
1 
 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  

Mass Media Week in Belarus  

Info‐posting – January 30 – February 5, 2012 

 

On  the  evening  of  February  5  the  first  national  TV  channel  showed  a 
documentary about BAJ, which was advertised as a “journalistic investigation”.  

The program titled “Bash na BAJ” accused BAJ of receiving grants from the British 
embassy and failing to register the money with the Presidential Administration's 
property  management  department.  The  report  featured  images  of  papers 
allegedly containing information about the funding that carried no signatures or 
seals.  The  basis  for  the  “journalistic  investigation”  was  a  letter  from  an 
anonymous  “BAJ member”,  saying  that  “the management  of  the  organization 
only  strives  for  personal  wealth  and  profit”  and  the  author  “can’t  continue 
keeping silent” and asks “to stir up that golden hornets’ nest”.  

The  anonymous writer  refers  to  some  “classified  documents  from  the  British 
embassy”  that  s/he  posted  on  the  Internet.  According  to  the  documents,  BAJ 
allegedly received funds to “boost  improvement of  legislation on mass media  in 
Belarus”.  The  film  contained  a  number  of  video  clips  about  some  of  BAJ 
members,  made  by  a  hidden  camera.  At  the  beginning  and  at  the  end,  the 
program  showed  seriously  ill  children who  can’t  receive appropriate  treatment 
because  it’s  too  expensive,  conveying  the  idea  that  the  money  spent  on 
opposition (BT has never distinguished between the political opposition and the 
civil society) could have been spent on ill people. 

“The  documents  shown  on  Belarus‐1  TV  channel  are  fake,”  commented  BAJ 
chairperson  Zhanna  Litvina.  “The  people who work  for  BT  need  to  learn  their 
profession from the start”. 

According to Zhanna Litvina, now the lawyers of BAJ are considering a possibility 
of filing a lawsuit against the company for insulting honor and reputation of the 
organization. 

On  January 29 Minsk activists of  the civil campaign  “Tell  the  truth!” organized a 
street action “The Belarusian TV  teaches your children  to  tell  lies. Switch off  the 
TV!” TV sets with screens pasted over with paper were placed next to dustbins  in 
Kamarouski market district and near the Belarusian State Philharmonic Hall, “in this 
way  expressing  our  attitude  to  the  contents  provided  by  these  TV  channels,” 
explain the campaigners on their website. 



2 
 

On  January  30  a  Hrodna‐based  correspondent  for  Radio  Racyja  Grazhyna 
Shalkevich got a verbal warning about  the criminal  responsibility  for discrediting 
the Republic of Belarus and insulting the President. 

The journalist appeared at the KGB office accompanied by her lawyer; however, a 
KGB man  (he didn’t demonstrate his  ID)  insisted that she was neither an accused 
nor  a witness,  so  she didn’t need  any  representatives with her. At  first  she was 
mostly asked about the silent actions in the summer when she was once detained 
and  fined as a participant. She  refused  to answer  the questions, since she didn’t 
know what  information might be used  later. After that her collocutor switched to 
the topic of journalist activities conducted without accreditation and warned about 
criminal liability. Shalkevich demanded to draw up a protocol on the results of the 
talks, which was fulfilled.  

On  January  30, when  the  trial over  the human  rights  activist Aleh Vouchak was 
about to start (he was accused of using obscene language and waving his hands), a 
cameraman  for Belsat was attacked by a man  in mufti. The man didn’t  like  that 
before  the  trial  the  independent  journalists  were  taking  an  interview  from 
Vouchak,  so he  grabbed  the  cameraman  at  the  clothes  and  tried  to pull out his 
camera. When other people came to the journalist’s rescue, the attacker was taken 
aback and went away. Also, the judge Yakunchykhin forbid taking audio recording 
in the courtroom. 

On  January 31  the Supreme Court of Belarus  found dismissed  the appeal against 
the sentence to Pavel Seviarynets, as reported by his lawyer Vadzim Mushynski. 

We remind that on 16 May judge of the Zavadski District Court of Minsk sentenced 
Pavel Seviarynets to three years  in an open‐type prison  facility  for preparation or 
active  participation  in  actions  violating  public  order  (Art.  342/1  of  the  Criminal 
Code). Seviarynets  serves  the sentence  in  the village of Kuplin  (Pruzhany district, 
Brest region). 

On February 1  it became known  that  lawyers were  recommended  to agree  their 
interviews  to newspapers with  the management of  the  legal advisory  they work 
for. It was written in a letter, sent from the Belarusian Republican Bar (RKA) to all 
regional branches of this association. Also the  letter, signed by the chairperson of 
the Republican Bar Viktar Chaychyc, said  that  the deputy chairs of  the Boards of 
the RKA  should be obliged  to  look  through  their  lawyers’  interviews and  send e‐
mails about them to the RKA. 

The letter says that these recommendations are connected with the problem that 
“very often  the mass media, mostly electronic ones, publish garbled  information, 
also through journalists’ mistakes”. 



3 
 

The  lawyer  of  the  Belarusian  Helsinki  Committee  Harry  Pahaniayla  said  such 
recommendations  contradict  the  freedom  of  speech,  guaranteed  by  the 
Constitution. He paid attention to the fact that a lawyer  is a public figure, so “any 
limitations on lawyers’ providing information for the public can be imposed only by 
the professional ethics and the law.” 

On February 1 Uladzislau Lobau, underage activist of  the  founding committee of 
National Bolsheviks Party, was  found guilty of disorderly conduct and  fined  for 1 
mln 50  thousand Br. According  to  the  court decision, he  took part  in  the  street 
action on December 3, 2011: three young men poured noodle soup at the entrance 
to Belarusian TV and Radio Company, expressing their protest against its politically 
engaged and obviously ordered  reports. Uladzislau  Lobau  said  that he disagreed 
with  the  court’s decision and was going  to appeal against  it. Two other activists 
Dzianis Sakhar and Yauhen Kontush got administrative fines a bit earlier. 

On February 1 Dzmitry Bandarenka, coordinator of  the civil campaign “European 
Belarus”, a close associate of ex‐candidate for presidency Andrey Sannikau, wrote a 
petition to pardon him mercy. He said this to his wife in a phone talk on February 
4. Before  that he had been  refused  an  early  release on parole,  despite  the  bad 
health condition. 

At  the  end  of  January  it  became  known  that  the  administration  of  Mahilou 
correctional  colony No15  toughened  conditions  for Dzmitry Bandarenka. He was 
forbidden  to use  the crutch which he needed  to walk with, and his special boots 
that he could put on without leaning. He was forbidden to lie during the day – he 
had to go out for checks and walk in line with others. He was prescribed easy types 
of  work.  Later,  after  he  wrote  the  petition,  some  toughened  conditions  were 
withdrawn; for instance, he was given back his crutch. 

Dzmitry Bandarenka was sentenced to two‐year imprisonment in a general regime 
colony.  Soon  after  the  arrest  in  December  2010  his  health  deteriorated;  he 
underwent an operation on the backbone in the 5th clinical hospital in Minsk. 

On February 1 the Pershamayski district court of Minsk considered the appeal of 
Aliaxandr Pratsko, activist of the civil movement “For Freedom!”, Homel resident. 
He  represented  his  daughter,  who  is  now  imprisoned,  in  a  lawsuit  against  the 
Belarusian TV and Radio Company. The judge Nastassia Rahachouskaya dismissed 
his appeal. 

Halina  Pratsko  was  detained  in  August  2010  on  charges  of  human  trafficking. 
Although she hadn’t been convicted yet, she was shown  in the TV program "Zone 
X» which said she had been engaged in the criminal business. It was a violation of 
the  presumption  of  innocence  towards  Halina,  insulting  her  honor  and  dignity. 
Nevertheless, the judge decided that the video wasn’t  insulting and dismissed the 



4 
 

appeal. The point is that, after a number of appeals against the sentence to Halina 
Pratsko,  the  court  changed  the  charges  to  “involvement  of  people  into 
prostitution” and changed the penalty to two years  in prison. However, even the 
annulment  of  the  initial  accusation  didn’t  help  Aliaxandr  Pratsko  in  getting  a 
compensation for the insult of honor and dignity from the Belarusian State TV and 
Radio Company,  in whose program  it was  stated  that  the woman was  a human 
trafficker. 

On  February  3  the  Kastrychnitski  court  of  Minsk  heard  the  case  of  Dzianis 
Sukhavarau  who  filed  a  lawsuit  against  Belapan  and  Nasha  Niva  for  moral 
damages.  He  had  a  50  million  claim  against  the  news  outlets  for  publishing 
defamatory  information  about  him.  Dzianis  Sukhavarau  filed  his  lawsuit  at  the 
beginning  of December  against  three mass media workers:  the Central office of 
Belapan,  the  journalist  of  this  agency  Viachaslau  Budkievich who  authored  the 
disputed article and the editors’ board of the newspaper Nasha Niva. The reason 
for  the  lawsuit  was  information,  published  in  July,  2011,  which  contained, 
according to the plaintiff, incorrect facts. 

The mentioned article said that the former reporter for the “2nd National Channel” 
(ANT) was sentenced  to  five‐year  imprisonment  for  large‐scale  fraud and causing 
property damage. The  reporter  failed  to pay back a bank credit. The  information 
referred to Minsk prosecutor’s office and Minsk City Executive Committee. 

The  plaintiff was  angered  that  he was  described  as  “fraudster”  at  the moment 
when the court’s decision hadn’t come into force yet. As it turned out, he appealed 
against  the  court’s decision,  and  the  cassation  court upheld his  appeal  and  sent 
back his case for revision. In the end, Sukhavarau was acquitted (the details of his 
story were published in Belgazeta). 

In his claim against the news outlets he affirms that “the ungrounded, unlawful and 
intentionally  disseminated  by  other  mass  media  facts”  of  his  first  conviction 
created  a  negative  image  of  him  and  inflicted  moral  damages  to  him  and  his 
relatives. 

The plaintiff demanded 50 mln Br for the damages and the news outlets to refute 
the  previous  information  .  The  court  dismissed  the  claim  against  Belapan  and 
Viachaslau Budkievich, but partially upheld the claim against Nasha Niva, ruling to 
pay 5 million Br of moral damages. 


