
1 
 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  
 
Mass Media Fortnight in Belarus   
 
Info-posting – December 26, 2011 – January 15, 2012 
 

Detention and 11 days’ imprisonment of an independent TV journalist Ales Barazenka 
was among the most significant events within the reporting period. The judge 
concluded that he took part in a street action near the KGB premises, since he didn’t 
have any press credentials. The journalist went on a hunger strike and kept to it 
during the whole term of his arrest. 

On December 26, 2012, the administration of labor colony No 7 granted a short-term prison 
furlough to Paval Seviarynets to celebrate his birthday on December 30 at home. On 
December 28 he went to Vitsebsk and on January 1 he returned to the colony. It was the 
first home leave, though a colony prisoner is entitled to a monthly home leave in case he 
isn’t noted for misconduct. 

Note: Paval Seviarynets is a co-Chair of the Belarusian Christian Democracy Party and BAJ 
member. On May 16, 2011, he was sentenced to 3 years of labor in an open-type colony for 
organizing mass riots after presidential elections 2010. He is serving the term in the village 
of Kuplin, Pruzhany district, Brest region. 

On December 27, 2012, it became known that the Supreme Court of Belarus dismissed the 
appeal against the sentence to Dzmitry Bandarenka, coordinator of the European Belarus 
civil campaign and BAJ member. The appeal was filed by the lawyer Yury Stashkevich 
more than two months ago. The appeal was focused on the prisoner’s serious health 
problems and contained confirming documents. However, on December 23 the court  of 
appeal concluded that his guilt was fully proved by the case materials.  

On January 8, 2012, it became known that Dzmitry Bandarenka was denied an early 
release on parole. 

“On January 4 the parole board held a meeting on his case. Despite the critical condition of 
his health, Dzmitry Bandarenka was denied parole with the formulation “until his prisoner 
certification level is changed”. It turns out that he must admit his guilt, which is a pre-
requisite for the certification change,” told his wife Volha Bandarenka. According to her 
words, her husband is now suffering from the increased blood pressure, bad backache and 
hernia inflammation in cervicothoracic section. She thinks Dzmitry might need another 
operation. 

Note: Dzmitry Bandarenka is a civil activist and member of the Belarusian Association of 
Journalists. He was sentenced to two years of imprisonment in a low-security jail for 
attending a pro-democracy rally in Minsk in the aftermath of 2010 presidential election on 
December 19, 2011. The activist’s health deteriorated in custody, and he underwent an 
operation on July 25, 2011. He asked to grant him early release, as he had already served 
one third of his sentence, but he was denied that possibility.  

At the press-conference on December 23 Aliaksandr Lukashenka answered the question 
about granting mercy to three political prisoners Andrey Sannikau, Mikalay Statkevich and 
Dzmitry Bandarenka, saying: “I will grant them pardon when they petition for this. If they 
don’t, they will continue to stay in prison.” 



2 
 

On December 27, 2011, the Infrom-progulka independent regional newspaper 
correspondent Mariya Yurko was not permitted to attend the session of Luninets District 
Council. The reporter duly informed the Chairperson of the District Council Vital 
Adzishchau that she had intended to attend the session (The mandatory procedure was 
approved by the Chairman’s instruction, dated January 24, 2011.). However he refused to 
issue the permit to Mariya Yuro, disregarding the fact that the journalist had been accredited 
at the same local self-governmental structure. He referred to the ban, approved by the 
Deputy Chair of Luninets District Executive Committee Viktar Rafailovich, prohibiting the 
independent outlet journalists to attend the sessions, and in general to give them any 
information, related to the official authorities.  

On December 27, 2011, it became known that the ‘Beltelecom’ national 
telecommunications operator started to block Internet access for organizations which didn’t 
change settings of their DNS-servers. The first cases were registered in Vitsebsk region. 
Port 53 was blocked. (It is used for sending requests to DNS servers.) Besides, the Internet 
connection was disabled, when automatic settings were applied. However, it was still 
possible to surf the Web with the “recommended” settings, except for the blacklisted 
websites like charter97.org and the Belarusian partisan. The users complained that many 
social networks, antivirus database websites etc were also blocked. Beltelecom did not 
provide any official explanations of the accidents at that.  

On December 27, 2011 a public distributor of Vitebskiy Kurier independent newspaper 
Tamara Kandakova appealed against the sentence of Vitsebsk region court. She was fined 
700 thousand Br for breaking the order of distributing mass media production.  

T. Kandakova disagreed with the judge Ina Hrabouskaya, who concluded that since 
Vitebskiy Kurier was a foreign newspaper, it needed a special permit for distribution in 
Belarus. Kandakova says that the newspaper is published in Smolensk, which is a city 
within the Belarus – Russia Union State.  

The court didn’t decide what to do with the seized 151 copies of Vitebskiy Kuryer though. 

In the meanwhile, a new incident with the arrest of Vitebskiy Kuryer newspaper copies 
occurred on January 13, 2012. First, the traffic police stopped and searched the car of the 
Editor-in-chief of Vitebskiy Kurier Aleh Barshcheuski. As there were no newspapers in the 
car, the policemen made up a police report on the dirty car number. A little bit later the car of 
the newspaper Director Viktar Ramniou was stopped where the police found 10 thousand 
newspapers. The car was arrested and sent to the car pound and the newspapers were 
confiscated. 

The website www.charter97.org underwent a cyber-attack at 5 p.m. Minsk time on 
December 29, 2011. 

The criminals got access to the administrative part of the content management system, 
deleted some materials and posted a fake article about Iryna Khalip and her husband 
Andrey Sannikau, an imprisoned ex- presidential candidate. 

According to the technical support of the website, the server and the software component of 
the website were not cracked. Examination showed that the hackers used a password to the 
administrative part. A part of the archive was erased for several months in December 2011.  

Note: www.charter97.org  is based in Lithuania, where its Editor-in-chief Natallia Radzina 
has been granted political asylum. She faced criminal prosecution for the alleged 
participation in mass riots in Minsk on December 19, 2011. 



3 
 

On December 30, 2011, BAJ received an official refusal from the Ministry of Home Affairs to 
hold a meeting between journalists and law-enforcement agencies to discuss professional 
security measures. The letter signed by K. Shalkevich, Head of the Information and Public 
Relations Board of the MHA, says that the Ministry “finds it unnecessary” to hold such a 
meeting. 

Note: on December 12 BAJ sent a letter to the Minister of Home Affairs Anatol Kuliashou, 
asking to arrange a meeting between law enforcement representatives and journalists to 
discuss the problem of “relations between journalists and police officers, the 
police‘information group’ activities, the need to single out mass media representatives from 
the crowd during street protest actions etc.” 

As reported on January 3, 2012, the management of Luninets District Social-Pedagogic 
Center and Orphanage refused to cooperate with the ‘Inform-progulka’ local non-state 
weekly. Traditionally, the newspaper journalists had arranged Christmas charity actions for 
the orphans from the Center in the past. However, the Center’s director Natallia Tsikhaya 
refused to continue cooperation with the periodical edition this time, referring to the received 
ban from the anonymous official authority.  

On January 5, 2012, the judge Volha Bielavus from Beshankovichy District Court fined the 
founder and the publisher of ‘Kryvinka’ small-circulation newspaper Heorhi Stankevich 
1,400,000 Belarusian rubles (approx. EUR 130) for distributing the periodical edition without 
the output data.  

Heorhi Srankevich refused to take part in the trial and left the courtroom in protest against 
violation of his rights. The judge declined the petition of the lawyer to represent the plaintiff 
in the court hearings at that.  

It is worth mentioning that Heorhi Stankevich was detained by police, while delivering the 
newspaper copies to the readers on November 5, 2011. According to the police, the 
anonymous phone complainants were angered by the fact that they had not subscribed 
to the newspaper, but found it in their mail-boxes. 

Internet-related amendments to the Code on Administrative Offences of Belarus and the 
Procedural Executive Code on Administrative Offences came into effect on January 6, 
2012.  

Correspondingly, the Internet service providers may be fined for failing to restrict access 
of Internet service users to the banned information.  

Also, administrative penalties will be applied in relation to data transmission operators, 
cybercafés and computer clubs in case they fail to identify the subscribers’ devices and/or 
users of Internet services in cybercafés, or fail to record and store information about the 
subscribers’ devices, the Web-users’ personal data, and information about the provided 
Internet services.  

The responsible officials from the Ministry of Internal Affairs, the KGB, the State Controlling 
Committee, and the Tax Inspectorate have been authorized to draw up reports on legal 
breaches in case of need.  

A journalist Tatsiana Bublikava was detained for contempt of court in Pershamayski District 
Court of Minsk on January 6, 2012. The media worker was kept in custody for three hours. 
As soon as the reporter was released from detention, the law enforcement agents notified 
her about their intention to send a summons to appear in court to her by post.  



4 
 

The incident took place at a court’s hearing of a civil case against the Belarusian TV and 
Radio Company. 

“I was angered by the whole judicial process, and finally I expressed aloud my indignation 
and left the courtroom.” 

Just after that a court clerk came out and told her that the judge had decided to punish her 
for contempt of court.  

As reported on January 6, 2012, the ‘BelSel’ Joint Venture Company Ltd. (DIALLOG™) 
started disabling the users’ access to a number of independent news Web-sites.  

It should be underscored that filtering of Web-sites for natural persons can be done 
exclusively on the Web-users’ requests. The provider’s unauthorized disabling of access to 
Web-resources is illegal.  

As reported on January 6, 2012, nobody else apart from the Editor-in-Chief of Intex-Press 
independent newspaper Uladzimir Yanukevich (Baranavichy, Brest region) was accredited 
to take part in sessions of Baranavichy City Executive Committee this year. It is the first time 
such a strict limitation is imposed on journalists of Intex-Press weekly. 

The editor’s board was informed about the innovation by a letter dated January 4 and 
signed by the head of the Ideological department Tatsiana Zhytko. 

Also the newspaper found some unexpected complications in relation with Baranavichy City 
Department of Internal Affairs. On January 6, 2012 the correspondent Natallia 
Semianovich, who specializes in police reporting, was told that the newspaper would not be 
provided with information from the police department. She was told unofficially that this is 
the City Executive Committee that insisted upon the cooperation breakup between the local 
police and the independent news outlet.  

An independent cameraman Ales Barazienka was detained, while reporting from a solidarity 
action with political prisoners near the KGB premises in Minsk on January 8, 2012. Firstly, 
the journalist was taken to the KGB building. Then, he was convoyed to the Central District 
Police Department and the Pre-trial Detention Center in Akrestsin Street in Minsk.  

On January 9, 2012, the journalist Ales Barazienka was sentenced to 11 days of 
administrative arrest for “participation in an unauthorized action” (Article 23.34 of the Code 
on Administrative Offences of Belarus) by the Central District Court of Minsk. As soon as the 
verdict was announced, the media worker went on hunger strike. 

On January 12, 2012, the journalist’s attorney submitted an appeal against the initial verdict 
to Minsk City Court.  

It is worth mentioning that Ales Barazenka was also detained on December 19, 2011 near 
the KGB while making video of the street action, conducted by the Femen female movement 
activists (Ukraine). The reporter was detained only for three hours and then released on that 
day. 

At the end of October 2011, Ales Barazenka was summoned to the General 
Prosecutor’s Office to have a talk concerning his journalist activity. The justice counselor 
Pavel Yeliseyeu questioned Ales about his relations to Belsat, but the journalist refused 
to answer the questions. 



5 
 

On January 12, 2012, Homiel riot police detained two members of the United Civil Party of 
Belarus Vasil Paliakou and Uladzimir Niapomniashchykh in the city of Homiel. The latter 
were distributing the party newsletter “Golos Razuma” (‘The Voice of Sense’) at the 
moment. The politicians were convoyed to the Central District Police Department of Homiel. 
The police drew up a report against the detainees and accused them of breaking the law 
(article 22.9, the Code on Administrative Offences of Belarus). 

The newsletter issue contained the New Year and Christmas greetings, the party leaders’ 
speeches as well as information about the economic situation in Belarus. The newsletter 
output data was duly indicated at that.  

Prepared by the BAJ Monitoring Service 


