MAS
MED

# 1 (54) 2018

E-NEWSLETTER

MEDIA RESULTS - 2017

Media Results of the Year
in Figures

Situation in Mass Media Field in 2017
(review)

THE BELARUSIAN
ASSOCIATION
OF JOURNALISTS

W . BAU.BY oo OO PPR RO


http://www.baj.by
www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by

E-NE El

R
IN BELARUS

#1(54) 2018

Media Results of the Year
in Figures

101 the number of detained journalists in 201/

69 the number of fines to freelance journalists for cooperation
with foreign media without press accreditations in 2017

Zl|. 235 the total sum of fines, imposed on journalists for cooperation
EUR  With foreign mass media in 2017

1] the total sum of grants to the state-owned media
million EUR  from the state budget in 2017

Detentions of Journalists

200
167
150
101
100
60 54
20 19 3
, 1 ] HEm =
2009 2010 201 2012 2013 2014 2015 2016 2017




) IN BELARY

#1(54) 2018

R

Fines to Journalists for Violating
Article 22.9 of the Administrative Code
80
10 69
60
50
40

50

28
ﬁo 10 . 10
, 1N [ 1]

2014 2015 2016 2017

o

State Budget Support to Mass Media in Belarus

2009 |08 min EUR
2010 40 min EUR
2011
2012

2013 60 min EUR
201 Y4 min EUR

1
1
o0 min EUR
206 Lt min EUR
nol/ Mmin EUR
2018 gs min EUR

0 10 20 50 40 50 60 /0

80



E-NEWSLETTER

IN BELARUS

#1(54) 2018

17 the number of official warnings, issued by the Ministry of
Information of Belarus to media outlets (7) and Web-resources
(7) in 2017 One Web-site received 2 warnings during the year
course. Another Web-site received three warnings within the
year course

106 the number of decisions, issued by the Ministry of Information
of Belarus on blocking access to Web-resources in 2017

19l|. the total number of decisions, issued by the Ministry of
Information of Belarus on blocking access to Web-resources
since 2015, when the Ministry was authorized to issue such
ordinances

320 the number of information materials with the signs of
extremism, found by the National Committee on Evaluation
of Information Materials on the Presence/Absence of
Manifestations of Extremism in 2017




E-NEWSLETTER . J

IN BELARUS

#1(54) 2018

Situation in Mass Media Field
in 2017 (review)

The declared liberalization of economic and cultural life in Belarus
didn’t have any effect on the sphere of expression of opinion and
other fields, connected with implementation of civil and political
rights in the country in 2017. Moreover, the situation appeared to be
one of the toughest for Belarusian independent journalism in recent
years. It had been worse only in the post-election year of 2011.

Thus, the Belarusian Association of Journalists registered 13
cases of short-term detention of journalists on duty in 2016
compared to 101 cases of detention in 2017. Also, the journalists
were arrested for the period of 10 — 15 days in 10 cases last year.
Most cases of detention were observed during mass protest
actions in Belarus, which took place in the spring of 2017.

The number of registered cases of detention reduced
as soon as the ‘Hot spring - 2017" was over.

Prosecution of journalists for cooperation with foreign mass

media without press credentials resumed after almost a one-year
break in March 2017. It continued after the end of protest actions
in the country. Consequently, the number of fines, imposed on
freelance journalists, drastically increased in 2017 - 69 cases vs. 10
cases in 2016. It was more than during three previous years in the
aggregate. The total number of fines exceeded EUR 25,000 in 2017.

The journalists, who contribute materials

to foreign media, are fined on the base of
police reports, grounded on the arbitrarily
interpreted article 22.9 part 2 of Belarus Code
‘On Administrative Offenses’ that provides legal

5


https://baj.by/en/analytics/violations-journalists-rights-infographic-2009-2017
https://baj.by/en/analytics/violations-journalists-rights-infographic-2009-2017
https://baj.by/en/analytics/violations-journalists-rights-infographic-2009-2017
https://baj.by/en/analytics/repressions-against-journalists-belarus-2017-chart-updated
https://baj.by/sites/default/files/analytics/files/1512017_mass_media_in_belarus_en.pdf

#1(54) 2018

liability for ‘illegal production and/or distribution
of mass media products’. The oppressive practice
has been registered since May 2014. Journalists
were fined 48 times within the period since

2014 till 2016. In all the cases, it was not the
content of their materials, but the mere fact of
their appearance in foreign mass media that led
to prosecution. In most cases, the journalists
cooperating with Belsat TV channel were
persecuted. It is worth mentioning that ‘Belsat’
is a constituent part of Polish Public TV company
(TVP). However, it positions itself as the first
independent TV channel of Belarus.

The police conducted searches and seized
technical equipment at two ‘Belsat’ freelance
correspondents’ offices on March 31, 2017. Minsk
City Police Department representatives explained
the actions with the need to satisfy the right
holder’s claim on the trade mark protection.

On April 3, 2017, the Belarusian Association of
Journalists adopted a statement that connected the
searches and the seizure of technical equipment
with the intention of governmental authorities

to hamper the independent TV-reporters’

activity in Belarus and terminate any attempts of
independent reporting from mass protest actions.

The accusation of illegal cooperation with foreign media
without accreditation was stated in the criminal case
against three Belarusian authors of a number of Russian
media Yury Paulavets, Dzmitry Alimkin, and Siarhei
Shyptenka (the so-called ‘Regnum’ authors’ case), too.

Initially, they were charged with inciting ethnic hatred (part 3
of Art. 130 of the Criminal Code of Belarus) that could result
in 5 to 12 years of imprisonment. The criminal case was filed
by the Legal Investigative Committee, following a claim from


http://belsat.eu/en/about/
https://baj.by/en/content/belsat-offices-minsk-searched-equipment-seized
https://baj.by/en/content/belsat-offices-minsk-searched-equipment-seized
https://baj.by/en/content/statement-baj-regarding-persecution-journalists-march-2017
https://baj.by/en/content/statement-baj-regarding-persecution-journalists-march-2017

_E-NEWSLETTER ﬂ |

#1(54) 2018

]

the Ministry of Information of Belarus
on the presence of extremist materials
in the authors’ publications.

Subsequently, two of the defendants were
additionally charged with conducting illegal
business activities, to which the legal investigation
equated receiving honoraria from the editorials
of Russian mass media. (However, the public
prosecutor excluded the article from the list

of charges later on. It was done for the lack of
evidence, proving the receipt of sums by the
defendants.) The case was referred to court

in October 2017. The defendants spent more
than a year in jail before trial, i.e. since the
moment of detention in December 2016.

REPORTERS “The posts of these three bloggers are controversial
WITHOUT BORDERS but that does not justify their imprisonment,”

noted Johann Bihr, the head of RSF’s Eastern
Europe and Central Asia desk. “According to
international standards, their provisional detention
is neither necessary nor proportionate.”

The Minister of Information of Belarus was changed on
September 28, 2017. The decision preceeded the date,
when the ‘Regnum authors’ case’ was passed to court.

Aliaksandr Karliukevich was appointed to hold the
position of the Minister of Information of Belarus. Unlike
his predecessor Liliya Ananich, A. Karliukevich had rich
experience of journalistic and editor’s work in the past.

The Minister A. Karliukevich

noted in his first public speech

on the ‘Belarus -1’ national state TV channel
that a new version of the law ‘On Mass Media’
was developed. According to the governmental
official, it was aimed at ensuring the state
regulation of Web-resources and social media.


https://baj.by/be/content/sud-nad-regnumaucami-budze-adkrytym-18-snezhnya
https://baj.by/be/content/sud-nad-regnumaucami-budze-adkrytym-18-snezhnya
https://rsf.org/en/news/rsf-calls-release-three-belarussian-bloggers
https://rsf.org/en/news/rsf-calls-release-three-belarussian-bloggers
http://mininform.gov.by/ru/rukovodstvo-ru/
https://nn.by/?c=ar&i=198682

#1(54) 2018

E-NEWSLETTER |

The ‘Belarusian Partisan’ (www.belaruspartisan.org)
popular social and political Web-site was blocked
for access from Belarus without any court
decisions shortly afterwards. It should

be mentioned that the Web-resource was
founded by a famous journalist Pavel Sheremet,
who was assassinated in Kyiv in 2016.

It is suggested that public access to the Web-
site was disabled on the territory of Belarus
subject to the readers’ comments on its pages.
Consequently, the Web-site owners changed the
domain zone and switched off the commentary
option on the Web-resource. Currently, the access
to www.belaruspartisan.by remains open.

The return of nine independent printed periodical editions
to the state-owned press distribution monopolist networks
was the main positive result of 2017. It should be reminded
that all of them had been ousted from the ‘Sayuzdruk’ news-
stalls and ‘Belposhta’ subscription catalogues 11 years ago.

The return of the periodicals to the state-owned press distribution
systems was an immediate outcome of a meeting between losif
Siaredzich, the ‘Narodnaya Volia’ newspaper’s Editor-in-chief and the
President Aliaksandr Lukashenka that took place in February 2017.
During the meeting I. Siaredzich passed a list of nine periodical
editions to the head of state, noting that these periodicals couldn’t
get into this or that state-owned monopolist press distribution
network. The President promised to solve the problem.

It is worth mentioning that 20 independent social
and political newspapers were excluded from the
state-owned press distribution networks on the
eve of a presidential election campaign 11 years
ago. The ‘Belposhta’ National Unitary Enterprise
refused to include the periodical editions into
the subscription catalogues and the ‘Sayuzdruk’
enterprises refused to sell them at newspaper
kiosks. As a rule, the termination of contracts with
the editorials of independent newspapers was
arbitrarily motivated by economic inexpediency.

8


https://baj.by/en/content/ministry-information-disabled-access-belarusian-partisan-social-and-political-web-site
https://baj.by/en/content/ministry-information-disabled-access-belarusian-partisan-social-and-political-web-site
https://baj.by/en/content/ministry-information-disabled-access-belarusian-partisan-social-and-political-web-site
https://baj.by/be/content/belaruski-partyzan-adklyuchyu-kamentary-dlya-navedvalnikau
https://baj.by/be/content/belaruski-partyzan-adklyuchyu-kamentary-dlya-navedvalnikau
http://www.belaruspartisan.by
https://baj.by/sites/default/files/analytics/files/1512017_mass_media_in_belarus_en.pdf
https://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight
https://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight
https://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight
https://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight
https://baj.by/en/analytics/ten-years-out-sight

#1(54) 2018

Consequently, nearly a half of these periodicals
left the print media market in Belarus.

Against the background of warming relations
between Belarus and the EU in 2008, the
‘Belposhta’ and ‘Sayuzdruk’ enterprises resumed
cooperation with ‘Narodnaya Volya’ and ‘Nasha
Niva'

At the same time, quite a few of other

discriminated periodical editions from the list
stopped their existence by 2017.




QUL ¥,

e

N
e
<
%

2
P
-
=
N
2
¥

<
! Jdy3as

THE BELARUSIAN The contents of this publication are
ighted.
ASSOCIATION Ictois)(l)rkl)?igaiory to refer to the Belarussian
OF JOURNALISTS Association of Journalists,

when using the E-NEWSLETTER: MASS
MEDIA IN BELARUS materials.

WWW.BAJ.BY

Publisher:

Belarusian Association of Journalists (BAJ)
Kalvariyskaya Str., 16-265, 220004, Minsk,
BELARUS

Phone/Fax: (+375 17) 317-56-85.
E-mail: press@baj.by
Web: www.baj.by

Contact:
Mr. Andrei Bastunets,
BAJ Chairperson



http://www.baj.by
http://www.baj.by
http://www.baj.by
www.baj.by
http://www.baj.by



