
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting April 30 – May 5, 2012 

On May 1 the international organization Freedom House published the yearly report “Press Freedom 

2012: A Global Survey of Media  Independence”.  It says that out of the 197 countries and territories 

assessed during 2011, a total of 66 (33.5 percent) were rated Free, 72 (36.5 percent) were rated Partly 

Free,  and  59  (30  percent)  were  rated  Not  Free.  Belarus  traditionally  occupies  one  of  the  worst 

positions in the rating – worse only in Eritrea, Uzbekistan, Turkmenistan, and North Korea. 

On April 30  independent TV  journalists Victoryia Kolchyna and Siarhey Krauchuk were detained at a 

private demonstration of the documentary “Europe’s last dictator”, organized by the representatives of 

the “Free Theater”  in Minsk. Five minutes after the beginning special forces burst  into the building. All 

20 spectators were told to face the wall, then they were taken to the police department  in the Soviet 

district in Minsk. All the spectators were questioned, photographed, fingerprinted and three hours later 

were released. Siarhey Krauchuk’s camera was kicked out of his hands during the detention, so  it was 

damaged. After he was  set  free and  received his  camera back, he noted  that  the memory  card was 

missing. Victoryia Kolchyna was unable to switch on her computer immediately – it was blocked. 

On May 2,  around 8pm  local policemen paid a  visit  to  the Minsk office of  the  radio  “Racyia”, near 

Victory  square. They were  inspecting  all  rooms  in  the building  in  connection with  a  rehearsal of  the 

parade on May 9. One employee was present in the office, and opened the door. Seeing the label of the 

radio  and  the  equipment,  the  policemen  called  their  colleagues  form  the  Central  district  police 

department.  In  order  to  inspect  the  building,  they  decided  to  seize  the  equipment. A  protocol was 

drawn up, saying a laptop and a CPU unit were seized for a check.  The protocol was signed by the senior 

officer  Babkou;  the  operation  was  guided  by  the  deputy  head  of  the  police  department  Anatol 

Shakhlay. 

On May 3 unknown people staged a provocation against Hrodna‐based journalist Andrzej Poczobut. At 

the entrances of  the neighboring houses  they pasted up posters with a black‐and‐white photo of  the 

journalist with a caption “Take care, pedophile!”   Andzej Poczobut brought one of  the  leaflets  to  the 

police and filed a charge. He thinks that it was another method to make revenge for his civil position and 

journalistic activities. He also doesn’t exclude that the provocation could be made by the KGB. 

We  remind  that  Andrzej  Poczobut  was  sentenced  to  three  years’  imprisonment  with  two‐year 

adjournment  for “defaming  the president”  (Art. 367/1 of  the Criminal Code); he  is denied exit abroad. 

The trial was behind doors. The journalist spent three months in prison. 

As  reported  on May  5,  the  correspondent  of  the Minsk  office  of  the  “European  Radio  for  Belarus” 

Dzmitry Lukashuk was denied information at the Ministry of Home Affairs and the press‐service of the 

Council of Ministers. Preparing materials on lack of personnel in the Belarusian militia, he filed a written 

request to the main personnel department of the Ministry of Home Affairs. A week later the first deputy 

head  of  the  department  Aleh  Kruchynski  answered  that  such  information  was  “restricted  for 

dissemination”.  

He also sent a written request about the reasons why the charge for driving  license had been raised 4 

times (on the initiative of the Council of Ministers). The press‐secretary of the Council of Ministers Olga 



Dolgaya  kicked him off with  an  “answer”  that  the  requested  information would  soon  appear on  the 

website of the Ministry of Home Affairs. 

On May 5 the chief editor of “Babruyski Courier” Anatol Sanatsienka received an answer to his letter to 

the inspection of the Ministry on taxes and duties of the Republic of Belarus in Babruysk city. 

In his letter Anatol Sanatsienka pointed out that his rights had been violated by the KGB workers who 

questioned him for two and a half hours in the cabinet of his tax inspector and tried to intimidate him 

because of his articles on public and political issues. 

Anatol Sanatsienka suggested  that  the administration of  the  inspection should compensate  the moral 

damage by officially giving him apologies; also they should replace his tax inspector and pay attention to 

the Labor Code, because during the “talk” all the tax inspectors left their work places. 

In  the  answer  the  first  deputy  head  of  the  inspection  Y.D.Tarabuyeu  confirms  the  fact  of  inviting 

Sanatsienka to the tax inspection, but doesn’t say a single word about the episode with the KGB – as if it 

had not taken place at all. 

We  remind  that on May 5 Anatol Sanatsienka was  invited  to  the  tax  inspection on a  routine  talk; but 

instead, two KGB‐men met him at the cabinet of his tax inspector and talked with him for 2.5 hours. 


