
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting October 29 – November 18, 2012 

Dozens of Belarusian mass media and journalists joined the international action “Stand up for 
journalism”  on  November  5.  Events  dedicated  to  the  date  were  held  in  Minsk,  Brest, 
Luninets,  Vitsebsk, Mahilou,  Homel,  Salihorsk,  Babrusk,  Hlybokaye.  BAJ members,  human 
rights defenders, readers and subscribers of independent press took part in meetings, round 
table discussions, and photo sessions; filed collective petitions etc. 
The  information  on  the  action  was  spread  in  printed  media  and  in  online  resources 
euroradio.fm,  nv‐online.info,  nn.by,  Intex‐press.by,  belapan.com,  naviny.by,  gazetaby.com, 
svaboda.org,  mediakritika.by,  ximik.info,  spring96.org,  charter97.org,  ex‐press.by,  media‐
polesye.by, region4.by, racyja.eu, babruysk.by, babruisk.by etc. 

On October 29 the editor of the non‐state regional press Bobruyskij Courier Anatol Sanatsienka 
sent a complaint to Mahilou region prosecutor’s office demanding to  issue a warning to the 
deputy chair of Babruysk City Executive Committee Aliaksandr Markachou. The complaint was 
caused by an incident that happened on September 14 when Anatol Sanatsienka was going to 
an electoral picket of a democratic candidate. When he was going by a group of people, who 
turned  out  to  be  employees  of  the  ideological  department  of  Babruysk  City  Executive 
Committee and of the local KGB, the editor of “Bobruyskij Courier” heard a threat towards him 
from Aliaksandr Markachou. The situation was recorded on video camera. 

On  October  30  it  became  known  that  the  official  website  of  Barysau  District  Executive 
Committee decided not to publish  information on non‐state regional newspaper Borisovskiye 
Novosti in the section on the media of the district. The section contains information about the 
local TV, Telecom‐Garant, and Svet, and also the newspaper Homan Barysaushchyny. The non‐
state  print  newspaper  Borisovskiye  Novosti, which  is  officially  registered  by  the Ministry  of 
Information, was “forgotten” by the officials. 

On October 31 Baranavichy court forbid journalists to attend a trial on a serious road accident 
with death casualties. The  judge Stanislau Pivavar upheld  the motion of  the accused and his 
defender to remove journalists from the proceedings and asked them to leave the room. 
The lawyer of BAJ Andrey Bastunets considers that the judge violated the guaranteed rights of 
the journalists: the judge could either ban the media from using audio and video equipment, or 
announce the trial to in a closed session, although it can be made only in certain circumstances, 
for instance, when the matter concerns private life of its participants. 

On November 2 BAJ member, lawyer and human rights defender Leanid Sudalenka received an 
official summons  to  the  tax  inspection of Soviet district  in Homel  for November 9 “to sign a 
protocol and take part in an administrative process”. The administrative case was started upon 
Sudalenka’s refusal to file a declaration on income. 
“The  inspection  does  not  provide  confidentiality  of  the  information.  In  2008,  when  such 
information on our income was submitted, it leaked to the media, in particular to the state‐run 
regional newspaper Homelskaya Prauda,  said Sudalenka. He  is  sure  that  the  tax  inspection’s 
interest in his income is politically motivated. 

On November 5  it became known  that  the ex‐political prisoner Aliaksandr Atroshchankau – 
press‐secretary of the ex‐candidate for presidency Andrey Sannikau, an activist of the campaign 



“European Belarus” – decided not  to get back  to Belarus. Now he  is  in Warsaw. The  reason 
was, according to Atroshchankau, a possibility of a new arrest. 
We  remind  that  on March  2  2011  the  court  of  Frunzenski  district  in Minsk  (judge  Tatsiana 
Charkas) sentenced the journalist to four years imprisonment in a high‐security colony). He was 
charged wth participating  in mass  riots  (art.293, part 2 of  the Penal Code) on December 19, 
2010  in Independemce Square  in Minsk. Aliaksandr Atroshchankau was detained on December 
20  in  his  flat.  Before  the  trial  he was  held  in  the  KGB  detention  center. He was  set  free  on 
September 14, 2011 by Lukashenka, although he did not plead for pardon. 

On  November  9  it  was  reported  that  the  Australian  journalist  Amos  Roberts  still  did  not 
receive  back  his  equipment  and  personal  belongings  confiscated  by  the  Belarusian  customs 
office almost  two months before. A  little  later  the  journalist  filed a complaint  to  the General 
prosecutor’s office. “Despite many appeals from SBS and inquiries by the Australian Embassy in 
Moscow, the authorities haven't explained why this happened or when my belongings will be 
returned,” said the journalist. 
We  remind  that Amos Roberts, Australian SBS TV  journalist, was  searched at  the  customs of 
Minsk‐2 airport on  September  21,  2012. Having  official accreditation, he had made a  report 
over the teddy bear case and was going to  leave the country, but the customs officers decided 
to confiscate his equipment, including his mobile phone. The officers who made the confiscation 
refused to tell their names. 

On November 11 the Belarusian  journalist Iryna Khalip, correspondent of the Russian Novaya 
Gazeta, was awarded with Hermann Kesten Prize. The awarding ceremony  took place  in  the 
absence of the laureate, as the journalist I sunder house arrest. At the ceremony in Darmstadt 
the  president  of  the German  PEN‐Center  Johano  Strasser  called  Iryna  Khalip  a  “courageous 
fighter for human rights”. 
The  prize  of  Herman  Kesten,  the  head  of  the German  PEN‐Center  of  the  times  of  national 
socialism, is presented annually to authors on outstanding merits in human rights sphere or to 
victims of political repressions. 

On November 12 on the border point “Kamenny Loh” on the Belarusian‐Lithuanian border 42 
albums  of  Belarus  Press  Photo  2011  were  confiscated  from  the  photographers  Yuliya 
Darashkevich  and  Aliaksandr  Vasiukovich.  According  to  Yuliya  Darashkevich,  the  customs 
officers  saw  that  the  album  contained  photos  and  decided  to  check  if  there  was  any 
information  harmful  for  the  Belarusian  state".  She  says  that  the  album  has  been  published 
legally and all taxes have been paid. "We told the customs officers that all necessary documents 
for  their  import  had  already  been  in  their  base,  but  they were  unable  to  check  it". Albums 
Belarus  Press  Photo  has  already  been  seized  once:  two  years  ago  they were  taken  for  an 
expertise, and given back a month later. 

On November 12 it became known that the correspondent point “European Radio for Belarus” 
had their accreditation  in Belarus extended  for one more year – till November 13, 2013. The 
ruling was signed by the first Prime Minister deputy Uladzimir Siamashka. 
We  remind  that  Euroradio  has worked  in  Belarus  since  2005,  started  broadcast  in  February 
2006. The official permit was obtained  in November 2009. At present 10 Euroradio  journalists 
are accredited. 

On November 13 it became known that the ex‐editor‐in‐chief of the magazine Arche‐Pachatak 
Valery Bulhakau decided to leave Belarus. He says the decision was taken under pressure from 
the  investigation. “On October 23 and 27  the Belarusian  television showed  reports  in Zone X 
program  that  concerned me  personally.  The  first  report  named me  as  the main  figure  in  a 



“book  case”; whereas  the  second  program  stressed  that  the  “book  case”  has  turned  into  a 
criminal case,” said Valery Bulhakau. 
We remind that Valery Bulhakau was detained on September 14 in Hrodna at the presentation 
of  the  book  “Sovetization  of Western  Belarus”  and  accused  of  illegal  entrepreneurship.  On 
September  24  –  28  employees  of  the  Department  of  Financial  Investigations  seized  all 
documents for the last two years of the publisher house where the magazine was published. On 
October  2 more  than  five  thousand  books  from  Valery  Bulhakau’s  personal  collection were 
confiscated. On October 4 the founder of ARCHE Andrey Dynko was summoned to the DFI, after 
which  Valery  Bulhakau  left  the  office  of  the  chief  editor. On October  4  the DFI  blocked  the 
account of the magazine and started to summon its employees for explanations. On October 18 
Bulhakau was fined 500 thousand rubles for illegal entrepreneurship. 

On November 17 the editorial office of the weekly Obozrevatel announced that the newspaper 
stops being published on December 28. The decision was made by the publisher, businessman 
Siarhei Atroshchanka out of economic reasons. 


