The Belarusian Association of Journalists

The Coverage of the 2012 Parliamentary Elections in the Belarusian Media
Final Report

(31 July — 17 October 2012)

Introduction

During the given time span, the non-governmental organisation Belarusian Association of
Journalists (BAJ) monitored the coverage of the parliamentary elections, held on 23 September
2012, in the Belarusian media.

The monitoring aimed to:

— assess whether the Belarusian media gave an exhaustive and comprehensive coverage of
the election process and whether they followed the guidelines of ethics in journalism and
the internationally accepted standards in their election coverage,

— draw the attention of the journalists’ community in the country to the fact that it is a
direct duty of the professional media to provide voters with balanced and comprehensive
information about the election process, as well as the candidates’ and their supporters’
political and social agendas and opinions,

— analyse how the media influenced the voters’ electoral choice.

The report sums up the findings of the monitoring and presents an overview of assessments that
the polling and the whole election process received in the Belarusian media following the voting
day and the formal announcement of the election results.

The monitoring covered seventeen Belarusian media, both state-owned and independent,
electronic and printed, nationwide and regional.! The content analysis was based on both
qualitative and quantitative data, ie we assessed the manner in which the election actors were
presented and the amount of space/air time given to the election coverage in the printed and
electronic media, respectively.

Key Findings

The state-owned media covered the elections in their typical low-key manner, ie they sometimes
gave the elections less coverage than sport and the weather. The Central Election Commission
(CEC), instead of candidates or political parties, was presented as the main actor. This fact

! The electronic media are Panarama (Panorama) news program on Belarus 1 TV station; Nashi Novosti (Our
News) news program on ONT TV station; V tsentre vnimaniya (In the Focus of Attention) weekly analytical
program on Belarus 1 TV station; Radyjofakt (Radiofact) on the 1** Channel of the National Radio; Naviny Rehijona
(Regional News) on the Homiel Regional TV and Radio Company; Naviny (News) on Homiel FM; Naviny Mahilou
(Mahilou News) on the Mahilotl Regional TV and Radio Company; Naviny (News) on the Mahiloi Regional Radio;
the Internet resources are www.naviny.by, www.belta.by; and the printed media are The Belarus Segodnia
(Belarus Today), The Narodnaja Vola (People’s Will), The 7 Dniey (7 days), The Nasa Niva (Our Field), The
Komsomolskaya Pravda v Belorussii (YCL Truth in Belarus), The Homielskaja Praiida (Homiel Truth) and The
Mogilevskaya Pravda (Mahiloi Truth).




shows that the elections were a matter of only marginal importance to the state-owned media. At
the same time, their chief information source was the CEC.

These media presented an all too simplistic picture of the elections, which means that they
centred on the coverage of only five actors, namely the CEC (or constituency commissions), the
President, the CIS observers, the OSCE observers and a depersonalised candidate. The state-
owned media focused their attention on organisational and technical details of the elections,
which became a highly typical feature of their election coverage.

As for the manner in which different election actors were presented, the OSCE observers, the
role they played and their work were characterised negatively, particularly at the initial stage of
monitoring. The CEC, the president and the CIS observers were presented in the state-owned
media in a positive and neutral light.

The presence of oppositional political parties whose members stood for parliament in the state-
owned media was about zero. They received negative or highly negative coverage, if any at all.
There was not a single instance of giving voice to opposition members, independent experts and
political analysts or NGOs. One-sided information, a negative portrayal of the opponents and the
OSCE observers, manifest denial of the right to rebut, shadowing political parties’ and their
supporters’ opinions, as well as polar extremes in the presentation of the government and the CIS
observers, on the one hand, and the opposition and the OSCE observers, on the other were
characteristic of the election coverage in the state-owned media.

The state-run media did not provide a proper information support to the campaign. Nor did they
do anything to help as many voters as possible to get an idea of the candidates’ agendas. They
did not announce candidates’ TV and radio addresses or debates, did not give the candidates’
names in the listings or in any way draw the audience’s attention to the candidates’ political
affiliation. In contrast to all the other content, candidates’ recorded messages and debates were
not presented on the TV and radio stations’ websites. This type of election coverage in the state-
owned media was intended not only to marginalise the key actors but also effectively to block
voters from getting an idea of candidates’ programmes and discussing them. Furthermore, the
state-run media were able to censor candidates’ addresses and debates, as they were pre-recorded
instead of going on air live.

In comparison with the state-owned media, their independent counterparts presented a wider
picture of the elections. They did not limit themselves to official information, released by the
CEC and the government. In some cases they were critical of these two actors and widely
publicised the instances of censorship. At the same time, their manner of presentation was more
balanced than that of the state-owned media. However, there was not any meaningful
competition in the elections and their outcome was totally predictable. These factors accounted
for obvious indifference to election coverage, displayed by the independent media.

The election scenario had not undergone any tangible change, as compared to the previous
elections. This produced a situation in which the media were ‘tired of the elections’. The
symptoms of ‘election fatigue syndrome’ were present in the election coverage given by both
state-run and independent media.

The monitoring findings at the post-election stage came as a surprise. Unlike all the previous
elections monitored by BAJ, both state-owned and independent media lost interest in election-
related subjects pretty soon after the polling.

The following chapter substantiates and elaborates on what is stated above. The Conclusions
attempt to conceptualise the changes that have taken place in the election coverage.



Detailed Findings

Further on we are going to rely on both the aggregate data and specific findings made at each of
the four monitoring stages.

If we compare two main TV news programmes — Panarama on Belarus 1 and Novosti on ONT,
they gave the elections more or less equal attention. From 31 July to 21 August election coverage
received 7.18% of the air time in the former and 5.68% in the latter. Meanwhile sport was given
17.44% and 19.39% of the air time, respectively, and the weather reports took up 2.76% and
3.36% of the air time. In Radyjofakt on the 1* National Radio Channel the weather and sport
even prevailed over election-related subjects, receiving 10.32%, 9.41% and 6.81% of the air
time, respectively. A similar proportion was also typical of the regional electronic media.

As stated above, the state-run electronic media focused their attention on the CEC and its work.
CEC representatives were the primary information source on such issues as the establishment of
election commissions, initiatives to nominate candidates, candidate nomination, campaigning,
etc. The CEC representatives were far from being neutral and impartial. This is, for example,
what CEC Secretary Lazavik said, 7 have analysed the nomination to the election commissions
at the polling stations in the 49" constituency of Hrodna only. In that constituency the United
Civil Party proposed eighteen nominees to the election commissions at the polling stations.
When we analysed what sort of people they were, it turned out that ten out of the eighteen had
been charged with criminal and administrative offences and nine are out of work. What kind of
respect can they enjoy with the voters?... Such types should not be allowed to the election
commissions.’ (Belarus 1, V Tsentre Vnimaniya, 12 August, 2012)

During the same monitoring stage, the state-owned electronic media extensively featured what
the President had to say about the opposition: ‘If today our... well, they do not deserve to be
called the opposition, though there are perhaps some opposition-minded people in their ranks...
so if our fifth column and the opposition felt they were going to win, they would never claim that
the elections lacked legitimacy. This would automatically mean that their MPs lacked legitimacy.
If they do say so, it only shows that they know all too well that in today’s conditions they will
flop... Whatever tactics they are going to opt for is going to be decided in their dirty games.
Please, believe me that their dirty games are all about one thing only — money. It may be little
money, because the West no longer gives them big money, but it would be enough to support
themselves and pay for the petrol to fill their cars, which, once again, the West helped them buy,
and maintain the mansions they built when they promised the West they would rise to power in
Belarus. At that time the West gave them a lot of money, so they built their mansions, which now
need maintenance. In order to receive at least this portion from the West, they are willing to yell
and scream, blow up bombs and shoot. All foul means are good for them — that’s their politics...
We see the same faces, shabby and scruffy. They went abroad and betrayed their country. And
poisoned the people.’ (Belarus 1, Panarama — 9 August, 2012)

The role of the OSCE observers looked just as clear: ‘You can see that we have invited all these
reeves, whether they have already been here or not. Let them take a close look. We know everything they
are going to write and we are already receiving their first reports and information coming from them. It’s
a long way before the elections, but we have already read what they have to say. We made a conscious
decision. We know they are going to screw us, no matter how we hold the elections.” (Belarus 1,
Panarama — 9 August, 2012)

During the initial monitoring stage, from 31 July to 17 August, the state-run TV stations
presented the head of the OSCE PA observer mission in a particularly negative light, ‘Matteo
Mecacci is a radical Italian politico. In his home country he actually supports the plans to legalise



prostitution, online paedophilia and soft drugs more than he advocates the freedom of expression. The
majority of the Italian society stigmatises Mecacci and his ideas.” (ONT, Nashi Novosti, 15 August, 2012)

The second monitoring stage, which lasted from 20 August to 31 August, showed, however,
certain new election coverage trends in some state-owned media, namely for the most part
neutral presentation of some election actors. It was true, for example, of Radyjofakt, The 7 Days
weekly, and to a certain extent of the regional media. This was especially noticeable when
contrasted with V' Tsentre Vnimaniya weekly analytical program on Belarus 1 TV station and its
ideologically biased coverage of the election actors, as well as against the background of the first
monitoring stage, when the opposition and the OSCE observers received highly negative
coverage. Even though the state-run media went on presenting the opposition in a negative light,
the manner in which the OSCE observers were featured changed to chiefly neutral.

At the same time, these media tended to give the election process a rather simplistic coverage by
ignoring a lot of political and non-political actors engaged in the run-up to the parliamentary
elections. For example, throughout the monitored time span, Panarama on Belarus I presented
twenty three actors; however, the biggest proportion of the air time was given only to the CEC
together with constituency and polling stations commissions (nearly 37%), the CIS observers
(about 11.5%), the President (11.1%) and the OSCE observers (nearly 8.5%). Of the other
actors, a depersonalised candidate and political parties received just a few per cent, while the
opposition political parties were given only a few points.

The candidates were entitled to address voters via the state-owned media. They went on air at
more favourable time, as compared to the 2008 parliamentary elections, ie from 7 pm to 8 pm.
(In the run-up to the previous parliamentary elections, candidates’ messages were broadcast on
TV from 6 pm to 6:30 pm, in Minsk and other big cities — from 5:30 pm to 6:30 pm.) On the
radio the candidates also received better time — from 6 pm to 7 pm. However, instead of being
broadcast live, the candidates’ messages were pre-recorded, which facilitated their censorship.

According to the chairperson of the United Civil Party Anatol LabiedZka, thirty two addresses of
the party’s candidates did not go on air and papers did not publish eleven candidates’
programmes: (http://naviny.by/rubrics/opinion/2012/09/14/ic_articles_410_179201/). The head
of CEC Jarmosyna admitted censorship: ‘Why have they been banned from air? Because there
were calls  for a  boycott of the elections  during  these  debates.”
(http://www.svaboda.org/content/article/24704611.html)

Moreover, the monitored state-owned media failed to announce TV and radio addresses by particular
candidates or their debates. They did not give the candidates’ names or focus the voters’ attention on what
parties the candidates represented. These media limited themselves to only giving the number of the
constituency and the corresponding date (see, for example: http://www.tvr.by/rus/raspisanie-debaty.asp).
The TV listings of the stations that were to broadcast the candidates’ messages and debates,
announced them simply as ‘Elections’2012’ rather than ‘Parliamentary candidates’ addresses’ or
‘Debates’. On top of that, the candidates’ messages and debates did not find the way onto the
websites of the TV and radio stations.

This type of election coverage went well with the assessment of the parliamentary elections by the head
of the CEC JarmoSyna: ‘After all, this is not a presidential election, when candidates represent the whole
country and certainly voice quite different opinions. In the upcoming elections the main issues to be
debated will be of local interest to voters in each particular constituency. That is why perhaps they will be
rather low-key.’ (Belarus 1, Panarama, 23 August 2012). Thus, the state-owned media covered the
elections as a low-key local event rather than a high-profile political process of nationwide
importance.



In fact, the purpose of the bleak campaign coverage and the censorship of the candidates’ media
appearances was to undermine the tension of electoral competition and depoliticise the elections.
A highly revealing fact: of the thirteen constituencies in the Mahilol region, only four had
candidates who debated on TV and only three constituencies’ candidates debated on the radio.
The way the parliamentary elections were covered in the state-owned media, they looked devoid
of any political contestation, any meaningful competition of political platforms, candidates’
visions or a wide range of voters’ opinions.

Of the independent media, www.naviny.by offered the most extensive election coverage,
presenting thirty four actors all in all. Its presentation of different actors in the election process
was free from the disproportionate featuring of the President and the CEC, characteristic of the
state-run media. www.naviny.by also did not depersonalise candidates or any other political
actors. It did not give preference to any political parties or NGOs. The printed independent
media presented a much narrower picture of the election process than www.naviny.by . Thus,
The Narodnaja Vola wrote about eighteen election actors. Even so, by the amount of space and
the number of contributions on election-related subjects, it was far ahead of the pro-presidential
daily Belarus Segodnya. The Nasa Niva weekly did not give the elections much attention.

The above-mentioned independent media outlets may have criticised the government and the
CEC, but they also spoke critically of the opposition and other actors. The Komsomolskaya
Pravda v Belorussii was an exception, as in its thick edition it presented in an exclusively neutral
light information released by the CEC.

As we have said above, after the polling both state-run and independent media soon lost interest
in the elections. The evaluation of the elections dealt with such issues as their democratic or non-
democratic character, conformity or lack of conformity to the provisions of the Belarusian
election legislation and the internationally accepted standards, voter turnout and ballot count.
The assessments differed a great deal.

The state-owned media argued that the elections had conformed to all the requirements of the
Belarusian legislation: ‘The Belarusian elections are held in accordance with the national
legislation rather than foreign regulations,’ says Jarmosyna.’
(http://www.belta.by/ru/all_news/politics/Vybory-v-Belarusi-sootvetstvujut-natsionalnomu-
zakonodatelstvu-a-ne-zarubezhnoj-vedomstvennoj-instruktsii---Ermoshina_i_609626.html). ‘The
parliamentary elections in Belarus have been held strictly in conformity with the legislation...
This is the conclusion of the CIS observer mission that Sergey Lebedev presented to the head of
state.” (Radyjafakt, the I°* National Radio Channel, 25 September, 2012).

The same media cited the CIS observers that the elections were democratic and met the
international standards: ‘The Belarusian parliamentary elections met the internationally
accepted standards,’ says the CIS observer mission (VIDEO)’

(http://www.belta.by/ru/all_news/politics/Parlamentskie-vybory-v-Belarusi-sootvetstvovali-
obschepriznannymi-mirovym-normam---missija-SNG-VIDEO i 609619.html. ‘The Union State
Parliamentary Assembly observers acknowledged that Belarus had created all the necessary
conditions for fair and transparent elections.’

(http://www.belta.by/ru/all_news/politics/Nabljudateli-ot-PS-Sojuznogo-gosudarstva-
konstatirovali-sozdanie-v-Belarusi-vsex-uslovij-dlja-provedenija-spravedlivyx-i-otkrytyx-
vyborov_i_610022.html).

In the run-up to the elections a number of opposition parties had spoken in favour of election
boycott. In this connection the voter turnout on the polling day became quite an important issue,
accentuated in both independent and state-owned media. Here are some typical news items.



‘Heavy polling is recorded in all the regions. The Viciebsk region is in the lead.’ ‘Thirteen
parliamentarians were to be elected in the Mahilou region... About 11 am voters could be seen
queuing before the polling booths.’ ‘All the districts of the Homiel region showed heavy polling.
At many polling stations the voter turnout exceeded 50% before noon.’ ‘Although the turnout in
Minsk is traditionally not the highest possible, the citizens have performed their public duty in
all the constituencies of the capital.’ (Radyjofakt, the I°' National Radio Channel, 24 September,
2012)

The state-owned media also drew attention to a transparent ballot count: ‘Igor Borisov:
Observers  had  a  possibility — to  monitor  the  voice  count  visually.’
(http://www.belta.by/ru/person/opinions/Igor-Borisov_i_513325.html).

Meanwhile, the state-run media were critical of the OSCE ODIHR findings: ‘JarmoSyna: A short
time before the voting day the OSCE observers were pumped with negative information.’
(http://www.belta.by/ru/all news/politics/Ermoshina-nezadolgo-do-dnja-golosovanija-
nabljudatelej-ot-OBSE-nakachivali-negativom_i_609734.html). The OSCE observer mission
was also criticised by the Russian Ministry of Foreign Affairs: ‘The Russian Foreign Office
criticises the OSCE ODIHR for their politically-motivated approach to the Belarusian
parliamentary elections... “Un fortunately,” says the commentary, “the dissenting opinion of the
OSCE ODIHR, as usual, struck a discordant note. Its preliminary conclusions once again
demonstrate a politically-motivated approach...”’ (Belarus Segodnya, 26 September, 2012)

The independent online resource www.naviny.by threw light on what was behind this criticism
of the OSCE observer mission, The OSCE observers did not see free elections in Belarus’
(http://naviny.by/rubrics/elections/2012/09/24/ic_articles 623 179324/). ‘Mecacci says it was
impossible to observe the elections in military units due to wrong information’
(http://naviny.by/rubrics/elections/2012/09/27/ic_news_623 402414/).

‘The EU.: the Belarus elections were held against the background of overall repression’
(http://naviny.by/rubrics/elections/2012/09/25/ic_news_623 _402199/).

Belarusian observers gave their negative evaluation of the elections, too: ‘Hutak: The elections
did not conform to either the OSCE standards or the Belarusian legislation’
(http://naviny.by/rubrics/elections/2012/09/24/ic news 623 402151/). ‘For Fair Elections:
None of the Mahilou polling stations had a  transparent vote  count’
(http://naviny.by/rubrics/elections/2012/09/25/ic news 623 402300/). Moreover, the
independent media, in contrast to their state-run counterparts, presented opinions of a very wide
range of election actors.

The independent media also published various contributions on the voter turnout. In doing so
they pointed at the discrepancies in the numbers of voters that went to the polls: “The turnout
figures recorded by observers and polling commissions on the voting day differ by 173%’
(http://naviny.by/rubrics/elections/2012/09/25/ic news 623 402200/).

Conclusions

As we compared the media coverage of the parliamentary elections in 2008 and 2012, in one of
the interim bulletins we noted that there were no essential changes. However, the monitoring
data has revealed some new developments:

o The vertical model of holding elections, which has so far been practiced and in which the
state-owned media play a key role, has significantly contributed to the general
depolitisation of the Belarusian society; this has entailed a drop in election participation
among not only voters, but also such key actors as candidates and political parties;



e The same model of controlled elections has caused increased voter alienation and
probably widened the gap between the current regime and the electorate;

e This model also blocks any meaningful political competition, making the election
outcome totally predictable; this is one of the main causes why the election coverage in
both state-owned and independent media was bleak and dull;

o Paradoxically enough, the model aimed to depoliticise the society has resulted in a
tangibly less fervent smearing campaign against the opponents of the regime, as
compared to the 2008 elections;

o Last but not least, the existing model has turned elections into a mere ritual, where most
of the participants, if not all of them, are well aware that the elections are devoid of any
real meaning. When the media hastily ‘summed up’ the election results and were eager to
forget about them the sooner the better, it gave more evidence for a purely ritualistic
nature of this performance. The most recent monitoring data of the post-election phase
shows that the state-run media are beginning to cite the incumbent, speaking about a need
for modernisation of the country’s political system. There is certainly no question of its
liberalisation.

Minsk, 16 October, 2012



BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012

Political Parties
1,857%

Electorate
4,458%

For Fair Election
Movement
0,264%

White Rus
0,533%

Liberal Democratic
Party
0,159%
Belarusian Social
Democratic Party

0,028%
Communist Party of
Belarus
0,659%
United Civic Party
0,345%
Belarusian Popular
Front
0,438%
Government
4,081%
Opposition
3,113%
No-personified
Candidate
16,549%

BELTA.BY
31.07 - 21.09.2012

Measured in symbols

Federation of Trade
Unions of Belarus
0,061%

Pro-Governmental
Organizations
1,128%

Republican Party of

Labor and Justice

0,711%

NGO
0,147%

Local Authorities

3,628%

Candidate
8,798%

Party candidate

0,789%

O Central Election

Commission
20,692%

District commission
2,536%

Precinct commissions
5,181%

Belarusian Observers
4,874%

Western Observers
5,806%

CIS Observers

6,742%

Belarusian president

1,257%

Belarusian Parliament
4,219%

160 000
140 000 -
120 000 -
100 000 -
80 000 |
-y
60 000 - I
40 000 | I
........ I
20 000 - I I
0,
= ) PR N0)) nuununuw c o (OO OR]
SEE e 80ER 585232 e e EeL 8305588838005 8REREREE
‘n'n . =2l =] TO SO0 UOI 0O o0 CEfP s lO0ScEES 5T
AAGCSCCOETCZSSEREL DD Ea g SEE”FELE OB o8BI TTT
nno CECELEBEGRELPSE>aa Eagl8ana S og s SERZE=ZPE Y20
EEBR000SS BEc8E tRE Lo N oD o880 08808852 2539595888
EQQOQSTE £rm08008s, £5to980EmgrsasEss _20g., 02 RARTRRTR
§EECO0 282 BOBSERE0 . ER= T pEh s 852§ 0088 FE. O 000
£ o =
OL8EElScy 58C CogeRoVEYeFEo88R cx58 85857 Eleg epeg
c F 00O Q = C Do sETO oE< P 828290 3520+« <9y ©©.Y
S8BT 350 =ER ce2fIc6ct F-.0_-_32E ©2B5 c=¢F¢c —9%e aaBE
=g 503 854 BE:X0/AcDd cAcctSs BEgg © o} T © =
EREEY ©2 2 0@ oo, 065 C 290 = DOJ i o] c @£
=0 © - c = OB E_=0 c2_0O0O0cocsy fost [0] =} a S R=-%]
Eowmg Q © o= ST 20O F ClmOeLg £ ol 0 o5 cuw 3 o9
] SR oo Ecug = CAS0 E:;;_:smq_,cu OCc o - D 093y Z'co
a o Q g 50208y e v 5= r 2
e £od g EmgSE g98% 2L s5f £g  ges 52
= 2= @ EQc o-a 206 gE 35 =5 c o £
o 9K Sz © o
S Q OCg g § ©° 2 c
0
. S22 cm® S 5]
<} =t oo g S O
& ] o © =]
o2& = =
©
o) ‘ @Total Neg. OTotal Neutr. DOTotal Pos.
o




BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012

“Sovietskaja Bielorussija”

31.07 - 21.09.2012

Measured in cm2

Party

Belarusian Popular

IVIC

United C

c
0 e
oL
Q0
23
TEY
= £ o
€O+
50
o

[m]

1,096%

Front
1,096%

Government
4,782%

iIssions

Precinct comm

Opposition
0,048%

0,048%

Western Observers
0,092%

CIS Observers
0,530%

dent

ian presi

Belarus|

74,104%

q

20000
18000
16000
14000
12000
10000

8000
6000
4000

2000

9)epIpued JusWUIaA06-01d
1epipued juspuadapur
9)epipued Aped-uon

djepipued Ayed

ajepipue)

Asepipng

1epipued juapuadapur

201sSN[ pue Joge Jo Ajed uediqr
uonensiuiwpy |enuspisaid
PUPaId

SOSN YINOA

suolun apeJy juspuadapur
snJefeg JO suolun aped] Jo uoned
Salyed [eonijod

ssauisng ueisniepg

91eJ0109|3

snJejeg ueadoingy

JUSWISAO| UOIR|T Jied o4
JUSWIBAOW ,UANIL 3Y3 [P L,
Adeioowag uensuUY) ueisniepg
SNy SHYM

ssa1601d pue wopasld Jo Aned
4dg Aued uensuyd dAReAISSUOD
Aued Yo7 ueisniepg

Aued ueueiby ueisnieg
Aped oneioowsq eseqn

JogeT Jo Ajed ueisniejeg
LefizpeN,, Aved uswom

Aped usalio

JUSWISAOI WOpPa3.4 104

Ayed sypods pue |epos

Auled Jnesoowsa(q [enos ueisniepg
9N AMed dne.oows(q [eIpoS ueisnieeg
sniejag Jo Aued siunwiwio)

Ayied 21D payun

juol4 Jejndod ueisniepg
JUSLIUISA0D

uonisoddo

JUSWIUISA0D ueisniefeg

1epipue) payiuosiad-oN
suoneziueblo |LIUSWUIBA0D-04d
OS5N

SanLIoYINY |ed0T]

juswellled ueisniepg

juapisald ueisniepg

SI9AISSAQO SID

SIDAISQQ UJDISOM

SIOAIRSQ ueisniepg

SUOISSIWIWOD U

UOISSIWWOD LIS

UOISSIWIWIOD) UOIID[T [BNUSD

OTotal Neutr. OTotal Pos.

@Total Neg.




BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012

Panarama
31.07 - 21.09.2012

:145)

02

Measured in hours, minutes, seconds (0

Federation of Trade

Political Parties

Electorate

For Fair Election

Judiciary
0,342%

Candidate
0,033%

31,988%
2,979%

Central Election
Commission

Precinct commissions

District commission
2,393%
Belarusian Observers

-

Unions of Belarus
0,114%

T

2

\

\

A

5,616%

Movement
0,065%

X
<
<
7|
o

4,688%
Belarus
0,163%
United Civic Party
0,456%
Belarusian Popular Front
0,456%
Government
0,163%
Opposition
4,900%
Organizations
0,374%
2,116%
Belarusian president

3,842%
Local Authorities

Pro-Governmental

White Rus

t
c
@
IS
c
c
g
9]

O]
c

@
[2]
=}
2

©
0]

m

Communist Party of
No-personified Candidate

CIS Observers

0,993%

Western Observers
11,4289
A28% 8,481%

11,118%

pue Joge Jo Aued uedignds

**JO SuoIuf 3pe.] Jo uonelapa

[H=

0,025

0,02

0,015 -

0,01

0,005 -

21epipued JuswuIRA06-01d
9jepipued juapuadapur
9)epipued Aped-uon
djepipued Aved

ajepipued

Atepipng

9jepipued juapuadapur

uonensIuIWpY [PAUSPISS.d
PUPaId

SOSN YINoA

suoiun ape.y Juspuadapur

saned [ednijod

ssauisng ueisniepg
91e40109|3

snJejeg ueadoing
JUSWISAO| UOND3|T Jieq 404
JUSWIBAOW ,YINIL 343 |[BL,,
Adeioowaq uensiUy) ueisne
Sy SNUYM

OTotal Neutr. @Total Neg.

DOTotal Pos.

ssa1b601d pue wopasld Jo Aled

Aled uensLy) aARRAISSUOD

Aued Yo7 ueisniepg
Aued ueuelby ueisnieag
Aped oneioowsq eseqn
Joge Jo Ayed ueisnuejdg
LefizpeN,, Aved uswom
Aped usalin

JUSWIDAO WOPa. 104
Ayed spods pue jepos

"*J[jeJoows( [eos ueisniefeg
"*J)eJooWR( [enos ueisnieeg

sniejag Jo Aued siunwiwio)
Ayied 21D payun

juol4 Jejndod ueisniepg
JUSWIUISA0D

uonisoddo

JUSWUJIDA0Y) uRISNIRRg
9jepipue) payiuosiad-oN

**|eJUSLUUISA0D)-0.d

OS5N

senUoyINy 2207

juswellled ueisniepg
juspisald ueisniepg
SIOAIRSAO SID

SIDAIRSQQ UJDISOM
SIOAIRSQ ueisniepg
SUOISSIWWOD U
UOISSILIWOD P1ASIA
UOISSIWIWIOD) UOID[T [eNUSD




BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012

Panarama
31.07 - 21.09.2012

Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45)

Election
7,18%

Sport
17,44%

Weather
2,76%

\_Other Subjects

72,62%




\UEY
.,“} .-"‘-‘@-‘

s

’ﬂ'};, i

BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012

ONT/NASHI NOVOSTI
31.07 - 21.09.2012

Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45)

(" . Electorate Political Poartles Federation of Trade Candidate h
White Rus o 0,159% ;
1.329% 4,034% Unions of Belarus 0,318%
’ 0.243% Party candidate
1,002%
Liberal Democratic Party
0,094% Central Election
Commission
United Civic Party 15,520%
2,490%
Belarusian Popular Front District commission
4,699% 0,637%
Government Precinct commissions
0,749% 0,899%
OPPOSIE"O“ Belarusian Observers
2,509% 0,431%
Belarus%rl1 e%(';\;/ernment Western Observers
, ° 4,886%
No-personified Candidate CIS Observers
10,952% 4,390%
Pro-Governmental
Organizations
1,217%
Belarusian Parliament
1,545%
Belarusian president
40,504%
J
\
0,06
0,05
0,04
0,03
0,02 |
0,01 |_|
o T T T T T T . i T -\ . -\ T T T T -\ T T T -\ -\n\ -\ -\ T \D\ T T -\ -\ T T -\ T T T \-\ T T T
CC UM ERENO RO CEE S SRR E S S SCSCETUEY CRNI VNIV ERSU>UUYLE
ccEsS S c DEGEEPOM/BET O O CST8SO6ENUVTT BooSooooc
S e RS R S SR S g
BB G EE s CEEBELCEAA e G N B e 0 B T o 8 GS =08k S S5T 80 E
WEELLLI=S ERpaphetccd R SRESOES yUN RS ESAaRASIEESS S
— € ooo&amc3 Lq‘3>‘3—>_>-a-a.‘l’.‘l’oo<l.)z ® BUUEU_CLC_m‘U o5 [] 8““888>
® o E ax 03300350 nunax5f §5c_ovdcesscl8ccs £ 5 o 2
5O08cengG = 350 O E330,05888c>9 s=PL0 G8ESc> QO JZx gEED
ELOGERSs® 8O £g5552¢ 22G850C HoO-S wowd =5 o
385520988 ©25 CL8Eg9ES ge%eggg 2Fb58 388% St  £838
Bs5d B2 2 3 SS5E®@Sy Tgol55C 5 Y3 589 &g g™
= — =} —_— —_— —_
c08g> B3 £ 378 @r §9pdgef & &= g 28
= - 8 3 8 ¢ & ©° = =
om L= ; o | ‘ OTotal Pos. DOTotal Neutr. @Total Neg. ‘ }




S

i; = BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012

g s

ONT/NASHI NOVOSTI
31.07 - 21.09.2012
Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45)
-
Election

5,68%

\Other Subjects

71,57%




Sy SUYM

ssa1b601d pue wopasl Jo Aued
4d9 Aued uensuyD dARRAISSUOD
Aled 1J97 ueisniejeg

Aued ueueiby ueisnieg

Aed oneioowsq eseqn

JogeT Jo Ajed ueisniejeg
Lef1zpeN,, Aved uswom

Aped usalin

JUSWIDAO WOPa.4 104

Ayed spods pue |epos

Aued onesows( [enoS ueisniejeg
DN Aped dnenows(q [eR0S ueisniejeg
sniejag Jo Aued siunwiwio)
Ayied 21D payun

juol4 Jejndod ueisniepg
JUSWIUISA0D

uonisoddo

JUSWUJIDA0Y) ueISNIRRg
lepipue) payiuosiad-oN
suoneziuebi) |RIUSWUISA0D-01d
05N

sanoyINy [e07

JuSwellled ueisnieRg

juspisald ueisniepg

SIBAISSAO SID

SI9AIDSAQ UIDISOM

SI9AISSQ ueISnIeRg
SUOISSIWILIOD PUD3Id
UOISSILUWOD PLISI]

UOISSIWWOYD) UORIJ[T [RIud)

B3 ) .
(=)
© s 4 ®
£ 1n 2 o L ° -
R 8 2 g £ oy
tN o €S S X £EQ¢ - 91epipued juswusaA0b-0.1d .
m —~ ] £ & .nnv ) ™M ER& 1n | 31epipued Juspuadapur S
=5 Es 88 %3 R g2n 2 ==T7 swepipued Aued-uoy 5
5 EMm 8 o 5N Q) O g s lepipued Aned 2
c2 o¢ofn 2 S ep 5 ajepipue) o
SE 253 = 4 e go 2 Atepipng
o o < = o]
m .m 2 S = o 8 3jepipued juspuadapur )
v B & a X 201sN[ pue JogeT Jo Aped uedlqn £
a o b uonensIuIWpY |eRuapIsald 2
in PUPa.d =
o SODN UINOA S
o suojun apeJ} Juspuadapul
5 snJefag JO suojun aped] Jo uoned
£ Salyed [edniod o
=] £ ssauisng ueisnJejeg g
m pv. [ 9)el09|3 5
£ 3 sniejeg ueadoing ke
£ JUSWISAO| UOID3|T e 104 a
4 JUSWRAOW ,UANIL 3 [[BL,
S Aderowsq uensUy) ueisnieRg
o
1™
o

/ candidate; 0,444%

31.07 - 21.09.2012
Measured in cm2

3,180%

BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012
“Narodnaja Vola”

Non-party candidate;
Belarusian Popular
Front; 5,621%

WPy,
@R &

7

™

For Freedom
Movement; 8,188%

For Fair Election
Movement; 1,864%
“Tell the Truth”
Movement; 1,117%
United Civic Party ;
8,070%

Belarusian Christian

Democracy; 1,198%

Communist Party of
Belarus; 0,266%

Electorate; 15,962%

2000 - -I

3000
2500
1500
1000

500



T,
=& 2
S @ = BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012
T S
Py W
NAVINY.BY
31.07 - 21.09.2012
Measured in symbols
Electorate Youth NGOs  Youth NGOs Party candidate Non-party candidate
3,710% 0,362% 3,941% 4,424% 1,197% pro-government
. . Precinct candidate
For Fair Election Political Parties 5,800% 0,721%
Mf‘éesToe/“t 0,421% O Central Election
' ? Commission
“Tell the Truth” 14,311%
Movement I ..
District commission
5,000% 2,139%
Belarusian Christian
Democracy Precinct commissions
2,256% 4,374%
White Rus .
0,070% Belarusian Observers
Belarusian Left Party 1,522%
. 2|'2°2°/ o Western Observers
Libera PI::‘tn;;ocratlc 7,164%
0,287% / CIS Observers
For Fair Election 1,722%
Movement
2,582% Belarusian president
Belarusian Social 0,756%
Democratic Party Belarusian Parliament
0,764% 1,356%
Belarusian Social Local Authorities
Democratic Party NG 3,366%
0,439% NGO
Communist Party of elarusian Popular . 1,511%
Belarus Front No-personified Pro-Governmental
02389, UYnited Civic Party 2,740% Government Opposition Candidate Organizations
! 5,298% 14,067% 3,886% 5,064% 1,085%

180000
160000 F
140000 -
120000 -
100000 -
80000 -
60000 -
a0000 {1} Ll R e | = [
20000 N L1 0 DL HE 'i ----------
0 T \H_F T _— T \DF T \‘ T T T T
§S 2P P EE S e ESEE > 3PP EC S OPE BOOEESS 082888z epRL
205000060980 206F o 5o VZBOTCOCUS = COS MO ROMBEBRE®
nRL s UL O e s S S S E S U RS S S N X e e s s EE s 20 CREC 00 TTTD
NS SR EETREEQELfgacaEarioan 59053 S 5835283335308
EELRRR022 SEC8Psc8uondclouseEEp 8 2 8 fgo23REEeE
EEES 855 5832855 mEel0Zomed82=2822cn®E8s585 £283°838888
SGEQOO &1 530835955825 g c2>a22g%c9°83 =5, ©
OS8cefcys 580 OS-23380ePz585585 =58 SE2es5> Efe  gpes
cB o200 BR8Y © c gL EET o o E<THE 6520 YOGS .L <G00 cglQ
StBOBELE " 5H50 =5 c2fTTET S -G .30 2285 Z2Z%EE 28 aaPE
8528 5323 Esg S:E:885F 258g52:f 5283 5 5§ =85 £gE
53¢ g&  §22 B L55EL §9w38gOp Sed¥ & vt EhS Sgg
w e = C'C 9 S 2m [9] £ = o (0]
am m Eq § S5908. EcgcPyo = 2 3 33
— [0} Q 1% e e © h=]
c = o Q o © © > c_ © = (= (= =)]
© S om [0)] Emmm,f ;@-96 = o= ‘l_--qc" mém — T
=] [ [a5] 1 © Y= = QO Q o
= == Ecc 0—'m S B s w £ o] )
T 5 S 8% g 2: £ o ac e
O o C%w e& 5 c c
o 22 SO @ o o
ut © © [oyaN m =} =
& e O © =}
0 m @ 3
‘ @Total Neg. DOTotal Neutr. OTotal Pos.




BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012

7 s

“Mogilevskaja pravda”

31.07-21.09.2012

Measured in cm2

I Part
0,352%

ies

itica

Pol

iIssion

District comm

Central Election

0,352%

ission
11,400%

Comm

Electorate

8,445%

iIssions

Precinct comm

0,211%

Party

ivic

United C

11,330%

Belarusian Observers

0,422%

Western Observers
8,374%

CIS Observers

Belarusian Popular

Front
11,330%

5,137%

Belarusian Parliament

)]
o 2
o =
inh 5o
o 2
& =£=9°
~ ¥R
[<) =
i3
_Ia
(]
o
—
hd
c
]
£
c
™
]
>
)
(G

Pro-Governmental
Organizations
9,711%

No-personified
Candidate

Belarusian
Government

15,271%

34,684%

0,141%

-

250

200

150

100

50 -

0

9)epipued juswuanob-o.d
9)epipued juspuadapur
93epipued Aped-uon

djepipued Ajed

alepipued

Asepipng

9)epipued juspuadapur

201IsSN[ pue Joge Jo Aped uediqr
uonensiuiwpy |enuspisaid
pupald

SODN YINoA

suojun apeJy juspuadapu]
snJejag JO suoiun aped] Jo uonel
sollled [ednijod

ssauisng ueisniepg

9)elop9|3

snJejeg ueadoing

JUSWIDAO|A UOIPD|T Jied o4
JUSWLBAOI AN 3yl [BL.
Adeioowag uensuUY) ueisniepyg
SNy SHYM

ssa1b601d pue wopasl Jo Aned
4dg Aued uensuyD dARRAISSUOD
Aued Yo7 ueisniepg

Aued ueueiby ueisnieg
Ayed oneioowsq eseqn

JogeT Jo Aued ueisniejeg
JefizpeN,, Aved uswom

Aped usalio

JUSWIDAO WOPa.4 104

Ayed spods pue |epos

Aed oneloows( [enos ueisniepg
9N AMed dResoows( [enos ueisniepg
sniejag Jo Aued siunwiwio)

Ayied 21D payun

juol4 Jejndod ueisniejpg
JUSWIUISA0D

uonisoddo

JUSWUJIDA0Y) ueISNIRRg

9)epipue) payiuosiad-oN
suoneziuebi) |RIUSWUISA0D-01d
OS5N

sanoyINy [e207

JuSwellled ueisnieRg

juspisald ueisniepg

SI9AISSAO SID

SI9AIDSAQ UIDISOM

SIOAIRSQ ueisniepg

SUOISSIWLWIOD DUD3Id

UOISSILIWOD PLISI]

UOISSIWWOYD) UORII[T [BlIud)

OTotal Neutr. OTotal Pos.

@Total Neg.




BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012

TRC “Mahilou”/Radio “"News”

31.07 - 21.09.2012

145)

02

Measured in hours, minutes, seconds (0

»
c e
S 2 o -
0 o W m [
3 2 o o 3 2
SN £ o a8 c £ =
£© IS og [ K} =
58 £ < 2 = o o
o X 5N C < 0 © > = <
- © 8« S S Ow L5 28 °
O — =) 7 o~ n6 < O Oo/
= o — S = o &< —~ [+
® £ g 2 5 P S o5
c a o @ @ a 8 zN
(s} o} o = o
2 c s m = [} -
0.9 . o e
SR
me= @
— €3
am81
£ 50
c
o O
o
©
I
52
ESx
c®S
o No
° N
= o > S
© X 0 &5
..M_M (O
f
.m4, o O
8~ a
n
Q0
h=
T X
[N
e
=0
©°
o
) )
TR ©
52 3
23 2
= o ©
i c ORX
)
mo/o WUH
cy 2~
E© =
o =1 <
g 2
o @
@
o
P4

0,006

0,005

0,004

0,003 |

)epIpued JuswWuIaA06-01d
1epipued juapuadapur
91epipued Ayped-uon

djepipued Ajed

9jepipue)

Asepipng

1epipued juapuadapur

201ISN[ pue Joge Jo Ajed uedlgng
uonensiuiwpy |enguaplisald
pupald

SOSN YINOA

suolun apeJy juspuadapur
snJefeg JO suolun aped] Jo uones
Salyed [eonijod

ssauisng ueisn.iepg

2)elop9|3

snJejeg ueadoing

JUSWIDAO| UOIR|T Jied o4
JUSWIBAOW ,UANIL 3Y3 [P L,
Adeioowag uensuUY) ueisniepyg
SNy SHYM

ssa1b601d pue wopasl Jo Aned
4dg Aued uensuyD aARBAISSUOD
Aued Yo7 ueisniepg

Aued ueuelby ueisnieg

Aed oneioowsq eseqn

10geT Jo Ajed ueisniejeg
,efizpeN, Aved uswom

Aped usalo

JUSWISAOI WOpPa3.4 104

Ayed spods pue |epos

Auled Jnesoowsa( [enos ueisniepg
9N AMed dnResoows( [enos ueisniepg
sniejag Jo Aued siunwiwio)

Ayied 21A1D pspun

juol4 Jejndod ueisniepg
JUSWIUISA0D

uonisoddo

JUSWIUISA0D ueisniefeg

a1epipue) payiuosiad-oN
suoneziueblo |LIUSWUIBA0D-04d
OS5N

sanLoyINy (8207

juswellled ueisniepg

juspisald ueisniepg

SIOAIRSAQ SID

SIDAISQQ UJDISOM

SIOAIRSQ ueisniepg

SUOISSILILLIOD DU

UOISSILIWOD P1ASIA

UOISSIWIWOD UORII[T [eljus)

OTotal Neutr. @Total Nes.

OTotal Pos.




BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012

TRC “Mahilou”/Radio “"News”
31.07 - 21.09.2012

Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45)

Weather sszgg Election
8,16% 70 3,05%

Other Subjects
83,34%




BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012

First National Radio "Radiofact"

31.07 - 21.09.2012

:145)

02

Measured in hours, minutes, seconds (0

Government
1,706%

Belarusian Government
1,031%

No-personified Candidate

8,346%

Pro-Governmental

Organizations

0,726%

Local Authorities

1,402%

Belarusian president
0,760%

CIS Observers

[22]
c
Re]
[2]
5 @
] €
.mo mw
o]
EY c%
S o) s~
..Mnnu o< c
[SERCRN] B N S
o (&)
R = o
—_ES 7] a
SEo o
m.hnw3
[}
(@)
(2]
2
9]
>
et
2
2 R
oo
£®
2o
=}
2
©
[}
m
c
s —
T O
T =™
o .20
n £ X
£5° T
< %)
@
9]
5
@ R
Q —
ok
o m&
®S -
S o 7]
S ® )
© o =
o=
R
X
®
e}
@
N
-

0,03

0,025

0,02 -

0,015

0,01 -

J0qe] Jo Ajed uedjgnday

“'SUOIUM SpeJ] JO uonesopad

"uensUY) ueisniejeg

21epipued JuswuIRA06-0.d
9jepipued juapuadapur
91epipued Aped-uon
djepipued Aved

sjeplpue)

Atepipng

9jepipued juapuadapur

uoneASuIWPY [PAUSPISS.d
PUPaId

SODN YINOA

suolun apeJ} uspuadapul

saned [ednijod

ssauisng ueisniepg
91e40109|3

snJejeg ueadoingy
JUSWISAOI UOND3|T Jieq 404
JUSWIBAO ,YINIL 343 |[BL,,

Sy SUYM

OTotal Neutr. @Total Neg.

OTotal Pos.

ssa1b601d pue wopasl Jo Aued

Alled UBRSLIYD 9ARRAIISUOD

Aued Yo7 ueisniepg
Aued ueueiby ueisnieg
Ayed oneioowsq |eseqn
JogeT Jo Ajed ueisniejeg
Lef1zpeN,, Aved uswom
Aped usalio

JUSWIDAO WOPa.4 104
Ayed suods pue |epos

"*J[eJoowWR( [eos ueisniefeg
"*J[jeJoowa( [enos ueisniefeg

sniejag Jo Aued siunwiwio)
Ayied 2IA1D pspun

juol4 Jejndod ueisniepg
JUSWUIDA0D)

uonisoddo

JUSWUIDA0Y) uRISNIRRg
21epipue) payiuosiad-oN

' |[eJUSWIUISA0D-01d

OSN

senLUoyINy 2207

juswellled ueisniepg
juapisald ueisniepg
SIOAIRSAQ SID

SIDAISQQ UJDISOM
SIOAIRSqQ ueisniepg
SUOISSIWIWOD U3
UOISSILIWOD P1ASIA
UOISSIWILLOD UOID[T [RNUSD




Sl
2 2: BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012
g s
First National Radio "Radiofact"
31.07 - 21.09.2012
Measured in hours, minutes, seconds (0:02:45)
( .
Election
6,81%

Sport
9,41%

Weather
10,32%

~———__Other Subjects

73,46%




BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012

“Komsomolskaja pravda”

31.07 - 21.09.2012

Measured in cm2

pro-government
candidate
5,861%

candidate
2,225%

Presidential
Administration
1,302%

Electorate
4,957%

White Rus
3,184%

Central Election

Commission

54,251%

£
[
o
hd
Y= O
QS
-l <
e N
& 10
24
=
=
&
[}
o

Liberal Democratic

Party
4,721%

Communist Party of

Belarus
3,148%

United Civic Party

1,610%

Belarusian Popular

Front
1,574%

Opposition

1,574%

Belarusian

Local Authorities

Government
1,682%

Belarusian Parliament

5,789%

6,512%

1600

1400

1200

1000

800

600

400

200

jepipued juswuianob-o.id
3)epipued juapuadapul
jepipued Ajed-uou

epipued Aped

3jepIpued

Asepipnl

9)epipued juapuadapul

0[RSN[ pue JogeT Jo Ajied uedjgnday
uofjel3siuiupy|enuspisaid
pupald

SOSN YINnoA

suojun apeJ3 Juspuadapul
snJefeg JO suolun ape.] JO Uonessapa
Sol{ed|ednl|od

ssaulsng uelsniejeg

3)eI0309|3

sniejegueadoing

JUSWIDAO|A UOID3|F Jled 104
JUSWISAOW ,UINJL BU3 IR L,
Ade.oowa uensUy) ueisniedg
Sy 2HUYM

ssa160.1d pue wopas.H Jo Aped

4dg Aved uensyD aAReAISSUOD
Ayied Yo7 ueisniepg

Aped uepelby ueisniejag

Aped onesoowad [esaqr

JoqgeT Jo Apled ueisniepg
Jefizpen,, Aled uswopm

Ayed usain

JUSWISAO|N WOP.4 104

Aped syods pue |eppos

Ayied d13enowa( [0S uelsniepg
DN AHed dneloowaq [e100S ueisniedg
sn.ueag Jo Ajied 3siunwwo)
Ayied o1A1D payun

juo.4 Jeindod ueisniejag
JUSWILISAOD

uonisoddo

JUSWILIBAOD UR|SNIRDg

3)epipue)paijiuosiad-oN
suopezjuebiQ [2JUSWUISA0D-01d

05N

SanoYINy 2207

judWeljied ueisniepg

juapisaidueisniejag

SI9AIRSJOSID

SI9AI9SAQ UIISOM
sJaAIIsqQueIsSnIeRg

SUOISSIWIWOD3DUIRId

UOISSIWWOdIP1ISIA

UOISSIWWOD) UO[PI|T [eQUI)

DOTotal Neutr. DOTotal Pos.

BTotal Neg.




At
-
E%? ,@g = BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012
A
NAVINY.BY
31.07 - 21.09.2012
Measured in symbols
Electorate Political Youth NGOs Precinct Party candidate Non-party candidate pro-government
3,710% Parties 3,941% 5,800% 4,424% 1,197% candidate
For Fair Election 0,421% 0,721%
Movement DO Central Election
1,661% Commission
“Tell the Truth” 14,311%
Movement I .-
5,000% D|str|t;t :g;}r/mssmn
Belarusian Christian ! °
Democracy Precinct commissions
2,256% 4,374%
White oRus Belarusian Observers
0,070% 1,522%
Belarusian Lfﬁ Party Western Observers
2,202 /0 7,1640/0
Liberal Democratic
Party CIS Observers
0,287% 1,722%
For Fair Election Belarusian president
Movement 0.756%
2,582% !

Belarusian Parliament
1,356%

Belarusian Social
Democratic Party
0,764%

Belarusian Social Local Authorities

. 3,366%
Democratic Party NG !
0,439% NGO
1,511%
i . Government . ’
Communist Party of Belarusian No-personified Pro-Governmental
Belarus . - 1410670/%) - - - .
o United Civic Party Popular Front pposition  Candidate Organizations
0,238% 5,298% 2,740% 3,886% 5,064% 1,085%
180000
160000 H
140000
120000
100000
80000
60000
40000 | 1| I b BT Rl | e - []
20000 W L - B | ] g ....................... H .........
0 =R A ‘ L
TR T Ll R T R L L P EE T TP DO
PR R R R R R o R L A R R Rl = bb
L2555 80 ROEBCELe gL SN e 2RL 0038558522 L355388%9%
EEEBRR s SR EerECEogBo8EE5sCE33 0855 e 855285555
§5Ecc0S82 50383236 L8285 253825883 58708838
oooccUugc= 20 Oo bgngwbsga%mC =3 c® BEaos>y EPFE %‘B‘E‘E
SE8ER30888 Occ SPEEEvS SieERuRc 589 3962 283 ©wI¢g
S§2898“338 TES 285588 ScET%Ee 8£S5gS Z€2% 239  BEPE
558 St €29 BSREOLECY €806 gcg 2-0W g OO 549 c gt
2ogg> g8 588 SOZsE8L 2873898 S 48 g5 5% .0 gaog
g & o) 3 = ° =3
s = © S8  f 23385 S88& ik c£E o P>c £5
= Y —
g 528 8 E4898 23853 gi &3¢ ) g
< 3 G ® c SkEo 5= o s
8 3 OGg g€ & % c c
: 22 25 © S 38
Q © © oo o B =
a -0 o © 5
o o} 2

®Total Neg. DTotal Neutr. DTotal Pos.




BELARUSIAN PARLAMENT ELECTIONS 2012

“Nasha Niva”
31.07 - 21.09.2012

Measured in cm2

Opposition
0,376%

pro-government

candidate

Electorate non-party candidate

6,062%
“Tell the Truth”
Movement
5,661%

Government

Belarusian Left Party

47,445%

1,052%

For Freedom
Movement

5,311%

United Civic Party

Belarusian Popular
Front
7,615%

15,080%

2000
1800
1600
1400
1200
1000
800
600
400

200

9jepipued Juswuianob-oid
ajepIpued yuspuadapul
ajepipued Ajed-uou
ajepipueo Ayed

ajepipued

Atepipn(

ajepIpued juspuadapul
201)SN( pue Joge] Jo Ajed ueolgnds
uoljelisiuiwpyeljuspisaid
pupad

SOON UINOA

suolun apeu} juspuadapul
snJejag JO suolun ape.] Jo uoljelap:
Sal}Jed [ed1)l|od

ssauisng ueisnieeg
ajelopsg

snJejeg ueadoing

JUSWISAO UO1108[F Jied Jo4
JUSWISAO YL Sy} |IdL,
AoeJoows( uelis|y) uelsnieleg
S SUYM —
ssa16014 pue wopaal Jo Ajed
4dg Aled UBlS1IYD SAIJeAISSUOD
Aued o] veisnuejeg

Ayed uelelby ueisniejeg

Aed o1jesoows( [esaqr

J0qeT Jo AlJed ueisniejog
.elizpeN,, Alseq uswopn

Ajed uesin

JUSWISAO|\ WOpPaa. Jo4

A)ed S}0dgS pue [eoos

A)Jed o1jesoows( [e100s ueisnielsg
ON Alied o1es00wa(q [0S UeISnIelsg
snJejag Jo AlJed jsiunwwo)

A)ed 21A1D pajun

ol Jejndod ueisn.iejog
JUSWIUIBAOD)

uonisoddo

JUSWIUJISAOS) UBISN.IEIS]

ajepipue) paljluosiad-oN
suoljez|uebiQ [BJUSWIUISA0D-0id
OSN

sal}oyIny [e00T]

Jusweel|ied ueisn.iejeg
Juspisaidueisn.iejeg

SJOAIBSAOS 1D

SJOAISSAQ UIDISOAN

sJanlasqQ ueisnieleg

SUOISS|WWOD JOUlod.d

UOISSIWIWIOD Jo13SIq

UOISSIWWOY UOI09F [eJjus)

OTotal Neutr. D Total Pos.

@Total Neg.




Central Election
0,629%

Commission; 17,256%
Precinct commissions;

0,333%

2,419%
Opposition; 19,504%

District commission;

Western Observers;
NGO; 3,743%
Pro-Governmental

Organizations; 0,518%

Government; 9,571%

pro-government
candidate; 0,444%

31.07 - 21.09.2012

“Narodnaja Vola”
Measured in cm2

non-party candidate;

Front; 5,621%

Belarusian Popular

BELARUSI AN PARLAMENT ELECTIONS 2012

For Freedom
Movement; 8,188%

“Tell the Truth”
8,070%

Movement; 1,117%

For Fair Election
Belarusian Christian
Democracy; 1,198%
Communist Party of
Belarus; 0,266%

United Civic Party ;

X
<t
©
Q
-
o
c
o
£
]
>
(=]
=

Electorate; 15,962%

500

3000
2500
2000
1500
1000

ajepipued Juswuianob-oid
ajepipued Juspuadapul
ajepipued Ajed-uou
ajepipued Aysed
ajepipued
Asepipn
ajepipued Juspuadapul
**pue JogeT jo Ajed uedrignday
uoljeljsiulwpy[eljuspisa.ld
pupald
SOON UINOA
suojun apeuj juspuadapul
**JO SUOIUN Spe.] JO uoljelapa
Sal}ed [ed1}ljod
ssauisng ueisniejeg
ajelopsg
snJejog ueadoing
JUSWISAO\ UOI108[F Jle Jo4
JUSWISAO  UinJl 8y} |IdL,
Aoeoows uelisliy) uelsnJeog
S SHUM
ssa160.d pue wopas.iH Jo A}ed
4dg Aled UBlS YD SAIIBAISSUOD
Ayied yjo veisn.ejeg
Ayed uenelby ueisnieeg
A)Jed o1je100Wwa( [e49qr]
10qeT jJo AEd ueisniejeg
.elezpeN,, Ajied uswopn
Ayed uss
JUSWISAO| WOpPaa.H Jo4
A4 S}0dg pue [e1oos
AJed o1jeIo0wa( [e100S ueisnielsg
**oljesoowsa( [eloog ueisn.iejeg
snJejag Jo Aled jsiunwwo)
A)ed o1A1D pajun
juol Jejndod ueisniejeg
JUSWIUIBACD)
uoiyisoddo
JUSWIUJBAOS) UeISNJeeg
ajepipue) paljluosiad-oN
suoljez|ueb.Q [e}uSWIUISA0D-01d
OSN
Saljuoyny 907
juswel|Jed ueisniejeg
yuapisald ueisniejeg
SJaAIBSAOSID
SJOAIBSOQ UJBISOMN
sJansesqQ ueisniejeg
SUOISSIWWOD Joua.d
uoISS|WIWO2 PIISI]
UOISS|WIWOY U008 [ [eJjus)

DTotal Neutr. DTotal Pos.

B Total Neg.




	TheCoverageOfThe2012ParliamentaryElectionsInTheBelarusianMedia-03new
	ENG-31.07-21.09
	Страница 1
	Страница 2
	Страница 3
	Страница 4
	Страница 5
	Страница 6
	Страница 7
	Страница 8
	Страница 9
	Страница 10
	Страница 11
	Страница 12
	Страница 13

	Eng-Niezaliezhnyja-V

