
СМ І  Ў  Б Е Л А Р У С І  
2 0 0 3  

Мінск, красавік 2004 

З М Е С Т 

СТАТЫСТЫЧНАЯ ДАВЕДКА  
ЗМЕНЫ Ў ЗАКАНАДАЎСТВЕ  

1. Прававое рэгуляванне дзейнасці медыяў 

2. Прававое рэгуляванне доступу да інфармацыі 

СПЫНЕННЕ АБО ПРЫПЫНЕННЕ ДЗЕЙНАСЦІ СМІ ЎЛАДАМІ 
ПАПЯРЭДЖАННІ 
ЦЭНЗУРА 
КАНФЛІКТЫ, ЗВЯЗАНЫЯ З ВЫРАБАМ І РАСПАЎСЮДАМ ПРАДУКЦЫІ СМІ 

1. Канфіскацыі і затрыманні накладаў 

2. Адмова друкаваць выданні 

3. Забарона на распаўсюд 

АБМЕЖАВАННЕ ПРАВА ЗАСНОЎВАЦЬ СМІ 
ПАРУШЭННЕ ПРАФЕСІЙНАЙ САМАСТОЙНАСЦІ РЭДАКЦЫЙ 
ПАРУШЭННІ, ЗВЯЗАНЫЯ З ДОСТУПАМ ДА ІНФАРМАЦЫІ 

1. Адмова ў інфармацыі 

2. Абмежавальнае выкарыстанне інстытуту акрэдытацыі 

РАСПАЎСЮД ЗАМЕЖНАЙ ІНФАРМАЦЫІ 
КРЫМІНАЛЬНЫЯ СПРАВЫ СУПРАЦЬ ЖУРНАЛІСТАЎ 
ЗАМАХІ НА ЖУРНАЛІСТАЎ І МЕДЫІ 

1. Канфіскацыя маёмасці СМІ 

2. Замахі на жыццё і здароўе журналістаў 

3. Затрыманні журналістаў 

СУДОВЫЯ ПРАЦЭСЫ 
ЭКАНАМІЧНАЯ ПАЛІТЫКА Ў ГАЛІНЕ СМІ 
ВЫСНОВЫ 

 1



Спіс медыяў, згаданых у справаздачы 

СТАТЫСТЫЧНАЯ ДАВЕДКА 

Паводле афіцыйнай статыстыкі, на 1 лістапада 2003 г. у Беларусі былі 
зарэгістраваныя 1 492 друкаваныя перыядычныя выданні. З іх 902 газеты, 520 часопісаў, 
57 бюлетэняў, 3 каталогі, 2 альманахі і 8 інфармацыйных агенцтваў1. Большасць за-
рэгістраваных СМІ маюць прыватную форму ўласнасці.  
Даследаванне рынку інфармацыйных СМІ, праведзенае ў жніўні 2003 г. службай 
маніторынгу ГА “Беларуская асацыяцыя журналістаў”, выявіла, што ў ліпені—жніўні 
рэальна выходзілі ўсяго каля 250 навінных газет. Прыкладна 80 з іх належалі прыватным 
асобам і інстытуцыям, а ў склад заснавальнікаў 150 ўваходзілі органы заканадаўчай і/або 
выканаўчай улады розных узроўняў. 

На 1 лістапада 2003 г. былі зарэгістраваныя 182 радыё- і тэлепраграмы, з іх 120 — 
дзяржаўныя2. 
Ліцэнзіі Міністэрства сувязі на дзейнасць у галіне кабельнай тэлетрансляцыі мелі 93 
арганізацыі3. 

ЗМЕНЫ Ў ЗАКАНАДАЎСТВЕ 

Нарматыўныя прававыя акты ў інфармацыйнай сферы, якія з’явіліся цягам 2003 г., 
умацоўвалі ранейшую агульную тэндэнцыю да ўшчыльнення кантролю ўладаў над 
вытворчасцю і распаўсюдам інфармацыі, а таксама да далейшага абмежавання доступу 
грамадзянаў да непадкантрольных крыніц інфармацыі. Паводле сваёй накіраванасці 
гэтыя прававыя акты можна падзяліць на дзве групы: 1) рэгуляванне дзейнасці медыяў 
як суб’ектаў інфармацыйнага поля; 2) рэгуляванне доступу да інфармацыі. 

Законапраект аб СМІ, унесены ў парадак веснавой 2003 г. сесіі Палаты прадстаўнікоў 
Нацыянальнага сходу, да канца года так і не трапіў на разгляд парламенту. 

1. Прававое рэгуляванне дзейнасці медыяў 

15 студзеня апублікавана пастанова Савету Міністраў “Аб электронных і сеткавых 
сродках масавай інфармацыі”4. Савет Міністраў надаў Міністэрству інфармацыі права 
прадастаўляць сродкам масавай інфармацыі тэле- і радыёчастоты, а таксама абавязаў 
міністэрства правесці перарэгістрацыю ліцэнзій на права займацца трансляцыяй тэле- і 
радыёпраграм. 

                                                         
1 http://mininform.gov.by/data/main/massmedia/publishing/stats 
2 http://mininform.gov.by/data/main/massmedia/digital/stat 
3 http://mininform.gov.by/data/main/massmedia/digital 
4 Пастанова Савету Міністраў Рэспублікі Беларусь №1826 ад 30 снежня 2002 г. Нацыянальны рэестр 
прававых актаў Рэспублікі Беларусь. 2003. №5. 5/11747. 

 2



• • •  

15 студзеня Міністэрства інфармацыі зацвердзіла Палажэнне аб Рэспубліканскай 
камісіі па тэлебачанні і радыёвяшчанні5. Адной з задачаў камісіі з'яўляецца: 

“обеспечивать сохранение единого информационного пространства, реализацию 
государственной политики в области развития телерадиовещания”, 

а ў функцыі ўваходзіць разгляд заяваў на права наземнага эфіранага 
тэлерадыёвяшчання. 

Згодна з палажэннем, склад камісіі зацвярджаецца загадам міністра інфармацыі, які 
таксама з’яўляецца старшынём камісіі. 

• • •  

27 лютага Савет Міністраў пастанавіў працягнуць на 2003—2004 гг. праграму 
падтрымкі цэнтралізаванай сістэмы друку гарадскіх і раённых дзяржаўных газет, якая 
ажыццяўлялася цягам 1999—2002 гг.6 Пастанова прадугледжвае фінансаванне захадаў 
праграмы як з нацыянальнага, так і з мясцовых бюджэтаў. Пастанова пачала дзейнічаць з 
моманту падпісання. 

• • •  

24 красавіка з’явіўся Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь №174 “Аб некаторых 
пытаннях Нацыянальнай дзяржаўнай тэлерадыёкампаніі Рэспублікі Беларусь”7. Сярод 
іншага, указ зацвердзіў новы статут Белтэлерадыёкампаніі, паводле якога кампанія 
атрымала функцыі рэспубліканскага органа дзяржаўнага кіравання8. Указ абавязаў 
узгадняць з Белтэлерадыёкампаніяй усе праекты нарматыўных прававых актаў у галіне 
тэлерадыёвяшчання, чым дазволіў ёй уплываць на зместавы бок гэтых дакументаў9. Указ 
пачаў дзейнічаць з моманту падпісання. 

• • •  

27 траўня міністр інфармацыі падпісаў загад “Аб кадравым рэестры Міністэрства 
інфармацыі Рэспублікі Беларусь”10.  

                                                         
5 Пастанова Міністэрства інфармацыі Рэспублікі Беларусь №1 ад 15 студзеня 2003 г. Нацыянальны 
рэестр прававых актаў Рэспублікі Беларусь. №16. 8/9051. 
6 Пастанова Савету Міністраў №265 “Аб працягу на 2003—2004 гады дзеяння Мерапрыемстваў па 
падтрымцы цэнтралізаванай сістэмы друку гарадскіх і раённых газет на 1999—2002 гады”. 27 лютага 
2003 г. 
7 Нацыянальны рэестр прававых актаў Рэспублікі Беларусь. 2003. №50. 1/4572. 
8 14 красавіка 1995 г. Канстытуцыйны суд Рэспублікі Беларусь прааналізаваў аналагічную норму 
палажэння аб Нацыянальнай дзяржаўнай тэлерадыёкампаніі Рэспублікі Беларусь, зацверджаную ўказам 
прэзідэнта 28 верасня 1994 г. Суд палічыў, што“сочетание в одном лице функций центрального органа 
государственного управления и средства массовой информации входит в противоречие со статьей 13 
Конституции” і пастанавіў, што згаданая норма страчвае сілу з 1 ліпеня 1995 г. 
9 Іншыя аспекты ўказа — гл. раздзел “Парушэнне прафесійнай самастойнасці рэдакцый”. 
10 Загад Міністэрства інфармацыі Рэспублікі Беларусь №94 ад 27 траўня 2003 г. Нацыянальны рэестр 
прававых актаў Рэспублікі Беларусь. 2003 г. №69. 8/9632. 

 3



У пералік пасадаў, прызначэнне на якія ажыццяўляецца загадам міністра інфармацыі, 
трапілі, сярод іншых: (генеральныя) дырэктары і намеснікі (генеральных) дырэктараў 
установаў “Белсаюздрук”, “Дом прэсы”, “Паліграфматэрыялы”, “Тэрмаскан”, 
“Міжнародны цэнтр інтэграцыйнай інфармацыі. Грамадскі прэс-цэнтр Дома прэсы”, 
“Нацыянальная кніжная палата Беларусі”, холдынгу “Літаратура і мастацтва”, а таксама 
шэрагу дзяржаўных газет11. 

Акрамя таго, абавязковаму ўзгадненню з міністрам інфармацыі належыць 
прызначэнне на пасады генеральнага дырэктара і намесніка генеральнага дырэктара 
выдавецтва “Беларускі дом друку”, начальнікаў упраўленняў аблвыканкамаў, галоўных 
рэдактараў абласных газет, дырэктараў абласных друкарняў, галоўных рэдактараў СМІ, 
выдаўцом якіх выступае РУП “Дом прэсы”, а таксама намеснікаў рэдакараў шэрагу 
дзяржаўных выданняў. 

• • •  

30 траўня Савет Міністраў зацвердзіў пастанову “Аб памерах і парадку спагнання 
рэгістрацыйнага збору за рэгістрацыю сродкаў масавай інфармацыі ў Рэспубліцы 
Беларусь”12. Збор за рэгістрацыю перыядычных друкаваных выданняў вырас з 15 да 25 
базавых велічыняў. 

• • •  

30 траўня Савет Міністраў зацвердіў палажэнне “Аб прадастаўленні на конкурснай 
аснове права наземнага эфірнага тэлерадыёвяшчання”13. Адной з умоваў удзелу ў 
конкурсе з’яўляецца наяўнасць зарэгістраванага СМІ (тэле- або радыёпраграмы), а 
таксама падрабязная “творчая канцэпцыя наземнага эфірнага тэлерадыёвяшчання з 
указаннем тэматыкі трансляваных перадач у працэнтных суадносінах”. Сярод дадатковых 
умоваў працягу ліцэнзіі — заключэнне Міністэрства інфармацыі пра тое, што заяўнік не 
парушаў заканадаўства аб СМІ і выканаў заяўленую раней творчую канцэпцыю 
вяшчання. 

• • •  

30 чэрвеня Савет Міністраў зацвердзіў пастанову “Аб прыёмных сістэмах тэлебачання 
і радыёвяшчання”14. Пастананова надала Міністэрству інфармацыі паўнамоцтвы 
зацвярджаць сацыяльны пакет тэлепраграм (абавязковы для трансляцыі ўсімі 
аператарамі кабельных сетак)15. Трансляцыя пашыранага пакета тэлеканалаў (тых, што 
не ўваходзяць у сацыяльны) павінна ўзгадняцца з Міністэрствам інфармацыі і 

                                                         
11 Гл. таксама раздзел “Парушэнне прафесійнай самастойнасці рэдакцый”. 
12 Нацыянальны рэестр прававых актаў Рэспублікі Беларусь. 2003. №64. 5/12550. 
13 Пастанова Савету Міністраў №726 ад 30 траўня 2003 г. Нацыянальны рэестр прававых актаў Рэспублікі 
Беларусь. 2003 г. №64. 5/12557. 
14 Пастанова Савету Міністраў Рэспублікі Беларусь №885. Нацыянальны рэестр прававых актаў 
Рэспублікі Беларусь. 2003 г.№77. 5/12746. 
15 У сацыяльны пакет тэлеканалаў, зацверджаны Міністэрствам інфармацыі з 1 студзеня 2004 г., 
уключаны: 1-шы Нацыянальны тэлеканал, ОНТ, СТВ, Лад, а таксама расійскія тэлеканалы РТР і НТВ. 
Крыніца: Міністэрства інфармацыі. 

 4



адпаведнымі аблвыканкамамі (а таксама прыраўнаным да іх Мінскім гарвыканкамам). 
Абавязковай умовай узгаднення пашыранага пакета тэлепраграм з’яўляецца наяўнасць 
дамовы аператара з праваўладальнікам кожнай з гэтых тэлепраграм. Міністэрства можа 
адмовіцца ўзгадніць пашыраны тэлепакет пры адсутнасці дамовы або ў выпадку 
парушэння аператарам заканадаўства аб СМІ. Невыкананне пастановы пагражае прыпы-
неннем або ануляваннем ліцэнзіі. Пастанова пачала дзейнічаць з 20 ліпеня. 

• • •  

20 кастрычніка Савет Міністраў зацвердзіў палажэнні аб ліцэнзаванні выдавецкай і 
друкарскай дзейнасці16. Палажэнні распрацаваныя ў адпаведнасці з Дэкрэтам Прэзідэнта 
Рэспублікі Беларусь ад 14 ліпеня 2003 г. №17 “Аб ліцэнзаванні асобных відаў дзейнасці”17 
і пачалі дзейнічаць 1 лістапада. 

Ліцэнзію на выдавецкую дзейнасць могуць атрымаць юрыдычныя асобы і 
індывідуальныя прадпрымальнікі на 5-гадовы тэрмін. Юрыдычныя асобы павінны мець у 
сваім штаце супрацоўніка з вышэйшай адукацыяй, які прайшоў атэстацыю ў выглядзе 
кваліфікацыйнага экзамену. Індывідуальны прадпрымальнік павінен сам мець вышэй-
шую адукацыю і здаць кваліфікацыйны экзамен. Міністэрства інфармацыі можа ануля-
ваць ліцэнзію ў выпадках, калі: 

• ліцэнзаваная дзейнасць супярэчыць інтарэсам Рэспублікі Беларусь; 

• у выданнях выкарыстоўваюцца звесткі, распаўсюд якіх забаронены або абмежава-
ны заканадаўствам; 

• выданне мае нізкую выдавецка-друкарскую якасць; 

• выпуск выдання парушае аўтарскія правы; 

• выпуск выдання парушае нарматыўна-прававыя акты, якія рэгламентуюць выда-
вецкую дзейнасць. 

Ліцэнзію на ажыццяўленне друкарскай дзейнасці могуць атрымаць юрыдычныя асо-
бы і індывідуальныя прадпрымальнікі тэрмінам на 5 год. Ліцэнзійным патрабаваннем як 
да юрыдычных асоб, так і для індывідуальных прадпрымальнікаў, ёсць наяўнасць у штаце 
спецыялістаў, якія маюць вышэйшую адукацыю ў галіне друкарства і працуюць поўны 
працоўны дзень. Сярод іншых патрабаванняў, палажэнне аб ліцэнзаванні друкарскай 
дзейнасці абавязвае ўсіх рэгіянальных прэтэндэнтаў на атрыманне ліцэнзіі спачатку ат-
рымаць адпаведнае заключэнне абласнога ўпраўлення інфармацыі. Ліцэнзія можа быць 
ануляваная, сярод іншага: 

• за парушэнне парадку рассылкі абавязковых асобнікаў; 

• за нясвоечасовыя або недакладныя справаздачы; 

• за набыццё друкарскага абсталявання без дазволу Міністэрства інфармацыі18. 

                                                         
16 Пастанова Савету Міністраў Рэспублікі Беларусь №1376. 20 кастрычніка 2003 г. Нацыянальны рэестр 
прававых актаў Рэспублікі Беларусь. №121. 5/13255. 
17 Нацыянальны рэестр прававых актаў Рэспублікі Беларусь. 2003 г. №79. 1/4779. 
18 Абавязковаму ўзгадненню з Міністэрствам інфармацыі падлягае набыццё: 
• абсталявання для вытворчасці фота- і друкарскіх форм; 

• друкавальнага абсталявання ўсіх тыпаў і відаў друку, а таксама лічбавых дуплікатараў; 

 5



• • •  

20 кастрычніка Савет Міністраў зацвердзіў палажэнне аб ліцэнзаванні распаўсюду 
прававой інфармацыі19. 

Пад прававой інфармацыяй, як і раней, разумеюцца тэксты нарматыўна-прававых 
актаў. Яе распаўсюд, у тым ліку праз СМІ, застаецца ліцэнзаваным відам дзейнасці, 
ліцэнзія выдаецца Міністэрствам юстыцыі на тэрмін 5 год. Абавязковай умовай для 
юрыдычных асоб ёсць запіс у статуце арганізацыі аб магчымасці распаўсюду прававой 
інфармацыі, а таксама наяўнасць у штаце спецыялістаў з вышэйшай юрыдычнай 
адукацыяй. Індывідуальныя прадпрымальнікі, якія хочуць займацца распаўсюдам 
прававой інфармацыі, павінны мець вышэйшую юрыдычную адукацыю. 

• • •  

20 кастрычніка, выконваючы Дэкрэт №17 Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь20, Савет 
Міністраў далучыў паслугі паштовай сувязі да ліцэнзаваных відаў дзейнасці21. 15 снежня 
быў прыняты закон “Аб паштовай сувязі”, паводле якога прыём падпіскі і дастаўка 
друкаваных СМІ пачалі лічыцца паслугай паштовай сувязі22. 

У сакавіку 2004 г. Міністэрства сувязі заявіла, што з 1 траўня 2004 г. падпіска і 
дастаўка друкаваных СМІ рэдакцыямі, якія не маюць адпаведнай ліцэнзіі, будуць 
лічыцца незаконнымі. 

• • •  

30 кастрычніка Міністэрства сувязі зацвердзіла пастанову “Аб зацвярджэнні тарыфаў 
на паслугі па эфірнай трансляцыі праграм тэлерадыёвяшчання”23. 

• • •  

4 лістапада Міністэрства інфармацыі зацвердзіла Інструкцыю аб парадку набыцця 
друкарскага абсталявання24. Паводле інструкцыі, друкарскае абсталяванне можна 
набываць толькі з дазволу Міністэрства інфармацыі. Заяву з абгрунтаваннем 
неабходнасці набыцця абсталявання міністэрства разглядае цягам месяца і можа 

                                                                                                                                                                                      
• пераплётна-брашуравальнага абсталявання ўсіх тыпаў; 

• абсталявання для рэзкі паперы і кардону. 
19 Пастанова Савету Міністраў Рэспублікі Беларусь №1363. 20 кастрычніка 2003 г. Нацыянальны рэестр 
прававых актаў Рэспублікі Беларусь. 2003. №121. 5/13248. 
20 Дэкрэт Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 14 ліпеня 2003 г. №17 “Аб ліцэнзаванні асобных відаў 
дзейнасці”. Нацыянальны рэестр прававых актаў Рэспублікі Беларусь. 2003 г. №79. 1/4779. 
21 Палажэнне аб ліцэнзаванні дзейнасці ў галіне сувязі, зацверджанае Пастановай Савету Міністраў 
Рэспублікі Беларусь №1387. 20 кастрычніка 2003 г. Нацыянальны рэестр прававых актраў Рэспублікі 
Беларусь. №122. 5/13297. 
22 Закон аб паштовай сувязі ад 15 снежня 2003 г. №258-3. Нацыянальны рэестр прававых актаў 
Рэспублікі Беларусь. 2004. №2. 2/1007. 
23 Нацыянальны рэестр прававых актаў Рэспублікі Беларусь. 2003. №128. 8/10191. 
24 Пастанова Міністэрства інфармацыі №29. 4 лістапада 2003 г. Нацыянальны рэестр прававых актаў 
Рэспублікі Беларусь. 2004. №27. 8/10552. Пастанова афіцыйна дзейнічае з лютага 2004 г. 

 6



прыняць рашэнне выдаць або не выдаваць адпаведны дазвол. Дазвол Міністэрства 
інфармацыі дзейнічае на працягу 6 месяцаў. 

Адначасова Міністэрства інфармацыі зацвердзіла інструкцыю аб парадку 
правядзення кваліфікацыйнага экзамену для атрымання ліцэнзіі на выдавецкую 
дзейнасць і пералік ведамаснай літаратуры, для выпуску якой не трэба атрымліваць 
ліцэнзіі на выдавецкую дзейнасць. 

2. Прававое рэгуляванне доступу да інфармацыі 

16 чэрвеня створаныя ў 2002 г. інфармацыйна-кансультатыўныя групы25 былі 
ператвораныя ў рэспубліканскія інфармацыйна-прапагандысцкія26. Дзейнасць груп 
ажыццяўляецца: 

“в рамках единых дней информирования населения в третий четверг каждого 
месяца по тематике, определяемой Администрацией Президента Республики 
Беларусь”. 

Той жа ўказ прэзідэнта абавязаў Савет Міністраў да 1 жніўня 2003 г. стварыць 
галіновыя інфармацыйна-прапагандысцкія групы 

“для разъяснения в коллективах работников государственной внутренней и 
внешней политики, а также для информирования по экономическим вопросам”. 

Акрамя таго, дзяржаўныя СМІ атрымалі даручэнне “шырока асвятляць дзейнасць 
інфармацыйна-прапагандысцкіх груп”. Кантралюе выкананне ўказу Адміністрацыя 
прэзідэнта. 

• • •  

9 ліпеня падпісаны Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь №300 “Аб зацвярджэнні пе-
раліку дзяржаўных органаў і арганізацый, якія надзяляюцца паўнамоцтвамі па аднясенні 
звестак да дзяржаўных сакрэтаў і іх абароне”. Указ пашырыў колькасць дзяржаўных 
інстытуцый, якія маюць права абмяжоўваць доступ да інфармацыі пра сваю дзейнасць, да 
62. Сярод іншых арганізацый, такое права ўпершыню атрымалі Міністэрства культуры,  
Міністэрства інфармацыі і аблвыканкамы. Указ пачаў дзейнічаць 11 ліпеня. 

                                                         
25 Распараджэнне Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 9 студзеня 2002 г. №21рп “Аб стварэнні і дзейнасці 
інфармацыйна-кансультатыўных груп”. 
26 Указ Президента Республики Беларусь №254 “О деятельности информационно-пропагандистских 
групп и об участии руководителей республиканских и местных государственных организаций в 
идеологической работе”. Нацыянальны рэестр прававых актаў Рэспублікі Беларусь. 2003. №69. 1/4692. 

 7



• • •  

25 ліпеня Міністэрства абароны зацвердзіла Інструкцыю аб парадку карыстання гла-
бальнай камп’ютэрнай сеткай Інтэрнэт ва ых сілах Рэспублікі Беларусь27. 

                                                        

Узброен

 

СПЫНЕННЕ АБО ПРЫПЫНЕННЕ ДЗЕЙНАСЦІ СМІ ЎЛАДАМІ 

Па

“Деятельность средства массовой информации может быть приостановле-
чае наруше-

ния

пры тэрмін да трох месяцаў, што мела адмоўныя вынікі для 
эка

водле арт. 16 Закона “Аб друку і іншых сродках масавай інфармацыі”,  

на по решению учредителя, регистрирующего органа или суда в слу
 редакцией средства массовой информации требований настоящего Закона 

на срок до трех месяцев”. 

У 2003 г. Міністэрства інфармацыі ўпершыню актыўна выкарыстоўвала сваё права 
пыняць дзейнасць СМІ на 
намічнага становішча гэтых медыяў і звужала абсяг іх інфармацыйнага ўплыву. Амаль 

ва ўсіх выпадках прыпыненню дзейнасці газет папярэднічала вынясенне папярэджанняў 
за парушэнні Закона аб друку. Большасць газет, дзейнасць якіх была прыпыненая, да 
канца года так і не змагла аднавіць выхад. 

• • •  

27 Загад Міністэрства абароны №29. 25 ліпеня 2003 г. Нацыянальны рэестр прававых актаў Рэспублікі 
Беларусь. 2003. №92. 8/9868. 

 8



26 лютага Міністэрства інфармацыі “ў сувязі з грубымі парушэннямі заканадаўства 
аб друку” прыпыніла на тры месяцы дзейнасць рэгіянальнай газеты “Вечерний Столин” 
(Брэсцкая вобл.). Акрамя дзвюх публікацый28, нагодай для прыпынення газеты стала 
“змена тэматыкі з вытворча-практычнай на масава-палітычную” без унясення зменаў у 
пасведчанне аб рэгістрацыі газеты. Напярэдадні — 24 і 25 лютага — газета атрымала два 
папярэджанні за парушэнне арт. 5 Закона аб друку. 

• • •  

18 красавіка Міністэрства інфармацыі на неакрэслены тэрмін — “да ліквідацыі пару-
шэнняў”, але не больш як на тры месяцы — прыпыніла выхад рэгіянальнай газеты “Про-
винциалка” (г. Столін, Брэсцкая вобл.). У якасці абгрунтавання рашэння называюцца: 
змена тэматыкі і адрасу выдання, а таксама перавышэнне дазволенага аб’ёму (30%) рэк-
ламы. Да канца года выхад газеты не аднавіўся. 

• • •  

22 траўня Міністэрства інфармацыі на тры месяцы прыпыніла выхад газеты 
“Навінкі” (г. Мінск). Прыпыненне газеты супала з вынясеннем двух папярэджанняў за 
парушэнне арт. 5 Закона аб друку (21 і 22 траўня). Паказальна, што рэдакцыя пра спы-
ненне азеты даведалася 3 чэрвеня ад супрацоўнікаў РУП “Белсаюздрук”, якія, спас-
лаўшыся на загад міністра, адмовіліся прыняць газету на распаўсюд. Да канца года газета 
не змагла аднавіць рэгулярны выхад. 

г

                                                        

• • •  

28 траўня міністр інфармацыі Міхаіл Падгайны падпісаў загад аб прыпыненні на 
тры месяцы дзейнасці яшчэ дзвюх агульнанацыянальных газет: “Белорусской деловой 
газеты”29 і “БДГ. Для служебного пользования” (выдавец — УП “Марат”). У якасці 
падставаў для такіх захадаў называюцца прадстаўленні Пракуратуры Рэспублікі Беларусь 
аб ліквідацыі парушэнняў заканадаўства аб друку, якія выявіліся ў газетных публікацыях. 

Гэтак, фармальнай прычынай прыпынення “Белорусской деловой газеты” сталі арты-
кулы “Барский имидж” (№57, 18 красавіка 2003 г.) і “Где “леоновские миллионы”?..” 

 
28 В знак протеста // “Вечерний Столин”. 2003. №5. 1 лютага; В Столинском районе нет мафии! У нас — 
вертикаль... // “Вечерний Столин”. 2003. №6. 8 лютага. 
Адзін са згаданых артыкулаў стаў падставай для ўзбуджэння супраць заснавальніка і рэдактара 
“Вечернего Столина” Аляксандра Ігнацюка крымінальнай справы. Падрабязнасці гл. раздзел 
“Крымінальныя справы супраць журналістаў”. 
29 Пасля прыпынення выхаду “БДГ” шэраг выданняў распачалі акцыю салідарнасці, якая выявілася ў 
тым, што газеты аддавалі свае плошчы пад матэрыялы журналістаў “БДГ”. У акцыі ўдзельнічалі: “Эхо”, 
“Предпринимательская газета”, “Салідарнасць”, “Местная газета Шаг”. Усе гэтыя выданні сутыкнуліся з 
рознага кшталту праблемамі: ад прыпынення выхаду на тры месяцы (“Эхо” і “Предпринимательская 
газета”) да немагчымасці друкавацца ў Беларусі (“Местная газета Шаг” і “Салідарнасць”) і неадэкватна 
вялікіх штрафаў (“Салідарнасць”). У чэрвені Камітэт дзяржкантролю сумесна з Міністэрствам 
інфармацыі зладзілі праверку фінансава-гаспадарчай дзейнасці газеты “Салідарнасць” і па выніках 
праверкі аштрафавалі газету больш як на 4 млн руб. (каля USD2 000) за парушэнне стандарту падачы 
выдавецкіх звестак. 

 9



(№62, 29 красавіка 2003 г.). Гэтыя ж артыкулы паслужылі падставай для вынясення га-
зеце двух папярэджанняў. 

Штомесячны дадатак да “БДГ” — “БДГ. Для служебного пользования” — быў прыпы-
нены за “распаўсюд недаставерных звестак” у артыкулах “Система жертв не считает. Опа-
ла довела бывшего министра до самоубийства” (№4, красавік 2003 г.) і “Магический кри-
сталл” (№3, сакавік 2003 г.). У першай палове 2003 г. Міністэрства вынесла газеце 4 
папярэджанні. 

Пасля сканчэння тэрміну прыпынення дзейнасці “БДГ” сутыкнулася з паўсюднымі 
адмовамі паліграфічных прадпрыемстваў Беларусі друкаваць выданне і была змушаная 
перанесці друк у Расію. На сакавік 2004 г. рэдакцыя не здолела аднавіць выпуск “БДГ. 
Для служебного пользования”. 

• • •  

4 чэрвеня загадам міністра інфармацыі на тры месяцы прыпыніўся выхад газеты 
“Эхо” (г. Мінск, выдавец — УП “Марат”). Газеце інкрымінавана парушэнне арт. 11 Закона 
аб друку (змена тэматыкі і юрыдычнага адрасу, а т ксама назвы выдання без пера-
рэгістрацыі). Да канца года газета так і не змагла аднавіць выхад. 

а

                                                        

• • •  

19 чэрвеня Міністэрства інфармацыі прыпыніла выхад “Предпринимательской газе-
ты” (г. Мінск, выдавец — УП “Марат”) “у сувязі з парушэннем рэдакцыяй заканадаўства аб 
друку, якое выявілася ў апублікаванні несапраўдных звестак”. 11 і 19 чэрвеня міністэрства 
двойчы выносіла папярэджанні газеце за “змену тэматыкі і юрыдычнага адрасу выдан-
ня”, а таксама за публікацыю матэрыяла “Узаконенный беспредел”. 25 чэрвеня міністр 
інфармацыі скасаваў сваё папярэджанне ад 11 чэрвеня, аднак гэты факт не меў ніякага 
ўплыву на рашэнне аб прыпыненні газеты, бо фармальна выданне газеты было прыпы-
ненае за публікацыю недаставерных звестак. 

У ліпені Пракуратура Рэспублікі Беларусь афіцыйна прызнала, што фактычнай пры-
чынай прыпынення дзейнасці газеты стаў яе ўдзел у акцыі салідарнасці з “БДГ”: 

“Газета “Предпринимательская газета” (№17, 18) вышла с подзаголовочны-
ми данными “За Белорусскую деловую газету”, при этом издательское частное 
предприятие “Марат” непосредственно осуществляло подготовку названных 
номеров газеты к изданию. Министерством информации соучредителям выше-
названной газеты также вынесено предупреждение за нарушение законодатель-
ства о печати. 

В связи с допущенными правонарушениями Министерством информации Рес-
публики Беларусь деятельность газеты “Предпринимательская газета” ... при-
остановлена на три месяца”30. 

Пасля сканчэння трохмесячнага тэрміну “Предпринимательская газета” да красавіка 
2004 г. здолела выдаць 3 нумары. 

 
30 Тэкст афіцыйнага папярэджання, вынесенага ў ліпені Пракуратурай Рэспублікі Беларусь галоўнаму 
рэдактару “БДГ” Святлане Калінкінай. 

 10



• • •  

28 ліпеня, разам з 34 іншымі друкаванымі медыямі, якія не выходзілі цягам больш як 
аднаго года31, Міністэрства інфармацыі беспадстаўна анулявала рэгістрацыйнае пасвед-
чанне газеты “День”. Нягледзячы на тое, што ўжо 30 ліпеня рэдакцыя звярнулася ў 
міністэрства з просьбай скасаваць няпраўны загад і прадала сведчанні выхаду газеты, за-
гад быў скасаваны толькі 25 жніўня. 

Пасля скасавання загаду рэдакцыя цягам некалькіх наступных месяцаў не здолела 
падпісаць дамову на друк “Дня” ні з адной беларускай друкарняй і з пачатку 2004 г. дру-
куецца ў Расіі. 

• • •  

7 кастрычніка міністр інфармацыі адклікаў пасведчанне аб рэгістрацыі газеты “Голас 
Пружаны”, палічыўшы, што газета не выходзіла на працягу года. Рэдактар выдання Іосіф 
Машкала не пагадзіўся з такім рашэннем, аргументуючы, што з моманту выхаду апошня-
га нумара газеты мінуў менш як адзін год, і звярнуўся ў міністэрства з просьбай скасаваць 
загад аб закрыцці газеты. 

Тым не менш, 24 сакавіка 2004 г. Міністэрства інфармацыі адмовілася аднавіць 
рэгістрацыйнае пасведчанне “Голасу Пружаны”, спаслаўшыся на тое, што заснавальнік 
газеты не падаў у міністэрства рашэння аб стварэнні рэдакцыі газеты і яе статут. 

• • •  

2 кастрычніка міністр інфармацыі Уладзімір Русакевіч падпісаў загад аб прыпыненні 
на неакрэслены тэрмін “да ліквідацыі парушэння”, але не больш як на тры месяцы 
выхаду “Новой газеты Сморгони”. Міністэрства інфармацыі абгрунтавала свае захады 
тым, што заснавальнік газеты Рамуальд Улан не мае дамовы з юрыдычнай асобай, у 
статут якой занесены выпуск газеты як від дзейнасці і якая можа ўтварыць рэдакцыю. Да 
сакавіка 2004 г. газета так і не здолела аднавіць выхад32. 

ПАПЯРЭДЖАННІ 

Пасля паду ў 2001—2002 гг. дынамікі вынясення Міністэрствам інфар ацыі папя-
рэджанняў аб парушэнні заканадаўства аб СМІ

с  м

                                                        

33, 2003 г. вызначыўся ростам колькасці 
папярэджанняў. 

 
31 Арт. 11 Закона аб друку дэкларуе, што “средство массовой информации подлежит перерегистрации, 
если оно не выпускается более одного года”, а таму Міністэрства інфармацыі лічыць “страціўшымі сілу” 
пасведчанні аб рэгістрацыі тых выданняў, чые заснавальнікі не звярнуліся ў міністэрства па сканчэнні 
згаданага тэрміну з просьбай аб перарэгістрацыі. 
32 Гл. таксама раздзел “Судовыя канфлікты”. 
33 За студзень—снежань 2002 г. Міністэрства інфармацыі вынесла 27 папярэджанняў. Крыніца: 
Н. Подгорная. Пресса как зеркало общества // Минский курьер. 2003. №28. 15 апреля. 

 11



Паводле афіцыйнай статыстыкі, толькі за 5 першых месяцаў 2003 г. міністэрства вы-
несла 37 папярэджанняў 25 выданням. Найбольшую колькасць прэтэнзій з боку 
міністэрства в клікалі парушэнні, звязаныя з пера эгі трацыяй медыяў: 16 папярэджан-
няў, вынесеных за парушэнне арт. 11 Закона аб друку. Яшчэ 7 папярэджанняў былі выне-
сены за парушэнне арт. 5 Закона (“Недапушчальнасць злоўжывання свабодай масавай 
інфармацыі”). Выхад тро  з чаты ох выданняў, якія атрымалі гэтыя папярэджанні, быў 
перапынены на трохмесячны тэрмін (падрабязнасці гл. у раздзеле “Спыненне або пры-
пыненне дзейнасці СМІ ўладамі”, а таксама ў раздзеле “Судовыя канфлікты”). 

ы р с  

х р  

Акрамя выпадкаў атрымання папярэджанняў газетамі, мелі месца папярэджанні з бо-
ку 

с а  “ ы

15 траўня Пракуратура Рэспублікі Бел фіцыйна папярэдзіла журналіста газеты 
“На

У ліпені папярэджанні Пракуратуры ікі Беларусь атрымалі генеральны ды-
рэк

есмотря на принятое Министерством информации Республики Беларусь ... 

• • •  

29 красавіка журналістку недзяржаўн ты “Народная воля” Марыну Коктыш 
вык

                                                        

Пракуратуры Рэспублікі Беларусь, зробленыя індывідуальным журналістам. 
Фік аваліся таксам  выклікі журналістаў на тлумачальн я размовы” ў Пракуратуру. 

• • •  

арусь а
родная воля” Аляксандра Сіліча ў сувязі з публікацыяй артыкула “Сегодня ночью 

Саддам Хусейн приземлился в Национальном аэропорту «Минск»” (№59, 1 красавіка 
2003 г.). Нягледзячы на тое, што артыкул меў характар першакрасавіцкага жарту, пра 
што было паведамлена ў тым жа нумары газеты, пракуратура класіфікавала яго як 
“дэзінфармацыю” і “палітычную правакацыю”.  

• • •  

Рэспубл
тар выдавецкага прыватнага унітарнага прадпрыемства “Марат” Пётр Марцаў і га-

лоўны рэдактар “Белорусской деловой газеты” Святлана Калінкіна. Падставай для выня-
сення папярэджанняў стала праверка адпаведнасці заканадаўству аб друку дзейнасці 
“Марата” і “БДГ” “у сувязі са зваротам” Міністэрства інфармацыі. Пракуратура заявіла, 
што: 

“н
решение о приостановлении деятельности газеты “Белорусская деловая газе-
та”, редакция газеты фактически продолжала незаконно издавать газету под 
другими названиями”34. 

ай газе
лікалі ў Пракуратуру РБ для “тлумачальнай размовы”. Пракурор Станіслаў Новікаў 

заявіў, што яна парушыла адразу некалькі артыкулаў Закона аб друку, змясціўшы на ста-
ронках газеты вытрымкі з прамовы ў судзе былога дырэктара МТЗ Міхаіла Лявонава. Гэ-
ты ж матэрыял стаў падставай для вынясення газеце папярэджання Міністэрства 
інфармацыі за парушэнне арт. 5 Закона аб друку. 

 
34 Тэкст папярэджання. 

 12



• • •  

У верасні—кастрычніку заснавальніка і галоўнага рэдактара баранавіцкай “Местной га-
зеты Шаг” (Брэсцкая вобл.) Анатоля Вайцяхоўскага тройчы выклікалі ў ба 
 ранавіцкую гарадскую пракуратуру. Пытанні, якія задавалі супрацоўнікі пракура-
туры, датычылі з’яўлення ў двух ліпеньскіх нумарах газеты матэрыялаў журналістаў 
прыпыненай “БДГ”. Памочніца пракурора Зоя Жук абгрунтавала дзеянні пракуратуры 
запытам з аддзелу па правах грамадзянаў Пракуратуры Рэспублікі Беларусь. 

• • •  

15 кастрычніка Пракуратура Рэспублікі Беларусь узяла тлумачэнні з журналісткі 
Ірыны Халіп з прычыны двух артыкулаў35, надрукаваных у маскоўскай “Новой газете”. 

ЦЭНЗУРА 

Закон аб друку Рэспублікі Беларусь вызнае і забараняе толькі папярэдні тып цэнзуры. 
Паводле арт. 4 Закона, цэнзура ёсць: 

“требование от редакции со стороны государственных органов, организаций, 
учреждений, общественных объединений, их должностных лиц предварительно 
согласовывать сообщения и материалы, а также требование снять с печати 
(эфира) тот либо другой материал или сообщение”. 

У 2003 г. мелі месца як выпадкі папярэдняй цэнзуры з боку дзяржаўных органаў, так і 
факты постцэнзуры, што выяўлялася ў адсочванні ўладамі ўжо апублікаванай 
інфармацыі  мэтай ажыццяўлення далейшых абмежавальных захадаў супраць жур-
налістаў. 

з

г ’  

                                                        

Цягам ода з яўляліся неаднаразовыя паведамленні пра выклікі журналістаў дзяр-
жаўных СМІ ў выканкамы з нагоды “шкодных” з пункту гледжання чыноўнікаў 
публікацый. 

• • •  

На пачатку жніўня Нясвіжская ўзбуйненая друкарня імя С. Буднага (Мінская вобл.) 
адмовілася друкаваць нумар газеты “Нясвіжскі час” за 8 жніўня. Рашэнне было прынятае 
пасля таго, як са зместам падрыхтаванага да друку нумара азнаёміўся загадчык аддзелу 
інфармацыі Нясвіжскага райвыканкаму Аляксандр Карнюшкін. Чыноўнік “забракаваў” 
змест артыкула, у якім прыводзілася цытата пасла ЗША ў Беларусі Майкла Козака пра 
гандаль зброяй паміж Беларуссю і Іракам, а таксама інфармацыю пра звальненне дырэк-
тара Нясвіжскай друкарні Аляксандра Ладзяты пасля таго, як прадпрыемства надрукава-
ла ў “Местной газете Шаг” (г. Баранавічы, Брэсцкая вобл.) матэрыялы журналістаў пры-
пыненай “БДГ”. У выніку інцыдэнту выдавец “Нясвіжскага часу” адмовіўся ад паслуг 
Нясвіжскай друкарні. 

 
35 “Саддам может скрываться в Беларуси” і “Белорусский блефмейкер прикинулся девушкой”. 

 13



• • •  

У чэрвені Міністэрства інфармацыі, якое перыядычна адслухоўвала эфір камерцый-
ных радыёстанцый, але не мела тэхнічных магчымасцяў для рэгулярнага кантролю, па-
чало мэтанакіравана адсочваць змест інфармацыйных паведамленняў FM-радыёстанцый. 
Гэта выявілася ў патрабаванні ад усіх FM-станцый дасылаць у міністэрства ў канцы пра-
цоўнага дня поўныя раздрукоўкі тэкстаў інфармацыйных выпускаў, а таксама плэй-лісты. 
Зборам і аналіз м эфірных атэрыялаў FM-станцый займаецца Галоўнае ан літычнае 
ўпраўленне міністэрства, вядучы спецыяліст якога Дзмітрый Конанаў наступным чынам 
пракаментаваў новаўвядзенне: “шмат чаго адбываецца ў СМІ, і часам неабходна мець на 
руках доказы”. 

а м а

• • •  

На пачатку студзеня ва Упраўленне інфармацыі і друку Гомельскага аблвыканкаму 
выклікалі карэспандэнтку ОНТ Алену Клімаву. Незадавальненне чыноўнікаў выклікаў 
рэпартаж, паказаны ў навінах ОНТ 2 студзеня, у якім паведамлялася, што паштары Вет-
каўскага раёна Гомельскай вобласці фактычна змушаюць пенсіянераў выпісваць газеты, 
шантажуючы тым, што ў адваротным выпадку перастануць насіць пенсіі. У якасці 
ілюстрацыі ў рэпартажы прыводзіўся той факт, што паштары падпісалі на дзіцячую газе-
ту “Зорька” непісьменную жыхарку ва ўзросце 82 год. 

• • •  

Таксама ў студзені пасля публікацый у газетах “Гомельские ведомости” і “Вечерний 
Гомель” матэрыялаў пра пераход калгаснікаў на працу ў фермерскую гаспадарку Міхаіла 
Шруба (Жыткавіцкі раён Гомельскай вобл.) ва Упраўленне інфармацыі і друку аблвыкан-
каму выклікалі аўтараў артыкулаў Віялету Дралюк і Руслана Праляскоўскага. 

Практычна адначасова з прычыны публікацый ва ўпраўленне выклікалі рэдактараў 
газет Мікалая Дзямчыхіна і Аляксея Канаваленку. У выніку інцыдэнту рэдактар “Вечер-
него Гомеля” паведаміў у рэдакцыі, што газета больш не будзе друкаваць матэрыялаў на 
тэму згаданай фермерскай гаспадаркі. 

Варта таксама адзначыць, што, калі заснавальнікам “Гомельских ведомостей” 
з’яўляюцца гарвыканкам і гарсавет, то “Вечерний Гомель” — прыватнае выданне. 

КАНФЛІКТЫ, ЗВЯЗАНЫЯ З ВЫРАБАМ 
І РАСПАЎСЮДАМ ПРАДУКЦЫІ СМІ 

Найбольш паказальныя канфлікты, звязаныя з вырабам і распаўсюдам недзяржаўных 
СМІ, датычылі: 

• канфіскацый газет праваахоўнымі органамі; 

 14



• фактычна нематываваных адмоваў паліграфічных прадпрыемстваў друкаваць на-
клады; 

• забаронаў на распаўсюд газет. 

1. Канфіскацыі і затрыманні накладаў 

У адрозненне ад 2002 г., летась міліцыя неаднаразова сканфіскоўвала наклады друка-
ваных выданняў. 

• • •  

9 студзеня ў Гомелі два сержанты міліцыі збілі распаўсюдніка газеты “Зубр” ак-
тывіста незарэгістраванага моладзевага руху “Зубр” Дзяніса Чыкалёва. Некалькі соцень 
газет былі сканфіскаваныя. 

Выданне “Зубр” не мае рэгістрацыі Міністэрства інфармацыі. 

• • •  

11 чэрвеня супрацоўнікі УУС Мінскага аблвыканкаму сканфіскавалі 8 пакункаў (каля 
1 600 асобнікаў) “Предпринимательской газеты” з матэрыяламі журналістаў прыпыненай 
“Белорусской деловой газеты”. Інцыдэнт меў месца ў офісе выдаўца “Предприниматель-
ской газеты” УП “Марат”; прадпісання на правядзенне дзеянняў на тэрыторыі прадпры-
емства супрацоўнікі міліцыі не паказалі. У гэты ж дзень пазней у аддзяленні сувязі №60 
г. Мінска супрацоўнікі крымінальнага вышуку Кастрычніцкага раёна сканфіскавалі 3 500 
асобнікаў “Предпринимательской газеты”. Інфармацыі, на падставе якіх дакументаў ад-
былася канфіскацыя, няма.  

• • •  

18 чэрвеня ў Дубровенскім раёне (Віцебская вобл.) супрацоўнікі міліцыі сканфіскавалі 
цэлы наклад нумару “Предпринимательской газеты” (5 тыс. асобнікаў). Канфіскацыя ад-
былася падчас транспартавання надрукаванага накладу газеты з друкарні ў Смаленску. 
Адначасова былі сканфіскаваныя арыгіналы дамовы на выпуск газеты паміж УП “Марат” 
і ФГУП “Смоленский полиграфический комбинат”. 

• • •  

У нежні ў выніку затрымання экспедытарскай машыны ТАА “Росчырк” супра-
цоўнікамі ОБЭП (Аддзел барацьбы з эканамічнай злачыннасцю) са спазненнем на адзін 
дзень у продаж паступіла “Белорусская газета” і яшчэ некалькі выданняў. Затрыманне 
машыны адбылося 15 снежня ў Мінску і доўжылася калі трох гадзін, ніякіх парушэнняў з 
боку экспедытараў кантралёры не зафіксавалі. 

с  

2. Адмовы друкаваць выданні 

У 2003 г. Міністэрства інфармацыі Рэспублікі Беларусь афіцыйна дэкларавала, што 

“всем без исключения периодическим изданиям гарантирован доступ к государ-
ственной полиграфической базе, государственной системе распространения пе-

 15



чати”36. 

Тым не менш, цягам года значна павялічылася колькасць выпадкаў, калі 
паліграфічныя прадпрыемствы скасоўвалі ўжо дзейныя або адмаўляліся падпісваць но-
выя пагадненні на друк недзяржаўнай прэсы. У шэрагу выпадкаў выданні былі змушаныя 
заключыць дамовы на паліграфічныя паслугі з расійскімі прадпрыемствамі, што значна 
падвысіла сабекошт вытворчасці. 

• • •  

4 чэрвеня ў Мінску РУП “Чырвоная зорка” скасавала дамовы на друк газет “Эхо” і 
“Предпринимательская газета” ў звязку з “нездавальняючым тэхнічным станам друкар-
скай машыны”. Інцыдэнт адбыўся пасля таго, як гэтыя выданні выйшлі з матэрыяламі 
журналістаў прыпыненай “БДГ”. 5 чэрвеня з пасады дырэктара РУП “Чырвоная зорка” 
быў звольнены Уладзімір Целеш. Афіцыйнай прычынай звальнення стала “невыкананне 
ўмоваў кантракту”. 

• • •  

11 чэрвеня “Чырвоная зорка” адмовілася ўзяць у вытворчасць газету “Салідарнасць”, 
якая таксама змясціла матэрыялы “БДГ”. Пасля гэтага інцыдэнту галоўны рэдактар 
“Салідарнасці” Аляксандр Старыкевіч паведаміў, што ўсе беларускія друкарні, куды ён 
звяртаўся з прапановай падпісаць дамову на друк газеты, адмовіліся супрацоўнічаць. У 
выніку выданне газеты прыпынілася і аднавілася толькі ў кастрычніку. У снежні ў сувязі 
з немагчымасцю заключыць дамову на друк газеты з беларускімі прадпрыемствамі рэ-
дакцыя была змушана звярнуцца ў Смаленскую друкарню (Расія). На сакавік 2004 г. га-
зета працягвала друкавацца ў Смаленску. 

• • •  

18 ліпеня Слонімская друкарня (Гродзенская вобл.) скасавала дамову на 
паліграфічныя аслугі з баранавіцкай недзяржаўнай “Местной газетой Шаг” спас-
лаўшыся на тэхнічныя прычыны “ввиду недостаточности мощностей”

п  , 

                                                        

37. Скасаванню да-
мовы папярэднічала наведванне прадпрыемства дзяржаўнай інспекцыяй і звальненне 
кіраўніка службы маркетынгу; дырэктар прадпрыемства трапіў у бальніцу з сардэчным 
прыступам. 

• • •  

30 ліпеня Нясвіжская ўзбуйненая друкарня імя С. Буднага (Мінская вобл.) адмовілася 
друкаваць гэтую ж газету, спасылаючыся на “злом тэхналагічнага абсталявання”. 28 
ліпеня стала вядома пра звальненне з пасады дырэктара гэтай друкарні Аляксандра Лад-
зяты. Паводле начальніка Упраўлення інфармацыі Мінскага аблвыканкаму Таццяны 
Дзедух, прычынай скасавання дамовы стала невыкананне плана і зацягнуты пераезд дру-

 
36 Інтэрнэт-сайт Міністэрства інфармацыі (http: //mininform.gov.by/data/main/massmedia/publishing). 
37 Ліст дырэктара унітарнага паліграфічнага прадпрыемства “Слонімская друкарня” А. А. Лагуціка ад 
18.07.2003 г. №01-05/285. 

 16



карні ў новы будынак38. Як і Слонімская друкарня, прадпрыемства ў Нясвіжы ўваходзіць 
у структуру Міністэрства інфармацыі. 

Складанасці з друкам “Местной газеты Шаг” узніклі пасля таго, як газета надрукавала 
матэрыялы журналістаў прыпыненай “БДГ”. Рэдактар выдання Анатоль Вайцяхоўскі па-
ведаміў, што да канца года рэдакцыя не здолела заключыць дамову на друк газеты ні з 
водным беларускім паліграфічным прадпрыемствам і ў выніку перастала выходзіць. Да 
сакавіка 2004 г. выданне газеты не аднавілася. 

• • •  

На пачатку жніўня Нясвіжская друкарня з цэнзурных меркаванняў адмовілася дру-
каваць нумар мясцовай недзяржаўнай газеты “Нясвіжскі час” за 8 жніўня, у якім была 
змешчана інфармацыя пра звальненне Аляксандра Ладзяты (падрабязнасці гл. у раздзе-
ле “Цэнзура”). У выніку выдавец быў змушаны адмовіцца ад паслугаў гэтай друкарні і пе-
ранесці друк выдання ў іншае месца. 

• • •  

3 25 жніўня і да канца года выдавец газеты “День” не змог падпісаць дамовы на друк 
свайго выдання на тэрыторыі Беларусі. Выхад газеты быў перапынены і аднавіўся толькі 
ў студзені 2004 г., калі газета пачала друкавацца ў Смаленску (Расія). 

• • •  

Пасля сканчэння на пачатку верасня трохмесячнага тэрміна прыпынення выхаду 
“Белорусской деловой газеты” рэдакцыя была змушаная друкаваць наклад выдання ў 
Смаленску (Расія). Паводле неафіцыйнай інфармацыі, дырэктары дзяржаўных беларускіх 
друкарняў атрымлівалі папярэджанні “зверху” аб магчымасці скасавання сваіх кантрак-
таў у выпадку заключэння дамоваў н  друк любых газет  выдаўцом якіх з’яўляецца УП 
“Марат”

а ,

                                                        

39; прыватныя друкарні адмовіліся ад супрацоўніцтва з УП “Марат”, баючыся ска-
савання ліцэнзій на друкарскую дзейнасць і праверак. 

• • •  

З 14 верасня рэчыцкая друкарня “Тытул” (Гомельская вобл.) скасавала дамову на друк 
светлагорскай незалежнай газеты “Регион-вести”, спасылаючыся на вялікую загружа-
насць у сувязі з “сезоннай працай па выпуску календароў”. Паводле галоўнага рэдактара 
выдання Міколы Паседзькі, усе спробы рэдакцыі дамовіцца на вытворчасць газеты ў дру-
карнях г. Жлобіна, Бабруйска, Мазыра і самога Светлагорска скончыліся безвынікова і 
рэдакцыя была змушаная перанесці друк газеты ў Мінск, што значна павысіла сабекошт 
вытворчасці. 

• • •  

23 лістапада Лідская друкарня (Гродзенская вобл.) адмовілася надрукаваць нумар 
недзяржаўнай газеты “Тэлескоп”, не папярэдзіўшы пра гэта рэдакцыю. 

 
38 Следы ведут в “БДГ”? // Нясвіжскі час. 2003. №32 (38). 8 жніўня. 
39 УП “Марат” з’яўляецца выдаўцом “БДГ”. 

 17



3. Забарона на распаўсюд 

Зафіксаваныя выпадкі забароны на распаўсюд, у т. л. на продаж, недзяржаўных СМІ. 
Большасць такіх забарон мела характар вусных дырэктываў з боку мясцовых уладаў. 

• • •  

У красавіку падчас візіту ў Оршу (Віцебская вобл.) міністр культуры Леанід Гуляка, 
пабачыўшы ў Цэнтральнай гарадской бібліятэцы імя Пушкіна падшыўкі недзяржаўных 
газет “Народная воля” і “БДГ”, заявіў, што “шкодным апазыцыйным выданьням няма ча-
го рабіць у культурным цэнтры”40. У выніку гэтыя газеты, а таксама недзяржаўны “Витеб-
ский курьер” былі прыбраныя з паліц усіх бібліятэк горада. Акрамя таго, усе дзяржаўныя 
ўстановы Оршы, якія дагэтуль выпісвалі “Витебский курьер”, адмовіліся ад падпіскі. 

• • •  

6 чэрвеня, падчас акцыі калектыўнай салідарнасці газет з прыпыненай “Белорусской 
деловой газетой”41, віцэ-прэзідэнт Беларускага канцэрна па матэрыяльных рэсурсах 
А. С. Радкевіч выдаў пісьмовы загад кіраўнікам прадпрыемстваў і адкрытых акцыянерных 
таварыстваў, якія ўваходзяць у канцэрн, 

“под личную ответственность руководителя исключить поступление и реали-
зацию газет: “Солидарность”, “Эхо”, “Предприниматель”, “Беларусь сегодня”, 
“Беларусь today”42. 

• • •  

З 5 да 10 чэрвеня ў Баранавічах (Брэсцкая вобл.) 12 гандлёвых кропак адмовіліся пра-
даваць газету “Intex-press”. Кіраўнікі гандлёвых кропак адмовіліся патлумачыць прычы-
ны свайго раптоўнага рашэння. Па неафіцыйнай інфармацыі, яны атрымалі адпаведнае 
тэлефоннае распараджэнне з мясцовага гарвыканкаму. Рэдакцыя паведаміла, што з кож-
ным з гэтых гандлёвых прадпрыемстваў былі падпісаныя адпаведныя дамовы. 

• • •  

У сярэдзіне жніўня віцебскае прадпрыемства “Аблкнігагандаль” адмовілася прыняць 
на рэалізацыю 25 асобнікаў часопіса “Arche”. Мясцовыя назіральнікі звязваюць гэты 
інцыдэнт з візітам у Віцебск намесніцы міністра інфармацыі Ліліі Ананіч. 

                                                         
40 Радыё “Свабода”, 2 чэрвеня 2003 г. 
41 Падрабязнасці гл. у раздзеле “Спыненне або прыпыненне дзейнасці СМІ ўладамі”. 
42 На выкарыстанне “тэлефоннага права” пры складанні гэтага загада ўказвае тое, што назвы выданняў 
пералічаны вельмі недакладна: газеты “Предприниматель” не існуе, а “Беларусь сегодня” з’яўляецца не 
назвай газеты, а рэкламным слоганам газеты Адміністрацыі прэзідэнта “Советская Белоруссия”, а 
таксама перакладам назвы газеты “Belarus Today”. 

 18



• • •  

У канцы верасня пінскае аддзяленне РА “Брэстаблсаюздруку” адмовілася браць на рэ-
алізацыю газету “Мясцовы час”, выдаўцом якой з’яўляецца выдавецкі дом “Інтэкс-прэс”. 
У якасці абгрунтавання адмовы называецца “перагружанасць гандлёвай сеткі”. 

• • •  

У лістападзе Светлагорскае раённае спажывецкае таварыства (Гомельская вобл.) ска-
савала дамову на продаж у сваіх крамах мясцовай недзяржаўнай газеты “Регион-вести” 
пасля таго, як адну з такіх крам наведаў старшыня райвыканкаму Баляслаў Пірштук. У 
неафіцыйнай гутарцы кіраўніцтва таварыства паведаміла, што ім забаранілі прадаваць 
“Регон-вести” і параілі прадаваць “Советскую Белоруссию” і “Гомельскую праўду”. У 
выніку “Регион-вести” страціла каля 30 кропак продажу. 

• • •  

Напрыканцы года з’явілася інфармацыя пра тое, што адміністрацыя Крычаўскага 
ліцэя (Магілёўская вобл.) пад пагрозай адлічэння з навучальнай установы забараніла 
сваім выхаванцам распаўсюджваць мясцовыя недзяржаўныя маланакладныя (299 
асобнікаў) выданні “Маладзёжны кур’ер” і “Крычаўлянка”, якія выдае мясцовы грамадскі 
інфармацыйны цэнтр “Кантакт”. 

АБМЕЖАВАННЕ ПРАВА ЗАСНОЎВАЦЬ СМІ 

Абмежаванне права засноўваць новыя СМІ заставалася адной з самых датклівых 
праблем 2003 г. Згодна з артыкулам 3 Закона “Аб друку і іншых сродках масавай 
інфармацыі”, 

“граждане Республики Беларусь имеют право учреждать средства массовой ин-
формации, владеть, пользоваться и распоряжаться ими”. 

На практыцы мясцовыя ўлады вельмі часта абмяжоўваюць гэтае права, забараняючы 
размяшчэнне рэдакцый новых медыяў на падведамасных тэрыторыях43. Адсутнасць за-
канадаўча замацаваных крытэрыяў пры разглядзе мясцовымі ўладамі пытанняў аб раз-
мяшчэнні рэдакцый СМІ мае вынікам фактычна нематываваныя адмовы ўзгадняць раз-
мяшчэнне новых СМІ. 

• • •  

26 лютага Крычаўскі райвыканкам (Магілёўская вобл.) адмовіўся ўзгадніць размяш-
чэнне газеты “Вольны горад”. У якасці абгрунтавання называецца тое, што заснавальнік 
газеты індывідуальны прадпрымальнік Сяргей Няроўны не з’яўляецца ўласнікам памяш-
кання, у якім мае размясціцца рэдакцыя. 

 19



• • •  

28 траўня Крычаўскі райвыканкам адмовіўся ўзгадніць размяшчэнне “Новой газеты 
Кричева” на той падставе, што заснавальнік газеты — індывідуальны прадпрымальнік 
Андрэй Кузьмін — не прадставіў ліцэнзіі на выдавецкую дзейнасць. 

• • •  

У чэрвені Крычаўскі райвыканкам адмовіўся ўзгадніць размяшчэнне газеты “Собст-
венный комментарий” на падставе таго, што заснавальнік выдання індывідуальны 
прадпрымальнік не можа выступаць у якасці рэдакцыі. Заснавальнік выдання Уладзімір 
Кудраўцаў абскардзіў гэтую адмову ў Магілёўскі аблвыканкам, і апошні прызнаў рашэнне 
крычаўскіх райвыканкаму незаконным, але не скасаваў яго. Пасля гэтага Крычаўскія 
ўлады адмовіліся ўзгадняць размяшчэнне рэдакцыі, ніяк не матывуючы сваё рашэнне. 10 
студзеня 2004 г. Вышэйшы гаспадарчы суд прызнаў адмову райвыканкама ўзгадніць 
размяшчэнне СМІ не адпаведнай закону. Аднак мясцовыя ўлады так і ўзгаднілі размяш-
чэння газеты. 

• • •  

Пачынаючы з сакавіка, рэкламна-выдавецкае унітарнае прадпрыемства “Палард” 
(г. Светлагорск Гомельскай вобл.) чатыры разы звярталася ў Светлагорскі райвыканкам з 
просьбай узгадніць размяшчэнне ў г. Светлагорску “Нашай газеты” і двойчы — узгадніць 
размяшчэнне часопіса “Активист”. Фармальнай прычынай адмоваў сталася парушэнні ў 
парадку афармлення дакументаў. Гаспадарчы суд Гомельскай вобласці, дзе “Палард” 
спрабаваў абскардзіць рашэнне выканкаму, адмовіўся разглядаць справу, спасылаючыся 
на яе непадведамаснасць. 

• • •  

Цягам года ЗАО “Белорусский рынок” не змагло зарэгістраваць сваё новае выданне 
“Европейский выбор”. Прычынай сталася адмова Мінскага гарвыканкаму ўзгадніць раз-
мяшчэнне СМІ. 

• • •  

Яшчэ ў адным выпадку выдавецкае прыватнае прадпрыемства “Вольніца-медыя” 
змагло зарэгістраваць газету толькі пасля таго, як звярнулася ў суд з зыскам да 
Міністэрства інфармацыі і Міністэрства фінансаў на суму больш як 2 млн руб. Прычынай 
звароту ў суд сталася неабгрунтаванае зацягванне прыняцця рашэння аб рэгістрацыі СМІ 
ў Міністэрстве інфармацыі. 

                                                                                                                                                                                      
43 Патрабаванне да заснавальнікаў СМІ прыкладаць да заявы аб рэгістрацыі дакумент аб узгадненні 
размяшчэння СМІ з мясцовымі ўладамі было ўведзенае ў заканадаўства ў студзені 1998 г. 

 20



ПАРУШЭННЕ ПРАФЕСІЙНАЙ САМАСТОЙНАСЦІ РЭДАКЦЫЙ 

Паводле Закона аб друку, умяшанне ў дзейнасць і парушэнне прафесійнай самастой-
насці рэдакцый ёсць замахам на свабоду масавай інфармацыі і караецца ў адпаведнасці з 
заканадаўствам (арт. 48). На практыцы гэтая норма вельмі шырака парушалася. Рашэнні, 
прыманыя цягам года на самым высокім узроўні, аахвочвалі ўмяшальніцтва выканаўчых 
уладаў як у творчыя, так і ў гаспадарчыя справы рэдакцый СМІ. Акрамя таго, працягвала-
ся практыка ўзгаднення з выканаўчымі ўладамі кадравых прызначэнняў у медыях самых 
розных узроўняў. 

з

                                                        

• • •  

14 красавіка Аляксандр Лукашэнка даў цэлы шэраг даручэнняў, якія датычылі функ-
цыянавання СМІ. Сярод іншага, Міністэрства інфармацыі атрымала загад: 

“совместно с облисполкомами и Минским горисполкомом обеспечить повышение 
идейно-содержательного уровня и улучшение качества печати периодических 
изданий, дотируемых из средств местных бюджетов”44. 

Адначасова Нацыянальнай дзяржаўнай тэлерадыёкампаніі даручалася: 

“обновить интерьер студии новостей и телевизионные заставки, отразив в них 
государственную символику45” 

“с 1 сентября 2003 г. организовать циклы теле- и радиопередач по патриотиче-
ской и духовно-нравственной тематике для школьников и учащейся молоде-
жи”46. 

Сярод іншых медыйных установаў, якія атрымалі заданні беспасярэдне ад 
А. Лукашэнкі, былі ЗАТ “Другі нацыянальны тэлеканал” і ЗАТ “Сталічнае тэлебачанне”, 
якія ў новым тэлесезоне павінны былі стварыць: 

“программы общественно-политической направленности, раскрывающие сущ-
ность идеологии белорусского государства”47, 

а таксама інфармацыйнае агенцтва БелТА і рэдакцыя газеты “Советская Белоруссия”. 
Апошняя павінна забяспечыць цягам 2004—2005 гг. рост накладу выдання да 500 тыс. 
асобнікаў. 

Кантралюе выкананне вышэйзгаданых даручэнняў Адміністрацыя прэзідэнта. 

 
44 Протокол поручений Президента Республики Беларусь, данных по итогам состоявшегося 27—28 марта 
2003 г. постоянно действующего семинара руководящих работников республиканских и местных 
государственных органов “О состоянии идеологической работы и мерах по ее совершенствованию” 14 
апреля 2003 г. №15 // Информационный бюллетень Администрации Президента Республики Беларусь. 
2003. №4 (83). С. 68—72. П. 3.6. 
45 Протокол... П. 14.1.1. 
46 Протокол... П. 14.2. 
47 Протокол... П. 15. 

 21



• • •  

24 красавіка прэзідэнт зацвердзіў Статут Нацыянальнай дзяржаўнай 
тэлерадыёкампаніі48. Паводле Статута, старшыня НДТРК прызначаецца на пасаду і 
звальняецца з яе прэзідэнтам краіны. Акрамя таго, гэтым жа ўказам прэзідэнта вызнача-
ецца колькасць супрацоўнікаў НДТРК, якія ўтрымліваюцца за кошт нацыянальнага бюд-
жэту, і колькасць службоўцаў дзяржаўнага апарату ў НДТРК. 

• • •  

27 траўня міністр інфармацыі падпісаў загад “Аб кадравым рэестры Міністэрства 
інфармацыі Рэспублікі Беларусь”49. У пералік пасадаў, прызначэнне на якія 
ажыццяўляецца загадам міністра інфармацыі, трапілі, Сярод іншых кіраўнікоў, галоўныя 
рэдактары шэрагу дзяржаўных выданняў: 

• газет “Белорусская нива” (заснавальнік — Савет Міністраў Рэспублікі Беларусь); 
• “Наша доля” (заснавальнік — Цэнтральнае праўленне Беларускага таварыства 

інвалідаў); 
• “Народная газета” (выдавец — Адкрытае акцыянернае таварыства “Народная 

газета”); 
• часопісаў “Алеся”, “Вожык”, “Бярозка”, “Вясёлка”. 
Узгадненню з міністрам інфармацыі падлягаюць прызначэнні намеснікаў галоўных 

рэдактараў гэтых выданняў.  

• • •  

16 чэрвеня падпісаны Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь №254 “Аб дзейнасці 
інфармацыйна-прапагандысцкіх груп і аб удзеле кіраўнікоў рэспубліканскіх і мясцовых 
дзяржаўных органаў і іншых дзяржаўных арганізацый у ідэалагічнай рабоце”50. Указ 
наўпрост абавязвае дзяржаўныя медыі шырака асвятляць дзейнасць інфармацыйна-
прапагандысцкіх групаў. 

• • •  

У жніўні Гомельская абласная студыя тэлебачання адмовілася ад супрацоўніцтва з 
журналістам Аляксандрам Шкутом пасля выхаду першай праграмы цыкла “Добрый 
вечер!” з яго ўдзелам. Рэжысёр праграмы Людміла Шастакова паведаміла, што папярэдне 
ўзгодніла кандыдатуру А. Шкута з кіраўніцтвам тэлерадыёаб’яднання, аднак пасля 
выхаду праграмы ў эфір кіраўніцтва студыі атрымала “званок зверху” і не дазволіла 
запрашаць А. Шкута ў праграму. 

                                                         
48 Указ Президента Республики Беларусь №124 “О некоторых вопросах Национальной 
телерадиокомпании Республики Беларусь”. 24 красавіка 2003 г. Нацыянальны рэестр прававых актаў 
Рэспублікі Беларусь. 2003. №50. 1/4572. 
49 Загад Міністэрства інфармацыі №94 ад 27 траўня 2003 г. Нацыянальны рэестр прававых актаў 
Рэспублікі Беларусь. 2003. №69. 8/9632. 
50 Нацыянальны рэестр прававых актаў Рэспублікі Беларусь. 2003. №69. 1/4692. 

 22



• • •  

1 лістапада хойніцкая раённая газета “Ленінскі сцяг” (Гомельская вобл., 
заснавальнікі — Хойніцкі раённы Савет дэпутатаў, Хойніцкі райвыканкам, рэдакцыя 
газеты) у нататцы “Новыя назначэнні” апублікавала інфармацыю пра тое, што: 

“председатель райисполкома Н. И. Садченко дал согласие на назначение Стасько 
Натальи Васильевны корреспондентом отдела социальных проблем Учреждения 
“Редакция районной газеты “Ленінскі сцяг”. 

ПАРУШЭННІ, ЗВЯЗАНЫЯ З ДОСТУПАМ ДА ІНФАРМАЦЫІ 

Абмежаванне доступу да інфармацыі — найбольш пашыраны тып парушэнняў зака-
надаўства аб друку. У 2003 г. яно рэалізоўвалася праз адмовы ў інфармацыі, а таксама 
абмежавальнае выкарыстанне інстытуту акрэдытацыі СМІ пры дзяржаўных органах. 

1. Адмова ў інфармацыі 

Артыкул 33 Закона “Аб друку ды іншых сродках масавай інфармацыі” абмяжоўвае 
магчымасць адмовіць журналісту ў інфармацыі толькі тымі выпадкамі, калі інфармацыя 
ўтрымлівае: 

“сведения, составляющие государственную, коммерческую либо иную специально 
охраняемую законом тайну”. 

На практыцы журналісты часта сутыкаліся з неабгрунтаванымі адмовамі ў 
інфармацыі. Агульная сітуацыя з доступам да інфармацыі мала адрознівалася ў розных 
рэгіёнах, таму выпадкі, зарэгістраваныя летась у Гомельскай вобласці можна разглядаць 
як тыповыя. 

• • •  

5 расавіка 2003 г. начальнік аддзела Гомельскага цэнтра стандартызацыі і метра-
логіі Любоў Карнейкава адмовіла ў інфармацыі карэспандэнту прыватнай газеты “Вечер-
ний Гомель  Святлан  Смірнова . Пачаткова сп. Карнейкава дала згоду паінфармаваць 
журналістку, аднак калі апошняя прыйшла на загадзя дамоўленую сустрэчу, то даведала-
ся, што не зможа атрымаць інфармацыі, бо звесткі на гэтую ж тэму запытала газета “Го-
мельская праўда”. Чыноўніца паведаміла, што “Гомельская праўда” — орган аблвыканка-
му, а да таго ж “Вечерний Гомель” мае малы наклад. Пытанне, якое цікавіла газету 
“Вечерний Гомель”, датычыла выпадкаў продажу няякасных харчоў у крамах і кавярнях 
Гомеля. На момант інцыдэнту наклад “Гомельской правды” складаў 20 тыс. асобнікаў, а 
“Вечернего Гомеля” — 17,5 тыс. 

к

” е й

 23



• • •  

У красавіку дырэктар Гомельскага хімічнага завода І. І. Антохаў адмовіў карэспандэн-
ту “Народнай волі” па Гомельскай вобласці Анатолю Гатоўчыцу ў інфармацыі, што даты-
чыла фінансавання вытворчасці фосфарных угнаенняў. Свае дзеянні дырэктар матываваў 
тым, што для яго “існуе толькі дзяржаўная прэса”. 

• • •  

3 траўня дзяржаўная газета “Гомельская праўда” апублікавала інфармацыю пра тое, 
што прадпрыемства “Гомельавія” адмаўляецца даваць інфармацыю пра інцыдэнт, у 
выніку якога ў Нігерыі загінуў самалёт прадпрыемства. Намеснік дырэктара прадпрыем-
ства Юрый Дзеравянка матываваў рашэнне не кантактаваць з журналістамі тым, што 
“слишком много недостоверной информации о самолете проскочило в СМИ”. 

• • •  

У кастрычніку з’явілася паведамленне пра тое, што намеснік начальніка Гомельскага 
абласнога ўпраўлення Міністэрства надзвычайных становішчаў загадаў супрацоўнікам 
прэс-цэнтру ўпраўлення не даваць інфармацыі тэлеканалу ОНТ. Незадаволенасць МНС 
выклікаў сюжэт карэспандэнта ОНТ па Гомельскай вобласці Алены Клімавай, паказаны ў 
навінах ОНТ 17 кастрычніка. У рэпартажы распавядалася пра тое, як жыхары шматква-
тэрных дамоў у г. Брагіне ў чаканні халоднай зімы пачалі назапашваць дровы і будаваць у 
кватэрах індывідуальныя крыніцы ацяплення. 

2. Абмежавальнае выкарыстанне інстытуту акрэдытацыі 

Існаванне інстытуту акрэдытацыі пры выканаўчых камітэтах розных узроўняў, а так-
сама пры органах унутраных спраў істотна ўплывала на права недзяржаўных медыяў ат-
рымліваць і распаўсюджваць інфармацыю. У 2003 г. улады працягвалі выкарыстоўваць 
працэдуру акрэдытацыі ў якасці механізму абмежавання доступу недзяржаўных СМІ да 
афіцыйнай інфармацыі. 

• • •  

З канца 2001 г. не можа аднавіць сваёй акрэдытацыі пры Упраўленні ўнутраных спраў 
Гомельскага аблвыканкаму ўласны карэспандэнт “Белорусской деловой газеты” Ірына 
Макавецкая. Пасля таго, як у 2001 г. у І. Макавецкай скралі дакументы (у т. л. і акрэдыта-
цыйнае пасведчанне), распачалася перапіска рэдакцыі газеты з прэс-службаю Гомельска-
га УУС аб акрэдытацыі. На 15 сакавіка 2004 г. прагрэсу ў гэтай справе не назіралася. 

• • •  

У ліпені ў Віцебску не атрымала акрэдытацыі на музычным фестывалі “Славянскі ба-
зар” журналістка дзяржаўнай газеты “Народнае слова” Таццяна Пастэрнак. Паведамля-
лася, што са спісаў на акрэдытацыю яе прозвішча выкраслілі па ініцыятыве Упраўлення 
інфармацыі Віцебскага аблвыканкаму. Акрамя таго, рэдакцыя газеты перастала пасылаць 
яе на мерапрыемствы з удзелам афіцыйных асоб. Мясцовыя назіральнікі звязваюць гэ-

 24



тыя факты з публікацыяй напярэдадні сакавіцкіх выбараў у мясцовыя саветы ў “Белорус-
ской деловой газете” крытычнага матэрыялу пра старшыню Віцебскага аблсавету 
дэпутатаў Аляксандра Ацясава; аўтарам артыкула была Таццяна Пастэрнак. 

У параўнанні з 2002 г. значна вырасла колькасць выпадкаў, калі мясцовыя ўлады вы-
карыстоўвалі адсутнасць акрэдытацыі для абмежавання прысутнасці журналістаў на 
афіцыйных мерапрыемствах. 

• • •  

25 чэрвеня з сесіі Смаргонскага раённага Савету дэпутатаў (Гродзенская вобл.) 
міліцыя выдаліла кіраўніка Смаргонскай філіі ГА “Беларуская асацыяцыя журналістаў” 
журналістку “Новой газеты Сморгони” Аліну Суравец. Адпаведную прапанову вынес 
старшыня Савету Мікалай Шыш, заявіўшы, што А. Суравец не мае пісьмовага запрашэн-
ня на пасяджэнне. Сесія была адкрытай: перад яе пачаткам дзяржаўная раённая газета 
“Светлы шлях” надрукавала запрашэнне ўсім кіраўнікам прадпрыемстваў і арганізацый 
паўдзельнічаць у ёй. Пасля таго, як журналістка звярнулася ў суд са скаргаю на дзеянні 
Савету, высветлілася, што ў пратаколе пасяджэння сесіі ад 25 чэрвеня была зацверджаная 
пастанова і надалей не дапускаць на сесіі журналістаў “Новой газеты Сморгони”. (Падра-
бязнасці судовага разгляду гл. у раздзеле “Судовыя працэсы”.) 

• • •  

2 ліпеня дэпутаты Горацкага раённага Савету (Магілёўская вобл.) выдалілі з пасяд-
жэння сесіі Савету журналістаў недзяржаўных мясцовых выданняў “Региональные ведо-
мости” і “Дзядзька Тарас”. Падставаю для дзеянняў дэпутатаў сталася адсутнасць 
афіцыйнай акрэдытацыі журналістаў пры мясцовым савеце. 

• • •  

Цягам ода Ганцавіцкі райвыканкам (Брэсцкая вобл.) двойчы адмаўляўся акрэды-
тоўваць журналістаў газеты “Ганцавіцкі час”, не падаючы прычын адмоваў. 30 жніўня 
карэспандэнт газеты Пётр Гузаеўскі быў выдалены з раённай настаўніцкай канферэнцыі 
пасля заявы старшыні райвыканкаму Уладзіміра Столяра, які паведаміў, што 
інфармацыя, якую ён збіраецца агучыць, “не для газеты “Ганцавіцкі час” ”. 

г

                                                        

• • •  

У лістападзе Нясвіжскі райвыканкам (Мінская вобл.) не дазволіў рэдактару газеты 
“Нясвіжскі час” Вользе Варэнік прысутнічаць на сесіі мясцовага Савету дэпутатаў з пры-
чыны адсутнасці акрэдытацыі пры райвыканкаме.51 У лісце, падпісаным намеснікам 
старшыні выканкаму Г. А. Яновіч, адзначаецца беспасярэдняя сувязь паміж магчымасцю 
акрэдытацыі і зместам газеты: 

 
51 Выдавец газеты — выдавецкі дом “Інтэкс-прэс” цягам года прынамсі двойчы звяртаўся ў Нясвіжскі 
райвыканкам з просьбай аб акрэдытацыі журналістаў “Нясвіжскага часу” (лісты ад 4 красавіка 2003 г. 
№18 і ад 30 траўня 2003 г. №40). 

 25



“Хотелось, чтобы в дальнейшем материалы, публикуемые Ольгой Вареник по 
освещению жизнедеятельности района, были объективны, без каких-либо пред-
взятостей, тогда вопрос ее участия в проведении общественно-значимых меро-
приятий в районе будет решен положительно”52. 

Упраўленне інфармацыі Мінскага аблвыканкамітэту, куды са скаргаю звярнуўся вы-
давецкі дом “Інтэкс-прэс”, не ўбачыла ў дзеяннях мясцовых выканаўчых уладаў пару-
шэння заканадаўства, нягледзячы на тое, што акрэдытацыя на сесіях мясцовых саветаў 
належыць да кампетэнцыі мясцовай прадстаўнічай, а не выканаўчай улады. 

• • •  

У снежні Слонімскія райвыканкам і Савет дэпутатаў (Гродзенская вобл.) з прычыны 
“немэтазгоднасці” адмовіліся акрэдытаваць журналіста мясцовай “Газеты Слонімскай” 
Міколу Канановіча. У якасці матывацыі называецца тое, што дзейнасць райвыканкаму і 
Савету “широко освещается на страницах газеты “Слонімскі веснік” (заснавальнік — 
Слонімскі райвыканкам). Акрамя таго, 

“Информация о проводимой исполкомом работе, его решениях доводится до све-
дения населения через заместителей директоров предприятий по информаци-
онно-воспитательной работе, размещается на информационных стендах и 
уголках, досках объявлений, имеющихся практически на всех предприятиях, ор-
ганизациях, учреждениях”53. 

Цягам года мелі месца выпадкі пазбаўлення акрэдытацыі журналістаў замежных ме-
дыяў. 

• • •  

28 студзеня М ністэрства замежных спра  Рэспублікі Белару ь адмовіла ў акрэдыт -
цыі журналісту славацкай газеты “SME” Любаміру Гомбашу, які меў намер асвятляць 
мясцовыя выбры ў Беларусі. Любамір Гомбаш быў акрэдытаваны пры МЗС з 2000 г., ад-
нак у верасні 2001 г. пасля прэзідэнцкіх выбараў МЗС адмовілася працягнуць акрэдыта-
цыю; фармальнаю прычынай дмовы стал  парушэнне журналістам адміністратыўнага 
заканадаўства Рэспублікі Беларусь. 

і ў с а

а а

                                                        

• • •  

27 чэрвеня МЗС пазбавіў акрэдытацыі карэспандэнта расійскага канала НТВ Паўла 
Селіна. 28 чэрвеня журналіст атрымаў пастанову аб дэпартацыі з тэрыторыі Беларусі “ў 
добраахвотным парадку”. Падставаю для захадаў з боку ўладаў стаўся сюжэт пра паха-
ванне Васіля Быкава. Міністэрства ўнутраных спраў палічыла, што 

“матэрыял журналіста накіраваны на дэстабілізацыю абстаноўкі ў краіне і 
правакуе канфрантацыю”54. 

 
52 Ліст ад 5 лістапада 2003 г. №02-9/1049. 
53 Ліст ад 30.12.2003 г. №01-12/142 за подпісам старшыні Слонімскага райвыканкаму М. Б. Касцюка. 
54 Звязда. 2003. №164—165. 1 ліпеня. 

 26



7 ліпеня пастановаю Савету Міністраў быў зачынены карэспандэнцкі пункт НТВ у 
Беларусі. 

Закон аб друку ніяк не абмяжоўвае права журналістаў на атрыманне інфармацыі пра 
дзейнасць кіраўніка дзяржавы. Аднак, пачынаючы з 1998 г., доступ журналістаў на лю-
быя мпрэзы з удзелам прэзідэнта краі ы рэгулюецца Рэгламентам правядзення мерап-
рыемстваў з удзелам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь. Згаданы рэгламент быў 
зацверджаны ўказам прэзідэнта №19 ад 12 студзеня 1998 г. і нідзе не публікаваўся. 

і н

Паводле Рэгламента, прэс-служба прэзідэнта, узгадняючы свае дзеянні са Службаю 
бяспекі, вызначае персанальны склад журналістаў і фотакарэспандэнтаў для асвятлення 
імпрэзаў з удзелам прэзідэнта. Як і ў папярэднія гады, выкарыстанне Рэгламента мела 
абмежавальны характар і прыводзіла да парушэння права журналістаў на атрыманне 
інфармацыі. 

• • •  

Гэтак, 7 лютага ў Гомелі не атрымалі акрэдытацыі на нараду з удзелам А. Лукашэнкі 
карэспандэнты “Белорусской деловой газеты” Ірына Макавецкая і “Народнай волі” 
Анатоль Гатоўчыц. Калі ў выпадку з А. Гатоўчыцам кіраўнік прэс-службы кіраўніка 
дзяржавы Дзмітрый Жук патлумачыў, што не ўбачыў заяўкі журналіста, то прычынай 
адмовы супрацоўніцы “БДГ” стаў “малы наклад выдання”. 

РАСПАЎСЮД ЗАМЕЖНАЙ ІНФАРМАЦЫІ 

Цягам года ўрад праводзіў пачаты раней палітычны курс на абмежаванне ўплыву 
расійскіх медыяў. 

• • •  

25 красавіка падчас наведвання Гомельскай вобласці А. Лукашэнка выступіў з 
публічнай крытыкай расійскай газеты “Известия”, якая апублікавала інфармацыю на 
тэму магчымага гандлю з Іракам.  

У траўні Міністэрства замежных спраў сур’ёзна крытыкавала “Известия” за 
публікацыю пра пахаладанне беларуска-расійскіх стасункаў (матэрыял “Лукашенко стал 
в позу. Официальный Минск повернулся к Москве спиной”, 22.05.2003). Прадстаўнік 
міністэрства ацаніў публікацыю як зневажальную і шкодную для іміджу Беларусі, і паве-
даміў, што яе з’яўленне істотна ўскладняе далейшую супрацу з карэспандэнтам “Извес-
тий” Аленай Данейкай. 29 траўня МЗС вынес А. Данейцы афіцыйнае папярэджанне аб 
парушэнні Закона аб СМІ. 

Паведамлялася таксама, што міністр інфармацыі Міхаіл Падгайны звяртаўся да 
міністра інфармацыі Расійскай Федэрацыі Міхаіла Лесіна з просьбай зрабіць захады ў 
сувязі з публікацыяй непраўдзівай інфармацыі.  

 27



• • •  

28 чэрвеня пасля выхаду ў эфіры расійскай тэлекампаніі НТВ сюжэта пра пахаванне 
народнага пісьменніка Беларусі Васіля Быкава, быў пазбаўлены акрэдытацыі пры МЗС і 
дэпартаваны карэспандэнт тэлеканала Павел Селін. Інфармацыя, агучаная ў рэпартажы, 
правяралася а ў роўні Дзяржаўнага са ратарыята Рад  бяспекін з к ы

З пачатку года рабіліся захады з мэтай стымуляваць развіццё дзяржаўнай 
рэг  е  

З 1 лютага трансляцыя рэгіянальнаг чання ў шэрагу рэгіёнаў пачала ажыц-
цяў с к

х

З 1 кастрычніка без папярэдняга  спынена трансляцыя праграм 
расійскага тэлеканала РТР у шэрагу раён льскай вобласці: Брагіне, Жлобіне, Ма-
зыр

КРЫМІНАЛЬНЫЯ СПРАВЫ СУПРАЦЬ ЖУРНАЛІСТАЎ 

                                                        

55. 7 ліпеня прад-
стаўніцтва НТВ у Беларусі было зачынена, і яго праца аднавілася толькі ў лютым 2004 г. 

іянальнай тэлесеткі за кошт скарачэння вяшчання расійскіх тэл каналаў. 

• • •  

а тэлеба
ляцца праз перадатчыкі, якія раней рэтран лявалі расійс і канал РТР. Гэта датычыла 

8 перадатчыкаў: у Браславе (Віцебская вобл.), Брагіне, Жлобіне, Майскім, Жыткавічах 
(Гомельская вобл.), Слоніме, Смаргоні (Гродзенская вобл.), Крычаве (Магілёўская вобл.). 
Адначасова ў гэтых рэгіёна  было спынена вяшчанне расійскага тэлеканала “Культура”, а 
рэтранслятары “Культуры” пачалі выкарыстоўвацца для рэтрансляцыі РТР. 

• • •  

паведамлення
аў Гоме

ы. Дагэтуль цягам года было абмежаванае вяшчанне тэлеканала “НТВ”, які па-за ме-
жамі Гомеля стаў даступны толькі ўладальнікам спадарожнікавых антэн і абанентам ка-
бельнага тэлебачання. Дырэктар рэгіянальнага вузла радыётэлесувязі Сяргей Пунтус 
паведаміў, што спыненне трансляцыі праграм РТР адбылося паводле распараджэння 
Белтэлерадыёкампаніі. 

 

У 2003 выпадкаў 
крымінальных спраў супраць журналістаў скарацілася ў параўнанні з папярэднім годам з 
7 да

У сакавіку была ўзбуджаная крымінальная ва па арт. 189 ч. 2 КК (“Знявага”) па 
факце публікацыі ў брэсцкай абласной га ря” (заснавальнікі — Брэсцкі аблвыкан-
кам

 г. колькасць зарэгістраваных службай маніторынгу БАЖ 

 2. 

• • •  

 спра
зеце “За

, Брэсцкі абласны Савет дэпутатаў і рэдакцыя газеты) артыкула “Разборки у долларо-
вой кормушки” (аўтар — Іван Буцько). Ініцыятарам працэсу стаў старшыня Баранавіцкай 

55 Звязда. 2003. №164—165. 1 ліпеня. 

 28



гарадской арганізацыі Беларускай сацыял-дэмакратычнай партыі “Народная грамада” 
Віктар Карлінскі. У чэрвені суд Баранавіцкага раёна і г. Баранавічы прызнаў журналіста 
Івана Буцько вінаватым, аднак, улічыўшы пенсійны век адказніка і станоўчыя 
характарыстыкі з працы, ужыў адміністратыўнае пакаранне ў выглядзе штрафу. Пазней 
Калегі  па крымінальных справах Брэсцкага абласнога суда адмяніла рэшэнне суда пер-
шай інстанцыі і вярнула справу на новы разгляд. На канец года новага разгляду справы 
не адбылося. 

• • •  

я

Пачынаючы з траўня, вялося крымінальнае следства супраць заснавальніка і га-
лоўнага рэдактара газеты “Вечерний Стол яксандра Ігнацюка. Справа была завед-
зен .

У 2003 г. працягвалі адбываць пакаранне , асуджаныя пасля прэзідэнцкіх 
выбараў 2001 г. да розных тэрмінаў авання свабоды паводле артыкулаў 
Кры

з

.), атрымаў умоўна-датэрміновае вы-
зва

 

абочы” Віктар Івашкевіч. 

ЗАМАХІ НА ЖУРНАЛІСТАЎ І МЕДЫІ 

1. Канфіскацыя маёмасці СМІ 

адкі канфіскацыі абсталявання і адзін выпадак, калі 
была скрадзеная інфармацыйная база газеты. 

ин” Ал
ая паводле арт  369 КК (“Абраза прадстаўніка ўлады”) па публікацыях у №5 ад 

1 лютага “Знак протеста” і №6 ад 8 лютага “Столинщина готова протестовать, пока Паш-
кевич и Протасовицкий при своих портфелях”. Заяўнікам у судзе выступаў былы сташы-
ня Уладзімір Пашкевіч. 10 снежня суд Столінскага раёна Брэсцкай вобласці прызнаў 
А. Ігнацюка вінаватым і прысудзіў да штрафу памерам 30 базавых велічынь (495 тыс. 
руб., што эквівалентна USD 230). 

• • •  

 журналісты
абмеж

мінальнага кодэксу — 367 (“Паклёп у дачыненні Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь”) і 
368 (“Знявага прэ ідэнта Рэспублікі Беларусь”). 

У сакавіку гродзенскі журналіст Павал Мажэйка, які адбываў пакаранне ва ўстанове 
адкрытага тыпу ў горадзе Жлобіне (Гомельская вобл

ленне. У тым жа месяцы былы рэдактар гродзенскай газеты “Пагоня” Мікола Мар-
кевіч атрымаў дазвол вярнуцца з папраўчай установы ў горадзе Асіповічы (Магілёўская 
вобл.) і адбываць пакаранне па месцы жыхарства — у горадзе Гродна. Тэрмін яго пака-
рання скончыўся толькі ў сакавіку 2004 г. 

15 снежня скончыўся тэрмін пакарання за “спробу паклёпу і знявагі прэзідэнта Рэс-
публікі Беларусь”, які атрымаў рэдактар мінскай газеты “Р

У 2003 г. зафіксаваныя тры вып

 29



• • •  

2 студзеня Камітэт дзяржаўнага кантролю сканфіскаваў відэаархіў кінастудыі 
“Таццяна” — больш за 200 касет. Яшчэ 4 прафесійныя відакамеры, 6 відэамагнітафонаў 
Betacam-SP, прафесійная гукаапаратура, камп’ютэрныя станцыі лінейнага відэамантажу і 
мантажу гуку былі апісаныя, а пазней — сканфіскаваныя. Частка сканфіскаванага абста-
лявання знаходзілася на балансе Беларускага саюза кінематаграфістаў, а частка належала 
маскоўскай кінастудыі “Кинофабрика им. Д. Харитонова” і была перадзеная кінастудыі на 
адказнае захаванне. Офіс кінастудыі быў апячатаны да 26 лютага. 

• • •  

На пачатку сакавіка гаспадарчы суд Магілёўскай вобласці пастанавіў сканфіскаваць 
больш за 20 адзінак тэхнічнага абсталявання недзяржаўнай магілёўскай тэлестудыі “2-гі 
канал”. Падставай для вынясення рашэння стала адсутнасць гігіенічных сертыфікатаў на 
абсталяванне. Зыскоўцам у справе выступіў Абласны камітэт фінансавых расследаванняў 
Камітэта дзяржаўнага кантролю. 

• • •  

Таксама ў сакавіку гаспадарчы суд Гомельскай вобласці прыняў рашэнне аб 
канфіскацыі 7 адзінак відэатэхнікі ТДА “Эфір”. У ліку сканфіскаваных аказаліся лічбавая 
відэакамера  відэамагнітафон, часова перададзеныя ў карыстанне беларускім прад-
стаўніцтвам Рады міжнародных даследаванняў і абменаў IREX. Ініцыятарам працэсу вы-
ступіў Камітэт дзяржкантролю па Гомельскай вобласці. Падставай для канфлікту стала 
адсутнасць дакументаў аб гігіенічнай рэгістрацыі тэхнікі. 

і

• • •  

Уначы на 31 сакавіка з рэдакцыі газеты “Новы час” (г. Мінск) скралі жорсткі дыск 
рэдакцыйнага камп’ютэра. Акрамя інфармацыйнай базы выдання, з памяшкання нічога 
не прапала. 

2. Замахі на жыццё і здароўе журналістаў 

21 лістапада падчас выканання службовых абавязкаў у Слоніме былі збітыя 
журналісткі “Газеты Слонімскай” Таццяна Плахетка і Вольга Шынкевіч. Журналісткі 
пацярпелі ад вернікаў мясцовага праваслаўнага прыходу, калі спрабавалі зняць на 
фотакамеру канфлікт паміж імі і наведнікамі сеансу лекавання з дапамогай народнай 
медыцыны. Медыцынскае абследаванне зафіксавала моцны шок у Таццяны Плахеткі і 
мноства сінякоў у абедзвюх журналістак. Ніякіх захадаў супраць асобаў, якія збілі 
журналістак, праваахоўныя органы не зрабілі. 

• • •  

У 2003 г. не з’явілася новай інфармацыі пра лёс і месца знаходжання зніклага ў ліпені 
2000 г. аператара расійскага тэлеканала ОРТ Дзмітрыя Завадскага. 

 30



27 лістапада суд Фрунзенскага раёна г. Мінска прызнаў Дз. Завадскага памерлым. З 
адпаведнай просьбай у суд звярнулася жонка Дз. Завадскага Святлана. 10 снежня 
Пракуратура Рэспублікі аднавіла следства па справе аб знікненні Дз. Завадскага. У 
афіцыйным паведамленні, дасланым Святлане Завадскай, гаворыцца, што справа 
адноўленая “ў сувязі з неабходнасцю правядзення следчых дзеянняў”. 31 сакавіка 2004 г. 
следства было прыпыненае другі раз “в связи с необнаружением безвестно исчезнувшего 
лица”. 

3. Затрыманні журналістаў 

Цягам года служба маніторынгу ГА “Беларуская асацыяцыя журналістаў” зафіксавала 
адзін выпадак затрымання журналіста праваахоўнымі органамі. 

• • •  

24 чэрвеня на плошчы Якуба Коласа ў Мінску быў затрыманы карэспандэнт недзяр-
жаўнай газеты “Наша ніва” Зміцер Дзядзенка. Затрыманне адбылося падчас вулічнай ак-
цыі, ладжанай выкладчыкамі і навучэнцамі еларускага дзяржаўнага гуманітарнага 
ліцэя на знак пратэсту супраць змены кіраўніцтва гэтай установы. Журналіста завезлі ў 
Савецкі РУУС г. Мінска, дзе супрацоўнікі міліцыі знішчылі дыктафонны запіс, зроблены 
падчас акцыі, і дпусцілі без складання пратаколу аб адміністр тыўным правапарушэнні. 

Б

а а

СУДОВЫЯ ПРАЦЭСЫ 

Як і ў папярэднія гады, улады працягвалі выкарыстоўваць суды як інструмент 
пак

амі былі справы, у якіх рэдакцыі ці заснавальнікі СМІ 
абс

 
Мін

 

аліся: “БДГ” — 25 чэрвеня; “БДГ. Для 
слу

17 чэрвеня Вышэйшы гаспадарчы суд п у сіле рашэнне Міністэрства інфармацыі 
аб 

д

было вынесенае 20 траўня, і ў выніку выхад газеты прыпыніўся на тры месяцы. 

арання недзяржаўных медыяў. 
Найбольш паказальнымі працэс
карджвалі рашэнні дзяржаўных органаў, а таксама справа аб абароне гонару і годнасці 

старшыні Белтэлерадыёкампаніі Ягора Рыбакова супраць газеты “Народная воля”. 
У 2003 г. Вышэйшы гаспадарчы суд прызнаў законнымі ўсе аспрэчваныя загады
істэрства інфармацыі аб прыпыненні выхаду газет, а таксама пакінуў у сіле 

папярэджанні Міністэрства інфармацыі ды іншыя ненарматыўныя акты дзяржаўных 
органаў, якія спрабавалі аспрэчыць рэдакцыі СМІ. 

У сувязі з прыпыненнем выхаду рашэнні прым
жебного пользования” — 9 ліпеня; “Новая газета Сморгони” — 2 снежня. 

• • •  

акінуў 
папярэджанні “БДГ” за парушэнне арт. 5 і 40 Закона аб друку, якое выявілася ў 

апублікаванні артыкула “Барский имидж” (№57 ад 18.04.2003). Матэрыял уяўляў сабою 
бліц-апытанне на тэму “ці мае права А. Лукашэнка па ўласным меркаванні 
распараджацца самалётам кіраўніка зяржавы?” Міністэрства палічыла, што апытанне 
зневажае гонар і годнасць прэзідэнта РБ і ўводзіць у зман грамадзянаў. Папярэджанне 

 31



• • •  

19 чэрвеня Вышэйшы гаспадарчы суд адхіліў зыск рэдакцыі “БДГ” (УП “Марат”) да 
Міністэрства інфармацыі і пакінуў у сіле эджанне ад 22 траўня за артыкул “Где 
лео

г р р

ня Вышэйшы гаспадарчы суд прызнаў часткова несапраўдным папярэджанне 
Міністэрства інфармацыі ад 21 траўня сенае газеце “БДГ. Для служебного 
пол

3 (14)

эрства інфармацыі аб прыпыненні выхаду газеты на 

Вышэйшы гаспадарчы суд адмовіў рэдакцыі газеты “Навінкі” ў зыску да 
Міністэрства інфармацыі, прызнаўшы ным папярэджанне ад 22 траўня. 
Пап

 

зня

 “Местное 
время” ТАА “Местное время-пресс” і Мінс выканкамам56. Нягледзячы на тое, што 

 папяр
новские миллионы?..” Суд палічыў абгрунтаванымі прэтэнзіі Міністэрства 

інфармацыі, якое сцвярджала, што газета апублікавала матэрыялы крымінальнай справы 
без пісьмова а дазволу суддзі (па ушэнне а т. 5 Закона аб друку). У публікацыі “БДГ” 
прыводзіліся цытаты з выказванняў на судзе падсуднага дырэктара Мінскага трактарнага 
завода Міхаіла Лявонава, які папрасіў далучыць свой выступ да матэрыялаў 
крымінальнай справы. Папярэджанне стала адной з падставаў для прыпынення выхаду 
газеты. 

• • •  

8 ліпе
, выне

ьзования”. Міністэрства інфармацыі даводзіла, што ў серыі публікацый пад агульнай 
назвай “Афганские борзые” і артыкуле “Магический кристалл” (№  за сакавік 
2003 г.) газета апублікавала непраўдзівыя звесткі (парушэнне арт. 32 і 40 Закона аб 
друку). Пасля таго як аўтар часткі матэрыялаў журналістка Ірына Халіп прывяла ў судзе 
доказы праўдзівасці распаўсюджаных ёй звестак, частка звінавачанняў на адрас газеты 
былі прызнаныя неабгрунтаванымі. 

Тым не менш, 9 чэрвеня Вышэйшы гаспадарчы суд адхіліў зыск УП “Марат” аб 
прызнанні незаконным загаду Мініст
тры месяцы. 

• • •  

23 ліпеня 
сапраўд

ярэджанне было вынесенае за “замах на маральнасць грамадзянаў” (арт. 5 Закона аб 
друку), якое выявілася ў апублікаванні матэрыялаў пад рубрыкай “Опіум для народа” 
(№11 (90), 17—24 красавіка 2003 г.), а таксама загалоўку на старонцы “Аналітыка” (№8 
(87), 28 сакавіка — 3 красавіка 2003 г.).  

21 траўня “Навінкі” атрымалі яшчэ адно папярэджанне міністэрства за парушэнне 
арт. 5 Закона аб друку (публікацыя двух здымкаў прэзідэнта краіны “з каментарамі 

важлівага характару”, якое мела месца ў №7 (86), 20—27 сакавіка 2003 г.). 
Папярэджанні сталі падставай для прыпынення выхаду газеты на тры месяцы. 

• • •  

У студзені—верасні адбываўся разгляд канфлікту паміж выдаўцом газеты
кім абл

                                                         
56 Міністэрства інфармацыі зачыніла газету “Местное время” 26 лістапада 2002 г. пасля таго, як Мінскі 
райвыканкам ануляваў дазвол на арэнду памяшкання выдаўца газеты, ТАА “Местное время-пресс”, і 
Мінскі аблвыканкам скасаваў сваё рашэнне аб рэгістрацыі ТАА. Цягам 2003 г. рэдакцыя газеты 
спрабавала абскардзіць рашэнне аблвыканкаму ў судзе. 

 32



суды двойчы прымалі рашэнне на карысць выдаўца, аблвыканкам здолеў дамагчыся 
канчатковага закрыцця прадпрыемства. 

У студзені рэдакцыя газеты (ТАА “Местное время-пресс”) звярнулася ў Мінскі 
гарадскі гаспадарчы суд з зыскам да аблвыканкаму, патрабуючы ўзнавіць сваю 
рэгістрацыю, а таксама скампенсаваць матэрыяльныя страты, панесеныя ў выніку 
закрыцця. У лютым суд спыніў гэтую справу, спасылаючыся на тое, што “зысковец 
больш не існуе як юрыдычная асоба”. 

Пасля гэтага ў суд звярнуліся тры заснавальнікі ТАА. 16 красавіка Мінскі гарадскі 
гаспадарчы суд прызнаў несапраўдным рашэнне Мінскага аблвыканкаму аб адмене 
рэгістрацыі ТАА “Местное время-пресс”. Маёмасныя патрабаванні зыскоўцаў аб 
кампенсацыі стратаў рэдакцыі суд адхіліў. 

26 траўня калегія Мінскага гарадскога гаспадарчага суда падтрымала гэтае рашэнне, 
адхіліўшы касацыйную скаргу Мінскага аблвыканкаму. 

Тым не менш, 23 верасня ТАА “Местное время-пресс” было ліквідаванае рашэннем 
Мінскага абласнога гаспадарчага суда. Зыск, які падаў Мінскі аблвыканкам, грунтаваўся 
на прадстаўленні Мінскай абласной інспекцыі Міністэрства па падатках і зборах ад 21 
ліпеня, паводле якога “Местное время-пресс” своечасова не ўнесла ў статутныя 
дакументы інфармацыі пра змену свайго юрыдычнага адрасу. 

• • •  

Працяглы канфлікт паміж заснавальнікам і выдаўцом “Новой газеты Сморгони” 
(Гродзенская вобл.) Рамуальдам Уланам і Смаргонскім райвыканкамам прывёў да 
прыпынення выхаду газеты57.  

3 лютага па заяве Смаргонскага райвыканкаму Гаспадарчы суд Гродзенскай вобласці 
спыніў прадпрымальніцкую дзейнасць Р. Улана, у выніку чаго “Новая газета Сморгони” 
засталася без выдаўца. Усе касацыйныя інстанцыі, уключна з Вышэйшым гаспадарчым 
судом, пакінулі гэтае рашэнне без зменаў. 

Напрыканцы лютага заснавальнік газеты падпісаў дамову з фермерскай гаспадаркай 
“Колас”, якая ўнесла ў свой статут новы від дейнасці — “выданне газеты” — і падала гэтыя 
змены для дзяржаўнай рэгістрацыі ў Смаргонскі райвыканкам. 

11 сакавіка Пракуратура Смаргонскага раёна вынесла кіраўніку гаспадаркі Мікалаю 
Сліжу папярэджанне за незаконную прадпрымальніцкую дзейнасць, а 4 красавіка завяла 
супраць яго адміністратыўную справу (арт. 154 Адміністратыўнага кодэкса 
“Прадпрымальніцкая дзейнасць без адпаведнай рэгістрацыі”).  

25 красавіка Смаргонскі раённы суд прызнаў рацыю пракуратуры і аштрафаваў 
М. Сліжа на 20 базавых велічыняў, а таксама пастанавіў спагнаць усю суму прыбытку ад 
рэалізацыі газеты. 

                                                         
57 Канфлікт распачаўся з таго, што ў 2001—2002 гг. Р. Улан спрабаваў зарэгістраваць два новыя выданні — 
“Новую газету Островца” і “Новую газету Ошмян”. Смаргонскі райвыканкам двойчы адмовіўся ўзгадніць 
размяшчэнне рэдакцый гэтых газет, што зрабіла немагчымым іх рэгістрацыю. У снежні 2001 г. і траўні 
2002 г. Гаспадарчы суд Гродзенскай вобл. прызнаў гэтыя адмовы няпраўнымі. Аднак і пасля гэтага 
райвыканкам не ўзгадніў размяшчэння новых СМІ. У лістападзе 2002 г. райвыканкам ініцыяваў зыск аб 
спыненні дзейнасці індывідуальнага прадпрымальніка Р. Улана. У якасці абгрунтавання заявы былі 
названыя парушэнні падаткавага заканадаўства ў 2000 і 2002 гг., два папярэджанні пракуратуры ў 2000 г., 
а таксама парушэнні заканадаўства аб ахове працы і норм пажарнай бяспекі ў 2002 г. 

 33



Да кастрычніка 2003 г. газета памяняла яшчэ двух выдаўцоў і яе выхад быў 
прыпынены загадам міністра інфармацыі ад 2 кастрычніка. Прэтэнзіі Міністэрства 
інфармацыі грунтаваліся на тым, што заснавальнік “Новой газеты Сморгони” павінен 
зак

сс” (меркаванага выдаўца 
“Но ” с

хіліў зыск рэдакцыі газеты “Салідарнасць” 
аб прызнанні несапраўдным рашэння Кам ролю, які ў чэрвені аштрафаваў 
газету на больш як 4 млн руб. (каля USD 2 000). Газета была аштрафаваная па выніках 
пра

ыёкампаніі 
Ягора Рыбакова да рэдакцыі газеты “Народная воля”, журналісткі Марыны Коктыш і 
былой супрацоўніцы тэлекампаніі Эл  Язерскай. Нагодай для канфлікту 
пас

е і М а “

асці і справавай рэпутацыі, а з М. Коктыш і Э. 
Язе

т

. (USD 1 405). 

 старшыні Белтэлерадыёкампаніі і 
абві

, і Я. Рыбакоў знаходзіўся пад вартай.) 

Паводле арт. 3 Закона аб друку, дзяржава 

лючыць дамову з юрыдычнай асобай, якая мае права займацца выпускам друкаваных 
выданняў, і ўтварыць рэдакцыю. У снежні Р. Улан спрабаваў абскардзіць загад міністра 
інфармацыі, але Вышэйшы гаспадарчы суд адхіліў гэты зыск. 

Паралельна з гэтымі падзеямі адбываўся судовы працэс па заяве прыватнай 
прадпрымальніцы са Смаргоні Вольгі Куняўскай, якой Гродзенскі аблвыканкам адмовіў у 
рэгістрацыі прыватнага унітарнага выдавецтва “Регион-пре

вой газеты Сморгони ). У лютым 2004 г. справа скончыла я ў Вышэйшым 
гаспадарчым судзе на карысць аблвыканкаму. 

• • •  

27 лістапада Вышэйшы гаспадарчы суд ад
ітэта дзяржкант

веркі, зладжанай Камітэтам дзяржкантролю разам з Міністэрствам інфармацыі, 
падчас якой былі выяўленыя парушэнні стандарту падачы выдавецкіх звестак. 

Суд абмежаваўся “прыватным вызначэннем” на адрас Міністэрства інфармацыі, якое 
не патрабавала выканання згаданых стандартаў усімі беларускімі выданнямі. 

• • •  

Самым гучным працэсам года стаў разгляд зыску старшыні Белтэлерад

еаноры
лужыла інтэрв’ю “Элеанора Язерская: пяць пудоў любові я гарантую”, надрукаванае ў 

“Народнай волі” ў кастрычніку 2001 г. 
26 в расня Ленінск  раённы суд г. інска паст навіў спагнаць з рэдакцыі Народнай 

волі” на карысць кіраўніка Белдзяржтэлерадыёкампаніі 10 млн руб. (USD 4 750) 
кампенсацыі за знявагу гонару, годн

рскай — па 1 млн руб. (USD 475). 
17 ліс апада Мінскі гарадскі суд перагледзеў сумы кампенсацыі маральнай шкоды, 
авялічыўшы іх для рэдакцыі газеты ў 5 разоў да 50 млн руб. (UDS 23 420),  а для іншых 
двух адказнікаў — у 3 разы да 3 млн руб

На сакавік 2004 г. рашэнне суда не было выкананае, бо рэдакцыя “Народнай волі” 
падала скаргу ў парадку нагляду. 

(13 лютага 2004 г. Я. Рыбакоў быў зняты з пасады
навачаны ў атрыманні хабару. На момант падрыхтоўкі справаздачы Пракуратура 

Рэспублікі Беларусь вяла следства

ЭКАНАМІЧНАЯ ПАЛІТЫКА Ў ГАЛІНЕ СМІ 

 34



“определяет кой поддержки 
средств массо

ічнай сферы заставалася ў прынцыпе няз-
меннаю. Як і раней, сістэма дяржаўнай эканамічнай падтрымкі СМІ мела дыс-
кры у

адугледжваў 61,98 млрд руб. на падтрымку дзяр-
жаў

в р і т ў
ванне друкаваных СМІ па-

вял

яржаўных газет61. 

адугледжвае перадачы кантрольных паке-
таў  л с

 перапрацоўку 
выданні, якія фінансуюцца з нацыянальнага . Вядомыя прынамсі два такія вы-
падкі — у Мінску і Віцебску. 

енні пра факты прымусовай падпіскі на газету “Советская 
Белоруссия”. 

У траўні Полацкі гарвыканкам разаслаў кіраўнікам прадпрыемстваў і арганізацый, 
якія месцяцца на падведамаснай выканкаму тэрыторыі, ліст з загадам “узяць пад асабісты 
кантроль ход падпісной кампаніі” і аднавіць узровень падпіскі на газеты “Советская Бе-

                                                        

меры, направленные на обеспечение экономичес
вой информации”. 

Цягам года палітыка дзяржавы ў эканам

мінацыйны характар  дачыненні прыватных медыяў. 
У 2003 г. нацыянальны бюджэт пр
нага сектара СМІ (USD 32,28 млн)58. У параўнанні з 2002 г. агульны аб’ём 

фінансавання ы ас на USD 8 млн  ў большай с упені датычы  электронных медыяў (з 
26,5 млрд руб. у 2002 г. да 48,3 млрд руб. у 2003 г.). Фінанса

ічылася з 10,8 млрд руб. у 2002 г. да 12 млрд руб. у 2003 г. Колькасць перыядычных 
выданняў, фінансаваных з нацыянальнага бюджэту, у параўнанні з папярэднім годам, 
скарацілася з 42 да 3759. 

Дзяржава працягвала падтрымліваць стратныя, эканамічна неэфектыўныя праекты. 
Па выніках 9 месяцаў 2003 г. толькі 16% ад агульнай колькасці мясцовых дзяржаўных га-
зет былі самаакупныя60. У 2003 г. працягвала дзейнічаць праграма цэнтралізаванага дру-
ку гарадскіх і раённых дз

У лістападзе з’явілася інфармацыя пра магчымае акцыянаванне да 2006 г. дзяр-
жаўных друкарняў. Паводле міністра інфармацыі Уладіміра Русакевіча, акцыянаванне 
мае закрануць паліграфічны камбінат імя Я. Коласа і друкарню “Чырвоная зорка” (абодва 
прадпрыемствы знаходзяцца ў г. Мінску), не пр

 акцый прадпрыемстваў у прыватную ў асна ць і змяншэння ўплыву дзяржавы на 
друкарскую вытворчасць, звязаную з выданнем кніг і перыёдыкі62. 

• • •  

Увесну 2003 г. мелі месца вусныя дырэктывы кіраўніцтва структур “Белсаюздруку”, 
які займаецца раздробным продажам газет, не спісваць і не адпраўляць на

 бюджэту

• • •  

Надзвычай шырока практыкавалася прымусовая падпіска на дзяржаўныя выданні. 
Цягам года з’яўляліся паведамл

 
58 Паводле курсу Нацбанка Рэспублікі Беларусь на 2 студзеня 2003 г. 
59 І цэнзура, і “святая хлусня” патыхаюць... безадказнасцю // Звязда. 2003. №278. 5 лістапада. 
60 Мясцовая прэса = “местачковая”? // Звязда. 2003. №296. 26 лістапада. 
61 Пастанова Савету Міністраў №265 “Аб працягу на 2003—2004 гады дзеяння Мерапрыемстваў па 
падтрымцы цэнтралізаванай сістэмы друку гарадскіх і раённых газет на 1999—2002 гады”. 27 лютага 
2003 г. 
62 І цэнзура, і “святая хлусня” патыхаюць... безадказнасцю // Звязда. 2003. №278. 5 лістапада. 

 35



лоруссия”, “Рэспубліка”, “Звязда”, “Народн та”, “Знамя юности”, “Чырвоная змена”, 
“7 д

• • •  

оўнага калектыву раёна. 

У святле ўмацавання манапольнага становішча “Белпошты” трэба разглядаць далу-
чэн

з адміністрацыйнымі перашкодамі пад-
час арганізацыі сваіх падпісных і рэкламн аній. 

Гэтак, у снежні Мінскі метрапалітэн парушыў дамову на размяшчэнне рэкламных 
улё

 
есяца. Тэхнічны аддзел метрапалітэна, адказны за раз-

мяшчэнне рэкламы ў метро, адмовіўся ра  прычыны знікнення плакатаў “Бе-
лор

му ў пераходзе паміж станцыямі 
пры

р

                                                        

ая газе
ней”, “Народнае слова”, “Віцебскі рабочы”, “Полацкі веснік”, а таксама часопіс “Бела-

руская думка”63. 

На пачатку верасня ў Крычаўскім раёне Магілёўскай вобласці падчас нарады з ды-
рэктарамі школ райвыканкам абавязаў усіх настаўнікаў раёна падпісацца на “Советскую 
Белоруссию”. У гэтым жа раёне райвыканкам распарадзіўся правесці шырокую рэклам-
ную кампанію свайго друкаванага органа “Ленінскі кліч” і выдаткаваў на яе адпаведныя 
сродкі, а мясцовая пошта вызначыла паказчыкі падпіскі на “Ленінскі шлях” практычна 
для кожнага прац

• • •  

Напрыканцы года інфармацыйнае агенцтва “БелТА” (Унітарнае прадпрыемства 
Адміністрацыі прэзідэнта) распаўсюдзіла інфармацыю пра тое, што яно атрымала экс-
клюзіўныя правы на распаўюд на тэрыторыі Беларусі тэлепраграм беларускіх телекана-
лаў64. З 5 студзеня 2004 г. публікацыя тэлепраграм беларускіх каналаў стала магчымай 
толькі паводле дамоваў з УП “БелТА”. 

• • •  

не падпіскі на перыядычныя выданні да паслуг паштовай сувязі і ўвядзенне 
ліцэнзавання на гэтыя паслугі65. 

• • •  

Цягам года недзяржаўныя медыі сутыкаліся 
ых камп

так газеты “Белорусский рынок”. У выніку рэклама ў вагонах метро правісела адзін 
тыдзень замест аплочаных двух, а ў тунэлі паміж станцыямі “Кастрычніцкая” і 
“Купалаўская” — 6 дзён замест м

стлумачыць
усского рынка”. Намеснік начальніка ўпраўлення інфармацыі Мінгарвыканкаму 

Уладзімір Зубрык паведаміў, што рашэнне зняць рэкла
няла мастацкая рада пры Камітэце архітэктуры і горадабудаўніцтва, якая займаецца 

распрацоўкай падыходаў да вонкавай рэкламы ў горадзе. На думку чыноўніка, рэклама 
“Белорусского рынка” не задаволіла аду з “мастацкіх меркаванняў”. 

 
63 Ліст №664/1-18 ад 26 траўня 2003 г. за подпісам старшыні Полацкага гарвыканкаму В. С. Тачылы. 
64 Рашэнне калегіі Адміністрацыі прэзідэнта ад 27 кастрычніка 2003 г. 
65 Закон аб паштовай сувязі ад 15 снежня 2003 г., №258-3. Нацыянальны рэестр прававых актаў 
Рэспублікі Беларусь. 2004. №2. 2/1007. Палажэнне аб ліцэнзаванні дзейнасці ў галіне сувязі, 
зацверджанае Пастановай Савету Міністраў Рэспублікі Беларусь №1387. 20 кастрычніка 2003 г. 
Нацыянальны рэестр прававых актраў Рэспублікі Беларусь. №122. 5/13297. 

 36



ВЫСНОВЫ 

Пры агульнай неканкурэнтаздольнасці дяржаўнага сектару друкаваных СМІ 
адміністрацыйны ўціск заставаўся адзіным эфектыўным сродкам захаваць дзяржаўную 
манаполію на інфармацыйным полі. Дзяржава стрымлівала развіццё рынку СМІ, ства-
раючы няроўныя ўмовы канкурэнцыі, не дазваляючы рэгістраваць новыя выданні, спра-
буючы максімальна зменшыць сферу ўплыву недзяржаўных СМІ праз адмовы ў 
інфармацыі, забароны на друк і распаўсюд газет. 

Ціск на незалежныя выданні быў гам палітыкі, пачатай у папярэднія 
гады. Дзеянні ўладаў у дачыненні яў адбываліся на фоне пераследу 
арганізацый трэцяга сектару і прыватных адукацыйных установаў. 

 лагічным праця
прыватных меды

 37



Спіс медыяў, згаданых у справаздачы 

Алеся, часопіс 
Аrche, часопіс 
БДГ. Для служебного пользования, газета 
Белорусская газета 
Белорусская деловая газета 
Белорусская нива, газета 
Белорусский рынок, газета 
БелТА, інфармацыйнае агенцтва 
Бярозка, часопіс 
Вечерний Гомель, газета 
Вечерний Столин, газета 
Витебский курьер, газета 
Віцебскі рабочы, газета 
Вожык, часопіс 
Вясёлка, часопіс 
Газета Слонімская 
Ганцавіцкі час, газета 
Голас Пружаны, газета 
Гомельская праўда, газета 
Гомельские ведомости, газета 
2-гі канал, тэлеканал, г. Магілёў 
День, газета 
Дзядзька Тарас, 299 ас. 
Заря, газета 
Звязда, газета 
Знамя юности, газета 
Зорька, газета 
Зубр, 299 ас. 
Известия, газета, Расія 
Іntex-press, газета 
Крычаўлянка, 299 ас. 
Культура, тэлеканал, Расія 
Ленінскі кліч, газета 
Ленінскі сцяг, газета 
Маладзёжны кур’ер, 299 ас. 
Местная газета Шаг 
Местное время, газета, г. Мінск 

 38



Мясцовы час, газета, г. Пінск 
Навінкі, газета 
Народнае слова, газета 
Народная воля, газета 
Народная газета, газета 
Нацыянальная дзяржаўная 
тэлерадыёкампанія (НДТРК, Белтэлерадыёкампанія)  

Наша доля, газета 
Наша ніва, газета 
Новая газета Сморгони 
Новая газета, Расія 
Новы час, газета 
НТВ, тэлеканал, Расія 
Нясвіжскі час, газета 
ОНТ, тэлеканал 
Пагоня, газета 
Полацкі веснік, газета 
Предпринимательская газета 
Провинциалка, газета 
Рабочы, газета 
Региональные ведомости, газета 
Регион-вести, газета 
РТР, тэлеканал, Расія 
Рэспубліка, газета 
7 дней, газета 
Салідарнасць, газета 
Светлы шлях, газета 
Слонімскі веснік, газета 
SME, газета, Славакія 
Советская Белоруссия, газета 
Тэлескоп, газета 
Эхо, газета 

 39


	З М Е С Т 
	Статыстычная даведка  
	Змены ў заканадаўстве  
	1. Прававое рэгуляванне дзейнасці медыяў 
	2. Прававое рэгуляванне доступу да інфармацыі 

	Спыненне або прыпыненне дзейнасці СМІ ўладамі 
	Папярэджанні 
	Цэнзура 
	Канфлікты, звязаныя з вырабам і распаўсюдам прадукцыі СМІ 
	1. Канфіскацыі і затрыманні накладаў 
	2. Адмова друкаваць выданні 
	3. Забарона на распаўсюд 


	Абмежаванне права засноўваць СМІ 
	Парушэнне прафесійнай самастойнасці рэдакцый 
	Парушэнні, звязаныя з доступам да інфармацыі 
	1. Адмова ў інфармацыі 
	2. Абмежавальнае выкарыстанне інстытуту акрэдытацыі 


	Распаўсюд замежнай інфармацыі 
	Крымінальныя справы супраць журналістаў 
	Замахі на журналістаў і медыі 
	1. Канфіскацыя маёмасці СМІ 
	2. Замахі на жыццё і здароўе журналістаў 
	3. Затрыманні журналістаў 


	Судовыя працэсы 
	Эканамічная палітыка ў галіне СМІ 
	Высновы 
	Спіс медыяў, згаданых у справаздачы 
	Статыстычная даведка 
	Змены ў заканадаўстве 
	1. Прававое рэгуляванне дзейнасці медыяў 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	2. Прававое рэгуляванне доступу да інфармацыі 
	••• 
	••• 


	 
	Спыненне або прыпыненне дзейнасці СМІ ўладамі 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 


	Папярэджанні 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 


	Цэнзура 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 


	Канфлікты, звязаныя з вырабам і распаўсюдам прадукцыі СМІ 
	1. Канфіскацыі і затрыманні накладаў 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	2. Адмовы друкаваць выданні 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	3. Забарона на распаўсюд 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 


	Абмежаванне права засноўваць СМІ 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 


	Парушэнне прафесійнай самастойнасці рэдакцый 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 


	Парушэнні, звязаныя з доступам да інфармацыі 
	1. Адмова ў інфармацыі 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	2. Абмежавальнае выкарыстанне інстытуту акрэдытацыі 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 


	Распаўсюд замежнай інфармацыі 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 


	Крымінальныя справы супраць журналістаў 
	••• 
	••• 
	••• 


	Замахі на журналістаў і медыі 
	1. Канфіскацыя маёмасці СМІ 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	Уначы на 31 сакавіка з рэдакцыі газеты “Новы час” (г. Мінск) скралі жорсткі дыск рэдакцыйнага камп’ютэра. Акрамя інфармацыйнай базы выдання, з памяшкання нічога не прапала. 
	2. Замахі на жыццё і здароўе журналістаў 
	••• 
	3. Затрыманні журналістаў 
	••• 


	Судовыя працэсы 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 


	Эканамічная палітыка ў галіне СМІ 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 
	••• 


	Высновы 
	 Спіс медыяў, згаданых у справаздачы 


