
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting October 7 – 20, 2013 

Several journalists were detained on October 19 at the railway station in Minsk while performing 

professional duties. The journalists came to cover how civil and political activists welcomed Pavel 

Seviarynets’  arrival  to Minsk; publicist, politician,  and BAJ member, Pavel  Seviarynets  returned 

after  three years’  labor  in Kuplin village,  the  sentence he got  for participating  in December 19, 

2010 demonstration. Mass media workers were  told  they were detained  for “suspicious  looks”; 

however, they were held in detention just until the event was over. 

On October  7  the  president’s  edict No  456  “On  amending  some  edicts  of  the  President  of  the 

Republic of Belarus” was adopted, changing two earlier president’s edicts – “On  improving control 

(supervisory)  activities  in  Belarus”  (dated  October  16,  2009)  and  “On  licensing  some  kinds  of 

activities”  (dated September 1, 2010). The  first of  the  two documents was amended  superficially: 

one  paragraph was  added  about  “the  control  over  law  enforcement  in  the  sphere  of  publishing 

activities”. The other document was amended more essentially: “broadcasting activities” appeared 

as a licensed activity; also, many changes have been introduced to the “printing activities” section. 

Jurists draw special attention to the articles related to “gross violations in printing and broadcasting 

activities.” Whereas earlier the edicts included phrases like “calls for extremist activities”, “extremist 

materials” and “production of pornography literature”, now it says that “gross violations of the law 

on licensing” will be “performing licensed activities for the purposes that contradict the interests of 

the Republic of Belarus.” Such vague definition gives way to many interpretations. 

On October  7  a  civil  activist,  independent media distributor Barys Khamaida was detained  for  a 

short  time  in  Vitebsk.  Officers  of  Chyhunachny  district  police  accused  him  of  holding  an 

unsanctioned  picket  and  took  him  to  the  department.  He was  set  free  in  half  an  hour without 

drawing up any procedural documents. 

Barys Khamaida is the only person in Vitebsk who distributes independent press openly: he sells the 

press outdoors in the city center, on a table under a red and white umbrella. 

On October 8  it became known that on October 5 an activist of the campaign Together for Belarus 

Ales  Tarnahurski  was  detained  in  Dziarzhynsk  town  when  he  was  distributing  a  newspaper 

Eurapejski Vybar. He was  taken  to  the Dziarzhynski police department where  the  print materials 

were seized. The activist received only an act of seizure of the newspapers. 

As reported on October 8, the Soviet district police department of Minsk dismissed the claim filed 

by  an NGO  against  the  government‐run newspaper  Sovietskaya Belorussia  regarding  their  article 

where the newspaper published letters being evidence in an espionage case. 

On  August  23,  the  Center  for  Legal  Transformation  (Lawtrend)  filed  a  complaint  to  the  General 

prosecutor’s  office  regarding  a  publication  of  closed  criminal  case materials  in mass media.  The 

complaint addressed the article  in Sovietskaya Belorussia dated August 21, authored by  Ihar Dolin. 

The article told about Andrei Haydukou who had been convicted of attempt of espionage. The Legal 

Transformation Center claims that the materials, in particular letters of Haydukou, were part of the 

criminal case, and were not publicly accessible and belonged to the sensitive information protected 



by  law. Cases of  revealing  such  information are  regulated by articles 198 and 287 of  the Criminal 

Code  and  of  the  “Provision  on  procedure  for  providing  information  related  to  criminal  cases  of 

crimes  that  caused wide  public  response…”  The organization drew  attention  to  the  fact  that  the 

sentence had not yet come into legal force. In this regard, the Legal Transformation Center asked to 

hold a prosecutor’s investigation and hold those guilty accountable. 

On  August  27  the  prosecutor’s  office  of  the  Soviet  district  in  Minsk  replied  to  the  Legal 

Transformation Center that their complaint was passed over to the home affairs department of the 

Soviet district to investigate it on merits. 

In the reply dated November 2, an inspector of the Soviet police department informs that the claim 

was dismissed for the reason that the incident under consideration contained no crime constituents. 

The reply says that the author had not been warned that  it was  inadmissible to disclose secrets of 

investigation or of a closed court hearing, neither did he have access to the case materials, thus the 

author was not subject to criminal prosecution under article 407 of the Criminal Code. 

The  copy  of  the  police’s  statement was  sent  to  the  Vitebsk  regional  department  of  the  KGB  for 

holding an investigation into the fact how the employee of Sovietskaya Belorussia had obtained the 

information from the Haydukou’s case. 

On October 16 the editor‐in‐chief of the newspaper Borisovskije Novosti Anatol Bukas was informed 

that  the newspaper had missed  the deadline  to  apply  for  services of Belposhta  for  the next  six 

months. The  letter signed by the general director’s deputy of Belposhta Alena Skrypchyk says that 

the newspaper had to apply before August 30, and all regional outlets had been  informed about  it 

with special letters. Meantime, Anatol Bukas says that they did not receive any reminders about the 

deadline,  and  filed  the  application  in  September.  “I  talked  to  people  in  charge  of  compiling  the 

catalogues, and they assured me that  it was not  late,” he underlined. The editor  is sure that this  is 

the result of intentional activities of the local authorities. “Anyway, we faced with artificial obstacles 

in distribution all the time. There is no use appealing against it because in our country only whims of 

the officials are satisfied,” he said. 

We  remind  that  the newspaper was  included  into  the subscription catalogue of Belposhta  in  June 

after eight years’  interruption. However, even  for  these  five months  the editorial office suspected 

the company of deliberately poor service. 

On October 17 a blogger from Svetlahorsk Henadzi Zhuleha  informed that the police had not yet 

given back his computer system unit and a modem. We remind that on August 6 the blogger posted 

a video on social nets about  the  town  roads and a house of  the chairperson of  the  local executive 

committee. After  that,  the chairperson’s wife Volha Maksimenka  filed a complaint  to  the police  to 

start  a  case  on  defending  honor  and  dignity. On August  17  two  police  officers, with  prosecutor’s 

warrant, searched the flat of the blogger and seized the equipment. 

As became known on August 17, a photojournalist  from Brest, BAJ member Milana Kharytonava 

lodged a complaint to the Supreme Court appealing against earlier court decisions. We remind that 

on March 20, 2013 the court of Maskouski district of Brest dismissed her  lawsuit to defend honor, 

dignity and business reputation against Uladzimir Khinevich, a correspondent of the local state‐run 

newspaper, who  posted  insulting  comments  in  her  address  on  the  city  online  portal. A  linguistic 

examination found no insult in the comments. On May 6 the Brest regional court also dismissed the 

appeal. 



On  October  17  and  18  the  website  of  the  independent  trade  union  www.praca‐by.info  was 

blocked by the hosting provider after their account was cracked and started to send spam. 

The editor of the website Natalia Pichuzhkina supposed that the attack might have been connected 

with  the  reports  on  the  website  about  a  hunger  strike  staged  by  leaders  of  the  trade  union 

movement at the Mozyr oil refinery on those days. 

“We  reported  something on  the  topic  almost daily. But we’ve been  informed  about  the blocking 

after  I sent an English‐language newsletter  to around 100 addresses calling  to support  the hunger 

strikers. The newsletter mostly contained hyperlinks to our website,” said the editor. 

On October 19 Pavel Seviarynets, BAJ member and a leader of the Belarusian Christian Democracy 

Party, was  leaving  the  village  of  Kuplin,  Pruzhany  district, where  he  served  three  years’  of  labor 

sentence  for  participating  in  the  December  19,  2010  demonstration.  His  friends  and  journalists 

gathered at the railway station in Minsk to greet him there. 

However, ten journalists were detained at a platform under the pretext that they looked suspicious. 

Among the detained there were Euroradio journalists Ales Piletski and Vital Ruhain, a photographer 

Aliaksandr  Vasiukovich,  a  photo  correspondent  of  Nasha  Niva  Siarhei  Hudzilin,  BelaPAN 

correspondents  Andrei  Korsakau  and  Zakhar  Scharbakou,  BAJ  spokesperson  Barys  Haretski, 

independent  journalists Yahor Majorchyk, Dzianis Nosau and Nadzeja Hatsak.   The officers of  the 

police  and of  special  security  squad  ignored  the  journalists’ press‐cards.  The police officers were 

rude;  a  plain  clothed  person, who  did  not  introduce,  demanded  to  shut  down  phones  and  used 

physical force against Barys Haretski  in order to make him sit down and switch off the phone. The 

plain clothed person accompanied his actions with  foul  language. An hour  later all  the  journalists 

were  set  free,  after  Pavel  Seviarynets  arrived  and  left  the  station.  The  head  of  the Minsk  city 

executive  committee  Aliaksandr  Barsukou  appeared  at  the  police  station,  checked  again 

everybody’s credentials and ordered to release them. 


