BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS (BAJ)

Media Coverage of the 2008 parliamentary elections in Belarus
Final Report

(July 21 — October 12, 2008)
Introduction
Minsk, 15 October 2008.

This is the final report encompassing the monitoring results of Belarusian media coverage of the
28 September parliamentary elections. BAJ, an independent, non-partisan Belarusian NGO
dedicated to freedom of expression and the media implemented this monitoring to evaluate the
mass media’s performance in providing objective and balanced coverage of the contestants and
their platforms. The project’s findings were not intended to support any one candidate or
political party, but the integrity of the media environment as a whole during the campaign
season. The monitored period was from 21 July to 26 September 2008. The report also contains a
short review of how the media evaluated the election results and also an overall assessment of
the election campaign.

Using quantitative and qualitative method of analysis, BAJ monitored four national and regional
TV channels, three radio stations, nine newspapers and four online media outlets.! The media
monitoring team analyzed the prime-time news programs assessing and producing findings on
the time allocated to all contestants running in the elections, as well as the time allocation given
to the incumbent President, the government and other relevant entities (35 monitored subjects).
The tone of the coverage was also evaluated. Quantitative analysis measures the total amount of
time devoted to monitored subjects on news programs. Qualitative analysis evaluates the tone in
which the monitored subjects have been portrayed — positive, neutral or negative.

HIGHLIGHTS

The coverage of the election campaign by state-funded nation wide and regional electronic and
print media remained to be low-key during the entire monitoring period. Majority of the
monitored media devoted insignificant coverage to the elections, failing to fulfil their role to
inform the electorate about political choices available to them. Instead, the media devoted
significant and heavy coverage to the activities of state authorities, mainly to the incumbent
President and the Central Election Commission (CEC). Regrettably, the media did not organize
any debates among candidates, which is the most attractive format for viewers, allowing them to
learn about candidates™ platforms. Instead, there was a tendency to focus intensively on the
procedural aspects of the electoral process, with CEC and local authorities receiving substantial
amount of coverage. The democratic deficit thus created in the campaign environment by other
candidates” lack of opportunity to directly address questions and comments to the incumbents on
their performance in office was compounded by the general absence of critical mass media
posing such questions in its reporting.

The BAJ monitoring focused on 20 media outlets: Nashi Novosti (ONT), Panorama Nedeli (the 1st ational
Channel), Naviny Rehijona (Homiel), Novosti-Reghion (Mahilou regional TV); Radiofact (the 1st National
Radio Channel), Naviny (Homiel Regional Radio 101.3 FM) and Naviny (Mahilou Regional Radio) TV and
radio programmes; Sovetskaya Belorussiya: Belarus Segodnya, Respublika, Belorusy i Rynok, Narodnaja
Vola, Komsomolskaya Pravda v Belarusi, Brestskiy Kuryer, Homielskaja Prauda, Mogilyovskaya Pravda
and Dneprovskaya Nedelya papers, as well as www.belta.by, www.naviny.by and www.tut.by on-line
media and www.euroradio.fm, the on-line version of the European Radio for Belarus.



As such, instead of informing the public about political and social platforms and agendas
available to them, the media reported on technical aspects of the elections. There was a notable
tendency to reflect positively on the work and activities of the authorities, through coverage of
ceremonial events, such as opening of new factories, or in reports highlighting economic
progress of the country.

By contrast, in the final stage of the campaign, the state media coverage of opposition candidates
became increasingly negative. However, it should be noted that this negative campaigning was
less pronounced within analyzed campaign than during the 2004 parliamentary elections. The
media coverage of election observers was twofold — CIS observers were portrayed in an
exclusively positive manner whereas the OSCE and PACE observers were shown in a neutral or
negative light. As for local domestic observer, they were largely ignored by the media.

By law, candidates were entitled to receive airtime on State TV and radio free of charge. These
free-of-charge presentations by candidates however did not appear to have a significant impact
on the general character of campaign. First of all, the presentations were aired outside of the
peak time hours (from 17.30 till 18.30) when most of population could watch them. In a positive
development, the CEC took a decision to rebroadcast the candidates’ speeches, but the potential
impact on voters’ ability to form opinions of candidates remained questionable. It should be also
noted that while the presentations were rebroadcast during the prime time, they were aired on a
different TV channel (which does not have a high popularity rating) and without any prior
special announcements made in the state media.

Thus, by having marginalized the major actors of the election campaign (election contestants),
the state media effectively contributed to a general lack of robust competition and a vibrant
political discourse.

In contrast to the state owned media, independent press and online media outlets gave a wider
and more comprehensive picture of the election campaign. They represented a greater number of
political actors, put emphasis on the activities of different political parties, including opposition
candidates. In general, independent media outlets presented a much more balanced coverage of
the election contestants. However, due to their limited circulation and limited geographical
outreach, they could not substitute for the obvious lack of balance and vivid political competition
coverage by the state media.

BAJ MEDIA MONITORING FINDINGS

The BAJ media monitoring commenced on 21 July and ran for the whole period of the official
media campaign, until the start of the “media silence” on 26 September.

The enclosed monitoring results (see annex — for example Nashi Novosti on TV ONT)
demonstrate that the campaign coverage in the state-owned electronic and print media was low
key. The time devoted to election-related topics was at times less than that allocated to sports or
weather. For example, between 1 — 15 August, Homiel Regional Radio 101.3 FM gave 12 times
less coverage to elections than to weather broadcasts. Another regional media outlet Novosti-
Reghion (Mahilou TV) dedicated to the elections just two seconds. The state-owned regional
newspapers Homielskaja Prauda, Mogilyovskaya Pravda and Dneprovskaya Nedelya adopted a
similar approach.

The state-funded newspaper Sovetskaya Belorussiya has the largest circulation in the country.
Contrary to its public mandate, it failed to inform people about the elections. By contrast, non-
State Narodnaja Vola provided roughly 10 times more coverage to election-related issues than



Sovetskaya Belorussiya. The other state-owned media outlets, which were not under legal
obligation to allocate free-of-charge airtime or space to candidates, adopted a similar approach
and allocated insignificant coverage to the elections.

By contrast, the incumbent President and the CEC combined received from 60 to 92 per cent,
depending on the concrete media outlet. The coverage of international observers, including those
from CIS, ranged from 0,5 per cent (in Sovetskaya Belorussiya) to 16 per cent (1% National
Radio Channel). The only other subjects mentioned on the state media were local authorities and
various pro-governmental organizations. In so doing, the state media failed to keep even
minimum standards of pluralism in their content, demonstrating a significant absence of diversity
in coverage. Similar to other state media, the online portal www.belta.by devoted the bulk of the
coverage to the incumbent President and the CEC (togehter 77 per cent), However, it also
covered a wider range of political subjects. Thus, outside the free-of-charge presentations, the
state-owned media effectively marginalized candidates as well as opposition parties, ignoring
their agendas and platforms.

No coverage of political platforms and agendas was given even in the special programs
dedicated to the elections. For example, a regular 30 minute-long programme called ‘From One
Election to Another’ aired on Hommiel-based regional station Lad TV had little to do with the
elections. On 26 August, this programme featured the life in Lojeu district. “Turn on the volume
of your loudspeakers, those who live in Lojeu district,” said the presenter during a live broadcast.
‘You will see familiar faces and places — our programme today is about you and your lives. If
there is anything you don’t know about your neighbours or colleagues, you will learn a lot about
them now.”” The only thing that alluded to the elections was the advertisement ‘From One
Election to Another’, which was broadcast at the beginning, in the middle and at the end of the
programme. The presenter continued saying: “From one election to another. Four years of
constructive work. A rise in the living standards. Positive progress towards the future.” As such,
the programme diverted the focus from the problem of choosing between different political and
social prospects to ‘peaceful and constructive work’, interviews with local officials and focus on
achievements, without showing any alternative or dissenting views.

Apart from the simplistic and evasive coverage of the election campaign, the state media
demonstrated clear bias when portraying different political subjects or others. On one hand, the
work of the President and the CEC was always praised, whereas the opposition, when
mentioned, it was predominantly in a negative manner.

A similar bias approach was visible in the coverage of observers — the CIS observers were
mainly assessed positively whereas other international observer, including from OSCE and
PACE, were covered in a negative or neutral manner. For example, the article First Democratise
Yourselves (Homielskaja Prauda, 4 September 2008) arrives at the following conclusion as
regards to the international observers; ‘All the comments and recommendations in the
ODIHR/OSCE reports are nothing more than ordered political propaganda, aimed at
discrediting the current election legislation. We cannot expect any objective monitoring of the
present political event, which is of much importance to the country and its citizens, until the
partial experts stop using their double standards.” The article is signed by an Alaksiej
Nikalajenkau, whose name is however absent from the list of the paper’s employees.

By comparison, the CIS observers and their work received kudos (for example, in Nashi Novosti
(ONT) or Mahilou Regional Radio news programmes). In their turn, the CIS observers assessed
positively the work of the CEC’s and local authorities’ in organising of the elections. ‘What we
have seen shows that local authorities and the heads of election commissions have taken full
responsibility for organising the election and are doing everything they can to hold a democratic



election, taking into consideration all the observers’ recommendations and guarantee the voters’
rights.” said the Head of the CIS Observers’ Mission S. Lebedev.?

In sharp contrast, the opposition was portrayed as playing an insignificant role in the society.
BELTA (Belarusian agency - www.belta.by), for example, ran an interview with the CEC
Secretary Mikalaj Lazavik who criticized the opposition for their “inner conflicts” which in his
view caused that “they lack energy to deal with social and economic issues, which should be at
the core of the policy and which voters are concerned with.* In addition, BELTA also attributed
the opposition parties’ low representation at the polling station boards to their inaction.*

The free-of-charge presentations by candidates did not have a significant effect in changing the
lacklustre and low key profile of the election campaign. This was partly due to the decision to
show the presentations outside of the peak time hours (from 17.30 till 18.30 on Lad TV
Channel).

While a CEC decision to rebroadcast the free-of-charge presentations formally increased the
time devoted to the campaign by the State-funded media, the potential impact on voters™ ability
to form opinions of candidates remained questionable. While the presentations were rebroadcast
in the peak hours (from 18.00 till 20.00 except Saturday and Sunday) on STV Channel, there
were no prior announcements. By comparison, similar announcements on the preliminary voting
were made by the state media. Regrettably, the CEC decision did not refer to a potential ability
of candidates to utilize additional free-of-charge space in the state newspapers for additional
publicity.

By contrast, private newspapers and online outlets offered their readers a greater diversity of
views and information - not only about political parties and candidates, but also about other
subjects which were not covered by the state owned media. For example, while the non-State
newspaper Narodnaja Vola covered activities of 21 political entities, the newspaper of the
presidential administration Sovetskaya Belorussiya covered only 7 such entities. It should be
noted that Narodnaja Vola devoted the bulk of its political and election-related coverage to
opposition candidates (42 per cent). Between August 23 — September 5, the independent online
outlet www.naviny.by dedicated 26 901 sings to opposition candidates whereas the most
powerful state-owned online portal www.belta.by gave them 982 signs — all of this coverage was
exclusively negative. As for the tone of the coverage by www.naviny.by and Narodnaja Vola,
opposition candidates were portrayed not only in a positive light, but there was also some neutral
and negative coverage. Owing to the limited circulation and the current geographical outreach,
the independent press and online media outlets could not substitute for the lack of balance by the
state media.

As for the reporting on the election results, the state-owned media appeared to have emphasized
that no one opposition candidate could become a member of the Parliament. For example, a
lengthy article titled “Good direction’ published in Sovetskaya Belorussiya (30 September 2008)
read.: ‘It is surprising... that the opposition could not use those opportunities which were given
them at these elections. At several stages of the campaign, there was an impression that the
opposition was not only hampered, as some of its representatives stated it, but even helped in
every possible way to enter the parliament’.

2 See http://news.tut.by/politics/115729.html
8 See http://news.belta.by/ru/news/archive?date=22 08 2008&page=1&id=260683
4 See http://news.belta.by/ru/news/archive?date=20 08 2008&page=1&id=260735




The state-owned media made it also clear that no violations took place, ruling out any
falsification or fraud. For example, Narodnaya gazeta (4 Ocotber 2008) in its article titled
‘Ready to handover’ emphasized “a special attention that CEC gave to the last phase of the
election campaign and the vote count which was made openly and with participation of
observers’.

Finally, the incumbent President has stated that the elections were as transparent as they could be
and that they demonstrated democratic character of the existent system of power in Belarus.” By
contrast, the non-state press and online media outlets exposed violations and irregularities (in
particular, the fact that observers were not allowed to be present during the vote count), with
analytical papers focusing on further prospects of the Belarus-EU relations.

CONCLUSION

The media coverage of the campaign in the state media was lacklustre and low-key. It was
directed towards minimising political competition between different political forces, excluding
the voters from the competition and marginalising alternative programmes (and alternative
possibilities) for the Belarusian society and its development.

The failure by the state-owned media to cover candidates, other entities, different political
platforms and agendas as well as important election-related issues was in no way a short-term
anomaly, but a general trend. This trend is furthermore confirmed by the fact that these media
neglected to offer any airtime or opportunities to alternative views by citizens to challenge the
political opinions of the current establishment. As recipients of public resources, the state-funded
media have an enhanced duty to inform voters on the election campaign, different political
platforms and agendas. Moreover, their duty is also to present a fair and balanced view on all the
political contestants.

The results further indicate that the state media did not serve as a forum for the exchange of
opinions, public debate, confrontation, investigation and commentary that would offer the public
objective, analyzed and assessed views of persons seeking elected office. As such, they were not
helpful for the voters to make an informed choice at the ballot box.

The CEC decision to rebroadcast all candidates’ speeches did not change the general character of
the election campaign coverage in the state media. Coverage of election results by the state-
owned media was also biased in favor of the current establishment.

> See http://naviny.by/rubrics/politic/2008/10/07/ic_articles_112 159353/



ol
W
2 % BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2008
i
belta.by
21.07-27.09.2008
Measured in symbols
/" BPF cPB UCPB BSDH PCB BSDP _Belarusian Agrarian__Candidate CCP-BPF A
0,061% __0,409% _ 0,404% _0,008% _0,138% _0,008%6 Par 0,212%  0,003%
Regime 67163% Republican Party of
1,501% Labour and Justice
Opposition 0,028%
0,621% EPP
. 0,03%
Belarusian
Government .
1,665% Central Election
Independent Commission
Candidate Pro-government 26,725%
0,084% Candidate
0,080%0 Constituency
Election
Opposition Pro-government Commissions
Candidate Or%agés;;[/lons 1,665%
0,312% ' ? Polling Station
Local Authorities Electorate Boar(is
3,838% 1,769% 0.757%
Bela_rusian Political Parties. Belarusian
Parllgrgn;nt 1,212% Observers
0,499% 0,175%
BSDP(H) LDP CIS Observers Western Observers
0,229% 0,418% President 4,754% 3,355%
\_ 47,976% Y,
s N
400 000
350 000
300 000
250 000
200 000 &= -
150 000 [
100 000
50 000 -+
o Une DU = o e e O
C VLY PP PEEQN VY UYESOLODNDIANE >0 >28L 2T Y 4,
© 5E 5353532358586 EGRS03EEECEEE5ES5RE
3382228 ETCEB82Be5 D S B m T ao o8& o, 5L
E2R 22238235882 c8¢8 $os c28349388
EEcQogfTE 8880 T r <3 S8smO $§ 82—
SEsOOO®Z 3 8OO0 3o L ¢ 8 = O Sgwg
O 0O ccw —_ Do cweo 5 E® © 8> = 2
O S S = — c T o c o ¢ L o < ()] P =
c Hh = O 8 o 05 O c = < a © [}
S ch g I 5 S - =25 & == g o
590 o2 @ S O 2 EgQg2g c - 8 c - 2
65 ¢ g2 = o £330 3 o8y < S s
L O = = ; © [=I) Qo 2 e o 2 7] c ©
om 3T D s > QO & S 5 5 [a
—omg @ o Eo203T3g g NG = £ -
S > 2P Zao 8338 < S 3
=) s = =z o 9=
o O > q f=gie]
© 2 o T3
& & g
5
(&) BTotal Neg. DOTotal Neutr. BTotal Pos.
- J

PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com



http://www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com

£

% = BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2008

MK

%!ﬁ@
Belorusy i Rynok
21.07-27.09.2008
Measured in cm2
BSDP PCB Movement ‘For LDP BSDP(H) Belarusian Agrarian
0,006%0 2,069% Freedom’ 0,247% _0,722% Party
Q.374% 0,006% Republican Party of
BSDH , /
0.489% Labour and Justice
’ 0,017%
CPBO Political Parties.
0,259% 0,869%
UCPB .
| Election
26,435% Central _ ef:to
Commission
27,891%
BPFO Constituency
9,035% Election
. Commissions
Regime 0,006%
0,121% . .
Polling Station
Opposition Boards
2,118% 2,492%
Belarusian Western Observers
Government 2,981%
1,873%
CIS Observers
Indepgndent 0,086%
Candidate )
0,823% President
Opposition Pro-government NGO 14,271%
Candidate Candidate 1,793% Local Authorities
4,241% 0,604% 0,173%
6 000
5000 -fu
4 000 A —
3000 -
2 000 - A
1000 -
O \ﬂ \|_.\ T \':T [e—— T T T T \; T T T \E
Cmmggguﬂmwwggoucmumm::am*bbabm»—\u.z\u:gu;
S 5538858835555 SEa8550°5E8E5888EZ8E5¢8¢8
_Qmohhh-—Ehzg-—-—-—E'ag =) 0 o S a o a=Fdao . St
E2a P Q3882 F2E22c8¢ D v = c2Q0y9u38f
EEcLo 0o fFTE E 8 Td QD S I3 ScsmoO $ 32
o € O o OO oI c O O O 8 ) L 5 5 (&) < © w 8
O Q&8 ccw — D ocw@ 5 E® o o S
O 8 g = S ® 6 £ 6 ¢ L o - = Q w =
c ) 8 o o5 O c = < a © [}
S s5298y 238 gEZZE g c > =
5 9 o2 @ S - c =38 <ca S <G % 'ct.
O S C g QL = [<F] | [%] @ C
5 =2= s £ 82z E T2 @ g
u2sS{ Q cz898s8 SN G ) o
_wa m S oO0O=Tyg g N& 5 € <
3 o S5 E£nm 288 g e a8
s © 3 o ==z & o 2
3 g > a ¢ 3
oz o w3
5
o BTotal Neg. OTotal Neutr. D@Total Pos.

PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com



http://www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com

BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2008

Panorama Nedeli (the 1st National Channel)
21.07-27.09.2008

Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45)

7~ ) . N
BSDP Electorate Political Parties. Central Election
PCB 1.195% -
0.121% 12,093% ) 0 Commission
' 10,613%
Regime
0,976%
N Constituency Election
Opposition Commissions
14,055% 1,239%
Belarusian Gayernment Polling Station Boards
0,274% 6.260%
Opposition Candidate Belarusian Observers
8,267% 1,053%
Western Observers
Pro-government 7,653%
Candidate
0,175%
Pro-government
Organisations
0,143%
B NGO
0.011% Local Authorities _ _ President
0,395% Belarusian Parliament 29,942%
0,
\_ 5,504% J
4 N

0:50:24

0:43:12

0:36:00

0:28:48

0:21:36 |

0:14:24 | |

0:07:12 -

0:00:00 - —T Te——— T ——
cdmggguumwdmmmucmumm::n_m>abn_>~m»-\u.b¢m-
2828883835558 ER55825EF0F8sag3es
2855 bn S5 oo 80 - @@ gaaadgAdaggy

wl = Pl = -
EuC2282<% §G585kes” £25 §5888%58¢
ExSoooxgz z888z8 Tg35 £ oL g
OcEccw c — D= =0 5 E® 8 2> £
oS g = o] 7S 5 € 2 64 ) o £ =
gamago 8 o EGJ:EGJC ‘;C < Q_E °
SE o550 @ 2 9 aEg 2o - a = o e
= Z o c o 7] «© © c
g2csEs2 5 S8g3 g3 8 S8
T 0= @ < [ ] £ 9 ¢ a k3]
LWS3om [ 208w N G 2 =
3 0% ® 5 E3 358 I 55
£ & = =% 3 88
[ o
O BTotal Neg. OTotal Neutr. DBTotal Pos.
o /

PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com



http://www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com

S# % BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2008

i 1

Panorama Nedeli (the 1st National Channel)

21.07-27.09.2008
Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45)
4 Weather
3,78% Election
15,22%
Other Subjects nglcg;/o

51,9% '

PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com


http://www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com

E@ﬂ BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2008

Naviny (Homiel Regional Radio 101.3 FM)
21.07-27.09.2008

Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45)

4 Electorate Central Election N\
" . Independent Candidate 0,211% Commission
Oppos'goznlﬁ,f”d'date 0,211% 13,319%
) 0 . .
Pro-government Constituency Election
Candidate Commls?ons
0,211% 0,423%
Pro-government /_Westezrns(z)g;ervers
Organisations 13£070
13,742%
CIS Observers
15,433%
President
53,911%
- _J
4 )
0:05:02
0:04:19 -
0:03:36
0:02:53
0:02:10
0:01:26
0:00:43 A —i
0:00:00 — T -+ — T — T T
EE e et 88 8L cE L RRLAEcEERELTE S
e g 2288 E0 2838 JZLs=000CpnasodscasSygoasgs8 83
mgoa_a_;_._ELZE_._._E'am ) m o T o o a2y ag st
=2 R 0 8 8 v & S cTT T <382 @ = T Q B
E o 90 9 0= S € € c <t g 00 5 S cn Qg g a
c£55586c83 $888¢25% f53 £89°8sig
S o .8 o< s} o O = £ 9 I S > o
OcEcecw c = D220 (=} < 5 o & =
28 50 g8 5525 £z o - 2 S5 =
S > D L O 8 o O 05 O c = c < a © °
e = LTt % O F EL T = S o 8
B s O 2 Q@ S 4 cgc'ﬁ c c ke
O c g = = (] o 8 0 @ c <
o c =32 s 5 2oz £ T 2 @ S 8
w3sa 2 25638 =s SN 2 =
- ©a o 20 tTg >3 B 5 E 35
< > S o o 3 = S S
=] S =za o % a
S & : = © @
O @Total Neg. OTotal Neutr. OTotal Pos. ‘ j

PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com



http://www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com

E BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2008
i i

[1

A4k

Naviny (Homiel Regional Radio 101.3 FM)
21.07-27.09.2008

Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45)

Election
2,23%

Sport
8,91%

Weather
29,38%

Other Subjects
59,47%

PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com


http://www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com

Fa%
2 ;«5 BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2008

e

Naviny Rehijona (Homiel)
21.07-27.09.2008

Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45)

4 Political Parties. Central Election Constituency Election

Candidate Electorate
,175%

0,061% Commission Commissions
0,183% 1,648%

Independent Cangrgé‘%%
0,549%

Polling Station Boards

" . 2,442%
Opposition Candidate

0,
0,488% Belarusian Observers
NGO 0,061%
0 061';2 Western Observers
' 7,265%
Local Authorities
4,640%
CIS Observers
14,408%
President
6,288%

Belarusian Parliament
55,067%

0:17:17
0:14:24
0:11:31
0:08:38
0:05:46
0:02:53
0:00:00
cC O unu un nu = = n u = O LL i o (' :
S8 5555588228885 C¢Eaa8F38€c88822zcag88¢
w2 g > 5 09 5 =00 O nAad O 3T I T S0 ge 8.3
mmg._._E'QEs_ZH'E'E'QEam =) &?m T Ao D_-gn-n'_n_got
EZ33838s5°8¢88¢2c8¢ $o: 2883388
Ecoo0aoxs<T s 8 Q&0 Z = c 3 8 8mO Y s 2 —
EES§oocoag2 8 OO0 3§ L3 g S O 2w s
O 9 Eccw = D% cw S E® i IS =
cC88s80 8% O§25¢c s 2 &35 5
bhg 2 g = . c
25 S @ 2 9 2 EG 2.0 e = 8 &
= 2 O - o oo | c c c .8 T QO
S B £ s c £ 8gc 9 C © B S c ©
o 5=3Z= s £ 8 8a2 ET 2 @ ® -
mw23S & 7] S 89oc ] =) -
—_og® M £E503T g 233 g E ©
C > L S o 2 8 m < L >
s O o = Z o £
) E m
c C = [0}
S5 > P ©
(G- o) . o
= £ g
2 S
S s
@ Total Neg. OTotal Neutr. OTotal Pos.

PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com



http://www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com

S# % BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2008

i 1
Naviny Rehijona (Homiel)
21.07-27.09.2008
Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45)
é s
port .
Election
9.789% 4,354%
Weather
0,732%
Other Subjects
Y 85,125%

PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com


http://www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com

;

Y

BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2008

oo

4

£,

Homielskaja Prauda
21.07-27.09.2008

Measured in cm?2

4 : Constituenc )
LDP Candidate Elector:ite Political Parties. Central Election Election 4
4009 15,714% 9 issi L
1,015% 3,400% 0,017% Cozmgllss/lon Commissions
' ° 3,620%
M tF Polling Station
ovement ‘For
Boards
pviai 2.960%
3 (o]
Western Observers
Oggfo/ 6,647%
3 (o]
UCPB CIS Observers
Regime
0,017%
Opposition
5,497%
Belarusian
Government
0,947%
Opposition Pro-government
Candidate Candidate Belarusian Prosid
10,927% 4,652% Parliament Local Authorities resi eont
A\ 0,017% 0,085% 38,498% )
s N
2 500
2 000
1500
1000
o] e R e e I =
O DDD—!iDI— T \E T T T T T T T it Tt T T T T -
Cmmgggu*‘mwmggwucmummj:am*aaabm»—\u_a\-c:gv;
S 5235880805888 oEs550385E85858Z885¢88
o m 3 ccc B ETC 52288 €GO =) 0 o S aao a2 4a T qa , gt
ELa3388S2° 8822 ¢c38¢ 8o 2282358
EEC_Q_Q_QEIH 8 d T O e 3 8smO § 8§ 2 =
S Es 00O s 2 8 O OO 3o T 8 = O Sgwg
= j=2) = E® o D 2
O8BSEL cg S5O0 ? S 2 =) 2w =
c = @ E (&) [ 8 (@] O o O c L < ) =
<2 5 = = c a [¢)
2 & =R [Zs 2 £ 5 8 © . © c - 2 .
32252 c - & S22 89 & © B IS c £
o 0 =88 = < - €T 2 @ S
o233 @ > 20 ® <~ S o
bg @ o] S 20T g (CR I £ <
= o O c o) K] S
< S, : S o 2 3 A o S
= 2 3 o =z o o 2
S & > & 2 3
© 2 o T3
5 S 5
§ ETotal Neg. OTotal Neutr. OTotal Pos.
- J

PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com



http://www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com

MK

i i

% = BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2008

NAVINY.BY

21.07-27.09.2008

Measured in symbols

Belarusian Agrarian CCP-BPF Movement ‘For Candidate Belarusian Labour Electorate
g
Party 0,004% Freedom’ 0,499% Party RPLJ 3,796%
0,002% LDP 1,133% 0.002% 59504 Political Parties.
PCB 0,164% BSDP(H) 1,762%
1.612% 0,009%
BSDP : %Central Election
1,361% Commission
BSDH _——— —— 13,524%
0,510% nsti n
0,082% Const tl_Je cy
Election
ucPB BPF Commissions
2,609% 3,022% 2,796%
Regime , ‘ Polllgg ?:jatlon
e
Opposition Bel . Belarusian
6,676% c € aru5|ant \ Observers
overnmen o
1,870% \ 1.168%
Western Observers
Independent 3,587%
Candidate Opposition
(o)
0,893% Candidate CIS Observers
0,917% 1,542%
Pro-government i .
andidate Pro-government . Belarusia President
Organisations NGOs Local Authorities Parliament 26.630%
1,602% 0,030% 1,646% 1,675% 1,092% '
300 000
250 000
200 000 B
150 000
100 000 =i :II
50 000 - H
0 J%DMWJQDDM
S8 8sEE 88 L s EEEEER B EEERELEEEE LY
25 8§cccCEESER2S2ERD S°gaY38E" €288 s¢E
2 20 3 C 098 <L TSTTT 8 D > o @ 5] 5 Ooa S 283
£ c 0 6 g 9 o = Cc ©0 c c © = 5 SR S a8 g2 3
IS cQ Q9 F 5 5 cC © © ® g o L € & S o mO g o L
5§ E o OOO ez 8 O OO 3o - 2 8 50 S c g
OG8E ccw = Do c = 5 E© i IS =
O 8 g 5 = S ® O S 6 ¢ &L o - =2 SO =
S - h g 8O 8 o Q5 9 c = c < e 3 £
S 5 >3 o o O - £ 5 8 & - ] c o a8
= 8 o o S 4 c =38 c C w = S T Q9
O B C g = L = L 5 [TI. n @ cC ®©
o8 =23 © E 0 59 = g o 2 @ c -
w238 [ cE 28538 SN & 2 s
g m £ o S o S3 3 5 E ©
S 3 ¢? =ao 28 o g e >
5 © 3 o = =z sl o =
c C S &~ L ©
v QO T O Lt o
© 2 o c
2 * S
o o)
© 2
BTotal Neg. OTotal Neutr. @Total Pos.

PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com



http://www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com

284 % BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2008

Nashi Novosti (ONT)
21.07-27.09.2008

Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45)

4 Belarusian Opposition Regime Electorate

Government 1.89204 Political Parties. _ ® Central Election
) (o}

0,112% 4,393% 1,845% Commission

0,244% 10,623%
Opposition Constituency
Candidate Election

0,899% Commissions
Pro-government 1,321%
Organisations Belarusian
0,281% Observers
Local Authorities 0,047%
(o)

1,077% Polling Station
Belarusian Boards
Parliament 1,415%

0,150%
Western Observers
5,237%

CIS Observers
2,998%

President
67,466%

Y4

2:09:36

)\

1:55:12

1:40:48

1:26:24

1:12:00

0:57:36

0:43:12

0:28:48

0:14:24 -

E
1

0:00:00 -

BPF

uCPB
LDP

CPB
BSDH
Belarusian Agrarian Party

President

Belarusian Parliament

NGOs

Pro-government Organisations
Regime

BSDP

PCB

BSDP(H)

CCP-BPF

Freefom and Progress Party

plican Party of Labour and Justice
Electorate

Central Election Commission
Polling Station Boards
Belarusian Observers
Western Observers

CIS Observers

Local Authorities
Pro-government Candidate
Opposition Candidate
Independent Candidate
Belarusian Government
Opposition

Movement ‘For Freedom’
‘Nadzieja’ Women'’s Party
Belarusian Labour Party
Candidate

Political Parties.

Constituency Election Commissions

BTotal Neg. DOTotal Neutr. OTotal Pos.

PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com



http://www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com

S# % BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2008

Nashi Novosti (ONT)
21.07-27.09.2008

Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45)

O Election

Sport 5,644%

10,744%

Weather
9,278%

Other Subjects
74,334%

PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com


http://www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com

g,
=,

"

MK

BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2008

Respublika
21.07-27.09.2008

Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45)

s
Regime
1,883%

BSDH
1,036%

PCB
2,072%

LDP
3,066%

CPB
036%0

UCPB
3,045% Commission

18,017%

Opposition
0,146%
Belarusian

Government
6,749%

Independent
Candidate
2,072%

Opposition
Candidate
3,045%

Pro-government
Candidate
2,072%

Belarusian
Parliament
0,837%

President
47,764%

Central Election

Constituency
Election
Commissions
0,471%

Polling Station
Boards
3,829%

Western Observers

2,616%

CIS Observers
0,246%

Y

10 000

AL

9 000
8 000

7 000

6 000
5000

4 000
3000

2000 A

1000 -

-

Belarusian Parliament J

BPF
uCPB
CPB
BSDH
BSDP
PCB

Central Election Commission
Polling Station Boards
Belarusian Observers
Western Observers

CIS Observers

President

Local Authorities

NGOs

Pro-government Organisations
Pro-government Candidate
Opposition Candidate
Independent Candidate
Belarusian Government
Opposition

Regime

Movement ‘For Freedom’
‘Nadzieja’ Women'’s Party
Belarusian Labour Party

LDP

Belarusian Agrarian Party

BSDP(H)
CCP-BPF

Freefom and Progress Party

Republican Party of Labour and..
Electorate

Candidate
Political Parties.

Constituency Election Commissions

BTotal Neg.

OTotal Neutr. B@Total Pos. ‘

PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com



http://www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com

MK
o
.

BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2008

Sovetskaya Belorussiya: Belarus Segodnya

21.07-27.09.2008

Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45)

4 Regime BSDP BSDH PCB BPF UCPB CPB op )

2,609% 0,008% 0,004% 0,004% 0,212% 0,1379% __0,012% 0,008%

Opposition )
Central Election

(o)
1I’30?9 7o . Commission
elarusian
10,534%
Government ]

2,028% Constltl_Jency
Pro-government CorEr:i::iggirc])ns
Organisations o

1,280% 0.158%

Western Observers
0,499%
President
81,418%
\ %
e A
25 000
20 000 o
15 000
10 000
5000 | |
O T T T T T T T T \: T T \-'T=T_E T T T T T T T T T T T T T T T _\ T
C Vv w Y EE NN N OO O C OLWLOMTAMD = >S>0 >SN0 WL >NT O
SST 56068508205 EEEGSS oo o oo EEEQERgITa L cg
3o 222880 5225580385589 889885¢
20 3 3 0 098 S <E BT T T c Q@ @ [ = T 0Oo 58 @
EET282¢cs 2555580 25 SzgR8O0ggsc
Ecss0o00xg83 s8S8S8 =2 & L g 9 = O T
[S] = o< > 5o O = g 8 < > 5 o
OQEEcgccw c = 2w o= o © = o =
O 8 © & = S O £ o ¢ P o 4o > S = =}
g c DB g O QL o Q5 Q9 c = ; c < a © [)
S 0 o2 & g 9 £ EB2C e © c 5 2 o
= = 9 = c o %] © < =i
38 £8z=2 3 @ =335 S .8 Q 8 €5
= 0 = o < E O a5 g o 2 2 &
w = om > c 2038 o N & 2 I
— a = 9 [ > T < c
3 o g Enm 2 8 & < LS 8
5 3 3 o =2 & o .Q
c c > = [S]
S @ D O L >
© 2 2 5
z : &
8 @Total Neg. DOTotal Neutr. DTotal Pos.
. 4

PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com



http://www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com

	The_2008_Parliamentary_Election_Coverage_in_the_Belarusian_Media-7_en
	21.07-28.09.08_Eng

