
BAJ stands for media

baj.media 

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA

IN BELARUS

№2 (83)
2026

Belsat journalist Katsiaryna Bakhvalava (Andreyeva). Meeting of political prisoners in Vilnius. March 19, 2026. Photo: Belsat.

https://baj.media/en/


https://baj.media 

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA

IN BELARUS

№2 (83) 2026 

SITUATION IN BELARUS  
MASS MEDIA FIELD: JANUARY 
MARCH 2026. REVIEW
28 media workers remained imprisoned in Belarus at the beginning of 
2026. The Belarusian authorities announced the release of 250 political 
prisoners from custody following the US Special Envoy John Coale’s visit 
to Minsk on March 19, 2026. Fifteen people were deported to Lithuania  
on the same day, while the rest of the released political prisoners remained 
in Belarus. The list of deported individuals included a journalist Katsiaryna 
Bakhvalava (Andreyeva) and a blogger Eduard Palchys. Media workers 
Aleh Supruniuk, Aliaksandr Marchanka, Valeryia Kastsiuhova, and Anton 
Kazelski were released from custody, too.



Meanwhile, the Belarusian authorities continued to hand down severe 
politically motivated sentences to other journalists. In particular, six 
people were convicted within a three-month period. Also, there continued 
systematic criminal prosecution of the exiled media workers ‘in absentia’, 
including the individuals, who had been released from prison and deported

from their native country.  

A new form of persecution emerged within the period under review. 
Although some independent journalists were released from custody and 
deported from Belarus with their documents, they noticed that their 
Belarusian passports got cancelled later.



Moreover, the Belarusian authorities continued to apply the ‘anti-extremist’

legislation, in order to restrict freedom of expression. Thus, numerous 
publications from Belarusian and foreign sources were declared ‘extremist 
materials’ (e.g., the Web-content of Russian BBC Service) in January – 
March 2026.

; 

2 

https://baj.media/en/
https://baj.media/en/250-political-prisoners-freed/
https://baj.media/en/250-political-prisoners-freed/


https://baj.media 

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA

IN BELARUS

№2 (83) 2026 

A new bill has been adopted in Belarus that allows the state-owned TV

channels to violate copyright. Thus, they can use music without receiving 
the copyright holders’ consent while creating certain programs.

CRIMINAL PROSECUTION.  
CASES OF DETENTION IN BELARUS
The Brest Regional Court announced a verdict against Uladzimir 
Yanukevich and Andrei Pakalenka, the former top managers of BAR24 
News Portal (formerly known as the “Intex-Press” independent newspaper) 
on February 26, 2026. The court sentenced Uladzimir Yanukevich to 14 
years in prison and a fine of 135,000 Belarusian rubles (approx. USD 
48,900). Andrei Pakalenka was sentenced to 12 years in prison and a fine 
of 45,000 Belarusian rubles (approx. USD 16,300). Both media workers 
were charged for the alleged ‘high treason’ (Article 356 of the Belarus 
Criminal Code). Also, it has been reported that a huge fine of about 
200,000 Belarusian rubles was imposed on them. The nature of these 
charges remains unknown.



The Minsk City Court convicted a musician and  
radio host Aleh Khamenka under Article 361–4 of  
the Belarus Criminal Code (‘facilitation of extremist  
activity’) on March 4, 2026. The cultural worker  
was found guilty of constant cooperation with the

editorial team of Belarusian ‘Radio Racyja’, based  
out of Poland, and sentenced to three years 
in prison.  

On March 6,2026, a journalist Pavel Dabravolsky was sentenced to 9 years 
in a maximum-security prison under Article 356 of the Belarus Criminal 
Code (‘high treason’). The Belarusian Association of Journalists has been 
updated that the criminal charges were related to Dabravolsky's journalistic 
publications. He previously worked for both Belarusian and foreign media 
outlets, including the NV.ua magazine (Ukraine). Dabravolsky was detained  

Uladzimir Yanukevich and Andrei Pakalenka

; 

3

https://baj.media 
https://baj.media/en/two-former-intex-press/
https://baj.media/en/aleh-khamenka-sentenced-to-3-years/
https://baj.media/en/journalist-pavel-dabravolski-sentenced-to-9-years/


https://baj.media 

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA

IN BELARUS

№2 (83) 2026 

in Minsk just a few months after returning home from abroad on January 
22, 2025.



A journalist Tsina Palynskaya and her daughter Marharyta Rabinovich 
were sentenced to two years of imprisonment each under Article 361–1 of 
the Criminal Code of Belarus (‘creation of an extremist grouping or 
participation in it’). Both of them were detained in May 2025 and kept in 
custody since then. Palynskaya's husband, writer Ales Palynsky, passed 
away while his spouse was kept behind bars. Reportedly, the criminal case 
may be related to the labeling of Prof. Andrei Vardamatsky’s Belarusian 
Analytical Workshop as an ‘extremist grouping’ by the Belarusian 
authorities. This organization conducted sociological surveys among 
Belarusian citizens.
   

As it was reported in March 2026, a political scientist 
and media analyst Volha Kharlamava had been 
detained on charges of ‘high treason’ (Article 356 of the 
Belarus Criminal Code) in June 2025. She used to 
comment on events in Belarus and the world for various 
Belarusian and foreign media outlets before her arrest. 
Also, previously she used to work as an analyst for the 
Media IQ project. Volha Kharlamava is facing a sentence 
of 7 to 15 years in prison.  

The Belarusian authorities continued criminal prose-

Volha Kharlamava, photo Euroradio

cution ‘in absentia’ against the media workers in exile. Also,  
their relatives were harassed by law enforcement agencies in 
Belarus. Thus, Aliaksei Karpeka, a journalist of ‘Buro Media’  
investigative publication learnt that he had been charged  
under Article 361-1 of the Belarus Criminal Code (‘participa- 
tion in an extremist grouping’). Another criminal case was  
filed against a blogger and a history TV-show presenter

Katsiaryna Vadanosava under Article 130-1 of the Belarus Criminal Code

(‘rehabilitation of Nazism, committed by a group of individuals in prior 
conspiracy with the use of the Internet).


4

https://baj.media/en/
https://spring96.org/be/news/119755
https://baj.media/be/cina-palynskaja-i-jae-dachka-pad-vartaj/
https://baj.media/be/pamjor-ales-palynski/
https://baj.media/be/pamjor-ales-palynski/
https://baj.media/be/medyjaanalityk-volga-harlamava-zatrymanaja/
https://baj.media/be/medyjaanalityk-volga-harlamava-zatrymanaja/
https://baj.media/be/zhurnalista-aljakseja-karpeku-zjali-pad-vartu-zavochna/
https://baj.media/be/sk-suprac-kacjaryny-vadanosavaj/
https://baj.media/be/sk-suprac-kacjaryny-vadanosavaj/
https://baj.media/be/sk-suprac-kacjaryny-vadanosavaj/


https://baj.media 

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA

IN BELARUS

№2 (83) 2026 

Mikola Dziadok. Photo: spring96.org

The Belarusian authorities started selling the exiled journalists’ real 
estate in Belarus through auctions, in order to compensate for huge 
fines, which they imposed on the media workers in ‘absentia’ trials.

Thus, the exiled journalist Uladzimir Khilmanovich from Hrodna learned 
that his apartment and country house were put up for sale, following his 
conviction of ‘extremism’.




The Belarusian authorities indulged in cancell-
ing the Belarusian passports of released poli-
tical prisoners, who were deported with their 
personal documents. Thus, the journalist 
Viachaslau Lazarau, bloggers Dzmitry Kazlou 
and Eduard Palchys learnt at the end of March 
2026 that the Belarusian authorities had

cancelled their passports. The media workers 
were released and deported from Belarus due  
to the assistance of the United States.

Screenshot of an advertisement for the sale of 
journalist Uladzimir Khilmanovich’s apartment

Censorship
The authorities continued to restrict access to alternative sources of

information. Numerous publications in the Belarusian and foreign media 
were recognized as ‘extremist’ by them.



The Minsk City Commission for the Evaluation of Symbols, Attributes, and 
Information Products was established on March 19, 2026. (The creation of 

The Belarusian authorities resumed criminal 
prosecution against the political prisoners, who  
had been released from custody due to diplomatic 
agreements. Thus, a new criminal case was filed 
against a blogger Mikola Dziadok (a former 
journalist of ‘Novy Chas’ independent newspaper 
and an activist of the anarchist movement).



5

https://baj.media/ru/
https://baj.media/en/authorities-seize-and-sell-apartment-of-journalist/
https://baj.media/be/pashparty-belarusi-anuljavali/
https://pravo.by/document/?guid=12551&p0=R926o0145232


https://baj.media 

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA

IN BELARUS

№2 (83) 2026 

this commission was envisaged in a respective resolution of the Council  
of Ministers of Belarus, adopted in 2021. However, it was only the National 
and Minsk Regional commissions that used to operate in the Belarusian 
capital earlier.



Along with many other publications, the content of BBC Russian Service,

Novaya Gazeta Europe, and the pages of Radio Liberty | Belarus in 
Threads were included in the National List of Extremist Materials on the 
basis of respective court decisions.  

The BBC press service issued a statement on this occasion. Among other, 
it was emphasized that its employees are ‘deeply concerned about the 
consequences that the inclusion of BBC Russian Service on the list of 
extremist materials could have for the hundreds of thousands of Belaru-
sians who turn to the BBC every week in search of the accurate and im-
partial information they so desperately need.’           
   

Maksim Shukanau. 
Screenshot: UnionBell/Youtube

It is not known who stood behind them. However, these attacks were ap-
proved by the authors of propaganda Telegram channels close  
to Belarusian security forces on the morning of March 25th.

‘Kind hackers greeted the exiled extremists on their holiday’,  
the propagandists noted. Also, they added that it was  
planned to make a number of independent Web-resources  
go to rest.’
             
   

A video blogger Maksim Shukanau was included in the 
List of citizens of Belarus, foreign citizens, and state-
less individuals involved in extremist activities. The me-
dia worker is serving a four-year prison term at the 
moment.  

Several Belarusian websites, including independent 
media outlets Nasha Niva, Reform.news, and 
Mediazona.Belarus, were hit by DDOS attacks on 
Freedom Day, which is celebrated on March 25th.

. 

pexels.com

6

https://baj.media/ru/
http://mininform.gov.by/documents/respublikanskiy-spisok-ekstremistskikh-materialov/
https://www.bbc.com/russian/articles/cqj84w5vwzlo
https://www.mvd.gov.by/ru/news/8642
https://baj.media/en/several-belarusian-websites-hit/


https://baj.media 

E-NEWSLETTER

MASS 
MEDIA

IN BELARUS

№2 (83) 2026 

Governmental information policy
The state-owned mass media continued their propagandist activity within 
the period under review. 


The ‘VoenTV’ TV channel started broadcasting its  
programs on February 23, 2026. It was included in  
the list of national TV-channels. According to the  
‘Voen TV’ First Deputy Director Kanstantsin Haharyn,  
‘the new TV-channel will ‘highlight non-stop the state  
policies in the field of defense’, since ‘if the people’s  
consciousness is not armed, any conflict will be lost.’



As soon as Russia moved to the next stage of blocking Telegram and 
YouTube from February 10, 2026, some Belarusian propaganda media 
outlets, such as, ‘SB.BY Belarus Today’, started advertising their publicat-
ions in the Russian messenger ‘Max’. 




’

Скрыншот сайта «ВоенТВ» 

Ryhor Azaronak. Photo sb.by

permission to violate copyright was explained by the specifics of TV-pro-
duction that require promptness. 



In February 2026, the TikTok popular social media removed the account  
of Belarusian propagandist Ryhor Azaronak “Azarenok_napryamuyu”, which 
had more than 12 thousand subscribers. The reason for blocking in similar 
cases is usually connected to a violation of community rules, such as the 
incitement of hatred or sharing of misinformation.

The House of Representatives of Belarus adop-
ted a draft law in the first reading that provides 
for the free use of music which is normally 
subject to appropriate mandatory payments 
without the consent of authors or copyright 
holders, when creating certain TV programs by 
state-owned channels that are part of the core 
public broadcasting package. Reportedly, the 

7

https://baj.media 
https://baj.media/be/minabarony-zapuskae-tjelekanal-voentv/
https://baj.media/be/belaruskija-dzjarzhanyja-smi-u-max/
https://nashaniva.com/388781
https://nashaniva.com/388781
https://t.me/housegovby/39122?single
https://baj.media/be/bt-atrymae-prava-na-vykarystanne-muzyki-bez-zgody-a-tara/
https://baj.media/be/bt-atrymae-prava-na-vykarystanne-muzyki-bez-zgody-a-tara/


THE BELARUSIAN  
ASSOCIATION  

OF JOURNALISTS

baj.media 

The contents of this 
publication are copyrighted.  
It is obligatory to refer to the 
Belarusian Association of 
Journalists, when using the E-
NEWSLETTER: MASS MEDIA 
IN BELARUS materials.

Contact: 
Mr. Andrei Bastunets

E-mail: office@baj.media 
Web: https://baj.media/en 

2026 

10 

https://baj.media/en/
https://baj.media/en/

