
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting June 25 – July 1, 2012 

 

Case of “Gazeta Wyborcza” journalist from Hrodna Andrei Poczobut stayed at the core 

of attention. On June 30 he was released under his own recognizance. Earlier on that 

day formal charges were made, accusing the journalist of libel against the head of the 

state, punished by article 367, part 2 of the Criminal Code. 

BAJ  chairperson  Andrei  Bastunets  commented  that  BAJ  welcomed  the  change  of 

restriction measure, but still demanded to drop all charges against the journalist. “The 

very use of the article of the Criminal Code bears obviously political implications. Our 

demand  in  the  long  run  is  to eliminate articles on  libel and  insult  from  the Criminal 

Code as they restrict freedom of expression in the country,” underlined the lawyer. 

On June 26 the Ministry of Communication and  Informatization suggested abolishing 

the practice of obligatory passport identification of users in Internet‐cafes and the like. 

Instead,  the  draft  ruling  of  the  Council  of Ministers,  published  for  open  discussion, 

suggests video recording of visitors or distribution of passwords via SMS. 

At  present,  presidential  edict  #60  (point  6,  part2)  requires  that  owners  of  points  of 

collective use of the  Internet must  identify users and store  information about services 

rendered. 

As reported on June 26 The UN Human Rights Committee registered a complaint, filed 

on behalf of Ales Bialiatski, head of the human rights center “Viasna” and vice‐president 

of the International Federation for Human Rights (FIDH) who serves a 4.5 years’ prison 

term  in  a Babruysk  colony.  The  complaint was  filed by  his wife Natallia  Pinchuk  and 

Antoine Bernard, the chief executive officer of the  International Federation for Human 

Rights (FIDH). 

The complaint claims violations by the Republic of Belarus of the rights guaranteed by 

the  international  agreement,  ratified  and  signed  by  the  government  of  this  county  ‐ 

International Covenant on Civil and Political Rights, in particular such as illegally limiting 

the rights of freedom of association (Article 22 of the Covenant), violation of the right to 

fair trial (Article 14) and violation of the right to liberty and security of a person (Article 

9). 

The Human Rights Committee registered the complaint on June 19 and redirected it to 

Belarus which must provide information or objections to the mentioned facts within six 

months. 

On June 27 MPs of the House of Representatives approved  in the first hearing a draft 

bill under which  the Ministry of  Information,  together with  the Border and Customs 



Committees of Belarus, can be included into the list of state establishments that fight 

against terrorism and extremism. This norm is provided by amendments to some laws 

of the Republic of Belarus relating to fighting terrorism and extremism. 

The chairperson of  the KGB Vadzim Zaytsau – who  introduced  the document – said  it 

was necessary to add the Border and Customs Committees to the  list of state security 

bodies, agencies of the interior and prosecutor’s office, because their absence from the 

list “created some obstacles for confiscation of  informational products while moving  it 

across the border of Belarus”. 

On June 27 the chief editor of a sport newspaper “Pressball” Uladzimir Berazhkou was 

summoned  to  the  police  department  in  the  Maskouski  district  of  Minsk  to  give 

explanations about his interview  in “Belgazeta” “Money Dim the Eyes” dated May 21. 

The publication tells about misallocation of resources by Minsk hockey club “Dinamo”. 

He was  summoned on  the grounds of a  complaint  to  the general prosecutor’s office, 

filed by  the head of  “Dinamo” Aliaksei  Torbin. Mr  Torbin  asks  to hold  the  journalist 

liable according  to  the  criminal article 188, part 2  (dissemination of  false  information 

and libel). 

On June 27 police searched the office of the unregistered “Union of Poles”  in Hrodna. 

They used services of a locksmith to break the door to the office. They searched not only 

the office of  the union, but also  the whole building. Police said  they were  looking  for 

some anti‐state press. The searches ended up with confiscation of nine computer CPU 

units. Journalists were not allowed to take any pictures of the searches.  

The tenant of the office is Andrei Poczobut who is also the chairperson of the Council of 

the “Union of Poles”; at that time he was in custody on accusations of libel against the 

president. 

On  July 29 Minsk City Court was expected  to consider  the appeal of Pavel Sviardlou 

against  the decision of  the Maskouski district  court. However,  the  journalist’s appeal 

had not reached the Court, and the judge refused to consider only the lawyer’s appeal. 

“Euroradio”  journalist  Pavel  Sviardlou was  arrested  for  15  days  on  charges  of minor 

hooliganism  (using obscene  language, article 17.1 of the Administrative Code) on June 

22. On  June  25  the  journalist  sent  an  appeal  to Minsk  City  Court. Unfortunately,  his 

appeal didn’t reach the court. According to the procedure, Pavel handed in the appeal in 

the Center of isolation of violators in Akrestsina. 

Meanwhile,  colleagues  of  the  journalist  held  their  own  investigation,  questioned  his 

neighbors and found no evidence that Pavel was swearing on leaving his home at 10 in 

the morning. 

On June 29 two independent TV journalists were stopped by policemen when they were 

recording people’s comments near  the court building where  the case of  the  journalist 



Pavel Sviardlou was to be considered. Yulia Tsialpuk and Aliaksandr Barazenka had to 

give their passport data to the policemen, and then were set free. 


