in the ruling that the court of the first instance had presented 

sufficient motivation of the presence of corpus delicti. He concluded that the investigation 

was comprehensive and thorough, and that the punishment corresponded to the crime. 

Reportedly, the attorney is going to file another appeal to the Supreme Court of Belarus. 

 



*** 

 

The publisher of ‘Kryvinka’ unregistered newspaper Georgy Stankievich was detained by 

police in his native town of Bieshankovichy, Mahilou region on November 5, 2011. The 

incident happened, when the publisher was delivering the periodical to local readers by bike.  

G. Stankievich was taken to Bieshankovichy District Department of Internal Affairs. The 

police drew up a report on illegal distribution of unregistered published materials. The date of 

the trial is unknown yet.  

It’s worth mentioning that it was the second case of making Mr Stankievich liable for his 

samizdat activity and the ‘Kryvinka’ newspaper distribution. In particular, he had been fined 

on the similar charges in April 2010.  

 

Prepared by the BAJ Monitoring Service 


