
 

СРОДКІ  МАСАВАЙ 

ІНФАРМАЦЫІ  

Ў БЕЛАРУСІ Ў 2002 ГОДЗЕ 
 

 

Склала Ілона Урбановіч-Саўка 

 

З М Е С Т 

 

1. Парушэнні заканадаўства аб СМІ  / 3 

a. Спыненне або прыпыненне дзейнасці СМІ ўладамі   
/ 3 

b. Папярэджанні  / 6 
c. Ажыццяўленне цэнзуры  / 8 
d. Перашкаджанне ў вырабе і распаўсюдзе прадукцыі 

СМІ  / 11 
e. Абмежаванне права засноўваць СМІ  / 13 
f. Парушэнні, звязаныя з доступам да інфармацыі   

/ 16 
1)  Адмова ў інфармацыі  / 16 
2) Абмежавальнае выкарыстанне інстытуту 

  акрэдытацыі  / 18 
3)  Доступ да інфармацыі, звязанай з дзейнасцю 

 кіраўніка дзяржавы  / 22 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 2   

g. Парушэнне прафесійнай самастойнасці рэдакцый   
/ 23 

h. Канфлікты, звязаныя з распаўсюдам замежнай 
інфармацыі  / 27 

2. Крымінальны пераслед журналістаў  / 31 

3. Замахі на журналістаў і медыі  / 35 

a. Публічныя пагрозы на адрас журналістаў і СМІ   
/ 35 

b. Затрыманні журналістаў  / 36 
c. Замахі на жыццё і здароўе журналістаў  / 38 
d. Замахі на маёмасць рэдакцый СМІ  / 39 

4. Судовыя працэсы аб абароне гонару і 
годнасці  / 43 

5. Эканамічная палітыка ў галіне СМІ  / 47 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 3  

 

ПАРУШЭННІ 

ЗАКАНАДАЎСТВА АБ СМІ 
 

 

а. СПЫНЕННЕ АБО ПРЫПЫНЕННЕ ДЗЕЙНАСЦІ СМІ 

ЎЛАДАМІ 

 
Паводле артыкула 16 Закона «Аб друку і іншых сродках 

масавай інфармацыі»: 

«деятельность средства массовой информации может 

быть прекращена только по решению учредителя или 

судом в порядке гражданского судопроизводства»1. 

                                                           

1 Закон аб друку цытуецца паводле: О печати и других средствах 

массовой информации. Закон Республики Беларусь от 13 января 

1995 г. №3515-XII [изменения и дополнения: Закон от 7 июня 

1996 г. №438-XIII; Закон от 8 января 1998 г. №134-3; Закон от 3 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 4   

Гэты ж артыкул Закона абмяжоўвае паўнамоцтвы рэгіс-

травальнага органу (Міністэрства інфармацыі), дазваляючы 

яму толькі прыпыняць дзейнасць СМІ на тэрмін да трох ме-

сяцаў. Заснавальнік выдання мае права спыніць або прыпы-

ніць яго дзейнасць толькі ў выпадках, прадугледжаных ста-

тутам выдання або дамоваю паміж заснавальнікам і рэдак-

цыяй. 

У 2002 годзе Міністэрства інфармацыі фактычна само за-

чыніла два выданні, ігнаруючы патрабаванне закона закры-

ваць медыі толькі па выніках судовага разгляду. 

 

21 жніўня 2002 года, на падставе заявы Сяргея Атрошчан-

кі — аднаго з чатырох заснавальнікаў прыватнай газеты «Сво-

бодные новости», — міністр інфармацыі Міхаіл Падгайны 

выдаў загад скасаваць пасведчанне аб рэгістрацыі выдання. 

С. Атрошчанка, абмінуўшы працэдуру скасавання дамовы па-

між выдаўцом і рэдакцыяй, заявіў аб прыпыненні выдання з 

прычыны нерэнтабельнасці, пры гэтым зазначыўшы, што 

апошнім часам газета: 

«жыве на гранты, атрыманыя з амерыканскага па-

сольства»2. 

Тры іншыя заснавальнікі выдання абверглі гэтую заяву. 

Закрыццё газеты «Свободные новости» адбылося на фоне 

выхаду першага нумара газеты «Обозреватель», шэф-рэдакта-

рам якой аказаўся С. Атрошчанка. 

                                                                                                             

июля 1999 г. №285-3; Закон от 13 декабря 1999 г. №337-3] // 

Эталонный банк данных правовой информации Республики Бе-

ларусь / Национальный центр правовой информации Республи-

ки Беларусь (http://www.ncpi.gov.by). 
2 Паведамленне інфармацыйнага агенцтва «Интерфакс». 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 5  

Беларуская асацыяцыя журналістаў заявіла, што ўдзел 

Міністэрства ў спрэчцы паміж заснавальнікамі на пазіцыях 

аднаго з бакоў супярэчыць заканадаўству і можа разглядацца 

як умяшанне ў прыватныя справы (артыкул 2 Грамадзянскага 

кодэкса) ды спрыянне несумленнай канкурэнцыі. На гэтай 

падставе БАЖ запатрабавала адстаўкі міністра інфармацыі. 

16 кастрычніка Вышэйшы гаспадарчы суд адхіліў зыск 

трох заснавальнікаў газеты «Свободные новости» (апроч 

С. Атрошчанкі) аб прызнанні несапраўдным загада міністра 

інфармацыі. 

 

26 лістапада Міністэрства інфармацыі анулявала рэгіст-

рацыйнае пасведчанне недзяржаўнага тыднёвіка «Местное 

время», кіруючыся рашэннем Мінскага аблвыканкаму аб ска-

саванні рэгістрацыі заснавальніка газеты — ТАА «Местное 

время-пресс». Перад гэтым, 6 лістапада, Мінскі райвыканкам 

ануляваў рашэнне аб дазволе на размяшчэнне рэдакцыі газе-

ты. На момант падпісання міністрам інфармацыі загада, які 

прывёў да закрыцця газеты, працэдура ліквідацыіі ТАА яшчэ 

не пачалася. Беларуская асацыяцыя журналістаў выступіла з 

заяваю з нагоды інцыдэнту, у якой назвала дзеянні ўладаў 

«юрыдычна неабгрунтаванымі» і запатрабавала адмяніць 

рашэнні Мінскага аблвыканкаму і Міністэрства інфармацыі. 

16 красавіка 2003 года Мінскі гарадскі гаспадарчы суд 

прызнаў рашэнне Мінскага аблвыканкаму аб скасаванні рэгі-

страцыі ТАА «Местное время-пресс» несапраўдным. Аднак да 

1 ліпеня 2003 года Міністэрства інфармацыі не перагледзела 

свайго рашэння. 

 

Яшчэ адна агульнанацыянальная незалежная газета — 

«Наша свабода» — перастала выходзіць пасля таго, як 2 жніў-

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 6   

ня 2002 года суд Маскоўскага раёна г. Мінска задаволіў зыск 

аб абароне гонару і годнасці старшыні Камітэта дзяржкантро-

лю Анатоля Тозіка і пастанавіў спагнаць з газеты 100 млн. 

рублёў (каля 52 тыс. долараў ЗША)3. 

 

b. ПАПЯРЭДЖАННІ 

 
У 2002 годзе Міністэрства інфармацыі і Пракуратура 

Рэспублікі Беларусь радзей выносілі сродкам масавай інфар-

мацыі папярэджанні аб парушэнні Закона аб друку. Калі ў 

2000 годзе Дзяржаўны камітэт па друку вынес 90 папярэ-

джанняў4, то цягам дзесяці месяцаў 2001 года — ужо 475, а ў 

2002 годзе (на гэты момант Дзяржкамітэт па друку быў пера-

твораны ў Міністэрства інфармацыі) — 276. Пракуратура Рэс-

публікі Беларусь вынесла ў мінулым годзе каля 10 папярэ-

джанняў7. 

Пры зніжэнні колькасці вынесеных папярэджанняў пра-

цягвалася практыка выкарыстання папярэджанняў з мэтаю 

цэнзуры. 21 сакавіка 2002 года газета «Народная воля» атры-

мала папярэджанне Міністэрства інфармацыі за парушэнне 

                                                           
3 Падрабязней гл.: Раздзел 4. Судовыя працэсы аб абароне гонару 

і годнасці. 
4 И. Коваль. Белорусские СМИ через призму предупреждений 

Госкомпечати // СМИ в Беларуси: Хроника конфликтов: По ма-

териалам мониторинга Белорусской ассоциации журналистов 

(май 2000 — декабрь 2001). СПб., 2002. С. 31—33. 
5 Тамсама. C. 33—34. 
6 Н. Подгорная. Пресса как зеркало общества // Минский курьер. 

2003. №28. 15 апреля. 
7 Прокурор Станислав Новиков: «Учим журналистов хорошей 

словесности…» // Народная газета. 2002. №283. 24 снежня. 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 7  

артыкулаў 5 і 32 Закона аб друку8 ў публікацыі Алены Пан-

кратавай «Вялікае мыццё. Аўстрыйская прэса падкрэслівае 

прыватны характар апошняй Лукашэнкаўскай паездкі»9. Зга-

даны матэрыял быў друкаванаю версіяй рэпартажу А. Панк-

ратавай на радыё «Свабода». Рэдакцыя газеты спрабавала 

дамагчыся скасавання папярэджання ў Вышэйшым гаспадар-

чым судзе, спасылаючыся на Закон аб друку, які ў падобных 

выпадках вызваляе рэдакцыю ад адказнасці за распаўсюд зве-

стак (артыкул 47). Аднак Вышэйшы гаспадарчы суд стаў на 

бок Міністэрства інфармацыі: 

«В статье 47 Закона закреплено положение о том, что 

редакция не несет ответственности за распростране-

ние сведений, не соответствующих действительности, 

порочащих честь и достоинство граждан или пред-

ставляющих собой злоупотребление свободой массовой 

информации в определенных данной статьей случаях. 

Однако данная статья не освобождает от ответст-

венности за распространение сведений, порочащих честь 

и достоинство Президента Республики Беларусь»10. 

                                                           

8 Атрыманыя цягам года два папярэджанні за парушэнне арты-

кула 5 Закона аб друку могуць стаць падставаю для прыпынення 

дзейнасці выдання. Артыкул 5, сярод іншага, забараняе выкары-

стоўваць СМІ для «распространения сведений, порочащих 

честь и достоинство Президента Республики Беларусь, руко-

водителей государственных органов, статус которых уста-

новлен Конституцией Республики Беларусь». 
9 Народная воля. 2002. №51. 20 сакавіка. 
10 Ліст у рэдакцыю газеты «Народная воля» ад 9 жніўня 2002 

года №04-12/394Ни за подпісам намесніка старшыні Вышэйша-

га гаспадарчага суда А. П. Ягорава. 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 8   

10 ліпеня па факце распаўсюду згаданай інфармацыі бы-

ла распачатая крымінальная справа. 

 

6 лютага 2002 года Пракуратура Рэспублікі Беларусь вы-

несла папярэджанне за парушэнне артыкула 40 Закона аб 

друку карэспандэнту «Белорусской деловой газеты» Ірыне 

Макавецкай. На думку пракуратуры, журналістка ў адным са 

сваіх матэрыялаў11 распаўсюдзіла «сведения, порочащие пра-

воохранительные органы». 7 лютага І. Макавецкую выкліка-

лі на размову ў пракуратуру. 

 

Паводле Закона аб друку (дапаўненне ад 13 снежня 1999 

года), злоўжываннем свабодаю слова ёсць распаўсюд інфар-

мацыі ад імя незарэгістраваных грамадскіх аб’яднанняў. 

4 сакавіка 2002 года папярэджанне Пракуратуры Рэспублікі 

Беларусь за парушэнне артыкулаў 5 і 32 Закона аб друку 

атрымала газета «Наша Ніва», якая апублікавала каляднае 

пасланне святара незарэгістраванай у Беларусі Беларускай 

аўтакефальнай праваслаўнай царквы Івана Спасюка. 3-га 

траўня Вышэйшы гаспадарчы суд прызнаў папярэджанне 

несапраўдным, аднак пасля пратэсту генеральнага пракуро-

ра Віктара Шэймана рашэнне Вышэйшага гаспадарчага суда 

скасаванае. 

 

c. АЖЫЦЦЯЎЛЕННЕ ЦЭНЗУРЫ 

 
«Юрыдычны энцыклапедычны слоўнік» дае наступнае 

азначэнне цэнзуры: 

                                                           

11 Рядовое дело // Белорусская деловая газета. 2001. №86. 5 де-

кабря. 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 9  

«палітыка-прававы інстытут, які ажыццяўляе кан-

троль за зместам, абнародаваннем і распаўсюджаннем 

масавай інфармацыі з мэтай недапушчэння або абме-

жавання распаўсюджання інфармацыі і ідэй, якія пры-

знаюцца грамадствам і дзяржавай непажаданымі або 

шкоднымі»12. 

У 2002 годзе дзяржаўныя органы працягвалі практыку 

запабягання распаўсюду «патэнцыйна шкоднай» інфармацыі. 

 

9 ліпеня Дзяржаўны мытны камітэт прыняў пастанову, 

якою забараніў перавозіць праз мяжу электронныя, аўдыё-, 

відэа-, фота- і любыя тэкставыя матэрыялы, што могуць быць 

«патэнцыйна небяспечнымі» для палітычных або эканаміч-

ных інтарэсаў краіны. 

Яшчэ да прыняцця гэтай пастановы 1 ліпеня 2002 года на 

мытным пераходзе «Бераставіца» (мяжа Беларусі з Польш-

чаю) мытнікі сканфіскавалі 210 асобнікаў польскага белару-

скамоўнага штомесячніка «Эмігрант», які ўвозіў у Беларусь 

кіраўнік Магілёўскага праваабарончага цэнтру Сяргей Аба-

доўскі. Часопіс «Эмігрант» асвятляе праблемы беларускай 

палітычнай эміграцыі ў Польшчы і, на думку мытнікаў, мог 

пашкодзіць палітычным або эканамічным інтарэсам Бела-

русі13. 

 

10 снежня 2002 года падчас мытнага агляду на чыгунач-

ным вакзале г. Гродна былі сканфіскаваныя «самвыдатаў-

скія» кнігі пісьменніка Лявона Вашка, якія аўтар вывозіў у 

                                                           

12 Юрыдычны энцыклапедычны слоўнік. Мінск, 1992. С. 589. 
13 Радыё «Свабода». 2002. 4 ліпеня (http://www.svaboda.org/news 

/articles/2002/07/20020704123350.asp). 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 1 0   

Польшчу. Пісьменніку дазволілі правезці праз мяжу толькі 

адну кнігу — выдадзеную ў дзяржаўным выдавецтве. 

 

У 2002 годзе служба маніторынгу БАЖ зафіксавала мен-

шую колькасць выпадкаў папярэдняй (дазваляльнай) цэнзу-

ры. Гэты факт можа тлумачыцца тым, што год не вызначаўся 

палітычнай актыўнасцю — не праходзілі выбары, не адбыва-

ліся шматлюдныя маніфестацыі ці іншыя маштабныя публіч-

ныя акцыі. 

 

31 жніўня 2002 года тэлевізійны канал ОНТ, які транслю-

ецца на часціні расійскага каналу ОРТ, перакрыў трансляцыю 

дакументальнага фільма «Дзікае паляванне-2». Фільм апавя-

даў пра вядомых у Беларусі апазіцыйных палітыкаў і журналі-

ста Дзмітрыя Завадскага, зніклых у 1999—2000 гадах. Камен-

туючы інцыдэнт, аўтар фільма Павел Шарамет працытаваў 

пазіцыю кіраўніцтва каналу: 

«Мы его [фильм] не видели сами, но уверены, что он де-

стабилизирует обстановку в стране»14. 

У кастрычніку 2002 года кіраўнік ДП ЖЭУ-1 г. Віцебска 

Аляксандр Лысенка запатрабаваў ад рэдакцыі газеты «Витеб-

ский курьер» папярэдняга ўзгаднення інтэрв’ю карэспандэнта 

газеты з супрацоўніцаю прадпрыемства Раісаю Ждан. Спада-

рыня Ждан атрымлівала ўскосныя пагрозы з боку свайго 

кіраўніцтва, што будзе звольненая ў выпадку перадачы жур-

налісту «Витебского курьера» хоць-якой інфармацыі, звяза-

най з яе прафесійнаю дзейнасцю. Газета адмовілася ад папя-

рэдняга ўзгаднення матэрыялу. 

                                                           

14 Радыё «Рацыя». 2002. 29 жніўня. Кіна не будзе... (http://www. 

racyja.pl/2002/Aug/2908smi3.shtml). 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 1 1  

d. ПЕРАШКАДЖАННЕ Ў ВЫРАБЕ І РАСПАЎСЮДЗЕ 

ПРАДУКЦЫІ СМІ 

 
У 2002 годзе служба маніторынгу БАЖ не зафіксавала ні-

воднага выпадку канфіскацыі накладаў друкаваных СМІ, а 

таксама адзначыла меншую, у параўнанні з папярэднімі га-

дамі, колькасць выпадкаў затрымання распаўсюднікаў газет. 

 

1 верасня 2002 года, падчас святкавання Дня беларускага 

пісьменства ў Міры (Гродзенская вобласць), міліцыя затры-

мала двух распаўсюднікаў газеты Таварыства беларускай мо-

вы імя Ф. Скарыны «Новы час» і сканфіскавала 100 асобнікаў 

выдання. 

 

Цягам года з’яўляліся неаднаразовыя паведамленні пра 

затрыманні падчас распаўсюду друкаваных выданняў сябрамі 

незарэгістраванай моладзевай арганізацыі «Зубр». 4 красаві-

ка 2002 года на 3 гадзіны былі затрыманыя 12 сябраў «Зуб-

ра», якія распаўсюджвалі спецвыпуск газеты «Народная во-

ля». За падобную дзейнасць 18 чэрвеня ў Мінску затрымалі 

сябру «Зубра» Ганну Быкаву. 

 

У некаторых выпадках цяжкасці з вырабам і распаўсюдам 

незалежных СМІ ўзнікалі ў выніку дзеянняў Міністэрства ін-

фармацыі і дзяржаўных прадпрыемстваў. 

 

На пачатку года дзяржаўнае унітарнае прадпрыемства 

«Пінская рэгіянальная друкарня» адмовілася заключыць да-

мову на 2002 год з недзяржаўнай газетай «Вечерний Сто-

лин», матывуючы свае дзеянні абмежаванасцю тэхнічных ма-

гутнасцяў. Усе іншыя кліенты друкарні (11 выданняў) здолелі 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 1 2   

перазаключыць дамовы. Паводле неафіцыйнай інфармацыі, 

распараджэнне не працягваць дамовы з «Вечерним Столи-

ном» прыйшло з Пінскага гарвыканкаму і тлумачыцца «апа-

зіцыйнасцю газеты». 

 

У жніўні 2002 года дзяржаўнае выдавецтва «Беларускі 

Дом друку», спасылаючыся на тэхнічныя прычыны адмо-

вілася заключыць дамову на друк недзяржаўнай газеты 

«СНПлюс. Свободные новости плюс», якая пачала выдавацца 

замест зачыненай газеты «Свободные новости», а рэспублі-

канскае аб’яднанне «Белпошта» адмовілася разносіць новую 

газету падпісчыкам «Свободных новостей». 

У лістападзе з’явілася інфармацыя пра тое, што «Белпош-

та» адмовілася ўключыць газету «СНПлюс. Свободные ново-

сти плюс» у каталог перыядычных выданняў на першае паў-

годдзе 2003 года. У якасці юрыдычнай падставы называецца 

запазычанасць перад «Белпоштай» газеты «Свободные ново-

сти», якая спыніла выхад 22 жніўня ў выніку ўмяшання Мі-

ністэрства інфармацыі ў канфлікт паміж заснавальнікамі, не 

выканаўшы абавязкаў перад падпісчыкамі15. 

 

У лістападзе 2002 года, пасля званка з Міністэрства ін-

фармацыі, прыватная друкарня «Светач» адмовілася друка-

ваць газету «Московский комсомолец в Белоруссии», выхад 

газеты прыпыніўся на некалькі месяцаў16. 

 

                                                           

15 Падрабязнасці закрыцця газеты «Свободные новости» гл.: 

Пункт а. Спыненне або прыпыненне дзейнасці СМІ ўладамі. 
16 Гл. Пункт h. Парушэнні, звязаныя з распаўсюдам замежнай ін-

фармацыі. 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 1 3  

e. АБМЕЖАВАННЕ ПРАВА ЗАСНОЎВАЦЬ СМІ 

 
Згодна з артыкулам 3 Закона «Аб друку і іншых сродках 

масавай інфармацыі», 

«граждане Республики Беларусь имеют право учреж-

дать средства массовой информации, владеть, пользо-

ваться и распоряжаться ими». 

На практыцы мясцовыя ўлады вельмі часта абмяжоўва-

юць гэтае права, забараняючы размяшчэнне рэдакцый новых 

медыяў на падведамасных тэрыторыях17. Шэраг судовых пра-

цэсаў, якія скончыліся на карысць грамадзянаў, аднак не 

прывялі да рэгістрацыі новых СМІ, выявіў адсутнасць механі-

зму ўплыву на рашэнні мясцовых уладаў. Адсутнасць закана-

даўча замацаваных крытэрыяў пры разглядзе мясцовымі ўла-

дамі пытанняў аб размяшчэнні рэдакцый СМІ прывяла да 

фактычна нематываваных адмоваў. У 2002 годзе права грама-

дзянаў засноўваць сродкі масавай інфармацыі найчасцей па-

рушалася ў Гродзенскай вобласці. 

 

Гэтак, пачынаючы з 2001 года, беспаспяхова спрабаваў 

дамагчыся згоды на размяшчэнне ў г. Гродна рэдакцыі газеты 

«Новый век» індывідуальны прадпрымальнік Анатоль Маку-

шын. У 2002 годзе пасля таго, як Гродзенскі гарвыканкам 

чатыры разы (18 лютага, 17 красавіка, 28 траўня і 21 чэрвеня) 

не даў згоды А. Макушыну на размяшчэнне рэдакцыі газеты, 

абгрунтоўваючы свае рашэнні ўсё новымі і новымі матывамі, 

— той звярнуўся ў Гаспадарчы суд Гродзенскай вобласці, які 

                                                           

17 Патрабаванне да заснавальнікаў СМІ прыкладаць да заявы аб 

рэгістрацыі дакумент аб узгадненні размяшчэння СМІ з мясцо-

вымі ўладамі было ўведзенае ў заканадаўства ў студзені 1998 г. 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 1 4   

11 лістапада 2002 года прызнаў неправамоцным адно з ра-

шэнняў мясцовых уладаў — ад 28 траўня. Тым не менш мяс-

цовыя ўлады палічылі, што: 

«решение суда ограничивает компетенцию местных 

исполнительных и распорядительных органов»18, 

і, спасылаючыся на ўласнае рашэнне ад 21 чэрвеня 2002 

года, надалей адмаўляюцца ўзгадняць размяшчэнне рэдакцыі 

газеты. На 1 ліпеня 2003 года сітуацыя не змянілася. 

 

У лютым—жніўні 2002 года гродзенскія ўлады адмовіліся 

ўзгодніць размяшчэнне прынамсі яшчэ 6 новых выданняў: у 

лютым — «Газета “Пагоня”» (заснавальнік Мікола Маркевіч), 

у сакавіку — газет «Мужыцкая праўда» (заснавальнік Мікола 

Маркевіч), «Рэха» (заснавальнік Гродзенскае гарадское 

грамадскае аб’яднанне ветэранаў вайны, працы і ўзброеных 

сілаў) ды «Каложа» (заснавальнік Гродзенская гарадская 

рада Таварыства беларускай мовы імя Ф. Скарыны), у траўні 

— «Голас» (заснавальнік Мікола Маркевіч), у жніўні — 

«Ведамасці» (заснавальнік Гродзенская гарадская рада 

Таварыства беларускай мовы імя Ф. Скарыны). 

 

2 ліпеня Пінскі гарвыканкам (Брэсцкая вобласць) адмовіў 

індывідуальнаму прадпрымальніку Сяргею Касцюковічу ва 

ўзгадненні размяшчэння рэдакцыі СМІ, гэтак патлумачыўшы 

свае дзеянні: 

«исполком исходил прежде всего из того, что в ХХI веке 

явным анахронизмом является намерение без специаль-

                                                           
18 Ліст да А. Макушына №М-1322 ад 18 снежня 2002 года за под-

пісам намесніка старшыні Гродзенскага гарвыканкаму В. Н. Ля-

вонава. 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 1 5  

ного образования и подготовки заниматься ответст-

венной профессиональной деятельностью, в том числе 

такой специфической, как редактирование газеты. Вре-

мя дилетантов, то есть людей, занимающихся чем-

либо без достаточной подготовки, необходимой для ос-

новательного знания предмета, ушло»19. 

 

Няўдала скончыліся спробы заснавальніка «Новой газеты 

Сморгони» (Гродзенская вобласць) Рамуальда Улана зарэгіст-

раваць два новыя выданні — «Новую газету Островца» і «Но-

вую газету Ошмян». Пасля таго, як у 2001 годзе Смаргонскі 

райвыканкам адмовіўся ўзгадніць размяшчэнне рэдакцый 

СМІ, Гаспадарчы суд Гродзенскай вобласці двойчы (у снежні 

2001 года і ў траўні 2002 года) прызнаваў гэтыя адмовы ня-

праўнымі. 

У лістападзе 2002 года Смаргонскі райвыканкам ізноў 

адмовіўся ўзгадніць размяшчэнне рэдакцый, спаслаўшыся на 

вынікі толькі што праведзенай праверкі нормаў пажарнай 

бяспекі, ды распачаў захады з мэтаю спыніць дзейнасць прад-

прымальніка. 3-га лютага 2003 года суд задаволіў зыск рай-

выканкаму і прыпыніў дзейнасць індывідуальнага прадпры-

мальніка Р. Улана, паставіўшы тым самым «Новую газету 

Сморгони» пад пагрозу ліквідацыі. 

 

19 лістапада 2002 года Гродзенскі гарвыканкам адмовіў 

індывідуальнаму прадпрымальніку Юрыю Лакціёнаву ва 

ўзгадненні размяшчэння рэдакцыі газеты «Разам!», маты-

вуючы сваё рашэнне тым, што Ю. Лакціёнаў: 

                                                           

19 Ліст да С. Касцюковіча №253/2Ко ад 2 ліпеня 2002 года за 

подпісам намесніка старшыні Пінскага гарвыканкаму А. А. Ка-

неўскага. 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 1 6   

«обучается на факультете экономики и управления 

Гродненского государственного университета дневной 

формы обучения и не имеет достаточной подготовки в 

качестве журналиста и издателя»20. 

 

3-га снежня 2002 года Міністэрства інфармацыі адмо-

віла Наталлі Клімянюк у рэгістрацыі газеты «Мир вестей» 

пасля таго, як Смаргонскі райвыканкам без тлумачэння 

прычын адклікаў сваё рашэнне аб узгадненні размяшчэння 

рэдакцыі. 

 

f. ПАРУШЭННІ, ЗВЯЗАНЫЯ З ДОСТУПАМ 

ДА ІНФАРМАЦЫІ 

 
Абмежаванне доступу да інфармацыі — найбольш часты 

тып парушэнняў заканадаўства аб друку. У 2002 годзе яно 

рэалізоўвалася праз адмовы ў інфармацыі, абмежавальнае 

выкарыстанне інстытуту акрэдытацыі СМІ пры дзяржаўных 

органах, а таксама праз стварэнне перашкодаў пры атрыманні 

звестак, звязаных з дзейнасцю прэзідэнта краіны. 

 

1) Адмова ў інфармацыі 

 
Артыкул 33 Закона «Аб друку і іншых сродках масавай 

інфармацыі» абмяжоўвае магчымасць адмовіць журналісту ў 

інфармацыі толькі тымі выпадкамі, калі інфармацыя ўтрым-

лівае: 

                                                           

20 Рашэнне Гродзенскага гарвыканкаму №940 ад 19 лістапада 

2002 года за подпісам старшыні гарвыканкаму А. І. Антоненкі і 

кіраўніка справамі гарвыканкаму А. І. Калачова. 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 1 7  

«сведения, составляющие государственную, коммер-

ческую либо иную специально охраняемую законом 

тайну». 

На практыцы журналісты часта сутыкаліся з неабгрунта-

ванымі адмовамі ў інфармацыі. 

 

У студзені 2002 года старшыня Пінскага гарадскога саве-

ту (Брэсцкая вобласць) Ніна Кахновіч адмовілася даць карэс-

пандэнту недзяржаўнай газеты «Брестский курьер» Паўлу Ку-

ніцкаму інфармацыю пра бюджэт горада на 2002 год. 

У лютым, пасля пісьмовага звароту мясцовай філіі БАЖ у 

Пінскі гарсавет з просьбаю правесці прэс-канферэнцыю па 

пытанні гарадскога бюджэту на 2002 год, Н. Кахновіч паведа-

міла старшыні Пінскай філіі БАЖ, што кантактаванне з не-

дзяржаўнаю прэсаю ў яе «рабочем графике не значится». 

 

У кастрычніку 2002 года журналісты Магілёўскага аблас-

нога тэлебачання цягам 5 дзён не маглі атрымаць афіцыйнага 

пацвярджэння інфармацыі пра аварыю на прадпрыемстве 

«Дняпроўскае», у выніку якой загінулі людзі. 

 

У тым жа месяцы ў Асіповічах (Магілёўская вобласць) 

журналісту незарэгістраванай мясцовай газеты «Панарама» 

Ігару Сімбіраву не дазволілі прысутнічаць на канферэнцыі, 

падчас якой адбывалася аб’яднанне мясцовых арганізацый 

Беларускага саюзу моладзі і Беларускага патрыятычнага саю-

зу моладзі ў Беларускі рэспубліканскі саюз моладзі. Супра-

цоўніца райвыканкаму Наталля Змачынская патлумачыла 

журналісту, што яго прысутнасць «на адказным раённым ме-

рапрыемстве» непажаданая. 

 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 1 8   

У тым жа месяцы старшыня Савету па справах рэлігіі і на-

цыянальнасцяў пры Брэсцкім аблвыканкаме Васіль Марчанка 

адмовіў у інфармацыі журналісту газеты «Брестский курьер» 

Дзмітрыю Паталятаву. Журналіста цікавілі статыстычныя 

звесткі пра рэлігійныя арганізацыі розных канфесій, што 

дзейнічаюць у вобласці. 

 

У лістападзе 2002 года суддзя Крычаўскага суда (Магі-

лёўская вобласць) Вольга Окань выдаліла з адкрытага пася-

джэння суда журналіста незарэгістраванай мясцовай газеты 

«Вольны горад» Вадзіма Сцефаненку. Перад гэтым суддзя за-

бараніла прысутнічаць на пасяджэнні двум іншым супрацоў-

нікам газеты — Сяргею Няроўнаму і Мікалаю Маторанку. Суд 

разглядаў працоўны канфлікт паміж рабочымі і дырэкцыяй 

Крычаўскага завода гумовых вырабаў. 

 

У снежні 2002 года кіраўнік аддзела адукацыі Светлагор-

скага райвыканкаму (Гомельская вобласць) Галіна Філіповіч 

без матывацыі адмовілася даць інтэрв’ю рэдактару мясцовай 

недзяржаўнай газеты «Регион-Вести» Мікалаю Паседзьку. 

 

2) Абмежавальнае выкарыстанне інстытуту 

акрэдытацыі 

 

Існаванне інстытуту акрэдытацыі пры выканаўчых камі-

тэтах розных узроўняў, а таксама пры органах унутраных 

спраў істотна ўплывала на права недзяржаўных медыяў атры-

мліваць і распаўсюджваць інфармацыю. У 2002 годзе ўлады 

працягвалі выкарыстоўваць працэдуру акрэдытацыі ў якасці 

механізму абмежавання доступу недзяржаўных СМІ да афі-

цыйнай інфармацыі. 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 1 9  

Гэтак, распрацаваны ўправаю інфармацыі і друку Гомель-

скага аблвыканкаму «Порядок участия работников средств 

массовой информации на мероприятиях, проводимых Го-

мельским облисполкомом», прадугледжвае папярэдняе паве-

дамленне журналіста пра ягоны намер прысутнічаць на «ме-

рапрыемстве» ў прэс-службу аблвыканкаму, а таксама: 

«ознакомление пресс-службой облисполкома некоторых 

должностных лиц и служб облисполкома со списками 

присутствующих корреспондентов»21. 

У ліпені 2002 года гомельская філія БАЖ беспаспяхова 

звярталася ў аблвыканкам з просьбаю скасаваць згаданую па-

станову. 

 

На пачатку лістапада 2002 года старшыня Горацкага рай-

выканкаму (Магілёўская вобласць) Уладзімір Далжанкоў за-

гадаў адклікаць акрэдытацыю пры райвыканкаме мясцовай 

недзяржаўнай газеты «Региональные ведомости». Адзін з чы-

ноўнікаў выканкаму паведаміў, што адпаведнае распараджэн-

не прыйшло з вышэйшых органаў улады ў звязку з пачаткам 

падрыхтоўкі да мясцовых выбараў 2003 года. 

 

Закон аб друку, артыкул 45 якога рэгламентуе акрэдыта-

цыю замежных карэспандэнтаў, дазваляе Міністэрству за-

межных спраў уводзіць абмежаванні на акрэдытацыю журна-

лістаў толькі тых краін, дзе абмяжоўваюцца правы беларускіх 

журналістаў. На практыцы гэтая норма закона трактавалася 

неабгрунтавана шырока. 

 

                                                           

21 Ліст №35/38 ад 7 жніўня 2002 года, падпісаны першым на-

меснікам старшыні Гомельскага аблвыканкаму А. Бяляевым. 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 2 0   

25 красавіка 2002 года Міністэрства замежных спраў ад-

мовілася акрэдытаваць здымачную групу расійскага тэлека-

налу НТВ на чале з Аляксандрам Калпаковым, якая мелася 

асвятляць падзеі, звязаныя з адзначэннем чарговай гадавіны 

аварыі на Чарнобыльскай АЭС. 

 

13 чэрвеня 2002 года прэс-сакратар Міністэрства замеж-

ных спраў Павел Латушка не пусціў карэспандэнта радыё «Ра-

цыя» Юрася Карманава ў будынак міністэрства, дзе мелася 

адбыцца прэс-канферэнцыя намесніка міністра замежных 

спраў Аляксандра Герасіменкі. Чыноўнік патлумачыў свае 

дзеянні тым, што зарэгістраваная ў Польшчы радыёстанцыя 

не мае акрэдытацыі ў беларускім МЗС, хоць дагэтуль само 

міністэрства, не паведамляючы прычын, тройчы адмаўляла 

карэспандэнтам радыё «Рацыя» ў акрэдытацыі. 

 

Мелі месца пагрозы пазбавіць акрэдытацыі журналістаў 

замежных сродкаў масавай інфармацыі, якія дазвалялі кры-

тыку ўладаў. 

 

Гэтак, 9 студзеня 2002 года Міністэрства замежных спраў 

папярэдзіла карэспандэнта расійскага каналу НТВ Паўла 

Селіна за нібыта зневажальны і неаб’ектыўны характар ка-

ментарыя з нагоды арышту дырэктара Мінскага трактарнага 

завода Міхаіла Лявонава. 24 красавіка МЗС папярэдзіла ка-

рэспандэнта расійскага тэлеканала НТВ: 

«за создание предвзятых репортажей о социальной и 

политической ситуации в стране, показанных на кана-

ле НТВ 14, 19, 20 и 21 апреля» 

і заявіла пра тое, што журналіст можа быць пазбаўлены 

акрэдытацыі: 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 2 1  

«для работы в Беларуси, если он будет продолжать 

создавать недостоверные и оскорбительные репор-

тажи»22. 

Рэпартажы, якія сталі прадметам крытыкі ўладаў, асвят-

лялі праблему палітычнай эміграцыі, разгон дэманстрацыі 

апазіцыі 19 красавіка і суды над удзельнікамі дэманстрацыі. 

 

1 жніўня 2002 года прадстаўнік амбасады Беларусі ў Пра-

зе перадаў дырэктару беларускай службы радыё «Свабода» 

(RFE/RL) Аляксандру Лукашуку ліст Міністэрства замежных 

спраў, у якім утрымлівалася патрабаванне акрэдытаваць пры 

МЗС журналістку Алену Панкратаву. У лісце гаварылася пра 

магчымае скасаванне акрэдытацыі ўсіх карэспандэнтаў радыё 

«Свабода» ў Беларусі ў выпадку, калі радыё: 

«воспользуется услугами неаккредитованных журна-

листов и других лиц на территории Республики Бела-

русь». 

6 жніўня А. Лукашук паведаміў, што прадстаўнікі Мініс-

тэрства замежных спраў адмовіліся сустракацца з ім. Уціск на 

радыё «Свабода» распачаўся пасля таго, як увесну 2002 года 

А. Панкратава зрабіла некалькі рэпартажаў пра візіт А. Лука-

шэнкі ў Аўстрыю23. 

 
                                                           

22 Паўла Селіна пазбавілі акрэдытацыі і дэпартавалі з тэрыторыі 

Беларусі 28 чэрвеня 2003 года. 8 ліпеня 2003 года ўлады зачы-

нілі карэспандэнцкі пункт НТВ у Беларусі. 
23 Адзін з гэтых рэпартажаў, перадрукаваны газетаю «Народная 

воля», стаў падставаю для вынясення газеце папярэджання (гл.: 

Пункт b. Папярэджанні) і завядзення крымінальнай справы (гл.: 

Раздзел 2. Крымінальны пераслед журналістаў). 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 2 2   

3) Абмежаванне доступу да інфармацыі, 

звязанай з дзейнасцю кіраўніка краіны 

 

Закон аб друку ніяк не абмяжоўвае права журналістаў на 

атрыманне інфармацыі пра дзейнасць кіраўніка дзяржавы. 

Аднак, пачынаючы з 1998 года, доступ журналістаў на любыя 

імпрэзы з удзелам прэзідэнта краіны рэгулюецца Рэгламен-

там правядзення мерапрыемстваў з удзелам Прэзідэнта Рэс-

публікі Беларусь24. 

Паводле Рэгламента, прэс-служба прэзідэнта, узгадняю-

чы свае дзеянні са Службаю бяспекі, вызначае персанальны 

склад журналістаў і фотакарэспандэнтаў для асвятлення ім-

прэзаў з удзелам прэзідэнта. Цягам 2002 года выкарыстанне 

Рэгламента мела абмежавальны характар і неаднаразова пры-

водзіла да парушэння права журналістаў на атрыманне ін-

фармацыі. 

 

Гэтак, у ліпені 2002 года, падчас правядзення ў Віцебску 

музычнага фестывалю «Славянскі базар», з больш як 80 акрэ-

дытаваных карэспандэнтаў друкаваных выданняў на адкрыц-

цё, у якім удзельнічаў прэзідэнт, былі дапушчаныя каля 10 

прадстаўнікоў беларускіх дзяржаўных выданняў, паводле спі-

са, складзенага прэс-службаю прэзідэнта. 

 

6 верасня 2002 года на пасяджэнне аб’яднаўчага з’езду 

Беларускага рэспубліканскага саюзу моладзі з удзелам А. Лу-

кашэнкі не трапілі акрэдытаваныя на з’ездзе прадстаўнікі не-

дзяржаўных медыяў. 

                                                           

24 Згаданы рэгламент быў зацверджаны ўказам прэзідэнта №19 

ад 12 студзеня 1998 года і нідзе не публікаваўся. 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 2 3  

На пачатку кастрычніка 2002 года рэдактар светлагор-

скай незалежнай газеты «Регион-вести» Мікалай Паседзька 

не атрымаў акрэдытацыі на сустрэчу прэзідэнта з калектывам 

Светлагорскага аб’яднання «Хімвалакно». Светлагорскі рай-

выканкам, які складаў спіс мясцовых журналістаў, што мерка-

валася дапусціць да ўдзелу ў сустрэчы, адмовіў М. Паседзьку 

без паведамлення прычын. 

Гомельскі карэспандэнт газеты «Народная воля» Ана-

толь Гатоўчыц атрымаў адмову ў акрэдытацыі на тую ж су-

стрэчу ад прэс-службы прэзідэнта з прычыны «запозненага 

звароту». 

 

g. ПАРУШЭННЕ ПРАФЕСІЙНАЙ САМАСТОЙНАСЦІ 

РЭДАКЦЫЙ 

 
Паводле Закона аб друку, умяшанне ў дзейнасць і пару-

шэнне прафесійнай самастойнасці рэдакцый ёсць замахам на 

свабоду масавай інфармацыі і караецца ў адпаведнасці з за-

канадаўствам (артыкул 48). 

Тым не менш, улады намагаліся максімальна кантраля-

ваць дзейнасць СМІ, трактуючы іх як адзін з інструментаў ідэ-

алагічнага ўплыву на грамадства. 

З мэтаю ўмацаваць дзяржаўную інфармацыйную паліты-

ку у студзені 2002 года Міністэрства інфармацыі ператварыла 

ўправы па наглядзе за выкананнем заканадаўства аб друку 

аблвыканкамаў ва ўправы інфармацыі, якія атрымалі права 

займацца рэалізацыяй дзяржаўнай інфармацыйнай палітыкі і 

палітыкі ў галіне СМІ. 

 

У жніўні ў адным з інтэрв’ю «Белорусской газете» міністр 

інфармацыі Міхаіл Падгайны паведаміў, што ён кожны ты-

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 2 4   

дзень спатыкаецца з рэдактарамі дзяржаўных СМІ і размаў-

ляе пра планаваныя падзеі, а таксама публічна пацвердзіў не-

бесстароннасць дзяржавы ў пытанні працы СМІ: 

«У нас есть ориентация государственных СМИ, как 

освещать те или иные события. Это же государствен-

ные издания, они учреждены определенными органами 

власти»25. 

У рэгіёнах органы выканаўчай улады мэтанакіравана пра-

водзілі палітыку максімальнага кантролю за дзейнасцю мяс-

цовых медыяў. 

 

Гэтак, у студзені 2002 года Управа друку і інфармацыі Го-

мельскага аблвыканкаму зарганізавала семінар для рэдакта-

раў дзяржаўных СМІ, на якім прадстаўнікі ўлады выказалі 

пажаданне, каб журналісты сталі «праваднікамі дзяржаўнай 

палітыкі, улады, ураду». 

 

3-га лістапада 2002 года Магілёўскі аблвыканкам правёў 

абласны семінар для кіраўнікоў ідэалагічных ведамстваў, на-

меснікаў па ідэалогіі рай- і гарвыканкамаў і рэдактараў дзяр-

жаўных СМІ, падчас якога намеснік старшыні аблвыканкаму 

Анатоль Глаз папярэдзіў рэдактараў, што аблвыканкам будзе 

«строга сачыць» за зместам публікацый з пазіцый задач, па-

стаўленых перад медыямі на нарадзе: мясцовыя дзяржаўныя 

выданні не павінны «шукаць смажаныя факты, нагнятаць 

абстаноўку і захапляцца крытыкай», а падаваць «станоў-

чыя прыклады». 

 

                                                           

25 Все свободны: неприкасаемые вне критики // Белорусская га-

зета. 2002. №30. 5 августа. 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 2 5  

Напрыканцы 2002 года з’явілася інфармацыя аб правя-

дзенні ў дзяржаўных рэгіянальных СМІ атэстацыі супрацоўні-

каў рэдакцый на адпаведнасць займаным пасадам. У Віцебску 

чыноўнік гарсавету паведаміў, што адна з мэтаў атэстацыі — 

«падказаць журналістам, у якім кірунку трэба працаваць». 

 

Сведчаннем імкнення дзяржавы кантраляваць дзейнасць 

медыяў сталі праведзеныя ў 2002 годзе рэарганізацыі рэдак-

цый і кадравыя змены. 

 

На пачатку сакавіка 2002 года рэдакцыі дзяржаўных пе-

рыядычных выданняў атрымалі ліст Міністэрства інфарма-

цыі, у якім «рэкамендавалася» скараціць штаты рэдакцый 

на 20%. 

 

У лютым–чэрвені 2002 года Міністэрства інфармацыі злі-

квідавала рэдакцыі літаратурных часопісаў «Полымя», «Нё-

ман», «Крыніца», «Маладосць» і «Всемирная литература», 

стварыўшы на базе згаданых выданняў і газеты «Літаратура і 

мастацтва» рэдакцыйна-выдавецкую ўстанову «Литература и 

искусство». Міністэрства інфармацыі праігнаравала тое, што 

часопісы «Полымя», «Нёман» і «Маладосць» мелі двух засна-

вальнікаў (Саюз беларускіх пісьменнікаў і Міністэрства інфар-

мацыі), а часопіс «Крыніца» і газета «Літаратура і мастацтва» 

былі заснаваныя толькі Саюзам беларускіх пісьменнікаў. У 

звязку з рэарганізацыяй звольнілі частку супрацоўнікаў рэ-

дакцый, а некаторыя супрацоўнікі звольніліся самі на знак 

пратэсту. 

 

У жніўні 2002 года рэдакцыі часопіса «Мастацтва» і газе-

ты «Культура» рэарганізаваныя ў рэдакцыйна-выдавецкую 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 2 6   

ўстанову «Культура і мастацтва». Частку супрацоўнікаў часо-

піса «Мастацтва» звольнілі «па скарачэнні штату», некаторыя 

супрацоўнікі выдання звольніліся на знак пратэсту. 

 

8 жніўня 2002 года з пасады галоўнага рэдактара газеты 

«Беларускі час» (заснавальнік Федэрацыя прафсаюзаў Бела-

руская) звольнілі Аляксандра Старыкевіча. Адпаведны загад 

падпісаў старшыня ФПБ Леанід Козік — нягледячы на адмову 

прэзідыуму Федэрацыі звольніць галоўнага рэдактара газеты. 

 

Як і раней, кіраўнікі найбуйнейшых дзяржаўных сродкаў 

масавай інфармацыі прызначаліся або самім прэзідэнтам, або 

з ягонай згоды. 

 

Гэтак, у лютым 2002 года А. Лукашэнка ўхваліў прызна-

чэнне Рыгора Кісяля на пасаду кіраўніка закрытага акцыя-

нернага таварыства «Второй национальный телеканал». У ка-

стрычніку прэзідэнт памяняў кіраўніцтва тэлевізійнага кана-

лу «СТВ», прызначыўшы на пасаду генеральнага дырэктара 

Аляксандра Зімоўскага. У снежні кіраўнік краіны прызначыў 

генеральным дырэктарам дзяржаўнага інфармацыйнага аген-

цтва БелТА супрацоўніка Службы бяспекі Алега Праляскоў-

скага. 

 

У 2002 годзе з’яўлялася інфармацыя пра спробы дзяр-

жаўных органаў уплываць на рэдакцыйную палітыку прыват-

ных медыяў. Гэтак, 25 ліпеня падчас селектарнай нарады 

А. Лукашэнка выказаў незадаволенасць з таго, як недзяжаў-

ныя СМІ асвятляюць «уборачную кампанію», і заклікаў мініс-

тра інфармацыі «привести в чувства» «апазіцыйную» прэсу, 

выкарыстаўшы ўсе магчымыя сродкі ўплыву на яе. 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 2 7  

У верасні ў інтэрв’ю расійскай «Независимой газете» мі-

ністр М. Падгайны заявіў, што для яго: 

«не существует такого понятия, как оппозиционные 

СМИ. У нас вся пресса государственная». 

У тым жа месяцы Міністэрства інфармацыі пачало право-

дзіць штотыднёвыя нарады кіраўнікоў мінскіх FM-станцый, 

абсалютная большасць якіх — прыватныя. У інтэрв’ю «Бело-

русской деловой газете» міністр інфармацыі прызнаў, што на 

гэтых нарадах вырашаецца праблема атрымання станцыямі 

«патрэбнай інфармацыі»: 

«Я ввожу их в курс дела, рассказываю о том, что проис-

ходит в стране, на что нужно обратить внимание. Ес-

ли мне что-то не нравится в информационных выпус-

ках, я об этом тоже говорю»26. 

 

h. КАНФЛІКТЫ, ЗВЯЗАНЫЯ З РАСПАЎСЮДАМ 

ЗАМЕЖНАЙ ІНФАРМАЦЫІ 

 
Артыкул 44 Закона «Аб друку і іншых сродках масавай 

інфармацыі» гарантуе бесперашкодны доступ да замежных 

сродкаў масавай інфармацыі і абумоўлівае толькі магчымасць 

абмежавання прыёму тэлевізійных праграм: 

«в случаях, предусмотренных международными догово-

рами, заключенными Республикой Беларусь». 

 

13 жніўня 2002 года была спыненая трансляцыя ў Бела-

русі расійскіх радыёстанцый «Юность» і «Маяк», а таксама 

                                                           

26 FM на привязи // Белорусская деловая газета. 2002. №154. 16 

октября. 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 2 8   

быў скарочаны час трансляцыі тэлеканалаў НТВ, РТР і «Куль-

тура». Намеснік старшыні Нацыянальнай дзяржаўнай тэле-

радыёкампаніі Аляксандр Зімоўскі патлумачыў такія дзеянні 

эканамічнымі прычынамі — запазычанасцю расійскіх ме-

дыяў. 

У той жа час кіраўніцтва тэлекампаніі НТВ цвердзіла, што 

цалкам аплаціла распаўсюд свайго сігналу на тэрыторыі Бела-

русі. 

 

У траўні 2002 года Белтэлерадыёкампанія спрабавала ве-

сці неліцэнзаваную трансляцыю чэмпіянату свету па футболе. 

31 траўня Беларускае тэлебачанне паказала першы матч чэм-

піянату, рэтранслюючы «НТВ-плюс». Пасля таго, як «НТВ-

плюс» абвінаваціла Белтэлерадыёкампанію ў пірацкай транс-

ляцыі матчу і заявіла пра намер запатрабаваць кампенсацыі 

стратаў, Беларускае тэлебачанне купіла правы на трансляцыю 

матчаў чэмпіянату. 

 

З лістапада 2002 года перастала распаўсюджвацца газета 

«Московский комсомолец в Белоруссии»27, першы нумар 

якой з’явіўся ў жніўні. УП «Светач» адмовілася яе друкаваць, 

спаслаўшыся на адсутнасць пасведчання аб рэгістрацыі ў Бе-

ларусі і на вуснае распараджэнне з Міністэрства інфармацыі. 

Цягам трох папярэдніх месяцаў газета распаўсюджвалася як 

зарэгістраванае ў Маскве выданне, на падставе беларуска-

расійскага міжурадавага пагаднення ў галіне друку, якое пра-

дугледжвае бесперашкоднае: 

«распространение на территории своего государства 

продукции печатных средств массовой информации, за-

                                                           
27 Выхад газеты аднавіўся толькі ў 2003 годзе. 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 2 9  

регистрированных и действующих на законных основа-

ниях в государстве другой Стороны»28. 

Нягледзячы на тое, што Закон аб друку прадугледжвае 

рэгістрацыю СМІ на працягу месяца, Міністэрства інфарма-

цыі зацягвала працэс рэгістрацыі газеты «Московский комсо-

молец в Белоруссии» цягам года. 

                                                           

28 Соглашение между Правительством Российской Федерации и 

Правительством Республики Беларусь о сотрудничестве в облас-

ти печати от 19 февраля 1998 года. Cтатья 3. 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 3 0   



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 3 1  

Раздзел 2 

КРЫМІНАЛЬНЫ ПЕРАСЛЕД 

ЖУРНАЛІСТАЎ 
 

 

Цягам 2002 года служба маніторынгу БАЖ зафіксавала 7 

выпадкаў, калі супраць журналістаў або па фактах публіка-

цый у СМІ распачыналася крымінальнае следства: 5 з іх — па-

водле артыкулаў Крымінальнага кодэкса (КК) — 367 «Паклёп 

на Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь» і 368 «Знявага Прэзідэн-

та Рэспублікі Беларусь», 2 выпадкі — паводле артыкула 188 

«Паклёп». На канец года трох журналістаў асудзілі да абме-

жавання свабоды, адна справа скончылася асуджэннем да 

зняволення з адтэрмінаваннем выканання прысуду, а тры 

засталіся на дасудовай стадыі. 

 

14 лютага 2002 года Гродзенская абласная пракуратура 

абвінаваціла рэдактара зачыненай у лістападзе 2001 года 

газеты «Пагоня» Міколу Маркевіча і журналіста гэтага ж 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 3 2   

выдання Паўла Мажэйку ў «паклёпе на Прэзідэнта Рэспуб-

лікі Беларусь, звязаным з абвінавачаннем у здзяйсненні 

цяжкога злачынства» (артыкул 367 КК). На думку абвінаваў-

цы, паклёпніцкія выказванні ўтрымліваліся ў трох артыку-

лах, апублікаваных у №36 газеты «Пагоня» за 4 верасня 

2001 года29. 

24 чэрвеня суд Ленінскага раёна г. Гродна прызнаў жур-

налістаў вінаватымі і прысудзіў М. Маркевіча да 2 гадоў аб-

межавання свабоды, а П. Мажэйку — да 1,5 гадоў абмежаван-

ня свабоды. 15 жніўня судовая калегія Гродзенскага абласнога 

суда адхіліла касацыйную скаргу М. Маркевіча і П. Мажэйкі, 

аднак зменшыла тэрмін пакарання кожнаму на 1 год паводле 

закона «Аб амністыі». 

1 верасня М. Маркевіч пачаў адбываць пакаранне ва ўста-

нове адкрытага тыпу («на хіміі») у г. Асіповічы Магілёўскай 

вобласці, а П. Мажэйка — у такой жа ўстанове ў г. Жлобіне Го-

мельскай вобласці. Журналістам не дазволілі ўладкавацца на 

працу па спецыяльнасці. 

 

20 чэрвеня 2002 года пракуратура Першамайскага раёна 

г. Мінска абвінаваціла рэдактара газеты «Рабочы» Віктара 

Івашкевіча ў спробе паклёпу і знявагі прэзідэнта Рэспублікі 

Беларусь (артыкулы 367 і 368 КК), якія выявіліся ў публікацыі 

ўзятага з Інтэрнэту артыкула «Вор должен сидеть в тюрьме!» і 

фотакалажа са здымкам чалавека, падобнага да А. Лукашэн-

                                                           

29 Згаданы нумар газеты не распаўсюджваўся, бо быў арыштава-

ны ў друкарні падчас вытворчасці. На момант пачатку крымі-

нальнага следства нумар газеты нават не пачалі друкаваць (па-

драбязней гл.: СМИ в Беларуси: Хроника конфликтов: По 

материалам мониторинга Белорусской ассоциации журналистов 

(май 2000 — декабрь 2001). СПб., 2002. С. 104). 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 3 3  

кі30. 16 верасня В. Івашкевіча прызналі вінаватым у спробе 

ажыццявіць паклёп і знявагу прэзідэнта і прысуділі да 2 гадоў 

абмежавання свабоды. Судовы працэс адбываўся за зачыне-

нымі дзвярыма, журналістам дазволілі прысутнічаць толькі 

падчас абвяшчэння рэзалюцыйнай часткі прысуду. 

15 снежня журналіст пачаў адбываць пакаранне ў папраў-

чай установе адкрытага тыпу ў г. Баранавічы. 

 

10 ліпеня 2002 года распачатая крымінальная справа (ар-

тыкул 367 КК) па факце распаўсюду інфармацыі пра візіт 

А. Лукашэнкі ў Аўстрыю ўвесну 2002 года. Аўтара матэрыялу, 

які прагучаў на радыё «Свабода» і быў пазней перадрукаваны 

газетаю «Народная воля», Алену Панкратаву выклікалі на до-

пыт у пракуратуру ў якасці сведкі. 

 

12 ліпеня 2002 года пракуратура Савецкага раёна г. Мін-

ска азнаёміла старшыню Аб’яднанай грамадзянскай партыі 

Анатоля Лябедзьку з пастановай аб узбуджэнні крымінальнай 

справы (артыкул 367 КК) па факце публікацыі ў лістападзе 

2001 года ў газеце «Народная воля» артыкула «Бандиты фи-

нансируют белорусский режим?»31. Аўтар згаданага артыкула 

працытаваў выказванне А. Лябедзькі расійскаму інтэрнэт-вы-

данню Gazeta.ru, які абвінаваціў улады Беларусі ў нелегаль-

ным гандлі зброяй. 

 

                                                           

30 Згаданыя матэрыялы былі надрукаваныя напярэдадні прэзі-

дэнцкіх выбараў 2001 года ў спецвыпуску «Рабочага» (№36). Гэ-

ты нумар не распаўсюджваўся, бо 28 жніўня 2001 года ў друкарні 

«Мэджык» пракуратура Першамайскага раёна г. Мінска сканфі-

скавала ўвесь надрукаваны наклад у якасці «рэчавых доказаў». 
31 Народная воля. 2001. №206. 2 лістапада. 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 3 4   

Справы, заведзеныя ў 2002 годзе паводле артыкула 188 

КК, датычылі кіраўніцтва Пракуратуры Рэспублікі Беларусь. 

25 ліпеня пракуратура Ленінскага раёна г. Мінска абвіна-

ваціла адваката Ігара Аксёнчыка — прадстаўніка маці знік-

лага тэлеаператара Дзмітрыя Завадскага — у «паклёпе на 

генеральнага пракурора Рэспублікі Беларусь, звязаным з 

абвінавачаннем у здзяйсненні цяжкога злачынства» (ар-

тыкул 188 КК). Нагодаю для распачацця крымінальнай спра-

вы стала заява для друку, якую І. Аксёнчык зрабіў у часе судо-

вага следства па справе аб знікненні Дзмітрыя Завадскага. 11 

лістапада суд прысудзіў І. Аксёнчыка да 1 года 6 месяцаў зня-

волення з адтэрмінаваннем пакарання на 2 гады. 

 

20 верасня 2002 года пракуратура г. Мінска выставіла 

крымінальнае абвінавачанне (артыкул 188 КК) журналістцы 

Ірыне Халіп па факце публікацыі ў газеце «БДГ. Для служеб-

ного пользования» артыкулаў «Афганские борзые в погоне за 

семьей экс-главы Белгоспищепрома» і «Афганские борзые-

2». І. Халіп абвінавацілі ў паклёпе на кіраўніцтва Пракурату-

ры Рэспублікі Беларусь і следчую групу, якая займалася спра-

ваю былога кіраўніка канцэрну «Белдзяржхарчпрам» Віктара 

Казекі і ягонага сына. 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 3 5  

Раздзел 3 

ЗАМАХІ НА ЖУРНАЛІСТАЎ 

І МЕДЫІ 
 

 

a. ПУБЛІЧНЫЯ ПАГРОЗЫ НА АДРАС ЖУРНАЛІСТАЎ 

І СМІ 

 
Цягам года рэгіянальныя карэспандэнты службы маніто-

рынгу БАЖ неаднаразова паведамлялі пра тое, што прадстаў-

нікі мясцовых уладаў выступалі з рэзкаю крытыкаю медыяў. 

На агульнанацыянальным узроўні мелі месца публічныя па-

грозы на адрас газеты «Народная воля». 

 

17 верасня 2002 года падчас прэс-канферэнцыі для бе-

ларускіх і замежных сродкаў масавай інфармацыі, адказва-

ючы на пытанне журналіста «Народнай волі» Аляксандра 

Сіліча пра спецыяльны прэзідэнцкі фонд, А. Лукашэнка 

паведаміў: 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 3 6   

«Если президентский фонд существует, куда поступа-

ют средства от энергоносителей и оружия, как вы 

здесь сказали, — я завтра не президент. Но если нет — 

то “Народнай волі” в Беларуси тоже не будет... Будете, 

извините меня, провоцировать, при том вести себя не-

законно, мы не посмотрим на ваших хозяев. Вы по бело-

русским законам будете нести ответственность. Вы 

это должны четко и предельно осознавать. Это я гово-

рю вам публично в открытом прямом эфире, перед всем 

народом: будете отвечать». 

 

25 верасня 2002 года старшыня Федэрацыі прафсаюзаў 

Беларускай Леанід Козік (да гэтага прызначэння — намеснік 

кіраўніка Адміністрацыі прэзідэнта) выступіў з востраю кры-

тыкаю газет «Народная воля» і «Белорусский рынок» за не-

аб’ектыўныя, на ягоную думку, публікацыі пра з’езд ФПБ. Та-

ды ж Л. Козік афіцыйна звярнуўся ў Міністэрства інфармацыі 

і Адміністрацыю прэзідэнта з патрабаваннем зачыніць газету 

«Народная воля». Пасля таго, як Міністэрства інфармацыі не 

знайшло падставаў прыпыніць дзейнасць выдання, 16 ліста-

пада Л. Козік звярнуўся ў Пракуратуру Рэспублікі Беларусь з 

просьбаю завесці па факце публікацыі крымінальную справу. 

Аднак Пракуратура адмовілася пачаць пераслед газеты. 

 

b. ЗАТРЫМАННІ ЖУРНАЛІСТАЎ 

 
2 красавіка 2002 года ў Мінску каля папраўчай установы 

закрытага тыпу («калоніі») №15/1 па вуліцы Кальварыйскай 

на гадзіну была затрыманая здымачная група расійскай тэле-

кампаніі НТВ, якая брала інтэрв’ю ў Галіны Бандажэўскай — 

жонкі былога рэктара Гомельскага дзяржаўнага медыцынска-



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 3 7  

га універсітэта32. Кіраўніцтва папраўчай установы заявіла, 

што здымаць рэжымны аб’ект без адпаведнага дазволу заба-

ронена. Журналістаў адпусцілі пасля таго, як яны далі пісь-

мовыя тлумачэнні. 

 

24 красавіка 2002 года падчас выканання службовых аба-

вязкаў — асвятлення ўрачыстасцяў на Дзень Волі — былі за-

трыманыя 8 журналістаў, сярод якіх фотакарэспандэнты 

Васіль Фядосенка (Reuters) і Сяргей Грыц (Associated Press). 

Людзі ў міліцэйскай форме пабілі камеру фотарэпарцёра 

ИТАР-ТАСС Віктара Талочкі. 

 

5 красавіка 2002 года ў Гродне міліцыя затрымала 13 

журналістаў, якія зарганізавалі тры несанкцыяваныя пікеты 

супраць крымінальнага пераследу супрацоўнікаў зачыненай 

газеты «Пагоня» Міколы Маркевіча і Паўла Мажэйкі. Боль-

шасць з затрыманых журналістаў былі пакараныя адміністра-

тыўнымі штрафамі або атрымалі папярэджанні; некалькі 

журналістаў, у тым ліку Вітаўт Руднік, Анджэй Пісальнік, Стас 

Пачобут, былі арыштаваныя на розныя тэрміны (максімаль-

ны — 10 дзён). 

Несанкцыяваныя пікеты былі справакаваныя мясцовымі 

ўладамі, якія адмовіліся даць згоду на правядзенне акцый. 

Беларуская асацыяцыя журналістаў выступіла з пратэстам 

супраць прыцягнення журналістаў да адміністратыўнай ад-

казнасці. 

 

26 ліпеня 2002 года міліцыя Бераставіцкага раёна (Гро-

дзенская вобласць) затрымала і аштрафавала за парушэнне 

                                                           

32 Юры Бандажэўскі абвінавачаны ў хабарніцтве і адбывае 8-га-

довае пакаранне ў згаданай калоніі. 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 3 8   

правілаў уезду ў памежную зону карэспандэнта газеты «Głos 

znad Niemna» Андрэя Пачобута і карэспандэнта газеты «На-

родная воля» Валерыя Шчукіна. Канфлікт адбыўся падчас 

кампаніі разбурэння мясцовымі ўладамі недабудаванай свя-

тыні Беларускай аўтакефальнай праваслаўнай царквы ў па-

селішчы Пагранічны. 

28 ліпеня ў Пагранічным былі затрыманыя і аштрафа-

ваныя намеснік старшыні Гродзенскай філіі БАЖ Уладзі-

мір Хільмановіч і старшыня Гродзенскага аддзялення пра-

ваабарончага цэнтру «Вясна» Сяргей Мальчык. У той жа 

дзень у Пагранічным супрацоўнікі Бераставіцкага РУУС 

ізноў затрымалі Валерыя Шчукіна і суд прызнаў яго вінава-

тым у непадпарадкаванні законным патрабаванням супра-

цоўнікаў міліцыі і прысудзіў да 15 сутак адміністратыўнага 

арышту. 

1 жніўня ў Пагранічным затрымалі журналістаў Андрэя 

Пачобута, Ірыну Чарняўку і Анджэя Пісальніка. Журналісты 

правялі ноч у міліцэйскім пастарунку ў Бераставіцы, а нарані-

цы іх аштрафавалі за парушэнне правілаў уезду ў памежную 

зону. 30 жніўня суд прызнаў пастанову аб спагнанні штрафаў 

з журналістаў незаконнаю. 

 

c. ЗАМАХІ НА ЖЫЦЦЁ І ЗДАРОЎЕ ЖУРНАЛІСТАЎ 

 
У 2002 годзе не з’явілася новай інфармацыі пра месца 

знаходжання зніклага ў ліпені 2000 года аператара расійскага 

тэлеканала ОРТ Дзмітрыя Завадскага. 14 сакавіка Мінскі аб-

ласны суд прызнаў вінаватымі ў выкраданні Дзмітрыя Завад-

скага былых супрацоўнікаў спецпадраздзялення МУС «Ал-

маз» Валерыя Ігнатовіча і Максіма Маліка, прысудзіўшы іх да 

пажыццёвага зняволення ў калоніі ўзмоцненага рэжыму і да 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 3 9  

канфіскацыі маёмасці. Асуджаныя не прызналі сябе вінаваты-

мі. Суд праходзіў у закрытым для прэсы рэжыме. 

Пасля абвяшчэння прысуду Беларуская асацыяцыя жур-

налістаў звярнулася ў Пракуратуру Рэспублікі Беларусь з аб-

грунтаваннем неабходнасці правесці дадатковае следства па 

факце знікнення Дзмітрыя Завадскага. 

16 ліпеня калегія Вярхоўнага суда адхіліла касацыйныя 

скаргі адвакатаў сям’і Дз. Завадскага і сваякоў асуджаных. 

Абодва бакі сцвярджалі, што доказы, выкарыстаныя судом 

першай інстанцыі ў якасці абгрунтавання прысуду, былі атры-

маныя з парушэннем працэсуальных нормаў. Разгляд каса-

цыйнай скаргі таксама адбываўся ў закрытым рэжыме. 

У лістападзе да 1 года 6 месяцаў пазбаўлення волі з ад-

тэрміноўкай прысуду на 2 гады быў асуджаны адвакат маці 

Дз. Завадскага Ігар Аксёнчык33. 

 

d. ЗАМАХІ НА МАЁМАСЦЬ РЭДАКЦЫЙ СМІ 

 
У 2002 годзе скарацілася ў параўнанні з папярэднім (го-

дам прэзідэнцкіх выбараў) колькасць вядомых Беларускай 

асацыяцыі журналістаў выпадкаў замаху на маёмасць рэдак-

цый СМІ. 

 

У лютым 2002 года галоўнаму рэдактару аршанскай газе-

ты «Куцейна» Віктару Андрэеву ў выніку судовага разгляду 

ўдалося вярнуць сканфіскаваны ўладамі напярэдадні прэзі-

дэнцкіх выбараў рызограф. 

 

                                                           

33 Падрабязней пра гэты інцыдэнт гл.: Раздзел 2. Крымінальны 

пераслед журналістаў. 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 4 0   

Цягам года служба маніторынгу БАЖ зафіксавала два вы-

падкі канфіскацыі абсталявання ў выніку судовых канфліктаў 

паміж медыямі і ўладамі. Гэтак, пасля таго як суд, разгледзеў-

шы зыск старшыні Камітэту дзяржкантролю Анатоля Тозіка 

супраць газеты «Наша свабода», вырашыў справу на карысць 

чыноўніка, — газета была змушаная спыніць сваю дзейнасць, 

а ў лістападзе маёмасць, якая належала супрацоўнікам газеты 

«Наша свабода», падлегла канфіскацыі. 

 

28 лістапада 2002 года Гаспадарчы суд г. Брэста прыняў 

рашэнне сканфіскаваць частку маёмасці часопіса «СЭЗ: Сво-

бодная экономическая зона» ў залік сплаты даўгоў рэдакцыі 

за арэнду і камунальныя паслугі. Верагодна, фінансавыя цяж-

касці выдання сталіся вынікам таго, што ў 2002 годзе са складу 

заснавальнікаў выйшлі тры з чатырох суб’ектаў: Міністэрства 

інфармацыі, Брэсцкі аблвыканкам і адміністрацыя свабоднай 

эканамічнай зоны «Мінск». 

 

Як і ў папярэднія гады, працягваліся напады на памяш-

канні рэдакцый, у выніку якіх СМІ панеслі матэрыяльныя 

страты. Гэтак, 14 ліпеня 2002 года невядомыя абакралі офіс 

ЗАТ «БелКП-ПРЕСС», які месціцца ў ахоўваным будынку: зні-

кла камп’ютарнае абсталяванне, на якім выдаваліся газеты 

«Комсомольская правда в Белоруссии», «Ва-банк», «Антен-

на» ды «Известия». У выніку суботні выпуск газеты «Комсо-

мольская правда в Белоруссии» выйшаў у маскоўскай версіі — 

без беларускай укладкі. 

 

Уначы на 5 жніўня 2002 года ў памяшканні рэдакцыі га-

зеты «Згода» (г. Мінск) былі раскамплектаваныя ўсе камп’ю-

тары, зніклі вінчэстэры, сістэмныя блокі і ўся інфармацыйная 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 4 1  

база выдання. Іншыя каштоўныя рэчы: відэаапаратура і гро-

шы, якія таксама захоўваліся ў рэдакцыі, — злачынцаў не за-

цікавілі. У выніку крадзяжу газета не выходзіла на працягу 

месяца. 

 

У 2002 годзе ў г. Бабруйску (Магілёўская вобласць) двой-

чы абакралі дзяржаўную раённую газету «Трыбуна працы». У 

снежні злодзеі забралі з памяшкання рэдакцыі ўсе каштоў-

ныя рэчы. За некалькі месяцаў да гэтага знік камп’ютар. Рэ-

дакцыя газеты знаходзіцца ў памяшканні, якое не ахоўваецца 

і не абсталяванае сігналізацыяй. 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 4 2   



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 4 3  

Раздзел 4 

СУДОВЫЯ ПРАЦЭСЫ 

АБ АБАРОНЕ 

ГОНАРУ І ГОДНАСЦІ 
 

 

Як і ў папярэднія гады, улады працягвалі выкарыстоўваць 

суды як інструмент пакарання недзяржаўных медыяў. У выні-

ку працэсу аб абароне гонару і годнасці ў 2002 годзе пераста-

ла выходзіць газета «Наша свабода». 

 

2 жніўня 2002 года за адзін дзень суд Маскоўскага раёна 

г. Мінска разгледзеў зыск аб абароне гонару і годнасці стар-

шыні Камітэту дзяржаўнага кантролю Анатоля Тозіка да рэ-

дакцыі газеты «Наша свабода» і журналіста Міхаіла Падаля-

ка. Суд прызнаў звесткі, апублікаваныя ў артыкуле «Конфи-

денциально» 16 ліпеня таго ж года, «недаставернымі і знева-

жальнымі» ды прысудзіў спагнаць з газеты — 100 млн. рублёў 

і з журналіста — 5 млн. (разам — каля 56 тыс. долараў ЗША). 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 4 4   

За два дні да разгляду справы, 31 ліпеня, былі арыштава-

ныя рахунак і маёмасць рэдакцыі. 27 жніўня, пасля судовай 

канфіскацыі сродкаў трэціх асоб, прызначаных на друк накла-

ду, галоўны рэдактар выдання Павел Жук абвесціў пра спы-

ненне выхаду газеты. 

Матэрыял, публікацыя якога прывяла да закрыцця вы-

дання, датычыў нібыта непрыязных стасункаў паміж старшы-

нём Камітэту дзяржкантролю А. Тозікам і генеральным пра-

курорам В. Шэйманам. 

12 верасня Мінскі гарадскі суд пакінуў рашэнне суда пер-

шай інстанцыі без зменаў. 

 

У шэрагу выпадкаў падчас працэсаў аб абароне гонару і 

годнасці мелі месца арышты рахункаў газет, што істотна 

ўскладняла функцыяванне СМІ.  

 

21 сакавіка 2002 года суд Смаргонскага раёна (Гродзен-

ская вобласць) задаволіў зыск аб абароне гонару, годнасці і 

справавай рэпутацыі прадпрымальніка Пятра Найдзіча да рэ-

дакцыі «Новой газеты Сморгони» і журналісткі Ірыны Ясін-

скай. 2 красавіка судовыя выканаўцы арыштавалі разліковы 

рахунак рэдакцыі ды маёмасць журналісткі і заснавальніка 

газеты Рамуальда Улана. Памер сумы, на якую судовыя вы-

канаўцы ацанілі апісаную імі маёмасць, аказаўся ўдвая боль-

шы за памер кампенсацыі, да якой прысудзіў газету суд 

(2 млн. рублёў). Арышт з рахунку быў зняты пасля таго, як 

Р. Улан абскардзіў вызначэнне суда. 

 

18 чэрвеня 2002 года суд Ленінскага раёна г. Мінска ары-

штаваў 5 млн. рублёў (каля 2 700 долараў ЗША) на разліко-

вым рахунку рэдакцыі газеты «Народная воля», забараніўшы 

газеце выкарыстоўваць гэтую суму да сканчэння судовага пра-



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 4 5  

цэсу аб абароне гонару, годнасці і справавай рэпутацыі суд-

дзяў Жодзінскага суда Аліны Клус і Ларысы Фралінковай су-

праць рэдакцыі газеты «Народная воля» і Уладзіміра Іванова. 

Рэдакцыя газеты звярнулася ў суд вышэйшай інстанцыі з 

просьбаю скасаваць гэтую пастанову і абраць іншы шлях за-

беспячэння зыску, які б не замінаў дзейнасці рэдакцыі. 

8 ліпеня Мінскі гарадскі суд адхіліў скаргу рэдакцыі газеты. 

29 ліпеня судовы разгляд справы скончыўся міравым пагад-

неннем, паводле якога рэдакцыя забавязалася сплаціць судо-

выя выдаткі, а таксама выплаціць па 750 тыс. рублёў (каля 

400 долараў ЗША) кампенсацыі маральнай шкоды. Галоўны 

рэдактар газеты Іосіф Сярэдзіч заявіў, што ў выніку арышту 

рахунку рэдакцыі штодзённыя страты газеты складалі 50 тыс. 

рублёў. 

 

У 2002 годзе суды разглядалі яшчэ прынамсі 2 зыскі 

дзяржаўных службоўцаў аб абароне гонару і годнасці да га-

зеты «Народная воля»: былога намесніка старшыні Мінскага 

гарыканкаму А. Балакірава да рэдакцыі газеты і журналісткі 

Марыі Эйсмант (запатрабаваная сума кампенсацыі маральнай 

шкоды — 10 млн. рублёў з рэдакцыі і 1 млн. рублёў з журна-

лісткі) і былой суддзі Тамары Злобіч да рэдакцыі газеты і аў-

тара Сяргея Навоева (сума кампенсацыі маральнай шкоды, 

запатрабаваная з рэдакцыі — 5 млн. рублёў). Абедзве справы 

скончыліся міравым пагадненнем. 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 4 6   



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 4 7  

Раздзел 5 

ЭКАНАМІЧНАЯ ПАЛІТЫКА 

Ў ГАЛІНЕ СМІ 
 

 

Артыкул 3 Закона «Аб друку і іншых сродках масавай ін-

фармацыі» сцвярджае: 

«Государство рассматривает систему средств массо-

вой информации как основу реализации конституцион-

ного права граждан Республики Беларусь на свободу 

слова и информации, как важную составную часть на-

циональной культуры и определяет меры, направлен-

ные на обеспечение экономической поддержки средств 

массовой информации». 

Як і ў папярэднія гады, эканамічныя прэферэнцыі меў 

дзяржаўны сектар медыя-рынку, што стварала няроўныя 

ўмовы канкурэнцыі для СМІ недзяржаўнай формы ўласна-

сці. У жніўні міністр інфармацыі Міхаіл Падгайны ў інтэрв’ю 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 4 8   

«Белорусской газете» прызнаў, што дзяржаўныя газеты ма-

юць: 

«подкрепленную законом убежденность, что если изда-

ние не выйдет по итогам месяца или полугодия на опре-

деленные экономические показатели, государство ком-

пенсирует их убытки»34. 

Паводле афіцыйнай інфармацыі, колькасць фінансава-

ных з дзяржаўнага бюджэту выданняў штогод скарачаецца, 

аднак у 2002 годзе такіх выданняў заставалася даволі шмат. 

Спіс фінансаваных у 2002 годзе Міністэрствам інфармацыі 

перыядычных выданняў, складзены дзяржаўным унітарным 

прадпрыемствам «Мінгарсаюздрук», уключаў 42 пазіцыі: 17 

агульнанацыянальных газет (у тым ліку «Советская Белорус-

сия», сузаснавальнік якой — Адміністрацыя прэзідэнта) і 25 

часопісаў (у тым ліку выданне Адміністрацыі прэзідэнта «Бе-

ларуская думка»).  

Аб’ём штогадовых бюджэтных датацый дзяржаўным ме-

дыям на агульнабеларускім узроўні вызначае Закон аб бю-

джэце, а на мясцовым — рашэнні мясцовых органаў улады. У 

2002 годзе на падтрымку дзяржаўнага сектару нацыянальны 

бюджэт прадугледжваў 38,2 млрд. рублёў (24,2 млн. долараў 

ЗША), у тым ліку на падтрымку друку і выдавецтваў — 10,8 

млрд. рублёў (6,8 млн. долараў ЗША), тэлебачання і радыё — 

26,5 млрд. рублёў (16,7 млн. долараў ЗША). Мясцовыя бюджэ-

ты таксама прадугледжвалі выдаткі на СМІ: напрыклад, у 

сталіцы яны склалі 2,7 млрд. рублёў (1,7 млн. долараў ЗША). 

Невялікія выдаткі на СМІ планаваліся таксама ў абласных 

бюджэтах. 

                                                           

34 Все свободны: неприкасаемые вне критики // Белорусская га-

зета. 2002. №30. 5 августа. 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 4 9  

Цягам года ажыццяўлялася выкананне пастановы Савету 

міністраў №1362 ад 1 верасня 2000 года «Аб умацаванні ма-

тэрыяльна-тэхнічнай базы рэдакцый перыядычных выдан-

няў». Рэдакцыі друкаваных СМІ, якія фінансуюцца з агульна-

нацыянальнага бюджэту, атрымалі камп’ютарную, выдавец-

кую і спецыяльную тэхніку на суму 141 млн. 188 тыс. рублёў 

(89 тыс. долараў ЗША). На мясцовым узроўні працягвала дзей-

нічаць фінансаваная з бюджэту праграма падтрымкі цэнтра-

лізаванай сістэмы выдання дзяржаўнага рэгіянальнага друку. 

Нягледзячы на тое, што ў Беларусі афіцыйна дэкларуюц-

ца роўныя ўмовы гаспадарання СМІ розных формаў уласнас-

ці, у 2002 годзе прадстаўнікі ўладаў зрэдчас прызнавалі адва-

ротнае. Гэтак, старшыня Сталай камісіі Палаты прадстаўнікоў 

Нацыянальнага Сходу па правах чалавека, нацыянальных 

дачыненнях і сродках масавай інфармацыі Валерый Ліпкін у 

інтэрв’ю газеце «Звязда» згадзіўся, што: 

«сёння ёсць розніца (у цане) для распаўсюджвання праз 

паштовыя аддзяленні, пры друку»35. 

У жніўні факт існавання больш высокіх тарыфаў на рас-

паўсюд і вытворчасць прыватных СМІ пацвердзіў і галоўны 

рэдактар «Советской Белоруссии» Павел Якубовіч36. 

У 2002 годзе замацаванне няроўных умоваў гаспадарання 

СМІ розных формаў уласнасці працягвалася на ўзроўні зака-

надаўства. Гэтак, прэзідэнцкі ўказ ад 30 верасня 2002 года 

цалкам вызваліў ад арэнднай платы дзяржаўныя выдавецтвы, 

                                                           

35 Валерый Ліпкін: «Мы працуем над тым, каб Беларусь адчувала 

сябе роўнай у сусветнай супольнасці» // Звязда. 2002. №276. 27 

лістапада. 
36 «Я не пиарщик»: Неюбилейные откровения Павла Якубовича 

// Белорусская газета. 2002. №30. 5 августа. 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 5 0   

а таксама закрытыя акцыянерныя таварыствы «Второй наци-

ональный телеканал» і «Столичное телевидение». Гэты ж 

указ вызначыў паніжальны каэфіцыент 0,2 за аплату памяш-

канняў, якія арэндуюцца: 

«редакциями государственных газет и журналов, фи-

нансируемых из государственного бюджета, за все за-

нимаемые ими площади»37. 

Такім чынам, дзяржаўныя газеты і часопісы атрымалі даз-

вол на аплату 20% ад фактычнага кошту арэнды памяшканняў. 

 

Уведзены ў Мінску з 1 верасня 2002 года 5% падатак на 

продаж тавараў у раздробным гандлі закрануў толькі недзяр-

жаўны сектар медыйнага рынку. У неапублікаваны Дадатковы 

пералік тавараў, якія не абкладаюцца такім падаткам, асобны-

мі пунктамі ўвайшлі перыядычныя выданні з вопісу спісання 

№1738 і фінансаваныя дзяржаваю («дотируемые») перыядыч-

ныя выданні. Аналагічныя правілы гандлю на тэрыторыі Мін-

скай вобласці пачалі дзейнічаць у студзені 2002 года. 

                                                           

37 Указ Президента Республики Беларусь №495 «О совершенст-

вовании порядка определения размеров арендной платы и пере-

дачи в безвозмездное пользование общественных, админи-

стративных и переоборудованных производственных зданий, 

сооружений и помещений, находящихся в государственной соб-

ственности». 
38 У п. 1 вопісу-накладной №17 у жніўні 2002 года ўваходзілі: 

«Белорусская нива», «Голас Радзімы», «Звязда», «Знамя юно-

сти», «Зорька», «Культура», «Літаратура і мастацтва», «Народ-

ная газета», «Наша доля», «Переходный возраст», «Раніца», 

«Рэспубліка», «Советская Белорусския», «Спортивная панора-

ма», «Сям’я». 



 

 ФАК Т А Г Р АФ І Я   

 5 1  

Цягам года мелі месца забароны на рэкламу недзяржаў-

ных газет. Гэтак, у лютым у Брэсце мясцовыя ўлады забара-

нілі рэкламу газеты «Брестский курьер» у гарадскіх тралейбу-

сах з-за яе «немэтазгоднасці». 

У тым жа месяцы Беларускае тэлебачанне адмовілася па-

казваць рэкламу «Белорусской деловой газеты», а гарадскія 

ўлады забаранілі размяшчаць ужо аплочаную рэкламу газе-

ты, прымеркаваную да 10-х угодкаў выдання, на рэкламных 

расцяжках. Аргументуючы адмову, намеснік старшыні Мін-

скага гарвыканкаму Міхаіл Пятрушын выказаў думку, што 

юбілей газеты не ёсць грамадска-значнаю падзеяй39. 

 

У верасні 2002 года вялікую крытыку выклікаў падрыхта-

ваны Міністэрствам падаткаў і збораў праект зменаў і дадат-

каў у Закон «Аб рэкламе», які прадугледжваў значнае ўсклад-

ненне працэсу размяшчэння рэкламы ў газетах. Прыняцце 

гэтага закона пагражала скарачэннем колькасці прыватных 

аб’яваў у газетах і, як вынік, рэзкім зніжэннем накладаў. Да 1 

ліпеня 2003 года папраўкі ў Закон парламент не разглядаў. 

 

Праяваю імкнення дзяржавы да манапалізацыі медыя-

рынку ёсць дэмпінгавыя кошты на дзяржаўную перыёдыку ў 

раздробным гандлі. Гэтак, у жніўні 2002 года ў шапіках Мін-

гарсаюздруку дзіцячыя тыднёвікі «Раніца» і «Зорька» кашта-

валі па 59 рублёў; «Белорусская нива», «Звязда», «Народная 

газета», «Рэспубліка» — па 100 рублёў, а суботні выпуск газе-

ты «Советская Белоруссия» (24 паласы фарматам А3, 12 з іх — 

паўнаколерныя) — 150 рублёў. Для параўнання: пятнічны вы-

пуск самай высоканакладнай прыватнай газеты «Комсомоль-

ская правда в Белоруссии» каштаваў 260 рублёў, а цэны на 

                                                           
39 http://charter97.org/bel/news/2002/02/08/03 

 

 СМ І  ◊  2 0 0 2  

 5 2   

іншыя прыватныя газеты ўкладаліся ў спектр ад 160 («Народ-

ная воля») да 480 («Белорусский рынок») рублёў. 

Той факт, што сярод дзяржаўных самымі таннымі ў 2002 

годзе, акрамя дзіцячых, былі грамадска-палітычныя газеты, 

сведчыць пра актыўную падтрымку дзяржаваю найбольш 

«ідэалагічна нагружаных» выданняў. 

 

На функцыяванне прыватнага сектару СМІ ўплывала так-

сама небесстаронная палітыка «Белпошты» — дзяржаўнага 

манапаліста ў галіне дастаўкі прэсы40. Гэтак, кошты дастаўкі 

прыватных газет праз «Белпошту» выраслі ў 2002 годзе 

больш як на 60%, што прывяло да перакосаў у структуры ца-

ны выданняў. Да прыкладу, кошт дастаўкі «Комсомольской 

правды в Белоруссии» склаў больш за 70% ад цаны нумара 

газеты, а праца журналістаў, менеджэраў, выдаткі на паперу і 

друк — усё разам — менш за 30%. 

У жніўні начальнік планава-эканамічнага аддзела «Бел-

пошты» Вольга Лычкоўская паведаміла радыё «Рацыя», што 

падвышэнне тарыфаў на дастаўку прэсы адбылося пасля таго, 

як у ліпені ўрад знізіў тарыфы на дастаўку «Белпоштаю» пен-

сіяў. Жнівеньская падвышка тарыфаў не закранула дзяржаў-

ных выданняў. 

Цягам года рэгіянальныя карэспандэнты службы маніто-

рынгу БАЖ неаднаразова паведамлялі пра факты прымусу 

пры правядзенні падпісной кампаніі на дзяржаўную прэсу. 

                                                           

40 «Белпошта» ўнесеная ў: «Государственный реестр хозяйствую-

щих субъектов, занимающих доминирующее положение на то-

варных рынках Республики Беларусь» па таварных пазіцыях 

«Почтовая связь и спецсвязь». 


